Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Βγαίνουν προς πώληση επιχειρήσεις franchise αλυσίδων γρήγορης εστίασης

Ποιες οι αιτίες πώλησής τους - Πόσο εύκολα πωλούνται οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις και για ποιους λόγους τις αγοράζουν οι νέοι ιδιοκτήτες.

Η δημιουργία καταστήματος μέσω δικαιόχρησης (Franchising), δημοφιλών αλυσίδων γρήγορης εστίασης, κάποτε αποτελούσε δελεαστική λύση για πολλούς εν δυνάμει επιχειρηματίες, με σίγουρες αποδόσεις και βεβαιότητα παραμονής στο χώρο επί μακρόν.

Πλέον στη Θεσσαλονίκη, αρχίζει να αχνοφαίνεται μια τάση που στο παρελθόν δεν υπήρχε, αυτό της πώλησης επιχειρήσεων υγειονομικού ενδιαφέροντος, οι οποίες αναπτύχθηκαν μέσω franchising, δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα και οι ιδιοκτήτες τους αναζητούν ενδιαφερόμενους για να τις πουλήσουν. Στην τάση αυτή βέβαια συντελεί και το γεγονός πως κάποιες αλυσίδες αναπτύχθηκαν με καταστήματα με …επικίνδυνα γοργούς ρυθμούς την ώρα που δημιουργήθηκαν νέες αλυσίδες που δραστηριοποιούνται στον ίδιο χώρο.

Οι λόγοι που επικαλούνται οι ιδιοκτήτες για την απόφασή τους είναι πολλοί και διαφορετικοί. Οι περισσότεροι λένε πως η επιχείρηση δεν ήταν αυτό που περίμεναν,  άλλοι πως δεν είχαν τις αποδόσεις που ανέμεναν, κάποιοι άλλοι πως η αλυσίδα δεν τους στήριξε όσο έπρεπε. Σε κάποιες περιπτώσεις οι ευθύνες βαρύνουν αποκλειστικά τους δικαιοδόχους, τους επιχειρηματίες, δηλαδή, που επέλεξαν να αναπτύξουν κατάστημα μέσο του συγκεκριμένου εμπορικού σήματος.

Όπως λέει χαρακτηριστικά μιλώντας στη Voria.gr, o Σάββας Αλβανούδης της Alvanoudis Real Estate, καλός γνωστής του κέντρου της Θεσσαλονίκης καθώς δραστηριοποιείται ως μεσίτης σε αυτό, «αυξάνονται οι επιχειρήσεις που δημιουργήθηκαν μέσω franchising, από διαφορετικές αλυσίδες, στο κέντρο και οι οποίες βγαίνουν προς πώληση. Σε αυτό παίζει ρόλο και ο ανταγωνισμός καθώς τα τελευταία χρόνια αναπτύχθηκαν πολλές αλυσίδες υγειονομικού χαρακτήρα».

Σε αυτό που συμφωνούν άνθρωποι οι οποίοι γνωρίζουν το χώρο είναι πως η επωνυμία της αλυσίδας και το σημείο που θα αναπτυχθεί το κατάστημα δεν αποτελούν τα μοναδικά συστατικά για να πετύχει ο franchisee, καθώς χρειάζεται η προσωπική δουλειά και το μεράκι.

Όσο για το αν τελικά οι συγκεκριμένες αλυσίδες πωλούνται γρήγορα και με ευκολία, αυτό εξαρτάται από τις απαιτήσεις του ιδιοκτήτη της επιχείρησης. «Λογικό είναι ο καθένας να διεκδικεί την καλύτερη δυνατή τιμή. Ωστόσο κάποιοι ξεκινούν με υψηλές απαιτήσεις και ενώ έχουν προσφορές, τις απορρίπτουν θεωρώντας τες χαμηλές με αποτέλεσμα να μην κατορθώνουν, τελικά, να τις πουλήσουν. Ο χρόνος της μίσθωσης του καταστήματος λήγει και αυτό μένει ξενοίκιαστο», σημειώνει ο ίδιος.

Ποιοι οι λόγοι αγοράς «έτοιμων» επιχειρήσεων

Κάποιοι προτιμούν να αναλάβουν μια υφιστάμενη επιχείρηση franchise, καθώς στην περίπτωση αυτή οι πιθανότητες αποτυχίας δείχνουν μικρότερες. Μία εν λειτουργία επιχείρηση έχει διανύσει κάποιον δρόμο και είναι εμφανές αν οδεύει προς την αποτυχία ή την επιτυχία. Δεν λείπουν και οι περιπτώσεις ενδιαφερομένων που αναζητούν τα οικονομικά μεγέθη της επιχείρησης πριν την τελική απόφαση.

Σημαντικοί παράμετροι για την αγορά μιας υφιστάμενης επιχειρήσεις είναι η ύπαρξη των υποδομών. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής αντί να ξεκινήσει την αναζήτηση της τοποθεσίας, την κατασκευή του καταστήματος, την αγορά του απαραίτητου εξοπλισμού, την πρόσληψη και εκπαίδευση υπαλλήλων, την προμήθεια προϊόντων κλπ., παίρνει μια επιχείρηση που υφίσταται και διαθέτει ήδη την απαραίτητη υποδομή. Επιπλέον, εφόσον η επιχείρηση λειτουργεί για κάποιο διάστημα, έχει δημιουργήσει όνομα και πελατολόγιο στην τοπική κοινωνία.