Skip to main content

Mαθητές της Θεσσαλονίκης μαθαίνουν πώς να αποφεύγουν τα fake news (φωτο+vid)

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη παρουσία πλήθους μαθητών για τα fakes news και την αντιμετώπιση του προβλήματος της παραπληροφόρησης στην Ευρώπη

Το μείζον πρόβλημα της παραπληροφόρησης αλλά και της αναπαραγωγής των fake news μπήκε στην ατζέντα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως επισημάνθηκε στο πλαίσιο ενημερωτικής εκδήλωσης για μαθητές και εκπαιδευτικούς που διοργάνωσε, στο Καραπάντσειο Πολιτιστικό Κέντρο, στους Αμπελόκηπους Θεσσαλονίκης, το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ σε συνεργασία με την ευρωβουλευτή του ΕΛΚ, Μαρία Σπυράκη.

Η κ. Σπυράκη τόνισε ότι η παραπληροφόρηση είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που αφορά όλους τους Ευρωπαίους πολίτες, επισημαίνοντας πως οι μετρήσεις του Ευρωβαρόμετρου δείχνουν ότι το 81% των Ευρωπαίων πολιτών θεωρεί ότι οι ψευδείς ειδήσεις στη χώρα του δημιουργούν πρόβληματα δημοκρατίας. Το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα φτάνει το 91%.

Προς την αντιμετώπιση του προβλήματος πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συνέταξε έναν κώδικα πληροφόρησης προς τους νέους με στόχο την ενίσχυση της ψηφιακής τους εκπαίδευσης. «Θεωρούμε ότι η ενίσχυση της ψηφιακής δεξιότητας των παιδιών με συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές θα βοηθήσει τα παιδιά ώστε να αποφύγουν τους διαδικτυακούς κινδύνους, να μπορούν να αντιλαμβάνονται ποιες ειδήσεις είναι ψεύτικες και ποιες αληθινές, να μπορούν να διαχωρίζουν την ιδέα από τη γνώμη και να μπορούν να είναι ενεργοί και προστατευμένοι πολίτες», τόνισε η ίδια.

Η ευρωβουλευτής της ΝΔ επισήμανε ότι αυτό που έχει σημασία είναι να εκπαιδευτούν τα παιδιά ώστε να βαδίζουν στο διαδίκτυο με ασφάλεια. «Έχει σημασία αυτό που κάνεις διαβάζει σε ποιο μέσο είναι δημοσιευμένο. Είναι μόνο σε ένα ή σε πολλά διαφορετικά. Ποιος το υπογράφει ή είναι ανυπόγραφο; Πρέπει να προσέχουμε τι αναπαράγουμε. Η πλειονότητα των ψεύτικων ειδήσεων έρχεται από καλή πρόθεση, βλέπει κάποιος κάτι που τον εντυπωσιάζει και τον αναπαράγει χωρίς να το επαληθεύσει», σημείωσε χαρακτηριστικά.

Σε ερώτηση της Voria.gr αναφορικά με τον ρόλο των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης η κ. Σπυράκη σημείωσε ότι υπάρχει ήδη η πρόβλεψη από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ευθύνη της εκάστοτε πλατφόρμας και μάλιστα συνεπάγεται κυρώσεις αν δημιουργήσει η αναπαράξει ύποπτο η αναληθές περιεχόμενο. «Έχει υπογράφει μια συμφωνία κυρίων ανάμεσα στις πλατφόρμες και την ευρωπαϊκή επιτροπή. Πιστεύω όμως ότι πέρα από αυτό πρέπει να υπάρχει το κομμάτι της ευθύνης του πολίτη», ανέφερε.

 



Από  την πλευρά της, η Κατερίνα Ψαρουδάκη, υπεύθυνη επικοινωνίας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, επισήμανε ότι το πρόβλημα της παραπληροφόρησης τα τελευταία χρόνια έχει γιγαντωθεί σε όλον τον κόσμο. «Η ύπαρξη των ψευδών ειδήσεων έχει βοηθήσει στο να διασπείρονται εύκολα και γρήγορα ανυπόστατες ειδήσεις και να γίνονται πιστευτές», σημείωσε/

Σύμφωνα με την ίδια, σε μια έρευνα που έγινε σε 14 χιλιάδες παιδιά σε όλη την Ελλάδα, ηλικίας από 10-18 ετών, το 30% δεν μπορεί να ξεχωρίσει μια αληθινή από μια ψεύτικη είδηση στο διαδίκτυο.

Όπως είπε, η λύση είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης που πρέπει να δουλευτεί στα σχολεία και την οικογένεια.

Δίνοντας με τη σειρά της κάποιες χρήσιμες συμβουλές είπε: «Να εμπιστευόμαστε sites τα οποία είναι αξιόπιστα, να βλέπουμε ποιος το υπογράφει, ποιος ο λόγος της δημοσίευσης. Πρέπει να παρατηρούμε τη φωτογραφία, η οποία πολλές φορές μιλάει και μας λέει αν είναι αληθινή η ψεύτικη και να προσέχουμε αν το κείμενό είναι προϊόν αυτόματης μετάφρασης».

Ο Διευθυντής Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης Χρήστος Ρουμπίδης ανέφερε σχετικά με την εκδήλωση ότι είναι πολύ σημαντική, καθώς έχει στόχο την ενημέρωση των παιδιών. «Για το λόγο αυτό το υπουργείο Παιδείας και οι διευθύνσεις δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην ενημέρωση των μαθητών για τη χρήση των κοινωνικών δικτύων ώστε να είναι πιο προσεκτικοί», υπογράμμισε.

Την εκδήλωση, στην οποία στην οποία συμμετέχει  πλήθος μαθητών, τίμησε με την παρουσία του και ο δήμαρχος Αμπελοκήπων - Μενεμένης Λάζαρος Κυριζογλου.

Δείτε φωτογραφίες και βίντεο από την εκδήλωση: