Τρίτη 20 Απριλίου 2021
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΝΟΙΞΕ Ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΤΑΙΠΕΔ ΓΙΑ ΑΚΙΝΗΤΑ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ

Τι ανακοίνωσε ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας. Οι προτάσεις δημάρχων και φορέων για τα ακίνητα του δημοσίου στη Θεσσαλονίκη.

Το ΤΑΙΠΕΔ δε θα σπεύσει στην αποσπασματική εκποίηση 12 σημαντικών ακινήτων του δημοσίου στη περιοχή της Θεσσαλονίκης και δε θα προωθήσει Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης(ΕΣΧΑΔΑ) προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα σε Ειδική Ομάδα Εργασίας να διαμορφώσει το χωροταξικό πλαίσιο αξιοποίησής τους στη βάση πρότασης που θα συνδιαμορφώσουν οι φορείς της πόλης μαζί με το Ταμείο.

Αυτή την υπόσχεση έδωσε από τη Θεσσαλονίκη και μετά από τετράωρη σύσκεψη που έγινε στο ΕΒΕΘ, ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Στέργιος Πιτσιόρλας ο οποίος υποσχέθηκε επίλυση όλων των ζητημάτων που μπορούν να λυθούν άμεσα, μέσω διμερών επαφών, όπως για παράδειγμα με Δήμους και προβλήματα που αφορούν εκτάσεις πρώην στρατοπέδων.

Επιγραμματικά, από τις τοποθετήσεις του επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, τοποθετήσεις εκπροσώπων φορέων και απαντήσεις σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, προκύπτουν τα παρακάτω:

- Δεν πρόκειται να πουληθεί πλειοψηφικό πακέτο της ΕΥΑΘ Α.Ε, όπως και της ΕΥΔΑΠ. Το 50% +1 μετοχή θα μείνουν στο δημόσιο και "θα δούνε τι θα γίνει με τα μειοψηφικά πακέτα που βρίσκονται στην ιδιοκτησία του ΤΑΙΠΕΔ

- Δεν είναι καθόλου βέβαιο, για την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε., ότι ΤΑΙΠΕΔ και κυβέρνηση θα επιμείνουν σε επενδύσεις 309 εκατ. ευρώ στη πρώτη πενταετία(σ.σ όπως προβλέπεται στο μεσοπρόθεσμο επενδυτικό του Λιμανιού), όταν η Cosco στον ΟΛΠ θα επενδύσει 350 εκατ. σε διάστημα 10ετίας. Άλλωστε από ότι φαίνεται ο πήχυς όσον αφορά την αύξηση της χωρητικότητας του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων χαμηλώνει, συνεπώς πιθανότατα και οι επενδύσεις στην επέκταση της 6ης προβλήτας, αφού ο στόχος για εξυπηρέτηση 1,24 εκατ. TEU'S, μειώνεται στις 800.000 ΤΕU'S.

- Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης δε θα υπάρχει ιδιαίτερη Αρχή Λιμένα, αλλά θα δημιουργηθεί Εθνική Δημόσια Αρχή Λιμένα με πρόταση νόμου που θα καταθέσει άμεσα το υπουργείο Ναυτιλίας ( σ.σ γνωρίζαμε ότι είχε κατατεθεί τέτοια πρόταση για τον ΟΛΠ, στο πρότυπο της οποίας θα κατατίθετο και για τον ΟΛΘ).

- Στην πρόσκληση από το ΤΑΙΠΕΔ για προκαταρκτική συζήτηση, από τους οκτώ υποψηφίους για τον ΟΛΘ, ανταποκρίθηκαν πέντε μεγάλες εταιρείες. Στόχος παραμένει η κατάθεση δεσμευτικών προσφορών αν "τα καταφέρουν" στους χρόνους, στο τέλος Ιουλίου.

- Επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ είναι, όλα τα χερσαία τμήματα των λιμανιών, τα οποία δεν χρειάζονται για λιμενικές εργασίες, να παραχωρηθούν στους Δήμους. Απολύτως λογική η διατήρηση της σχέσης της πόλης με το λιμάνι.

- Δεν λέχθηκε κάτι συγκεκριμένο όσον αφορά το αίτημα του Δήμου Θεσσαλονίκης για παραχώρηση σε αυτόν της 1ης προβλήτας.

- Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, παρά την επιμονή που είχε για την παραχώρηση της 1ης προβλήτας, κάνει πίσω αν είναι να σκοντάψει η ιδιωτικοποίηση και δήλωσε πως αν το ζήτημα είναι οικονομικό "θα τα έβρισκε με τον παραχωρησιούχο στα έσοδα". Το ανταποδοτικό όφελος δήλωσε ότι θα πρέπει να διανεμηθεί μεταξύ των δήμων.

Πρόταση για νέα διεκδίκηση ΕΧΡΟ

- Ξάφνιασε η ανακοίνωση της πρότασης από πλευράς ΤΑΙΠΕΔ για διεκδίκηση της διοργάνωσης της ΕΧΡΟ του 2027, από τη Θεσσαλονίκη και, πραγματοποίηση της Διεθνούς Έκθεσης στις δημόσιες εκτάσεις που βρίσκονται ανατολικά του αεροδρομίου "Μακεδονία". Για τη διεκδίκηση η πρόταση θα πρέπει να υποβληθεί εντός του 2016 αλλά δεν έχει συζητηθεί αν ένα τέτοιο σχέδιο συνδέεται με τη μετεγκατάσταση του Εκθεσιακού Κέντρου της ΔΕΘ, όπως στη προηγούμενη διεκδίκηση για την ΕΧΡΟ του 2008(σ.σ τότε υπήρχε σχέδιο μετεγκατάστασης στη Σίνδο).

- Το αεροδρόμιο "Μακεδονία" περνάει στη διαχείριση ιδιωτών και η ανάπτυξη στην επιβατική κίνηση και σε βάθος χρόνου θα εξυπηρετείται από νέες επεκτάσεις, πέραν αυτών που θα γίνουν έως το 2020(θα διπλασιαστεί ο επιβατικός σταθμός).

- Η Θεσσαλονίκη ως τουριστικός προορισμός ανεβαίνει συνέχεια γι' αυτό το ΤΑΙΠΕΔ μαζί με τους φορείς θέλει να εξετάσει πρωτοβουλίες στην ευρύτερη περιοχή του αεροδρομίου, όπως τα δύο ακίνητα των δήμων Θέρμης και Θερμαϊκού ανατολικά του "Μακεδονία".

- Ανάπτυξη δεν είναι μόνο η τουριστική, τόνισαν φορείς και ο κ. Πιτσιόρλας. Η ανάπτυξη μπορεί να συνδέεται με υποδομές για την καινοτομία, την έρευνα, την Εκπαίδευση, αλλά και την Υγεία.

- Έχουν γίνει επαφές για την αξιοποίηση της Αγοράς Μοδιάνο, στην οποία θα πρέπει να γίνει επένδυση 3,5 εκατ. ευρώ για την αποκατάστασή της ώστε να λειτουργεί σαν αγορά τροφίμων. Η αξιοποίηση μπορεί να γίνει με την όμορη Νέα Αγορά. Έχουν γίνει συζητήσεις με την Ισραηλιτική Κοινότητα και πολλούς εκ των μικροιδιοκτητών.

- Το ΤΑΙΠΕΔ, που έχει το 43,35% του ακινήτου, είτε βλέπει την πώληση του μεριδίου του σε ιδιώτη που θα συστήσει εταιρεία διαχείρισης της Αγοράς Μοδιάνο είτε ακόμα και την αξιοποίησή του με τη συμμετοχή στην εταιρεία διαχείρισης φορέα. Πάντως ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, που παλαιότερα ζητούσε να περάσει στο Δήμο το μερίδιο του δημοσίου, δήλωσε ότι "λεφτά δεν έχουμε", όταν από την άλλη ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου κ. Μιχάλης Ζορπίδης, είπε με κάπως αόριστο τρόπο "εμείς λεφτά έχουμε, μας νοιάζει να κερδίσουν οι επαγγελματίες".

- Με την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε. συνδέεται και η δημιουργία μεγάλου logistics center στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου. Η ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως είπε ο δ/νων σύμβουλος κ. Αθ. Σχίζας, εκτιμά ότι μέχρι το τέλος της φετινής χρονιάς θα ολοκληρωθεί η απομάκρυνση των πυρομαχικών και στη συνέχεια και σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ θα προκηρυχθεί διαγωνισμός. Στην έκταση των περίπου 600 στρεμμάτων, μπορούν να ανεγερθούν κτίσματα κάλυψης 300.000 τ.μ.

Οι παραγωγικοί φορείς κυρίως ενδιαφέρονται, όπως φάνηκε από τις τοποθετήσεις τους, για την πώληση του ΟΛΘ. "¨Ονειρο για τους φορείς" είναι η είσοδος μεγάλου forwarder στο λιμάνι, είπε ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ κ. Μπακατσέλος, ο οποίος όμως τόνισε ότι η πώληση έχει νόημα μόνο εφ' όσον συνοδευτεί από επενδύσεις. Το λιγότερο στην πρώτη πενταετία θα πρέπει να ολοκληρωθεί η επέκταση της 6ης προβλήτας, ενώ πρόσθεσε ότι "θα προτιμούσαμε η Λιμενική Αρχή να είναι στη Θεσσαλονίκη".

Οι Δήμοι "καίγονται" για τα στρατόπεδα

- Ανοίγει η συζήτηση για τα στρατόπεδα. Τοποθετήθηκαν για το θέμα ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης, ο πρόεδρος ΠΕΔ /ΠΚΜ και δήμαρχος Αμπελοκήπων κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, της Θέρμης κ. Θόδωρος Παπαδόπουλος, της Νεάπολης - Συκεών κ. Σίμος Δανιηλίδης.

- Οι Δήμοι είναι κατά του κυβερνητικού σχεδίου για "Στρατιωτικό ΤΑΙΠΕΔ", για την αξιοποίηση των πρώην στρατοπέδων. Ο κ. Μπουτάρης ζήτησε την μεταφορά, εκτός αστικού ιστού, του Γ.Σ.Στρατού και των λειτουργιών που υπάρχουν στο παλιό '424'.

- Οι δήμαρχοι όπως και ο Περιφερειάρχης Κ. Μακεδονίας είναι αντίθετοι στο να χρησιμοποιηθούν τα στρατόπεδα σαν μόνιμα κέντρα φιλοξενίας προσφύγων, ενώ τόνισαν ότι η Δυτική Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να σηκώσει άλλο βάρος.

- Οι δήμαρχοι ζήτησαν να γίνει σεβαστή η ομόφωνη απόφαση της ΠΕΔ Κ. Μακεδονίας, για τα εντός πόλης στρατόπεδα που προβλέπει τον σεβασμό όσων προβλέπονται στα Γενικά Πολεοδομικά. Μόνη εξαίρεση είναι το πρώην Καρατάσου που προβλέπεται να φιλοξενήσει Πάρκο Υγείας.

- Τόσο ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ κ. Πάρις Μπίλλιας όπως και εκπρόσωποι φορέων και δημοτικών αρχών, αναφέρθηκαν στον "Πλωτό Αξιό", στο σχέδιο δηλαδή αξιοποίησης του ποταμού για τη μεταφορά φορτίων και προσώπων με ποταμόπλοια. Συμφώνησαν στη διερεύνηση τρόπων χρησιμοποίησης ενός τέτοιου έργου.

- Η δημιουργία μαρινών και η θαλάσσια αστική συγκοινωνία είναι δύο ζητήματα που έθεσε ο κ. Τζιτζικώστας, ενώ ο δήμαρχος Θερμαϊκού κ. Μαυρομάτης μίλησε για μεγάλη μαρίνα στη Μηχανιώνα και αξιοποίηση, σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ εκτάσεων στη Περαία, το Αγγελοχώρι, του ανενεργού κάμπινγκ της Αγίας Τριάδας αλλά και του κάμπινγκ της Επανομής μόλις εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

- Η δημιουργία πάρκινγκ, τεσσάρων περιμετρικά του κέντρου, απασχολεί το δήμο Θεσσαλονίκης που διεκδικεί το πολυώροφο επί της Πολυτεχνίου, και την έκταση ιδιοκτησίας της ΕΤΑΔ πάνω από την Μ. Αλεξάνδρου (περιοχή βορείως του Μ.Μ.Θ.) και προτείνει και πάρκινγκ στη περιοχή του Θεάτρου Γης.

Το λόγο πήραν και εκπρόσωποι εργαζομένων. Πρώτη η κ. Φανή Γουργούρη, γ.γ. της ΟΜΥΛΕ η οποία είπε ότι όλα τα θέματα που αφορούν το λιμάνι Θεσσαλονίκης σε σχέση με την πώληση της ΟΛΘ Α.Ε.- επενδύσεις, λιμενική αρχή, προστασία δημοσίου συμφέροντος- βρίσκονται στον αέρα.

Από πλευράς των εργαζομένων της ΕΥΑΘ ΑΕ ο κ. Αρχοντόπουλος ζήτησε να πληροφορηθεί τις προθέσεις κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ για την εταιρεία, αναφέροντας το προηγούμενο του δημοψηφίσματος για το νερό- δημόσιο αγαθό.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ