Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Στις ράγες... η διάσωση των τελευταίων βαγονιών του Τραμ

Παραδόθηκε από τη ΓΑΙΑΟΣΕ στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα η μελέτη για την ανάταξη των δύο τελευταίων βαγονιών του Τραμ.

Τη μελέτη για την ανάταξη και διάσωση των δύο τελευταίων βαγονιών του Τραμ, τα οποία έχουν αφεθεί στη φθορά του χρόνου και των γκράφιτι παρέδωσε στον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ το περασμένο Σάββατο με την ευκαιρία της συμμετοχής της εταιρείας στην 84η ΔΕΘ. Η ΓΑΙΑΟΣΕ ανέλαβε ως χορηγία να συντάξει τη μελέτη λογαριασμό του δήμου, στον οποίο ανήκουν τα δύο τελευταία ξύλινα βαγόνια του Τραμ Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΓΑΙΑΟΣΕ Περικλή Νικολάου πρόκειται για ένα δύσκολο project, καθώς τα βαγόνια κατασκευάστηκαν το 1913 σε Βέλγιο και Αγγλία. Όπως είπε στη Voria.gr ο κ.Νικολάου, πολλά από τα εξαρτήματα θα πρέπει να κατασκευαστούν καθώς είναι δυσεύρετα και υπάρχουν μόνο σε Μουσεία Τραμ του εξωτερικού, όπως των Βρυξελλών. Το κόστος της ανακατασκευής, δε, υπολογίζεται σε περίπου 295.000 ευρώ.

Το ένα βαγόνι βρίσκεται στο παλιό αμαξοστάσιο τραμ στο Ντεπώ, ενώ το δεύτερο είναι παρατημένο στο εργοτάξιο του δήμου Θεσσαλονίκης στην οδό Καρακάση με 25η Μαρτίου. Τα εν λόγω βαγόνια τραμ χωρίς συρμό κύλισης πουλούσε η κρατική Εταιρία Τροχιοδρόμων όταν έκλεισε το 1957 γιατί καταργήθηκαν τα τραμ, για να τοποθετηθούν σε οικόπεδα και να μετατραπούν σε εξοχικά.

Το θέμα της διάσωσης των βαγονιών έχει αναδείξει εδώ και χρόνια ο Μιχάλης Τρεμόπουλος, ιδρυτικό μέλος της Οικολογικής Κίνησης Θεσσαλονίκης και πλέον επικεφαλής της παράταξης Οικολογία-Αλληλεγγύη στον δήμο Θεσσαλονίκης. Επιπλέον, και η διαδικτυακή ομάδα «Άγνωστη Θεσσαλονίκη», που δραστηριοποιείται στο Facebook, προχώρησε σε εκστρατεία ενημέρωσης και πίεσης προς τους αρμόδιους.

Το θέμα της ανακατασκευής των βαγονιών αναμένεται να συζητηθεί μεταξύ άλλων ζητημάτων που αφορούν τον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης, όπου θα δημιουργηθεί το Μουσείο Ολοκαυτώματος και το Μητροπολιτικό Πάρκο σε συνάντηση που θα έχει η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης το επόμενο διάστημα. Ο κ.Νικολάου υπογράμμισε, πάντως, ότι η ΓΑΙΑΟΣΕ θα έβλεπε θετικά το ενδεχόμενο να συνεισφέρει στην ανάταξη των βαγονιών.

Το ζήτημα είναι βέβαια πώς θα αναδειχθούν τα βαγόνια μετά την αποκατάστασή τους. Ο κ.Τρεμόπουλος είχε καταθέσει πρόταση να εκτεθούν σε ένα Μουσείο Μεταφορών που θα δημιουργηθεί στο Ντεπώ ταυτόχρονα με τη συνολική διάσωση και ανάδειξη των διατηρητέων κτηρίων του αμαξοστασίου.

Μετά την αποκάλυψη των γραμμών του Τραμ κατά τη διάρκεια των εργασιών ανάπλασης της οδού Αγίου Μηνά και την ανάδειξή τους πολλοί ήταν αυτοί που πρότειναν να τοποθετηθούν εκεί τα βαγόνια. Ωστόσο, η εν λόγω πρόταση παρουσιάζει αρκετές αδυναμίες, καθώς εκτιμάται ότι τα βαγόνια θα γίνουν πολύ γρήγορα στόχος βανδαλισμών.

Τα βαγόνια θα μπορούσαν επίσης να αποτελούν εκθέματα του Σιδηροδρομικού Μουσείου που, σύμφωνα με το υπάρχον πλάνο, προβλέπεται να δημιουργηθεί στον Εμπορικό Σταθμό Θεσσαλονίκης μαζί με το Μητροπολιτικό Πάρκο και το Μουσείο Ολοκαυτώματος.

Σε κάθε περίπτωση, όπως τονίζει ο κ.Νικολάου, η απόφαση για το πού θα εκτεθούν τα βαγόνια ανήκει στον δήμο Θεσσαλονίκης.