Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Τα ξενοίκιαστα καταστήματα λύση στο πρόβλημα του πάρκινγκ

Διέξοδος η μετατροπή σε πάρκινγκ υπό προϋποθέσεις - Το μέλλον των καταστημάτων σε μη εμπορικά σημεία αβέβαιο ακόμα και όταν η οικονομία ανακάμψει

Δρόμοι ολόκληροι, λιγότερο κεντρικοί, που κάποτε έσφιζαν από ζωή, σήμερα αποτελούν σκιά του εαυτού τους. Άδειες, σκονισμένες προθήκες καταστημάτων φανερώνουν την  εγκατάλειψη και την έλλειψη διάθεσης για ένα νέο επαγγελματικό ξεκίνημα. Αυτή η εικόνα συνθέτει εδώ και αρκετά χρόνια δρόμους, σε δευτερεύουσες εμπορικές περιοχές, που βρίσκονται τόσο ανατολικά και δυτικά της Θεσσαλονίκης, όσο και στην καρδιά της πόλης.

Όπως λένε στελέχη της αγοράς ακινήτων τα καταστήματα που βρίσκονται σε λιγότερο εμπορικά σημεία της Θεσσαλονίκης και παραμένουν σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της κρίσης στα αζήτητα δύσκολα θα επανενταχθούν στην αγορά, καθώς δεν υπάρχει πλέον ζήτηση για τέτοια ακίνητα. Είναι χαρακτηριστικό πως οι ιδιοκτήτες που βλέπουν ξενοίκιαστα τα καταστημάτα τους, που συνήθως είναι λίγων τετραγωνικών (30-50 τμ) και επιβαρύνονται με ΕΝΦΙΑ και άλλα τέλη χωρίς να έχουν κάποια πηγή εσόδων αναζητούν λύση για το χρόνιο πρόβλημα τους.

Όπως εκτιμούν εκπρόσωποι της κτηματαγοράς, η κατάσταση αυτή θα  βελτιωθεί, μόνο αν η πραγματική οικονομία ξαναμπεί στις ράγες της ανάπτυξης ή αν κάποιοι από αυτούς τους χώρους αλλάξουν χρήση και μετατραπούν σε πάρκινγκ, λύση, που όπως λένε γνώστες του θέματος, δεν είναι και πολύ εύκολη.

Πού είναι εντονότερο το πρόβλημα



Το εντονότερο πρόβλημα εντοπίζεται σε δρόμους πάνω από την οδό Εγνατία, σε στενά περιμετρικά της Αγίου Δημητρίου αλλά και στην οδό Αγίου Δημητρίου, στην περιοχή της Καλαμαριάς, σε κάθετες και παράλληλες οδούς στις Βασιλίσσης Όλγας και Βασιλέως Γεωργίου, πέριξ και κατά μήκος της οδού Δελφών, που έχει ‘στοιχειώσει’ από τις λαμαρίνες του μετρό, στην περιοχή της Ξηροκρήνης αλλά και  περιμετρικά του Βαρδάρη.

Το μόνο βέβαιο είναι πως κάθε περιοχή και κάθε γειτονιά «διαθέτει» τα δικά της ξενοίκιαστα, ή στην καλύτερη περίπτωση τα χαμηλά μισθωμένα της καταστήματα.
Στις περιοχές που τα αδιάθετα καταστήματα βρίθουν και η ζήτηση είναι ανύπαρκτη τα μισθώματα που ζητούνται είναι από 3 έως 5 ευρώ το τμ.. Χαρακτηριστική περίπτωση καταστήματος 25 τμ στην οδό Χαλκαίων που ενοικιάζεται προς 150 ευρώ τον μήνα.  
 
Η μετατροπή σε πάρκινγκ τα απαξιώνει



«Τα πρώτα που χτυπήθηκαν από την κρίση ήταν τα καταστήματα σε μικρούς δρόμους και οι γραφειακοί χώροι. Κάποιοι ιδιοκτήτες γραφείων αξιοποίησαν την ευκαιρία που ακούει στο όνομα airbnb, το ζήτημα είναι τι γίνεται με τα αδιάθετα καταστήματα. Η μετατροπή τους σε πάρκινγκ είναι μία λύση, υπό προϋποθέσεις όμως. Επιπλέον με τη συγκεκριμένη μετατροπή υποβαθμίζεται το κατάστημα ως ακίνητο» λέει χαρακτηριστικά στη Voria.gr o συνιδρυτής της Parthenon Real Estate και πιστοποιημένος εκτιμητής ακίνητης περιουσίας, Κώστας Γεωργάκος, ο οποίος θα είναι μεταξύ των ομιλητών στο συνέδριο για την ακίνητη περιουσία, Prodexpo North 2019, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 21 Μαρτίου, στο ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς.

Ο ίδιος υπογραμμίζει πως για να υπάρξει ξανά ζωή στα ξενοίκιαστα καταστήματα, πρέπει να υπάρξει αλλαγή στην οικονομική κατάσταση της χώρας.

Το απόθεμα πάντως των αδιάθετων μικρών, συνοικιακών, καταστημάτων εκτιμάται πως είναι μεγάλο, οπότε δεν αποκλείεται να μην μπορέσουν να αξιοποιηθούν όλα καθώς η ζήτηση και οι ανάγκες στρέφονται σε καταστήματα άλλων προδιαγραφών.  

Μέχρι σήμερα μετρημένα στα δάχτυλα είναι τα καταστήματα που μετατράπηκαν σε χώρους στάθμευσης, με κάποια από αυτά να βρίσκονται περιμετρικά της οδού Αγίας Σοφίας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα καταστήματα που βρίσκονται κάτω από πολυκατοικίες και σε κάποιες περιπτώσεις πρέπει να συναινέσουν όλοι οι ιδιοκτήτες για την αλλαγή χρήσης του ακινήτου προκειμένου η πολεοδομία να κάνει δεκτή την αίτηση.



«Αν ήταν εύκολη λύση θα είχαν καταφύγει σε αυτή πολλοί ιδιοκτήτες ξενοίκιαστων καταστημάτων. Απαιτείται αλλαγή χρήσης του χώρου, ενώ η μετατροπή είναι δαπανηρή. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συμβουλευτούν δικηγόρο και τεχνικό για να ενημερωθούν τι προβλέπεται για την ιδιοκτησία τους» αναφέρει χαρακτηριστικά ο ο πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Ακινήτων Θεσσαλονίκης (ΕΝΙΑΘ) και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) Κώστας Χαϊδούτης, ο οποίος θα είναι επίσης ομιλητής στο Prodexpo North 2019.

Εσχάτως υπάρχουν και λίγες περιπτώσεις υποψήφιων αγοραστών μικρών καταστημάτων που αναζητούν ευκαιρίες σε χαμηλές τιμές προκειμένου να τα μετατρέψουν σε γκαράζ και να βγάζουν ένα σταθερό μηνιαίο εισόδημα. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, πως οι αρμόδιες υπηρεσίες των πολεοδομιών τονίζουν ότι είναι αδύνατο να χορηγήσουν άδειες για να μετατραπεί σε πάρκινγκ μεγάλος αριθμός κλειστών καταστημάτων, καθώς τότε θα δημιουργηθούν προβλήματα με τα πεζοδρόμια και θα χαθούν θέσεις στάθμευσης στον… δρόμο, αφού θα απαγορεύεται το παρκάρισμα μπροστά στο γκαράζ.