Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Το e-εμπόριο φέρνει μειώσεις ενοικίων στα εμπορικά ακίνητα

Μειώσεις ενοικίων, ακόμη και κλείσιμο καταστημάτων σε δημοφιλείς δρόμους, φέρνει το ηλεκτρονικό εμπόριο - Τι εκτιμούν οι ειδικοί

Ανατροπές αναμένεται να φέρει στις εμπορικές μισθώσεις, η αιφνιδιαστική άνθιση στη χώρα μας -εξαιτίας, κυρίως, της επέλασης του κορωνοϊού- του ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι αλλαγές στον εμπορικό χάρτη της πόλης εκτιμάται πως θα φανούν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα.

Όπως λένε γνώστες της αγοράς ακινήτων η μεγάλη κινητικότητα που καταγράφεται στις ηλεκτρονικές πωλήσεις -που πλέον αποτελούν τη μοναδική, εξαιτίας του δεύτερου lockdown, δυνατότητας για ψώνια σε συνδυασμό με το γεγονός πως είναι άκρως ασφαλείς, καθώς δεν απαιτούν μετακινήσεις και συγχρωτισμό- εκτιμάται πως θα φέρουν μειώσεις ενοικίων, μετατοπίσεις σε άλλα μικρότερα καταστήματα, αλλά και κλείσιμο επιχειρήσεων ακόμη και στους πιο εμπορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης.

Οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν πως όσοι μπορούν να επενδύσουν ή να ενισχύσουν την παρουσία τους στις ηλεκτρονικές πωλήσεις θα το πράξουν, καθώς η εποχή που διανύουμε απαιτεί δυναμικές λύσεις, νέες δικλείδες ασφαλείας για απρόσκοπτη επιχειρηματική επιβίωση και αλλαγή σελίδας.

Είναι χαρακτηρισικό πως, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), καταγράφεται σταθεροποίηση της πελατειακής βάσης των online αγοραστών στο 50% των χρηστών διαδικτύου (σε σχέση με 20% το 2019).

Ρίχνουν τις τιμές

Αν και η αξία των εμπορικών ακινήτων δύσκολα μειώνεται στη δημοφιλή οδό Τσιμισκή, εντούτοις δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ιδιοκτητών ξενοίκιαστων ακινήτων που ρίχνουν τις τιμές για να μπορέσουν να τα μισθώσουν, ενώ ήδη εκφράζονται φόβοι πως ακόμη και μεγάλες αλυσίδες, που πραγματοποιούν σημαντικό ποσοστό των πωλήσεων τους ηλεκτρονικά, δεν αποκλείεται να προχωρήσουν στο κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων τους.

Μάλιστα κάποιοι κάνουν λόγο και για αιτήματα μειώσεων μισθωμάτων το επόμενο διάστημα, πέρα από αυτές που έχουν επιβληθεί μετά από κρατική παρέμβαση, τα οποία δεν αποκλείεται να πέσουν σα βροχή, μόλις η κατάσταση ομαλοποιηθεί.

Σημειώνεται πως ακόμη και όταν η αγορά λειτουργούσε δεν ήταν λίγοι εκείνοι οι μισθωτές που ζητούσαν μείωση ενοικίου καθώς αδυνατούσαν να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους.

Καταλυτικός πάντως παράγοντας των αποφάσεων που λαμβάνουν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων, για το αν θα ρίξουν τις τιμές ή όχι και σε τι ύψος, αποτελεί η θέση στην οποία βρίσκεται το κατάστημά τους, αλλά και πόσο πιέζονται οι ίδιοι οικονομικά. Αναμφίβολα άλλη στάση τηρεί κάποιος ιδιοκτήτης καταστήματος που λάμβανε ενοίκιο 15.000 ευρώ και άλλη κάποιος που είχε μισθωμένο το κατάστημά του, πχ, για 500 ευρώ.

Οι κολοσσοί επενδύουν στο ηλεκτρονικό εμπόριο

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του ισπανικού ομίλου Inditex, που διαθέτει μερικά από τα πιο αγαπητά εμπορικά σήματα (Zara, Bershka, Pull and Bear κ.ά.) που τον Απρίλιο, την περίοδο του πρώτου lockdown, σημείωσε αύξηση 96%, σχεδιάζοντας παράλληλα να κλείσει γύρω στα 1.200 καταστήματα σε ολόκληρο τον κόσμο. Μάλιστα ο ιδρυτής του ομίλου, Amancio Ortega, σκοπεύει, όπως ανακοίνωσε, να δαπανήσει 1 δισεκατομμύριο ευρώ στην online αγορά έως το 2022.