Skip to main content

Επιτέλους, κυκλοφοριακή μελέτη για τη Θεσσαλονίκη μετά από 20 χρόνια

Θα εκπονηθεί από Μετρό και ΟΣΕΘ και θα δώσει την εικόνα των μετακινήσεων, ως εργαλείο σχεδιασμού της επόμενης μέρας, για πρώτη φορά μετά 20 χρόνια

Μια από τις σημαντικότερες μελέτες, που θα γίνει στο πλαίσιο της Μελέτης Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, αφορά στις συνθήκες, τις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά των μετακινήσεων των πολιτών στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης.

Έστω και ατύπως, πρόκειται ένα είδος γενικής κυκλοφοριακής μελέτης, που έρχεται –επιτέλους- έπειτα από 20 και πλέον χρόνια.

Την εκπόνηση της έρευνας μετακινήσεων ανέλαβαν η «Αττικό Μετρό ΑΕ» και ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) και μέσα από τη διερεύνηση των μετακινήσεων θα προκύψουν οι πραγματικές ανάγκες συγκοινωνιακού έργου στην πόλη.

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας, επισήμανε ότι «η καταγραφή των σημερινών αναγκών μετακίνησης στο πολεοδομικό συγκρότημα είναι ζητούμενο εδώ και δυο δεκαετίες. Με ορατό τον ορίζοντα ολοκλήρωσης του μετρό θα πρέπει να προχωρήσουμε σε αναγκαίες προσαρμογές για το σύνολο των αστικών μετακινήσεων, έχοντας σαφή επιστημονικά δεδομένα, που θα μας δώσουν την ευκαιρία για παρεμβάσεις στο σύστημα των μέσων μαζικής μεταφοράς, προκειμένου να εξυπηρετούν καλύτερα τους πολίτες. Επίσης, θα μας δοθεί η ευκαιρία να διερευνήσουμε την αναγκαιότητα και να καθορίσουμε το μέλλον μιας σειράς έργων, που στην πόλη συζητούνται επί πολλά χρόνια. Και το σπουδαιότερο να προχωρήσουμε με έναν σοβαρό και τεκμηριωμένο τρόπο στη βάση πραγματικών στοιχείων στην αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών, που αποτελεί μείζον ζήτημα της καθημερινότητας των πολιτών στη Θεσσαλονίκη».

Η έρευνα μετακινήσεων, που είναι πολυπαραμετρική δουλειά, είχε προγραμματιστεί να αρχίσει τον προηγούμενο Μάρτιο, όμως λόγω κορωνοϊού αυτή η τυπική περίοδος χάθηκε. Το ίδιο κινδυνεύει να γίνει και για το νέο χρονικό παράθυρο που επιλέχτηκε, δηλαδή τον Οκτώβριο. Είναι αναγκαίο άλλωστε οι μετρήσεις να γίνουν υπό κανονικές συνθήκες κι όχι έκτακτες, διότι αυτές «παραμορφώνουν» την εικόνα και δεν δίνουν πραγματικά δεδομένα.

Η έρευνα αναμένεται να διαρκέσει περίπου δυο χρόνια, δηλαδή να έχουμε σαφή συνολική εικόνα την περίοδο που προγραμματίζεται να λειτουργήσει και το μετρό, κάτι που αποτελεί κρίσιμη παράμετρο σε αυτή την περίπτωση.

Στην έρευνα θα αποτυπωθούν οι ανάγκες και τα χαρακτηριστικά όλων των μετακινήσεων στο πολεοδομικό συγκρότημα κι από τη συγκεκριμένη έρευνα θα «φωτογραφηθούν» και οι ενδεδειγμένες εναλλακτικές των μετακινήσεων. Δηλαδή, θα προκύψει κατά πόσο είναι αναγκαία και τι θα εξυπηρετήσει μια παρέμβαση για τη δημιουργία δυτικού προαστιακού (city train), για τη λειτουργία θαλάσσιας συγκοινωνίας κτλ. Επίσης, θα γίνει μια «ακτινογραφία» των μετακινήσεων με τα αστικά λεωφορεία, ώστε να τροποποιηθούν δρομολόγια και γραμμές αναλόγως των αναγκών μετακινήσεων των πολιτών. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία σχεδιασμού και για τη βάση πάνω στην οποία θα στηριχθεί ένα βιώσιμο μέλλον μετακινήσεων για τη Θεσσαλονίκη.

Η αναδιάρθρωση δε των συγκοινωνιών είναι εξαιρετικά σημαντικό ζήτημα, στο πλαίσιο των αλλαγών που γίνονται και θα συνεχίσουν να γίνονται στις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, προκειμένου να βρεθεί ο τρόπος για να εξυπηρετούν επαρκώς τους πολίτες. Η αναδιάρθρωση των συγκοινωνιών θα γίνει έτσι με κριτήρια συνδυαστικά με τη λειτουργία του μετρό, θα εξοικονομηθεί στόλος λεωφορείων και θα ενισχυθούν οι γραμμές που έχουν ανάγκη.

Σήμερα υπάρχουν γραμμές και δρομολόγια με πληρότητα 5%, τονίζει ο ΟΣΕΘ. Ακόμη και με την είσοδο των λεωφορείων των ΚΤΕΛ στο συγκοινωνιακό έργο. Ο πάροχος του συγκοινωνιακού έργου μελλοντικά (ιδιώτης με βάση τα σημερινά δεδομένα) θα μπορέσει να εξοικονομήσει κι από αυτές τις γραμμές λεωφορεία, αλλά και από τις γραμμές στη διαδρομή του μετρό (δεδομένου ότι έχει προβλεφθεί το αστικό λεωφορείο να είναι συμπληρωματικό του μετρό στον άξονα κίνησής του), ώστε να τα προσθέσει σε εκείνες τις γραμμές, που θα έχουν την υψηλότερη επιβατική κίνηση.

Η έρευνα θα εξετάσει μια σειρά από εναλλακτικά σενάρια για τη βέλτιστη εξυπηρέτηση των μετακινήσεων των πολιτών από όλα τα διαθέσιμα μέσα. Και με δεδομένο ότι σε μια διετία θα έχει ολοκληρωθεί, προοιωνίζεται και οριστική αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών μέσα σε τρία χρόνια.

Το σημαντικότερο όμως, όπως υποστηρίζουν οι αρμόδιοι, είναι ότι επιτέλους η Θεσσαλονίκη θα αποκτήσει γνώση των πραγματικών συνθηκών, χαρακτηριστικών και αναγκών των μετακινήσεων, ώστε να προγραμματίσει το μέλλον της.