Skip to main content

Θεσσαλονίκη:Στη μάχη της βραχυχρόνιας μίσθωσης και τα ιδιωτικά δωμάτια

Αυξάνονται σταδιακά τα ιδιωτικά δωμάτια, μέσα σε διαμερίσματα, που νοικιάζονται ως Airbnb - Tα προτιμούν νεαρά άτομα, συνήθως, για μία διανυκτέρευση

Για πολλούς η αφορμή είναι η οικονομική κρίση, για άλλους το «απωθημένο» να ασχοληθούν με τον τουρισμό ή απλά να βγάλουν κέρδος από ανεκμετάλλευτα ακίνητα. Όλοι αυτοί συνθέτουν το target group μιας κοινότητας που μετατρέπει μια πόλη σε ένα απέραντο ξενοδοχειακό συγκρότημα, όπου ο καθένας γίνεται οικοδεσπότης καταχωρώντας στο internet το σπίτι του, ή ακόμη και ένα δωμάτιο μεμονωμένα (σε διαμέρισμα που κατοικεί η οικογένεια που εκμεταλλεύεται το δωμάτιο) με ιδιωτικό, ή κοινόχρηστο μπάνιο.

Η κοινότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης, που έχει χαρακτηριστεί ως «οικονομική και πολιτισμική επανάσταση», χωρίζεται σε οικοδεσπότες και φιλοξενούμενους με τους πρώτους να έχουν κέρδη από τις κρατήσεις και τους δεύτερους να επιλέγουν έναν πιο φθηνό τρόπο διακοπών από τον παραδοσιακό ενός δωματίου σε ξενοδοχείο.Σύμφωνα με μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας Grand Thornton, υπάρχουν περίπου 70.000 διαμερίσματα, σε όλη την Ελλάδα, που προσφέρονται για βραχυχρόνια μίσθωση.

Στη Θεσσαλονίκη, που η άνθιση του Airbnb, ξεκίνησε το 2016, σήμερα υπάρχουν 2.000 και πλέον διαμερίσματα που διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση και ένας σημαντικός αριθμός ιδιωτικών δωματίων, ο αριθμός των οποίων δεν είναι εξακριβωμένος καθώς δεν δηλώνονται στην εφορία. Ωστόσο αν και δεν μπορεί να είναι ακριβής ο αριθμός των δωματίων που διατίθενται για αυτού του τύπου την ενοικίαση, εντούτοις, όπως λένε γνώστες της αγοράς, αυξάνονται σταδιακά. Πάντως στις περισσότερες περιπτώσεις ούτε οι ένοικοι της οικοδομής δεν αντιλαμβάνονται πως κάποιος από τους ιδιοκτήτες νοικιάζει, δωμάτιο, στην οικία του, σε τουρίστες.

Αν και όπως λέει μιλώντας στη Voria.gr, η Αγάπη Ξιφλίδου, MRICS, στον τομεα Μελετών και Εκτιμήσεως Αξιών Ακινήτων της Pointers Property Services τα ιδιωτικά δωμάτια δεν απηχούν στην ιδιοσυγκρασία του Έλληνα τουρίστα, εντούτοις δεν είναι λίγοι οι ξένοι που τα επιλέγουν, ειδικά όταν πρόκειται για ένα βράδυ και όταν έχουν δελεαστικά χαμηλή τιμή.  Φυσικά όπως εξηγεί η κ. Ξιφλίδου, η οποία είναι μεταξύ των ομιλητών του συνεδρίου για την ακίνητη περιουσία, Prodexpo North 2019, που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 21 Μαρτίου, στο ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς, δεν λείπουν και οι περιπτώσεις που τα ιδιωτικά δωμάτια είναι master bedroom, καλών προδιαγραφών, με δικό τους μπάνιο. Όπως και τα διαμερίσματα βραχυχρόνιας μίσθωσης έτσι και τα ιδωτικά δωμάτια, που επιλέγονται συνήθως από νεαρές ηλικίες έως 35-40 ετών μαξιμουμ,  βρίσκονται στην καρδιά της πόλης. Η τιμή ενός τέτοιου δωματίου μπορεί να ξεκινά από 20 ευρώ και ανάλογα με τις προδιαγραφές του να αυξάνεται.

Μέσος χρόνος διαμονής τα δύο βράδια  

Τούρκοι και Βαλκάνιοι, με τις άλλες εθνικότητες να έπονται, είναι κατά κύριο λόγο οι «φιλοξενούμενοι» των airbnb διαμερισμάτων στη Θεσσαλονίκη,  οι οποίοι μάλιστα τα επιλέγουν, συχνά, σε τοπικές, δικές μας, εορτές. Σε αυτές τις περιπτώσεις δυσκολεύονται να βρουν διαμέρισμα, κάτι που δεν συμβαίνει σε περιόδους ουδέτερες.

Το μεγαλύτερο ποσοστό όπως επισημαίνει η κα. Ξιφλίδου επιλέγει διαμερίσματα με τιμή διανυκτέρευσης τα 50 ευρώ, ενώ για το 45% των επισκεπτών της πόλης η διαμονή αγγίζει, κατά μέσο όρο, τα δύο βράδια. Το 40% μένει για ένα βράδυ, ενώ το 9-10% κάνει τρεις διανυκτερεύσεις. Το υπόλοιπο ποσοστό μοιράζεται. Το πρώτο που κοιτά ο ενοικιαστής Airbnb, όπως και ο πελάτης ξενοδοχείου, είναι η θέση το καταλύματος και μετά οι παρεχόμενες υπηρεσίες, με την κατάσταση του μπάνιου να βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας των «απαιτήσεων».

Πρωτιά στην Κρήτη για το Airbnb

Στην κορυφή της λίστας των καταλυμάτων Airbnb στη χώρα μας βρίσκεται η Κρήτη με τον «μαγικό» αριθμό να αγγίζει τα 17.000 διαμερίσματα, ακολουθεί η Αθήνα με 12.000 και έπεται η Κέρκυρα με 4.000. Στην έκτη θέση φιγουράρει η Θεσσαλονίκη, ενώ από τη λίστα δεν απουσιάζουν η Μύκονος και η Σαντορίνη. Ωστόσο, σε αυτές τις περιπτώσεις μιλάμε κυρίως για βίλες.    

Πώς ξεκίνησε το Airbnb

Η ιστορία πίσω απ’ την εταιρεία Airbnb θα μπορούσε να αποτελέσει σενάριο ταινίας.

H εταιρεία ιδρύθηκε το 2008 στο Σαν Φρανσίσκο από τους Brian Chesky και Joe Gebbia, ενώ στη συνέχεια μπήκε στη ομάδα και ο Nathan Blecharczyk.

Ο Brian Chesky και Joe Gebbia ήταν συγκάτοικοι με οικονομικά προβλήματα σε σημείο που δεν είχαν να πληρώσουν το ενοίκιο τους. Όταν έμαθαν ότι στη πόλη τους θα διοργανωνόταν το Συνέδριο Βιομηχανικού Σχεδίου είχαν την ιδέα να μετατρέψουν το σπίτι τους σε bed and breakfast με τον πιο φτηνό τρόπο.

Έβαλαν φουσκωτά στρώματα στο σαλόνι (!) και πρόσφεραν πρωινό. Στη συνέχεια αποφάσισαν να φτιάξουν και μια ιστοσελίδα που λεγόταν airbedandbreakfast.com.

Κάπως έτσι, μια ιδέα που ξεκίνησε από ένα διαμέρισμά στο Σαν Φρανσίσκο κατάφερε και εξαπλώθηκε σε πάνω από 195 χώρες, δίνοντας οικονομικές ευκαιρίες σε ιδιοκτήτες ακινήτων αλλά και εκατομμύρια επιλογές στους τουρίστες. Πανευρωπαϊκά η πόλη που αγκάλιασε το airbnb και το εξάπλωσε όσο περισσότερο μπορούσε στα όρια της ήταν η Βαρκελώνη.