Skip to main content

Βαλκάνιοι τουρίστες στη Θεσσαλονίκη: Πού ψωνίζουν και τι προτιμούν

Κερδισμένα τα πολυκαταστήματα, τα εμπορικά κέντρα και τα καταστήματα μεγάλων αλυσίδων από τους Βαλκάνιους τουρίστες. Προσπερνούν τα μικρά καταστήματα.

Μικρή έως καθόλου άνοδο στο τζίρο τους μετρούν εν μέσω θέρους οι Θεσσαλονικείς καταστηματάρχες, βλέποντας τους τουρίστες να προσπερνούν τα μαγαζιά τους και να περνούν τις πόρτες των μεγάλων πολυκαταστημάτων και εμπορικών κέντρων της πόλης. Βούλγαροι, Σέρβοι, Σκοπιανοί, Ρώσοι αλλά και Τούρκοι συνδυάζουν την επίσκεψή τους στη Θεσσαλονίκη με τα ψώνια αλλά στη μεγάλη τους πλειοψηφία δεν αποτελούν πελάτες με μεγάλη αγοραστική δύναμη.

 «Υπάρχουν μέρες που δουλεύουμε μόνο με τουρίστες», αναφέρει στη Voria.gr υπάλληλος πολυκαταστήματος επί της οδού Τσιμισκή, εκτιμώντας πως η τουριστική κίνηση είναι αυξημένη σε σχέση με πέρυσι. Οι Βαλκάνιοι τουρίστες δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση στα καλλυντικά και ακόμη περισσότερο στα ελληνικά προϊόντα.

«Όσοι έχουν χρήματα να διαθέσουν, θα κάνουν αγορές αξίας, όμως αυτοί είναι λίγοι», επισημαίνει μία ακόμη υπάλληλος πολυκαταστήματος εκτός του κέντρου. Όπως λέει, οι περισσότεροι τουρίστες αναζητούν φθηνά και επώνυμα προϊόντα, κυρίως ένδυσης και υπόδησης.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει στη Voria.gr υπεύθυνος γνωστού καταστήματος με είδη ένδυσης επί της Τσιμισκή, πολλοί Βαλκάνιοι ψωνίζουν ρούχα από καταστήματα πολυεθνικής αλυσίδας, που βρίσκονται σε προσφορά σε μεγάλες ποσότητες, με σκοπό την μεταπώλησή τους στη χώρα τους.

Όπως προκύπτει από τους ανθρώπους που στελεχώνουν την αγορά της πόλης, οι τουρίστες και ιδιαίτερα οι Βαλκάνιοι πηγαίνουν στοχευμένα να ψωνίσουν σε brands που τα γνωρίζουν ήδη, περιφρονώντας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Συνεπώς, τα καταστήματα που επωφελούνται από την τουριστική κίνηση είναι λίγα και συγκεκριμένα και δεν υπάρχει διασπορά του καταναλωτικού κοινού στην αγορά της πόλης.

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνει από την πλευρά του και ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, αναδεικνύοντας το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στην αγορά της πόλης, το οποίο δεν φαίνεται να βελτιώνεται με τον τουρισμό. «Υπάρχουν περισσότερα από 8.000 καταστήματα στην αγορά της πόλης και το 60% των κατοίκων δεν είναι εν δυνάμει καταναλωτές», είπε ο ίδιος στη Voria.gr και πρόσθεσε: «Το κενό είναι τεράστιο για να μπορέσει η αγορά να στηριχθεί από τους λίγους και φτωχούς τουρίστες».

Μερική ικανοποίηση στην εστίαση

Μετά τα ψώνια, έρχεται ο καφές, το σνακ και το γεύμα. Εργαζόμενοι στα καταστήματα εστίασης που υπάρχουν παραπλεύρως της Τσιμισκή, κάνουν λόγο για συγκρατημένη αύξηση των τουριστών πελατών τους, σε σύγκριση με πέρυσι.

Υπεύθυνοι σε καταστήματα επί της Λεωφόρου Νίκης, με θέα τον Λευκό Πύργο και τον Θερμαϊκό, δήλωσαν περισσότερο ικανοποιημένοι από την φετινή τουριστική κίνηση. «Νομίζω πως η κίνηση είναι λίγο πιο ανεβασμένη από πέρυσι, όμως οι τουρίστες δεν ξοδεύουν και δεν παραγγέλνουν όπως καταναλώνουν οι Έλληνες όταν βγαίνουν στο εξωτερικό για διακοπές», αναφέρει στη Voria.gr η Ευγενία Πολυγένη, υπεύθυνη καφέ επί της Λ. Νίκης.

Από την άλλη ο Δημήτρης Σαραφίδης, υπεύθυνος καταστήματος εστίασης επίσης επί της Λ. Νίκης, λέει: «Δουλεύουμε κατ’ εξοχήν με τουρίστες, όμως μέχρι στιγμής η κίνηση των τουριστών είναι πεσμένη. Περιμένουμε τον Αύγουστο για να δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση. Η κατανάλωση είναι ανάλογα με τον πελάτη, για παράδειγμα οι οικογένειες από τη Ρωσία η την Τουρκία θα παραγγείλουν και καφέ και πρωινό, ενώ άλλοι όπως Σέρβοι και Βούλγαροι είναι πιο μαζεμένοι».

Εκπτώσεις: Μεγάλη κίνηση στους δρόμους, λίγες σακούλες

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΣΘ, οι φετινές εκπτώσεις κατέβασαν τους πολίτες στους εμπορικούς δρόμους της Θεσσαλονίκης. Τις πρώτες ημέρες των εκπτώσεων η κίνηση στα πεζοδρόμια ήταν πράγματι αυξημένη, η αγοραστική κίνηση όμως δεν εκπλήρωσε τις προσδοκίες των επιχειρηματιών, όπως λέει ο κ. Φιλιππίδης. Το αρνητικό κλίμα επιβεβαιώνουν και καταστηματάρχες, που αναμένουν την περίοδο των εκπτώσεων για να ανεβάσουν τον τζίρο τους, όμως στην πλειοψηφία τους κάνουν λόγο για σταθεροποίηση της αγοράς και όχι ουσιαστικές βελτιώσεις.