Skip to main content

Ο κορωνοϊός χτυπά τις μεταφορές - «Δεν γίνονται έλεγχοι στα λιμάνια»

Δυσεύρετοι οι οδηγοί, φοβούνται να μεταφέρουν εμπορεύματα– Στο κόκκινο οι εταιρείες που ασχολούνται αποκλειστικά με μεταφορές στην Ιταλία.

Μπορεί η παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα να μην καταγράφει προβλήματα ελλείψεων, εκτός από είδη όπως είναι οι μάσκες και τα αντισηπτικά, ωστόσο ο κλάδος των φορτηγών διεθνών μεταφορών, μοιάζει να είναι ο πλέον εκτεθειμένος στην περιδίνηση που δημιουργεί ο κορωνοϊός.

Οι εταιρείες που ασχολούνται αποκλειστικά με τις μεταφορές προς στην Ιταλία, μόνο ζημιές μετρούν καθώς βρίσκονται πρώτες στο μάτι του κυκλώνα.

Την ίδια ώρα οι εκτιμήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Οδικών Μεταφορών (IRU) κάνουν λόγο για μείωση της παγκόσμιας δραστηριότητας των οδικών μεταφορών εμπορευματοκιβωτίων σε ποσοστό 20% για το 2020, ανάλογα με τη διάρκεια της κρίσης που έχει φέρει η πανδημία του κορωνοϊού. Η κρίση αντιστοιχεί σε απώλειες για τον κλάδο ύψους 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων.

Α. Κενανίδης: Δεν βρίσκονται οδηγοί για να ταξιδέψουν στην Ιταλία   
 
Όπως εξηγεί μιλώντας στη Voria.gr o πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Απόστολος Κενανίδης «είναι δύσκολο να βρεις οδηγούς που να θέλουν να ταξιδέψουν στην Ιταλία. Φοβούνται και είναι φυσικό. Ακόμη και στο άκουσμα περισσότερων χρημάτων δεν φαίνονται διατεθειμένοι να μεταφέρουν εμπορεύματα στην Ιταλία. Σχεδόν έχουν σταματήσει τα δρομολόγια προς την Ιταλία. Είναι τεράστιο το πρόβλημα, την ώρα μάλιστα που η Ιταλία και η Γερμανία είναι από τους καλύτερους εμπορικούς μας εταίρους».

Πάντως, όπως λέει ο ίδιος, οι αυτοκινητιστές φοβούνται και για ένα πιθανό μπλοκάρισμα τους στην Ιταλία, οπότε την αποφεύγουν.   

Το δυσάρεστο, σύμφωνα με τον κ. Κενανίδη, είναι πως παρά τη ραγδαία εξάπλωση του κορωνοϊού στην Ιταλία, δεν διενεργούνται έλεγχοι στα ελληνικά λιμάνια, για τον εντοπισμό πιθανών κρουσμάτων. «Τα φορτηγά φτάνουν στα λιμάνια της Ηγουμενίτσας ή της Πάτρας και δεν γίνεται ο παραμικρός έλεγχος από υγειονομικά συνεργεία. Στην Αυστρία για παράδειγμα γίνεται δειγματοληπτικός έλεγχος» αναφέρει ο πρόεδρος της ΟΦΑΕ.

Μέτρα στήριξης ζητά το ΠΣΧΕΜ

Στο μεταξύ, έκκληση προς την πολιτεία προκειμένου να λάβει μέτρα στήριξης του κλάδου ζητά με επιστολή του προς στα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης, Εργασίας και Μεταφορών το Πανελλήνιο Συνδικάτο Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών (ΠΣΧΕΜ).

Το ΠΣΧΕΜ αναφέρει στην επιστολή του πως «ο  κλάδος των οδικών χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών επλήγη περισσότερο από κάθε άλλο κλάδο τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, αφού αποδεδειγμένα το μεταφορικό έργο μειώθηκε σε ποσοστό άνω του 50%.

Τον ίδιο εφιάλτη της κρίσης αντιμετωπίζει ο κλάδος και τώρα με την εμφάνιση του κορωναϊού και την κατακόρυφη μείωση του μεταφορικού έργου, τόσο στις εισαγωγές, όσο και στις εξαγωγές, αφού ο κύριος όγκος των μεταφερόμενων προϊόντων μεταφέρεται με φορτηγά αυτοκίνητα.

Για να περιοριστεί η οικονομική καταστροφή του κλάδου, επιβάλλεται η κυβέρνηση να αποφασίσει άμεσα μέτρα στήριξης οικονομικά, εργασιακά, ασφαλιστικά και να δοθούν δάνεια με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου».

Τι λέει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Οδικών Μεταφορών

Σύμφωνα με τον IRU, περίπου το 6% του συνόλου των απασχολούμενων διεθνώς εργάζονται στις οδικές μεταφορές, κυρίως σε επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους, οι οποίες δεν μπορούν εύκολα να αντιμετωπίσουν εξωτερικές κρίσεις όπως οι οικονομικές επιπτώσεις του COVID-19.

Προκειμένου να συνεχιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία των δικτύων οδικών μεταφορών, από τα οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό ο εφοδιασμός με τρόφιμα και ιατρικά είδη, ο IRU καλεί τις κυβερνήσεις και τις αρχές, καθώς και τις τράπεζες και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, να αναλάβουν προσωρινές πρωτοβουλίες για να ελαφρύνουν το βάρος της κρίσης στους φορείς εκμετάλλευσης.