Skip to main content

Τα συν και τα πλην του ανασχηματισμού για τη Θεσσαλονίκη

Ανάμεικτες είναι οι εντυπώσεις που προκάλεσε ο ανασχηματισμός όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη. Η ανθρωπογεωγραφία και η επίδραση στα εκκρεμή ζητήματα

Ανάμεικτες είναι οι εντυπώσεις που προκάλεσε ο ανασχηματισμός όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη. Από τη μια πλευρά είναι η ανθρωπογεωγραφία του, τα πρόσωπα δηλαδή της πόλης τα οποία συμμετέχουν στο νέο κυβερνητικό σχήμα. Από την άλλη είναι η επίδραση, θετική ή αρνητική που συνεπάγονται οι αλλαγές σε μια σειρά εκκρεμή ζητήματα που αφορούν την περιοχή. Δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο οι αλλαγές υπουργών να επηρεάζουν την πορεία υλοποίησης σημαντικών έργων, άλλοτε προς το καλύτερο, άλλοτε προς το χειρότερο.

Το γεγονός ότι από τα συνολικά 57 μέλη που έχει το νέο κυβερνητικό σχήμα, μόνον δύο προέρχονται από τη Θεσσαλονίκη, δεν το λες και επαρκή εκπροσώπηση. Στον... παλιό Σταύρο Καλαφάτη ο οποίος παρέμεινε στη θέση του υφυπουργού Εσωτερικών (Μακεδονίας Θράκης), στην οποία άλλωστε, είχε τοποθετηθεί στον προηγούμενο μίνι ανασχηματισμό, προσετέθη αυτή τη φορά ο Γιώργος Καραγιάννης, ως υφυπουργός Υποδομών. Ο κ. Καραγιάννης γνωρίζει το αντικείμενο καθώς ήταν έως τώρα γενικός γραμματέας στο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών. Η περίληψή του στο κυβερνητικό σχήμα, πέρα από επιβράβευση για το έως τώρα έργο του από τον πρωθυπουργό, συντηρεί και μια συζήτηση που τον θέλει να θέτει υποψηφιότητα βουλευτή στη Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε: Αυτή είναι η σύνθεση της νέας κυβέρνησης Μητσοτάκη

Κατά τα άλλα, οι φήμες που υπήρχαν τις προηγούμενες ημέρες περί πιθανής υπουργοποίησης ορισμένων βουλευτών της Θεσσαλονίκης, όπως για παράδειγμα της Έλενας Ράπτη, το όνομα της οποίας είχε ακουστεί εντονότερα από οποιοδήποτε άλλο, για άλλη μια φορά διαψεύστηκαν. Σύμφωνα με ορισμένους, η πενιχρή εκπροσώπηση της Θεσσαλονίκης στο κυβερνητικό σχήμα, επαναφέρει τη συζήτηση περί της “γαλάζιας” κοινοβουλευτικής εκπροσώπησης στη δεύτερη πολυπληθέστερη εκλογική περιφέρεια, ένα θέμα το οποίο θα απασχολήσει σίγουρα τον πρωθυπουργό όταν θα έρθει η ώρα των εκλογών.

Διαβάστε: Οι Θεσσαλονικείς της κυβέρνησης - Καλαφάτης στο ΥΜΑΘ, Καραγιάννης στο Υποδομών

Οι έτσι κι αλλιώς περιορισμένες αλλαγές στο κυβερνητικό σχήμα αποτελούν μάλλον θετική εξέλιξη για τα εκκρεμή ζητήματα της Θεσσαλονίκης. Οι υπουργοί οι οποίοι τρέχουν τα θέματα αυτά παρέμειναν πάνω κάτω οι ίδιοι κι έτσι δεν θα απαιτηθεί χρόνος για ενημέρωση, ούτε υπάρχει ενδεχόμενο για σημαντικές ανατροπές οι οποίες θα προκαλούσαν νέες καθυστερήσεις.

Το πλέον κομβικό υπουργείο όσον αφορά τα ζητήματα της Θεσσαλονίκης είναι ασφαλώς το Μεταφορών και Υποδομών. Ο υπουργός Κώστας Καραμανλής παρέμεινε στη θέση του, ενώ και οι δύο νέοι υφυπουργοί γνωρίζουν πολύ καλά τα θέματα της πόλης που υπάγονται στο χαρτοφυλάκιό τους. Ο κ. Καραγιάννης, ως γενικός γραμματέας Υποδομών τα δύο προηγούμενα χρόνια και τώρα υφυπουργός, έχει ασχοληθεί στενά τόσο με την υπόθεση του μετρό, όσο και με αυτές της νέας περιφερειακής (flyover), της διασύνδεσης του λιμανιού με τον ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο κ.ο.κ.

Παράλληλα, ο νέος υφυπουργός Μιχάλης Παπαδόπουλος, γνωρίζει άριστα τα ζητήματα του ΟΑΣΘ καθώς τα είχε χειριστεί ξανά από την ίδια θέση, στην κυβέρνηση του Αντώνη Σαμαρά. Μάλιστα ήταν εκείνος ο οποίος είχε προχωρήσει στην αναθεώρηση της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ιδιωτικού τότε ΟΑΣΘ, κάνοντας μεγάλες περικοπές στην κρατική χρηματοδότηση.

Βεβαίως, το μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, όπως και για αρκετές προηγούμενες, είναι η πορεία υλοποίησης του έργου του μετρό. Τα πολιτικά στελέχη τα οποία χειρίζονται το θέμα αυτό, συμπεριλαμβανομένης και της υπουργού Πολιτισμού Λίνας Μενδώνη, παρέμειναν στη θέση τους είτε αναβαθμίστηκαν και αυτό αποτελεί ασφαλώς θετική εξέλιξη ως προς την τήρηση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης του έργου, έστω και προς το τέλος του 2023, αρχές 2024.

Αλλά και για τα υπόλοιπα σημαντικά εκκρεμή ζητήματα της πόλης όπως η κατασκευή του νέου γηπέδου της Τούμπας, η ανάπλαση της ΔΕΘ, η κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος κ.ο.κ., η διατήρηση του βασικού κορμού στο κυβερνητικό σχήμα αφαιρεί τουλάχιστον, το άλλοθι αδικαιολόγητων καθυστερήσεων.