Skip to main content

Τη Δευτέρα η συμφωνία Ελλάδας-Βουλγαρίας για τον αγωγό IGB

Τι είπε ο υπουργός Υποδομών για «βαλκανικό δακτύλιο», κοινό σύστημα διοδίων και σχέδιο για υδατοδρόμια – Μοχλός ανάπτυξης οι ενεργειακές υποδομές

Τη Δευτέρα θα υπογραφεί στη Σόφια από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Γιώργο Σταθάκη, και τη Βουλγάρα ομόλογό του, Τεμένουσκα Πέκτοβα, η συμφωνία Ελλάδας-Βουλγαρίας για την έναρξη κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου IGB, όπως ανακοίνωσε από τη Θεσσαλονίκη ο αναπληρωτής υπουργός, Σωκράτης Φάμελλος, κατά την ομιλία του στο 1ο Βαλκανικό Φόρουμ.

«Τα συμβόλαια είναι πολύ προχωρημένα και οι διαγωνισμοί αναμένονται μέσα στον Μάιο. Έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό η συμφωνία με τη βουλγαρική κυβέρνηση και θα ξεκινήσει το έργο, που συνδέεται με τον IBS, τον αγωγό Βουλγαρίας-Σερβίας», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Φάμελλος.

Ο ίδιος τόνισε πως οι δύο πυλώνες της συζήτησης στον τομέα της ενέργειας είναι οι αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της κλιματικής ουδετερότητας, σημειώνοντας πως οι ενεργειακές υποδομές στα Βαλκάνια μπαίνουν δυναμικά στη συζήτηση της ανάπτυξης και είναι ουσιαστικές για την γεωπολιτική ασφάλεια, δημιουργώντας παράλληλα νέες ευκαιρίες για εργασία και ευημερία των πολιτών. «Το φυσικό αέριο είναι το μεταβατικό καύσιμο από τον λιγνίτη στις ΑΠΕ. Οι μεγάλοι αγωγοί αερίου δημιουργούν ένα “δαχτυλίδι” στα Βαλκάνια, που δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε φθηνότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα. Εξασφαλίζουμε για τη χώρα μας τη διασύνδεση αυτών των υποδομών ώστε να αποκτήσει αυτονομία και ενεργειακό ρόλο. Ειδικά η Βόρεια Ελλάδα, μέσω του ΤΑP και του East Med ξεπερνάει σε ενεργειακή αξία τα όρια των Βαλκανίων, συνδέοντας τη βόρεια και ανατολική ευρώπη με τη μέση ανατολή», τόνισε.

Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη, λέγοντας χαρακτηριστικά πως «μέχρι πριν από τρία χρόνια, όλοι αυτοί που διεκδικούν τον τίτλο του πατριώτη δεν είχαν κάνει τίποτα, και εμείς σε δύο χρόνια πετύχαμε την τροφοδότηση σε όλη τη περίμετρο της πόλης».

Σπίρτζης: Δημιουργείται ένας βαλκανικός δακτύλιος μεταφορών

Η Θεσσαλονίκη ξεπερνάει δογματισμούς και ιστορικές πληγές και υλοποιείται το όραμα για να γίνει κέντρο των Βαλκανίων αποκτώντας καθοριστικό ρόλο στην προσπάθεια για την αναβάθμιση των βαλκανικών υποδομών, τόνισε κατά τη δική του ομιλία ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης.

Ο υπουργός είπε πως υλοποιείται σταδιακά το σχέδιο για τη δημιουργία ενός «βαλκανικού δακτυλίου», που θα περιλαμβάνει το οδικό, σιδηροδρομικό και πλωτό δίκτυο. «Η Ελλάδα ήταν για πολλά χρόνια σαν νησί, χωρίς να συνδέεται με τη βαλκανική ενδοχώρα. Με τη βούληση του πρωθυπουργού και μετά τη Συμφωνία των Πρεσπών υπάρχει συμφωνία πέντε ηγετών για τρία σημαντικά έργα: Πρώτον, τη σιδηροδρομική σύνδεση της Θεσσαλονίκης, της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, που θα ξεκινήσει τον Ιούνιο με κοινή εταιρεία από την Ελλάδα και τη Βουλγαρία, στην οποία έχει εκφράσει ενδιαφέρον να συμμετέχει και η Ρουμανία. Δεύτερον, τη γραμμή Θεσσαλονίκη-Σκόπια-Βελιγράδι, για την οποία έχει υπογραφεί MOU με τη Βόρεια Μακεδονία, με συμμετοχή στην κοινή εταιρεία και της Σερβίας. Το τρίτο έργο, με το οποίο θα “κλείνει” ο δακτύλιος είναι ο πλωτός άξονας στον Δούναβη», είπε.

Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ακόμη πως την επόμενη εβδομάδα θα ανακοινωθεί το εθνικό σχέδιο για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων. «Το υδροπλάνο θα φέρει πλεονεκτήματα στη Χαλκιδική και την Κατερίνη, που είναι το σουξέ για τους πολίτες της Βόρειας Μακεδονίας, οι μισοί από τους οποίους επισκέπτονται κάθε χρόνο αυτές τις περιοχές. Με τη σωστή χωροθέτηση και την αδειοδότηση θα διευκολυνθούν οι επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα και θα ενισχυθούν οι δυσπρόσιτες περιοχές της χώρας. Για το θέμα έχουμε ήδη συμφωνήσει με τη Βουλγαρία, τη Σερβία και τη Βόρεια Μακεδονία. Είναι κάτι που θα ωφελήσει σημαντικά τον τουρισμό», τόνισε.

Αναφερόμενος στο οδικό δίκτυο, ο κ. Σπίρτζης είπε ότι «δεν είμαστε περήφανοι για την κατάστασή του» και πως τον επόμενο μήνα ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρονικά διόδια σε όλους τους οδικούς άξονες της χώρας, πλην της Εγνατίας Οδού. Προανήγγειλε, ακόμη, την υιοθέτηση ενός κοινού αναλογικού συστήματος για ολόκληρα τα Βαλκάνια. «Έχουμε ήδη συμφωνήσει με τη Βόρεια Μακεδονία, τη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και τη Σερβία για μία κοινή βάση δεδομένων, αρχικά τουλάχιστον για τα επαγγελματικά οχήματα, ώστε να διευκολύνονται οι χρόνοι μετακίνησης και να μην υπάρχουν καθυστερήσεις και ουρές στα σύνορα», επεσήμανε.

«Με την επίσκεψη του πρωθυπουργού στα Σκόπια δώσαμε απάντηση αξιοπρέπειας και εθνικής υπερηφάνειας στον μύθο της εθνικής περιχαράκωσης. Κάποιοι δεν ήθελαν να βρούμε λύση στο θέμα της ονομασίας της γειτονικής χώρας, αλλά σιχτίριζαν όταν πήγαιναν στα καζίνο και είχε ουρές χιλιομέτρων. Με τη Συμφωνία των Πρεσπών δίνουμε το στίγμα και για τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, που θέλουμε να αποκτήσουν τα χαρακτηριστικά της Κεντρικής Ευρώπης, με ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων. Δίνουμε βάρος στα δυτικά Βαλκάνια, ώστε να αποκτήσουν την πορεία που έχουν τα ανατολικά σε ό,τι αφορά τη σχέση τους και την ένταξη στην ΕΕ», υπογράμμισε ο κ. Σπίρτζης.