Τετάρτη 3 Μαρτίου 2021
x

ΤΙ ΑΦΗΝΕΙ ΤΟ 2020 ΣΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ - ΔΥΟ ΣΥΝ ΕΝΑΣ ΣΤΟΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟ 2021

Σε ποια πεδία αναμένονται εξελίξεις για τον ΟΛΘ - Οι τρεις στρατηγικοί στόχοι του λιμανιού της Θεσσαλονίκης για τη φετινή χρονιά.

Κρίσιμη χρονιά για τους στρατηγικούς στόχους του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, όπως τους έχει καθορίσει η διοίκησης της ΟΛΘ ΑΕ, αναμένεται να είναι το 2021, κατά τη διάρκεια του οποίου αναμένονται ουσιαστικές εξελίξεις στα ακόλουθα πεδία:

Πρώτον, στην επέκταση της 6ης προβλήτας. Αυτό το πολύπαθο –τόσο για την δημόσια (παλαιότερα), όσο και για την ιδιωτική (σήμερα) ΟΛΘ ΑΕ- κομβικό έργο υποδομής βρίσκεται στην τελική ευθεία προς την έναρξη της υλοποίησης του. Στις 5 Φεβρουαρίου λήγει η νέα προθεσμία κατάθεσης των προσφορών και στα γραφεία της Α΄ προβλήτας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης επιμένουν ότι δεν θα δοθεί νέα παράταση. Η αξιολόγηση και η υπογραφή της σύμβασης θα χρειαστεί περί τους τρεις μήνες, οπότε στις αρχές του καλοκαιριού θα αρχίσει να στήνεται το εργοτάξιο. Εκτός κι αν υπάρξει προσφυγή από κάποιον χαμένο –στο καλύτερο σενάριο αναμένονται έξι προσφορές, αλλά και με τέσσερις η διαδικασία θα θεωρηθεί πολύ επιτυχημένη-, οπότε θα έχουμε καθυστέρηση, την οποία θα καθορίσουν τα δικαστήρια. Με σχετική ασφάλεια, πάντως, μπορεί κάποιος να εικάσει ότι εντός του 2021 οι εργασίες θα ξεκινήσουν.

Δεύτερον, η οικοδόμηση του βαλκανικού δικτύου dry ports. Ήδη από τα τέλη Νοεμβρίου –και απολύτως κανονικά από τις αρχές του 2021- λειτουργεί η «βάση» της ΟΛΘ στη Σόφια, στην οποία απασχολούνται τέσσερις εργαζόμενοι. Πρόκειται για το σημείο στο οποίο η εταιρεία συγκεντρώνει κοντέινερς που φτάνουν στη Θεσσαλονίκη με τρένο –ένα δρομολόγιο την εβδομάδα- και φορτώνονται σε πλοία για να ταξιδέψουν σε όλο τον κόσμο. Αντίστοιχα, στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης καταπλέουν φορτία για τη Βουλγαρία ή για ακόμη πιο μακριά, τα οποία προωθούνται με τρένο, επίσης μία φορά την εβδομάδα, στον προορισμό τους μέσω του dry port της ΟΛΘ στη Σόφια. Μέχρι το καλοκαίρι αντίστοιχη υποδομή θα έχει δημιουργηθεί στο Βελιγράδι, ώστε πέρα από την εξυπηρέτηση φορτίων της Σερβίας μέσω Θεσσαλονίκης να αρχίσει να διαμορφώνεται ένα δίκτυο, με στόχο να καλυφθούν όλα τα Βαλκάνια. Με αυτό τον τρόπο το λιμάνι της Θεσσαλονίκης επιχειρεί να δημιουργήσει τη δική του ενδοχώρα, αξιοποιώντας συστήματα συνδυασμένων μεταφορών και προσφέροντας τη δυνατότητα σε ναυτιλιακές και μεταφορικές εταιρείες να παρακάμψουν μέχρι ενός σημείου τα στενά του Βοσπόρου, να κερδίσουν χρόνο και να έχουν χαμηλότερο κόστος. Τροχοπέδη σε αυτή την προσπάθεια είναι το υποβαθμισμένο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που είναι υποδεέστερο των γειτονικών χωρών, αλλά στην ΟΛΘ ΑΕ ελπίζουν ότι θα βελτιωθεί τα επόμενα χρόνια.

Τρίτον, στο α΄ εξάμηνο της χρονιάς –με αφετηρία το διάστημα από 29 Ιανουαρίου μέχρι 10 Φεβρουαρίου- θα ξεκαθαρίσει η τύχη των διαγωνισμών για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας, στους οποίους μετέχει η ΟΛΘ ΑΕ. Αν και για τα δύο πρώτα το ενδιαφέρον της Θεσσαλονίκης είναι… αμυντικό, δηλαδή συμπληρωματικό –η συμμετοχή της ΟΛΘ ΑΕ αφορούσε εξ’ αρχήν τον έλεγχο του ενδιαφέροντος πιθανών ανταγωνιστικών λιμανιών της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας, που τελικά δεν εκδηλώθηκε-, η διεκδίκηση της Ηγουμενίτσας «κουμπώνει» δημιουργικά στα σχέδια της ΟΛΘ ΑΕ για ουσιαστική επέκταση και συνακόλουθο κυρίαρχο λόγω στο μεταφορικό έργο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η υπόθεση των τριών λιμανιών αναμένεται να έχει ξεκαθαρίσει μέχρι το καλοκαίρι.

Καλό το 2020 παρά την πανδημία

Στο μεταξύ –σύμφωνα με πληροφορίες- η εξέλιξη των μεταφορικών και οικονομικών μεγεθών της ΟΛΘ ΑΕ το 2020 ικανοποιεί τη διοίκηση της εταιρείας. Παρά τα προβλήματα της πανδημίας φαίνεται ότι η διακίνηση των κοντέινερς πήγε ελαφρώς καλύτερα από πέρσι –μονοψήφιος ρυθμός αύξησης-, ενώ το συμβατικό φορτίο υποχώρησε με διψήφιο ρυθμό.

Συνολικά η εικόνα έχει αναλογίες με αυτήν του 2019, παρά τις προ έτους –και προ κορωνοϊού- προβλέψεις για καθοδική πορεία. Με αυτή την έννοια η πρόβλεψη της διοίκησης για το 2021 είναι ότι η χρονιά θα κυλήσει σε ρυθμούς 2020, καθώς δεν αναμένονται σημαντικές αλλαγές στην εξυπηρέτηση φορτίων, αφού οι επιπτώσεις της πανδημίας θα εξακολουθήσουν να επηρεάζουν τόσο τη διεθνή οικονομία, όσο και την ανάπτυξη στην Ελλάδα και τις βαλκανικές χώρες, που αποτελούν τα πεδία άμεσης αναφοράς της ΟΛ




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ