Skip to main content

Τι προσδοκούν οι Θεσσαλονικείς για την πόλη το 2020

Σε ποιους άξονες αναμένεται να κινηθούν οι προσδοκίες για τη νέα χρονιά όσον αφορά τη Θεσσαλονίκη. Ο «μποναμάς» του ΟΑΣΘ, το μετρό και το λιμάνι.

Η τελευταία ημέρα του 2019 επιφύλασσε δύο θετικές ειδήσεις για τη Θεσσαλονίκη οι οποίες προσδιορίζουν και δύο από τους σπουδαιότερους στόχους τους οποίους καλείται να εκπληρώσει η πόλη μέσα στη νέα χρονιά που ήδη ξεκίνησε.

Η πρώτη είδηση αφορά την υπογραφή της απόφασης από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η οποία ανοίγει το δρόμο για την εκχώρηση περαιτέρω συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ. Αναμφίβολα, οι δημόσιες συγκοινωνίες, δηλαδή η εξής μία, ο ΟΑΣΘ, είναι η μεγαλύτερη παθογένεια της Θεσσαλονίκης η οποία θα πρέπει οπωσδήποτε να θεραπευτεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.

Οι Θεσσαλονικείς δεν αντέχουν, αλλά ούτε και τους αξίζει να ζουν αυτήν την καθημερινή αθλιότητα. Η συζήτηση περί ευθυνών έχει προ πολλού λάβει τέλος. Η περίοδος των καταλογισμών έχει παρέλθει, είναι η ώρα των λύσεων.

Η μερική επανιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών, την οποία ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο η προηγούμενη κυβέρνηση, θα λύσει μερικώς μόνον το πρόβλημα. Στις συνολικά 31 περιφερειακές λεωφορειακές γραμμές στις οποίες θα μπουν τα ΚΤΕΛ (Θεσσαλονίκης, Σερρών, Κιλκίς, Χαλκιδικής) το μεταφορικό έργο θα εκτελείται στο 100%.

Όμως, εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος το πρόβλημα θα εξακολουθήσει να είναι οξύ. Η μίσθωση μεταχειρισμένων λεωφορείων από τον ΟΑΣΘ, είναι μια λύση η οποία θα πρέπει όμως να τρέξει με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα, ώστε ένα σημαντικό μέρος των λεωφορείων να φτάσει στην πόλη πριν από το Πάσχα. Παράλληλα με τον διαγωνισμό για την αγορά καινούργιων λεωφορείων ο οποίος επίσης θα πρέπει να προκηρυχθεί άμεσα.

Καθοριστική η χρονιά για το μετρό

Ένας δεύτερος στόχος ο οποίος επίσης συνδέεται με τη δημόσια συγκοινωνία, είναι η επιτάχυνση των εργασιών κατασκευής του μετρό. Η νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό, μαζί και οι ηγεσίες των υπουργείων Υποδομών Μεταφορών και Πολιτισμού καλούνται να αποδείξουν ότι η λύση την οποία ενέκρινε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την κατασκευή του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων είναι υλοποιήσιμη και συγρχόνως, προστατεύει και αναδεικνύει τις σπουδαίες αρχαιότητες.

Παράλληλα, εντός του 2020, η πόλη θα πρέπει επιτέλους να απαλλαγεί από τις λαμαρίνες των εργοταξίων, πέριξ των σταθμών του μετρό, πλην φυσικά αυτού της Βενιζέλου.  

Εκκίνηση των έργων στο λιμάνι

Η δεύτερη είδηση αφορά έναν από τους σημαντικότερους αναπτυξιακούς πυλώνες της Θεσσαλονίκης, το λιμάνι της, καθώς δημοσιεύτηκε η Πρόσκληση Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος για τη συμμετοχή στο πρώτο στάδιο-προεπιλογή του διαγωνισμού για την ανάδειξη αναδόχου του έργου «6ος Προβλήτας, Επέκταση Λιμενικής Υποδομής». Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, εντός του πρώτου τριμήνου του 2020 και μετά την ολοκλήρωση της αξιολόγησης του πρώτου σταδίου, η ΟΛΘ ΑΕ αναμένεται να διαβιβάσει στους προεπιλεγέντες την πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών προσφορών για συμμετοχή στο δεύτερο στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Πρόκειται για μια σημαντική εξέλιξη την οποία ανέμενε η πόλη εδώ και πολλά χρόνια και η οποία θα επιτρέψει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης να αλλάξει επίπεδο, να πρωταγωνιστήσει στον χώρο της νοτιοανατολικής Ευπρώπης, δίνοντας παράλληλα, μεγάλη ώθηση στην οικονομία της πόλης.

Οι απαιτήσεις από τη νέα δημοτική αρχή

Ιδιαίτερα απαιτητικό θα είναι το 2020 για τη νέα δημοτική αρχή. Η όποια περίοδος χάριτος, η οποία δίδεται πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, εξαντλήθηκε ήδη μέσα στους τέσσερις μήνες του 2019. Τα προβλήματα είναι γνωστά, η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα τα γνωρίζει, οι Θεσσαλονικείς αναμένουν τις λύσεις.

Περιμένουν να δουν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα στον δύσκολο τομέα της Καθαριότητας, κυρίως στα εκτός κέντρου δημοτικά διαμερίσματα. Να γίνουν οι αναγκαίες αλλαγές στο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης ώστε να καταστεί λειτουργικότερο για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Να υπάρξουν παρεμβάσεις, για παράδειγμα στο καθεστώς τροφοδοσίας της αγοράς, ώστε να βελτιωθεί, έστω και κατ' ελάχιστο, η κυκλοφορία.

Να κλείσουν οι μαύρες τρύπες στα σπλάχνα της πόλης, όπως στην πλατεία Ελευθερίας και στην πλατεία Διοικητηρίου. Να υπάρξει μέριμνα για τις παραμελημένες γειτονιές της, κυρίως στο δυτικό τομέα της. Να αξιοποιηθούν οι νέες τεχνολογίες ώστε να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες του δήμου με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των δημοτών...

Αυτοί είναι μερικοί μόνον από τους άμεσους στόχους τους οποίους καλείται να εκπληρώσει η πόλη τη νέα χρονιά. Βεβαίως, οι απαιτήσεις και οι προσδοκίες είναι πολύ περισσότερες. Όμως, ας είμαστε μινιμαλιστές. Άλλωστε, το 2020 είναι μόλις ο πρώτος χρόνος της νέας δεκαετίας.