Skip to main content

Τι προτείνει το master plan για την Κεντρική Αγορά Θεσσαλονίκης

Ριζική αναβάθμιση των υποδομών και των εγκαταστάσεων, προσθήκη 80 καταστημάτων στη Λαχαναγορά, σύγχρονα συστήματα διαχείρισης.

Σχεδόν κατά 70% θα αυξηθούν οι στεγασμένοι χώροι της Κεντρικής Αγοράς Θεσσαλονίκης, μετά τις παρεμβάσεις εκσυγχρονισμού των υποδομών και των εγκαταστάσεών της, όπως τουλάχιστον προβλέπεται από το σχετικό master plan το οποίο σήμερα παρουσιάστηκε σε πρώτη ανοικτή διαβούλευση,  που διοργάνωσαν η ΚΑΘ Α.Ε. και η Εγνατία Οδός Α.Ε.

Τα όσα προτείνονται από το Στάδιο1, του master plan, που εκπονήθηκε από τη συμβουλευτική εταιρεία Result, είναι σειρά δράσεων που αφορούν τον ριζικό εκσυγχρονισμό της ΚΑΘ αλλά και την επέκταση των πυρήνων της Λαχαναγοράς, που από τέσσερις θα αυξηθούν σε έξι.

Με βάση τις προτάσεις των μελετητών, που αποτύπωσαν την υπάρχουσα, ανεπαρκή και προβληματική κατάσταση της Αγοράς, όπως και τις ανάγκες των χρηστών, πρόκειται, εφ’ όσον ολοκληρωθεί η μελέτη σκοπιμότητας  και το χρηματοοικονομικό μοντέλο για το έργο,  να δημιουργηθούν μετά και από ωρίμανση των μελετών, τα παρακάτω:

Δύο νέοι πυρήνες συνολικά 80 καταστημάτων, κτήριο πάρκινγκ 500 θέσεων, νέο κτήριο διοίκησης, εργαστήριο ανάλυσης υπολειμμάτων φυτοφαρμάκων, νέοι χώροι ψυγείων στα υφιστάμενα καταστήματα εμπορίας φρούτων και λαχανικών, δίκτυο πυροπροστασίας, βελτίωση του δικτύου ομβρίων, σύγχρονο πληροφορικό σύστημα όπως και σύστημα ηλεκτρονικού ελέγχου των ταυτοποιημένων οχημάτων καθώς επίσης χώροι για  υποστηρικτικές υπηρεσίες για τους χρήστες όπως ξενοδοχείο, εστιατόριο - καφετέρια, τραπεζικό κατάστημα.

Η παρουσίαση άνοιξε με σύντομο χαιρετισμό του προέδρου της ΚΑΘ Α.Ε. κ. Δημήτρη Χαμπίδη, που είπε ότι υπάρχουν δυνατότητες εκσυγχρονισμού και επέκτασης της Αγοράς, αφού στα 247 στρέμματα της έκτασης, οι δομημένοι χώροι καλύπτουν μόνο 43, με πρόβλεψη να δομηθούν ακόμη 30 στρέμματα.

Οι εγκαταστάσεις της Αγοράς που πλέον εκτός από τη Βόρειο Ελλάδα και τη Θεσσαλία, τροφοδοτεί Ήπειρο και Ιόνια Νησιά, δεν επαρκούν. Άλλωστε από τα προϊόντα που διακινούνται από την ΚΑΘ, το 50% και πλέον κατευθύνεται σε Βαλκανικές χώρες. Η ΚΑΘ σήμερα απευθύνεται σε 4 εκατομμύρια μονίμων κατοίκων και 13 εκατ. τουριστών εντός Ελλάδος και, στα Βαλκάνια, σε μία αγορά 50 εκατ. κατοίκων και άλλων τόσων τουριστών.

«Πετύχαμε στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, να συμπεριληφθεί πρόγραμμα που επιδοτεί των εκσυγχρονισμό των αγορών, μελέτες και κατασκευή, με ποσά μέχρι 20 εκατ. ευρώ. Ακόμη δεν έχουμε καταλήξει στα οικονομικά μεγέθη των δράσεων που προτείνονται αλλά ως το τέλος του έτους θα είμαστε έτοιμοι να υποβάλλουμε φάκελο για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ», πρόσθεσε ο κ. Χαμπίδης.

Έναν σύντομο χαιρετισμό έκανε και ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε. κ. Απόστολος Αντωνούδης, ως επικεφαλής της τεχνικής εταιρείας που έχει αναλάβει, στο πλαίσιο του MoU που υπέγραψε με την ΚΑΘ Α.Ε., την εκπόνηση του master plan.

Σημειώνεται ότι σε προηγούμενες δηλώσεις της διοίκησης της ΚΑΘ Α.Ε. είχε αναφερθεί σαν πρώτη εκτίμηση για το κόστος της αναμόρφωσης της αγοράς, ποσό 30-35 εκατ. ευρώ.

Θα πρέπει να σημειωθεί η παρέμβαση που έκανε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων ΚΑΘ κ. Ιωάννης Χαραλαμπίδης, ο οποίος είπε ότι οι έμποροι βρέθηκαν προ εκπλήξεως σήμερα, καθώς σε προηγούμενες συναντήσεις με τη διοίκηση της ΚΑΘ, τους είχε παρουσιαστεί διαφορετική πρόταση- σχέδιο, για την αναμόρφωση των χώρων.

 

Οι προτάσεις του master plan

Στους υφιστάμενους τέσσερις πυρήνες της Λαχαναγοράς, διατηρούνται τα καταστήματα, καθαιρούνται οι παράνομες κατασκευές αποθηκών – ψυγείων και μπροστά από κάθε κατάστημα δημιουργείται ψυγείο 35 τ.μ., που θα πιστοποιηθεί κατά ISO 2000. Eπίσης,  οι πυρήνες ανά δύο, ενώνονται με εξέδρες ώστε να μπορούν εκφορτώνουν και να φορτώνουν έως και 400 φορτηγά.

Κατασκευάζονται δύο νέοι πυρήνες- συγκροτήματα καταστημάτων. Ο ένας θα αποτελείται από 20 καταστήματα των 100 τ.μ. ισόγειο και 100 τ.μ. υπόγειο και, ο άλλος από 60 καταστήματα των 60 τ.μ.

Το παλιό κτήριο διοίκησης που εμποδίζει τις φορτοεκφορτώσεις θα κατεδαφιστεί και θα ανεγερθεί νέο, των 3.000 τ.μ., στο οποίο θα στεγαστούν επίσης το εργαστήριο υπολειμμάτων, χώροι φιλοξενίας και εστίασης όπως και το τραπεζικό κατάστημα.

Στις νέες κατασκευές είναι και το πάρκινγκ των 500 θέσεων με δυνατότητα επέκτασης, ενώ σε υπαίθριους χώρους θα υπάρχουν 660 θέσεις για ΙΧ και 25 για φορτηγά.

Τα υφιστάμενα κτίρια θα αναβαθμιστούν ενεργειακά, ενώ θα τοποθετηθεί σύγχρονο σύστημα πυροπροστασίας, σύστημα επεξεργασίας των οργανικών απορριμμάτων, ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχουν των εισερχόμενων και εξερχόμενων οχημάτων που θα πρέπει να έχουν ταυτοποιηθεί.

Από τους μελετητές ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη διακίνηση των οχημάτων, ενώ τονίσθηκε ότι πριν την μελέτη και κατασκευή του ανισόπεδου Κόμβου, του Κ 16, δεν λήφθηκε υπόψη, όπως θα έπρεπε, η λειτουργία της Αγοράς με αποτέλεσμα να είναι δύσκολη η πρόσβαση των φορτηγών αυτοκινήτων, που θα γίνει ακόμη δυσκολότερη όταν ολοκληρωθεί ο Κόμβος.

Οι μελετητές προβλέπουν μία ιδιαίτερη πύλη για την αγορά κρεάτων, δύο πύλες για τη Λαχαναγορά ενώ υποστηρίζουν ότι θα πρέπει να υπάρχει ανεξάρτητη πρόσβαση και στο κτήριο διοίκησης που προτείνεται να κατασκευαστεί στο δυτικό άκρο της ΚΑΘ και προς την πλευρά του οδικού κόμβου.

Οι προτάσεις περιλαμβάνουν αλλαγές στα ωράρια λειτουργίας των καταστημάτων για παραγωγούς και αγοραστές, ταυτοποίηση των οχημάτων και έλεγχο της κίνησης από control room, στη βάσει ορισμένων ωρών άφιξης και αναχώρησης.