Τετάρτη 27 Μαΐου 2020
x

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΤΑΙΠΕΔ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΡΙΝΑ ΑΡΕΤΣΟΥΣ

Ποια έργα εξετάζονται για λιμενικές εγκαταστάσεις και χερσαίο τμήμα στη μαρίνα Αρετσούς. Εναλλακτικές λύσεις για την αξιοποίηση του παράκτιου μετώπου

Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο, με δύο εναλλακτικές λύσεις αξιοποίησης της μαρίνας της Αρετσούς προβλέπει η στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που ανάρτησε το ΤΑΙΠΕΔ ήδη στην ιστοσελίδα του και ετέθη προς διαβούλευση για τις επόμενες 30 μέρες.

Ο νέος γενικός σχεδιασμός της μαρίνας αποσκοπεί, όπως αναφέρει η εταιρία Marnet, που εκπόνησε για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ τη μελέτη, «στη συνολική αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υποδομών του τουριστικού λιμένα, έτσι ώστε αυτός να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες απαιτήσεις του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής. Συγκεκριμένα, ο σχεδιασμός προβλέπει την πλήρη αξιοποίηση της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας, καθώς και τη βέλτιστη ανάπτυξη της χερσαίας ζώνης της, με στόχο την διαμόρφωση μίας μαρίνας υψηλών προδιαγραφών και κορυφαίας ποιότητας και αισθητικής σύμφωνα με τα πλέον προηγμένα διεθνή πρότυπα, προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος».

Η μαρίνα της Αρετσούς βρίσκεται στο νότιο μέτωπο της παράκτιας ζώνης του δήμου Καλαμαριάς, στην περιοχή «Μικρό Έμβολο» και σε απόσταση μόλις 7 χλμ. από το κέντρο της Θεσσαλονίκης. Διαθέτει σήμερα 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μήκους έως 30 μέτρων και η χερσαία ζώνη της είναι 77.825 τ.μ.

Από τον Οκτώβριο του 2016, το ΤΑΙΠΕΔ είχε προχωρήσει σε προσκλήσεις για νομικό, τεχνικοοικονομικό και χρηματοοικονομικό σύμβουλο για την αξιοποίησή της και σήμερα παρουσίασε το αποτέλεσμα αυτής της περίπου τετραετούς διαδικασίας σχεδιασμού ενός από τα σημαντικότερα περιουσιακά στοιχεία του στη Θεσσαλονίκη.

Η προηγούμενη διοίκηση του δήμου Καλαμαριάς επέμενε στην παραχώρηση της μαρίνας από το ΤΑΙΠΕΔ στο δήμο, κάτι όμως που δεν προχώρησε, ενώ η νέα διοίκηση, προκειμένου να μη μείνει ως έχει (μηδενικό σενάριο) ο χώρος, συμπράττει με το ΤΑΙΠΕΔ σε ένα σχέδιο αξιοποίησης. Έτσι, χθες ο δήμος Καλαμαριάς άναψε το πράσινο φως για την αξιοποίηση της μαρίνας Αρετσούς κατά τη διάρκεια ειδικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου, όπου εκπρόσωποι του ΤΑΙΠΕΔ παρουσίασαν τη στρατηγική μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

Πράσινο φως από δήμο Καλαμαριάς στην αξιοποίηση της μαρίνας Αρετσούς

Με την προβλεπόμενη αναδιάταξη της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, διακρίνονται σε αυτή δύο τομείς χρήσεων και λειτουργιών με συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς δόμησης, εκ των οποίων ο ένας υποδιαιρείται σε δύο υποτομείς αναφορικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις.

Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη μαρίνα θα ανέρχεται σε 14.900 τμ και θα περιλαμβάνει χρήσεις σχετικές με τη διοίκηση και τη λειτουργία της μαρίνας (όπως κτίριο διοίκησης, πύργο ελέγχου, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, super market, αποθηκευτικούς χώρους, χώρους υγιεινής, γραφεία, χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων κλπ.), χρήσεις τουρισμού και αναψυχής (όπως εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχείο κλπ.), καθώς και τη δυνατότητα ανάπτυξης κατοικιών προς μίσθωση.

Επίσης, προβλέπεται χώρος χερσαίας απόθεσης σκαφών με προβλέψεις για την αναγκαία κτιριακή υποδομή.

Η μαρίνα θα περιλαμβάνει ακόμη διαμορφωμένες υπαίθριες εγκαταστάσεις, πεζοδρόμους, χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου. Τέλος, σε κεντρικό σημείο της μαρίνας προβλέπεται η διαμόρφωση χώρου πρασίνου - αναψυχής επιφάνειας τουλάχιστον 9.000 τ.μ.



Τι προβλέπεται

Στη μελέτη προβλέπεται ότι στη θαλάσσια ζώνη η διαμόρφωση μίας άρτια οργανωμένης λιμενολεκάνης με σύγχρονες παροχές προκειμένου να εξυπηρετήσει τον άνετο και ασφαλή ελλιμενισμό σκαφών αναψυχής διαφόρων μεγεθών. Στη χερσαία ζώνη, προβλέπεται η υλοποίηση υποδομών κατάλληλης κλίμακας και υψηλού επιπέδου, για την άρτια εξυπηρέτηση των επιβαινόντων στα σκάφη αλλά και των επισκεπτών της μαρίνας γενικότερα.

«Στόχος της ολοκληρωμένης αυτής ανάπτυξης είναι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ποιοτικού πόλου τουρισμού, αναψυχής και πολιτιστικών δραστηριοτήτων. Τελικός σκοπός της προτεινόμενης ανάπτυξης είναι αφ' ενός η υψηλών προδιαγραφών εξυπηρέτηση του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής που ταξιδεύουν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής και αφ' ετέρου η διαμόρφωση ενός ποιοτικού παρακτίου χώρου αναψυχής που θα αποτελεί τη διέξοδο της πόλης του Καλαμαριάς προς τη θάλασσα», αναφέρεται στη μελέτη.

Η Μαρίνα Καλαμαριάς στην Αρετσού αποτελεί κεντρική υποδομή του παράκτιου μετώπου της Καλαμαριάς, αλλά και τη βασική υποδομή θαλάσσιου τουρισμού της Θεσσαλονίκης συνολικά.

Κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1970 με στόχο την εξυπηρέτηση των θαλαμηγών της εποχής που προσέγγιζαν στο μητροπολιτικό κέντρο της Θεσσαλονίκης και στη δημοφιλή παραλιακή προαστιακή περιοχή αναψυχής της Καλαμαριάς.

«Εντούτοις, οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις της μαρίνας ανταποκρίνονται στα λειτουργικά δεδομένα μίας άλλης εποχής, ενώ αδυνατούν να ικανοποιήσουν τις σημερινές ανάγκες της αγοράς του θαλάσσιου τουρισμού με σκάφη αναψυχής. Είναι προφανής λοιπόν η ανάγκη εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης των λιμενικών και χερσαίων υποδομών της μαρίνας έτσι ώστε αυτή να ανταποκρίνεται στα σύγχρονα πρότυπα και κατ' επέκταση να είναι αντίστοιχη του μητροπολιτικού χαρακτήρα της Θεσσαλονίκης. Ο γενικός σχεδιασμός της Μαρίνας Καλαμαριάς αποσκοπεί ακριβώς σε αυτή την αναβίωση των υποδομών της Καλαμαριάς με την προσέλκυση και εξυπηρέτηση υψηλού επιπέδου τουρισμού και ταυτόχρονα της δημιουργίας ενός ποιοτικού πόλου αναψυχής για τους κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής, στα πλαίσια μίας βιώσιμης ανάπτυξης. Στην κατεύθυνση αυτή, ο παρών γενικός σχεδιασμός καλείται να ικανοποιήσει τους ακόλουθους στόχους: Διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της μαρίνας», σημειώνουν οι μελετητές.

Βασικός στόχος της προτεινόμενης ανάπτυξης της μαρίνας είναι η δυνατότητα εξυπηρέτησης σκαφών διαφόρων μεγεθών και η παροχή ενός πλήρους φάσματος υπηρεσιών στα σκάφη, έτσι ώστε η μαρίνα να ανταποκριθεί στις τάσεις της αγοράς για περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού όλο και μεγαλύτερου μεγέθους σκαφών σε σύγχρονες υποδομές.

Στη θαλάσσια ζώνη εκτός από τη συντήρηση των υφιστάμενων λιμενικών έργων είναι αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός υφιστάμενων υποδομών (μόνιμα αγκυροβόλια – ρεμέτζα, δίκτυα παροχών στα σκάφη κλπ.), καθώς και η προσθήκη καίριων λειτουργικών στοιχείων (σταθμός καυσίμων και παραλαβής καταλοίπων, νηοδόχος κατάλληλων διαστάσεων και ράμπα ανέλκυσης/καθέλκυσης σκαφών).

«Ωστόσο, παρότι και η θαλάσσια ζώνη έχει σημαντικά λειτουργικά προβλήματα, το πλέον προβληματικό τμήμα σε σχέση με τη λειτουργία της μαρίνας είναι η χερσαία ζώνη της, η οποία χαρακτηρίζεται από υποτυπώδεις εγκαταστάσεις και παντελή έλλειψη των αναγκαίων σε μια σύγχρονη μαρίνα εξυπηρετήσεων. Υπάρχει συνεπώς ανάγκη ανάπτυξης σημαντικών – κτιριακών κυρίως – υποδομών στη χερσαία ζώνη, σχετιζόμενων με τα ελλιμενιζόμενα σκάφη και αυτή καθ' αυτή την εύρυθμη λειτουργία της μαρίνας», τονίζεται στη μελέτη.

Αποκατάσταση της αισθητικής της χερσαίας ζώνης και βελτίωση της «φιλικότητας» και ελκυστικότητάς της

Η εκτεταμένη χερσαία ζώνη της μαρίνας χαρακτηρίζεται από έλλειψη οργάνωσης, είναι σε μεγάλο βαθμό αδιαμόρφωτη ή εγκαταλελειμμένη και γενικά είναι πλήρως ασύμβατη με ένα σύγχρονο ποιοτικό τουριστικό λιμένα. «Ως άμεση συνέπεια καθίσταται απωθητική για τους πελάτες και τους επισκέπτες της μαρίνας. Παράλληλα η σημερινή αισθητική της χερσαίας ζώνης της μαρίνας δεν συνάδει με τη σχεδιαζόμενη αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης και δεν υπηρετεί το γενικότερο στόχο προστασίας και ανάδειξης του παράκτιου τοπίου (εν προκειμένω στην ήδη λιμενοποιημένη μορφή του). Η αναβάθμιση της αισθητικής της χερσαίας ζώνης και η βελτίωση της ελκυστικότητάς της είναι συνεπώς μεγάλης σημασίας σε πολλαπλά επίπεδα, σχετιζόμενα με την ίδια τη μαρίνα, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον, αλλά και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής», εξηγούν οι μελετητές.


Δημιουργία ενός πόλου τουρισμού και αναψυχής

Η ανάπτυξη των υποδομών τουρισμού και αναψυχής ενισχύει το στόχο προσέλκυσης στους χώρους της μαρίνας ενός ευρύτερου κοινού που δεν σχετίζεται με τα σκάφη αναψυχής, εντούτοις επιλέγει τη μαρίνα σαν ένα ιδανικό τόπο επαφής με το θαλάσσιο στοιχείο, ξεκούρασης, άσκησης, περιπάτου κλπ.

Ταυτόχρονα εξασφαλίζεται η συμβατότητα, συμπληρωματικότητα και συνέργεια των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων με την διατήρηση και ανάδειξη των απαραίτητων ζωνών ελεύθερης πρόσβασης και αναψυχής των πολιτών, σύμφωνα και με τους στόχους του Υπερκείμενου Χωροταξικού Σχεδιασμού. Αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης για την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης της μαρίνας Η αξιοποίηση της χερσαίας ζώνης αποτελεί αναγκαίο στοιχείο της λειτουργικής ολοκλήρωσης της μαρίνας, έτσι ώστε να ενισχυθεί η βιώσιμη και ισόρροπη οικονομική ανάπτυξή της.

Οικονομική βιωσιμότητα

Στη μελέτη για την οικονομική βιωσιμότητα της μαρίνας τονίζεται ότι «στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην απόδοση των χερσαίων λειτουργιών (χερσαία απόθεση και συντήρηση σκαφών, dry stacking, εμπορικές δραστηριότητες, υπηρεσίες εστίασης και αναψυχής κλπ.). Οι διεθνείς στατιστικές μάλιστα αποδεικνύουν ότι σε πολλές περιπτώσεις οι υπηρεσίες της χερσαίας ζώνης συνεισφέρουν στο συνολικό αποτέλεσμα περισσότερο από την εκμετάλλευση της θαλάσσιας ζώνης».

Διασφάλιση της συνέχειας του παραλιακού μετώπου και λειτουργική σύνδεση της μαρίνας με την πόλη της Καλαμαριάς και το γύρω αστικό περιβάλλον

«Η Μαρίνα Καλαμαριάς αποτελεί σήμερα ένα αυτόνομο απομονωμένο «σημείο» στο χάρτη του παράκτιου μετώπου της Καλαμαριάς. Δεν ενισχύει την επιδιωκόμενη συνέχεια του παραλιακού μετώπου, ενώ ταυτόχρονα έχει περιορισμένη «αλληλεπίδραση» με το εξωτερικό περιβάλλον και τον αστικό ιστό πίσω από τη λεωφόρο Νικολάου Πλαστήρα. Αν και καταλαμβάνει σημαντικό τμήμα του θαλάσσιου μετώπου της πόλης της Καλαμαριάς, δεν συνδέεται λειτουργικά με αυτήν και δεν προσφέρει σήμερα ποιοτικές διεξόδους αναψυχής στους κατοίκους της γειτονικής αστικής περιοχής, ούτε ενισχύει την επαφή τους με το θαλάσσιο στοιχείο. Η επιτυχής «διασύνδεση» της μαρίνας τόσο με το παρακείμενο παράκτιο μέτωπο, όσο και με το αστικό περιβάλλον, αποτελεί το μέσον για την αποκατάσταση του ρόλου που οφείλει να διαδραματίζει μια τέτοιας κλίμακας και σημασίας υποδομή στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων μιας παραλιακής πόλης. Τέλος, στα πλαίσια της ολοκληρωμένης διαχείρισης της παράκτιας ζώνης, είναι ιδιαίτερης σημασίας η διασφάλιση της δυνατότητας ένταξης της Μαρίνας Καλαμαριάς στο ευρύτερο παραλιακό μέτωπο για το οποίο προωθούνται προγράμματα ανάπλασης με ανάδειξη της φυσικής ακτογραμμής, απόδοση συμβατών ήπιων χρήσεων και διαμορφώσεων και ένταξη κτισμάτων πολιτισμικού ενδιαφέροντος (μεσοπολεμικές επαύλεις Αρετσούς, παλιά πλαζ Ε.Ο.Τ.)», σημειώνει η μελέτη.

Με τον προτεινόμενο γενικό σχεδιασμό της Μαρίνας Καλαμαριάς, η συνολική επιφάνεια της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας ανέρχεται σε 165 στρέμματα περίπου και περιλαμβάνει την υφιστάμενη λιμενολεκάνη, η οποία οριοθετείται από τα παραλιακά μέτωπα όπισθεν των οποίων αναπτύσσεται η χερσαία ζώνη, τον αποσπασμένο κυματοθραύστη, τον βορειότερο και νοτιότερο προβλήτα.

Η είσοδος σε αυτή θα γίνεται όπως και σήμερα είτε από τα βόρεια είτε από τα νότια.



Η χερσαία ζώνη της μαρίνας, συνολικής επιφάνειας 77 στρεμμάτων περίπου σύμφωνα με τον παρόντα γενικό σχεδιασμό, εκτείνεται μεταξύ της παραλιακής οδού Νικολάου Πλαστήρα στα ανατολικά, της πλαζ του ΕΟΤ και του χώρου Ομίλου Ερασιτεχνών Αλιέων Καλαμαριάς «Η Αγία Παρασκευή» στα βορειοδυτικά, και αδιαμόρφωτων εκτάσεων και χώρου πρασίνου στα νοτιοανατολικά. Η οδική πρόσβαση και η πρόσβαση πεζών στη χερσαία ζώνη θα γίνεται από τις υφιστάμενες δύο εισόδους (μία στο βόρειο και μία στο νότιο άκρο της) μέσω της οδού Νικολάου Πλαστήρα.

Επίσης, προβλέπεται και η πρόσβαση των πεζών από περισσότερα σημεία επί της οδού Νικολάου Πλαστήρα διαμέσου της πυκνόφυτης επικλινούς έκτασης της χερσαίας ζώνης της μαρίνας μέσω διαδρόμων με σκαλοπάτια και μονοπατιών.

Με την προβλεπόμενη αναδιάταξη της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, διακρίνονται σε αυτή δύο τομείς χρήσεων και λειτουργιών με συγκεκριμένους όρους και περιορισμούς δόμησης, εκ των οποίων ο ένας υποδιαιρείται σε δύο υποτομείς αναφορικά με τις επιτρεπόμενες χρήσεις.

Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στη μαρίνα θα ανέρχεται σε 14.900 τμ και θα περιλαμβάνει χρήσεις σχετικές με τη διοίκηση και τη λειτουργία της μαρίνας (όπως κτίριο διοίκησης, πύργο ελέγχου, καταστήματα ναυτιλιακών ειδών, super market, αποθηκευτικούς χώρους, χώρους υγιεινής, γραφεία, χώρους Η/Μ εγκαταστάσεων κλπ.), χρήσεις τουρισμού και αναψυχής (όπως εστιατόρια, αναψυκτήρια, εμπορικά καταστήματα, ξενοδοχείο κλπ.), καθώς και τη δυνατότητα ανάπτυξης κατοικιών προς μίσθωση.

Επίσης, προβλέπεται χώρος χερσαίας απόθεσης σκαφών με προβλέψεις για την αναγκαία κτιριακή υποδομή.

Η μαρίνα θα περιλαμβάνει ακόμη διαμορφωμένες υπαίθριες εγκαταστάσεις, πεζοδρόμους, χώρους στάθμευσης και χώρους πρασίνου. Τέλος, σε κεντρικό σημείο της μαρίνας προβλέπεται η διαμόρφωση χώρου πρασίνου - αναψυχής επιφάνειας τουλάχιστον 9.000 τ.μ.

Περιβάλλον

Σύμφωνα με τους μελετητές πάντα, κατά μήκος του ανατολικού ορίου της χερσαίας ζώνης της μαρίνας υφίσταται επικλινής φυτοκαλυμμένη έκταση. Ο παρών γενικός σχεδιασμός διατηρεί και αναδεικνύει τον χαρακτήρα πρασίνου αυτής της έκτασης με εμπλουτισμό - συντήρηση της βλάστησης και κατάλληλες διαμορφώσεις.

Το ιστορικό και η σημερινή κατάσταση

Η Μαρίνα Καλαμαριάς κατασκευάστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και εν συνεχεία επεκτάθηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1980 και είναι μέχρι σήμερα η μοναδική εν λειτουργία εγκατάσταση εξυπηρέτησης τουριστικών σκαφών στο παραλιακό μέτωπο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης (οι υπόλοιπες εξυπηρετούν ναυταθλητικούς ομίλους).

Η θαλάσσια ζώνη της Μαρίνας Καλαμαριάς περιλαμβάνει λιμενολεκάνη επιφάνειας 100 στρεμμάτων περίπου, η οποία οριοθετείται νοτιοδυτικά από αποσπασμένο κυματοθραύστη, βορειοδυτικά και νοτιοανατολικά από μώλους και βορειοανατολικά από τα υφιστάμενα παραλιακά κρηπιδώματα. Η θαλάσσια πρόσβαση στη λιμενολεκάνη είναι δυνατή και από βορρά και από νότο, παρά τα ακρομώλια του κυματοθραύστη. Η λιμενολεκάνη περιλαμβάνει και τέσσερις σταθερούς προβλήτες. Ο ελλιμενισμός των σκαφών γίνεται στους σταθερούς προβλήτες, τα παραλιακά κρηπιδώματα, και στην εσωτερική πλευρά των μώλων.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της ΕΤΑΔ Α.Ε., η μαρίνα προσφέρει 242 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μήκους έως 30 μέτρων. Οι περισσότερες θέσεις ελλιμενισμού είναι εξοπλισμένες με δέστρες και πυργίσκους παροχών ηλεκτρικού και νερού. Σήμερα, στο νότιο τμήμα της λιμενολεκάνης εξυπηρετούνται αλιευτικά σκάφη.

Η χερσαία ζώνη της Μαρίνας Καλαμαριάς, επιφάνειας 75 στρεμμάτων περίπου, διαχωρίζεται από τον πυκνό αστικό ιστό με την παραλιακή οδό Ν. Πλαστήρα, από όπου και η οδική πρόσβαση σε αυτή. Το βορειοανατολικό τμήμα της χαρακτηρίζεται από πυκνόφυτη επιμήκη έκταση με απότομη κλίση. Σημαντική έκταση χαμηλού πρασίνου, σε υποβαθμισμένη κατάσταση, εκτείνεται στο κέντρο της χερσαίας ζώνης.

Κεντρικό τμήμα της χερσαίας ζώνης κατά μήκος των παραλιακών κρηπιδωμάτων χρησιμοποιείται για τη χερσαία απόθεση και συντήρηση σκαφών.

Η κτιριακή υποδομή της μαρίνας αποτελείται κατά κύριο λόγο από ένα κτίριο στο βόρειο τμήμα της μαρίνας, στο οποίο στεγάζονται ένα αναψυκτήριο, χώροι γραφείων και εξυπηρέτησης κοινού καθώς και βοηθητικοί χώροι.

Κατά τα λοιπά η χερσαία ζώνη περιλαμβάνει διάσπαρτα μικρά κτήρια διαφόρων ηλικιών και χρήσεων (ως επί το πλείστον πρόχειρα κατασκευασμένα), ένα ναΐσκο, υποσταθμό και άλλες κατασκευές που στεγάζουν ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις, θέσεις στάθμευσης, καθώς και εκτεταμένες ελεύθερες ζώνες.

Τα έργα

Τα έργα που προβλέπει η μελέτη για την αξιοποίηση της μαρίνας της Αρετσούς είναι:

1.Ανάπτυξη θαλάσσιας ζώνης:

-Οι θαλάσσιες υποδομές της μαρίνας θα αφορούν στην εξυπηρέτηση σκαφών αναψυχής.

-Στο νοτιοδυτικό τμήμα της θαλάσσιας ζώνης της μαρίνας θα προσεγγίζουν για επιβίβαση και αποβίβαση τα σκάφη της θαλάσσιας συγκοινωνίας.

-Επί των λιμενικών έργων της μαρίνας (εφ' όσον διαμορφωθεί η σχετική υποδομή) θα είναι δυνατή η προσέγγιση ελικοπτέρου.

-Θα είναι δυνατή, εφ' όσον δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, η προσέγγιση υδροπλάνου εντός της λιμενολεκάνης της μαρίνας (σύμφωνα με τα οριζόμενα στην κείμενη νομοθεσία περί ανάπτυξης υδατοδρομίου).

-Στο δεύτερο στάδιο χωροθέτησης της Μαρίνας Καλαμαριάς, εντός της χωροθετημένης θαλάσσιας ζώνης της είναι δυνατόν να προβλεφθούν νέα συμπληρωματικά έργα (μόνιμοι προβλήτες, πλωτοί προβλήτες, έργα προστασίας, συμπεριλαμβανομένων των αναγκαίων έργων για τη στάση «Μαρίνα Αρετσού» της θαλάσσιας συγκοινωνίας κλπ.), η εκβάθυνση του θαλάσσιου πυθμένα έτσι ώστε να είναι δυνατή η ασφαλής προσέγγιση και πρόσδεση των σκαφών, καθώς και η διατήρηση, βελτίωση, ανακατασκευή ή καθαίρεση υφιστάμενων.

Επιπροσθέτως:

− Είναι δυνατή η καθαίρεση των προβλητών Β, Γ και Ε, με την προϋπόθεση ανακατασκευής τους σε τεκμηριωμένα άλλη κατάλληλη θέση και με τη διατήρηση του συνολικού ωφέλιμου μήκους πρόσδεσης σκαφών.

− Είναι δυνατή η ανακατασκευή των παραλιακών μετώπων της μαρίνας με την κατασκευή νέων μετώπων προ των υφιστάμενων και σε απόσταση από αυτά (ανεξαρτήτως τεχνολογίας κατασκευής), προκειμένου για την εξασφάλιση των αναγκαίων ωφέλιμων βαθών χωρίς να προκύψει πρόβλημα ευστάθειας του υφιστάμενου κρηπιδότοιχου.

2.Ανάπτυξη χερσαίας ζώνης:

-Αυστηρή τήρηση των προβλεπόμενων από τον παρόντα γενικό σχεδιασμό χρήσεων και λειτουργιών, όρων και περιορισμών δόμησης εντός της μαρίνας.

-Επιτρέπεται η καθαίρεση των υφιστάμενων κτιρίων, με εξαίρεση:

Α.Το Κεντρικό Κτίριο που διατηρείται, καθώς αποτελεί δείγμα της αρχιτεκτονικής φιλοσοφίας των τουριστικών υποδομών του Ε.Ο.Τ. των δεκαετιών 1960-1970. Για το εν λόγω κτίριο προβλέπεται η απομάκρυνση στοιχείων που προστέθηκαν μεταγενέστερα (στέγαστρα, προεξοχές κλπ.) και η ανάδειξη της αρχικής του μορφολογίας.

Β.Το εκκλησάκι της Αγίας Παρασκευής που διατηρείται. Εφ' όσον από τον αναλυτικότερο σχεδιασμό κατά το δεύτερο στάδιο χωροθέτησης κριθεί αναγκαίο, τότε το εκκλησάκι δύναται να μεταφερθεί ως έχει σε άλλη κατάλληλη θέση εντός της μαρίνας. Επιβάλλεται η καθαίρεση της βεράντας επί υποστυλωμάτων που βρίσκεται στο κέντρο περίπου του φρυδιού του φυτοκαλυμμένου πρανούς.

-Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός των κτιριακών υποδομών και του περιβάλλοντος χώρου και γενικότερα διαμόρφωσης της χερσαίας ζώνης, θα πρέπει να λαμβάνει υπ' όψη του τα ευρύτερα και τοπικά χαρακτηριστικά του παραλιακού μετώπου της Καλαμαριάς και να παράγει ένα υψηλής ποιότητας και αισθητικής περιβάλλον που να αναβαθμίζει την εικόνα και την ελκυστικότητα της περιοχής. Επίσης, ο σχεδιασμός των κτιρίων να γίνει με βάση τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και να επιλέγει υλικά φιλικά προς το περιβάλλον.

-Διατήρηση, και ανάδειξη των υφιστάμενων περιοχών πρασίνου της χερσαίας ζώνης.

-Διαμόρφωση νέων χώρων πρασίνου σε επιλεγμένες θέσεις.

-Δημιουργία χώρου πρασίνου – αναψυχής επιφάνειας τουλάχιστον 9.000τ.μ. εντός του Τομέα 2Β.

-Αποφυγή αλλοίωσης ριζικά της τοπογραφίας και του ανάγλυφου της χερσαίας ζώνης, καθώς και πρόκλησης σημαντικών ανισοσταθμιών με την περιβάλλουσα περιοχή.

-Η διαμόρφωση των υποδομών της χερσαίας ζώνης (συμπεριλαμβανομένων κτιρίων, κατοικιών προς μίσθωση, περιβάλλοντος χώρου, οδικού δικτύου) θα διασφαλίζει τη βέλτιστη λειτουργία της μαρίνας και την ελεύθερη πρόσβαση του κοινού στο θαλάσσιο μέτωπο.

-Ορθολογική χρήση νερού με εφαρμογή μεθόδων αποτελεσματικής άρδευσης και αξιοποίησης ομβρίων υδάτων.

-Διαχείριση των αποβλήτων από εκσκαφές, κατασκευές και κατεδαφίσεις σε συμμόρφωση με τη σχετική νομοθεσία επιδιώκοντας ταυτόχρονα τη μέγιστη δυνατή επαναξιοποίηση.

-Οι καθαιρέσεις των υφιστάμενων εγκαταστάσεων να σχεδιαστούν και να πραγματοποιηθούν με τρόπο που να ελαχιστοποιεί την εκπομπή σκόνης, να προωθεί την επιτόπου αξιοποίηση χρήσιμων υλικών και να διασφαλίζει τη διαχείριση των αποβλήτων που θα προκύψουν σύμφωνα με τις ισχύουσες σχετικές διατάξεις.

-Διατήρηση της ποιότητας των υποδομών (μέσω συστηματικής συντήρησης), καθώς και των προσφερόμενων υπηρεσιών της μαρίνας.

3.Πράσινο:

-Διατηρούνται οι υφιστάμενοι χώροι πρασίνου που χαρακτηρίζονται από πυκνή βλάστηση και εκτείνονται επί του πρανούς της χερσαίας ζώνης. Στους χώρους αυτούς επιτρέπεται:

Α.Βάσει φυτοτεχνικής μελέτης, η συντήρηση, η ανάδειξη και ενδεχομένως ο εμπλουτισμός του υφιστάμενου πράσινου, καθώς και ενδεχομένως η απομάκρυνση ξενικών, εισβλητικών ειδών.

Β.Η κατασκευή νέων κτιρίων στη θέση και εντός του σημερινού περιτυπώματος των υφιστάμενων κτιριακών υποδομών, ήτοι του συνολικού περιγράμματός τους συμπεριλαμβανομένων και των συνοδών εγκαταστάσεών τους (προσβάσεις, προαύλια, κλιμακοστάσια, Η/Μ εγκαταστάσεις, υπόγεια, βοηθητικοί χώροι).

Γ.Η διατήρηση, ο εκσυγχρονισμός και η βελτίωση της λειτουργικότητας των υφιστάμενων Η/Μ εγκαταστάσεων.

Δ.Η διατήρηση και η βελτίωση των υφιστάμενων πεζών διαδρομών και σκαλοπατιών και η διαμόρφωση νέων.

Ε.Η διατήρηση και η ανάπλαση των διαμορφώσεων περιπάτου που βρίσκονται στο επίπεδο και κατά μήκος της οδού Νικολάου Πλαστήρα.

ΣΤ.Η διατήρηση και αναβάθμιση των υφιστάμενων χώρων στάθμευσης.

Ζ.Η διατήρηση και βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της οδού πρόσβασης (που συνδέει την κύρια είσοδο με το χαμηλότερο επίπεδο κυκλοφορίας των Τομέων 1 και 2). Τέλος, επιβάλλεται η καθαίρεση της υφιστάμενης βεράντας επί υποστυλωμάτων.

-Διαμόρφωση νέων χώρων πρασίνου σε επιλεγμένες θέσεις και χώρου πρασίνου – αναψυχής επιφάνειας τουλάχιστον 9.000 τ.μ. Κατάλληλη επιλογή των ειδών της χλωρίδας που θα φυτευθούν στους νέους χώρους πρασίνου, ώστε να μην επηρεαστεί αρνητικά η βιοποικιλότητα και να μην αλλοιώνεται η εικόνα του τοπίου.

-Συστηματική συντήρηση (περιποίηση και άρδευση) των χώρων πρασίνου.

4.Κυκλοφοριακές ρυθμίσεις - ναυσιπλοΐα:

-Κυκλοφοριακή αναβάθμιση (στο βαθμό του δυνατού) των εισόδων της μαρίνας.

-Στο δεύτερο στάδιο χωροθέτησης θα μελετηθεί το εσωτερικό οδικό δίκτυο της μαρίνας, το οποίο θα πρέπει να εξασφαλίζει άμεση πρόσβαση σε όλους τους επί μέρους τομείς της χερσαίας ζώνης, καθώς και στις εγκαταστάσεις της στάσης «Μαρίνα Αρετσού» της θαλάσσιας συγκοινωνίας.

-Στο δεύτερο στάδιο χωροθέτησης θα προβλεφθούν ικανής δυναμικότητας χώροι στάθμευσης σε επιλεγμένες θέσεις.

-Διασφάλιση της δυνατότητας εισόδου και κυκλοφορίας εντός της χερσαίας ζώνης της μαρίνας σε ΑμεΑ / εμποδιζόμενα άτομα.

-Δημιουργία κατάλληλων υποδομών για την ελεύθερη, ασφαλή και άνετη πρόσβαση και κυκλοφορία πεζών (πεζοδρόμια στο εσωτερικό οδικό δίκτυο της μαρίνας, χώροι περιπάτου, μονοπάτια).

-Εφαρμογή μέτρων για την αποφυγή όχλησης των θαλάσσιων ναυταθλητικών δραστηριοτήτων του Ναυτικού Ομίλου Θεσσαλονίκης (Ν.Ο.Θ.) και του Ναυτικού Αθλητικού Ομίλου Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης (Ν.Α.Ο.Κ.Θ.) που βρίσκονται στη γειτονία της μαρίνας, ειδικά σε περιόδους αιχμής οπότε η κίνηση σκαφών αναψυχής είναι αυξημένη.

-Οριοθέτηση με πλωτούς σημαντήρες του θαλάσσιου χώρου κολύμβησης προ της παρακείμενης πλαζ Ε.Ο.Τ., ώστε να είναι διακριτός ο χώρος κολύμβησης από την περιοχή πλεύσης σκαφών.

-Η πρόσβαση των πεζών στη μαρίνα θα γίνεται μέσω των δύο εισόδων της μαρίνας και των υφιστάμενων διαδρομών/σκαλοπατιών που διασχίζουν την επικλινή περιοχή πρασίνου του Τομέα 2. Επίσης, επιτρέπεται και η δημιουργία νέων διαδρομών/μονοπατιών. Οι είσοδοι αυτές εξασφαλίζουν την ελεύθερη πρόσβαση του κοινού στο θαλάσσιο μέτωπο.

5.Ανταποδοτικά μέτρα:

-Διαμόρφωση προϋποθέσεων στο χώρο της μαρίνας που μπορούν να υπηρετήσουν κοινωνικής διάστασης δραστηριότητες, όπως π.χ. η φιλοξενία κέντρου νεότητας.

-Ανάπτυξη δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης από το φορέα διαχείρισης της μαρίνας.

-Ορθός χρονικός προγραμματισμός υλοποίησης των έργων της μαρίνας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η εξυπηρέτηση των σκαφών αναψυχής που προσεγγίζουν σήμερα στη μαρίνα και να περιορίζεται η όχληση των περιοίκων.

-Δημιουργία εντός της χερσαίας ζώνης της μαρίνας, εκτεταμένου χώρου πρασίνου – αναψυχής διαθέσιμου στο ευρύ κοινό, τους κατοίκους και επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής.

-Εξασφαλίζεται η δυνατότητα ανάπτυξης και λειτουργίας των εγκαταστάσεων της στάσης «Μαρίνα Αρετσού» της Θ.Α.Σ.Θ. και οδικής-πεζή πρόσβασης σε αυτή, προκειμένου για την εξυπηρέτηση του κοινού και τη μετακίνησή του με το θαλάσσιο αυτό μέσο μαζικής μεταφοράς.

-Η μετεγκατάσταση στον προβλεπόμενο από το Γ.Π.Σ. χώρο (δηλαδή το ήδη αδειοδοτημένο αλιευτικό καταφύγιο Νέας Κρήνης) των αλιευτικών σκαφών που σήμερα ελλιμενίζονται στο νότιο τμήμα της μαρίνας, αποτελεί αναγκαία δράση για τη εύρυθμη λειτουργία και βιώσιμη ανάπτυξη της Μαρίνας Καλαμαριάς, αλλά και για την καλύτερη και αρτιότερη εξυπηρέτηση των αλιέων. Αναγκαία προϋπόθεση για την μετεγκατάσταση αυτή αποτελεί η ολοκλήρωση της κατασκευής και η απόδοση σε λειτουργία του αλιευτικού καταφυγίου Νέας Κρήνης.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ