Skip to main content

Τι ζητούν οι ΗΠΑ σε Αλεξανδρούπολη, Βόλο και Καβάλα

Δύο συμπεράσματα προκύπτουν από το ενδιαφέρον των ΗΠΑ για την αγορά των λιμανιών Αλεξανδρούπολης, Καβάλας και Βόλου - Γιατί αποφεύγουν τη Θεσσαλονίκη

Ένα γεωστρατηγικό παιχνίδι, με σημαντικές οικονομικές παραμέτρους και αμερικανική πατρότητα βρίσκεται αυτή την περίοδο σε πλήρη εξέλιξη στη Βόρεια Ελλάδα. Στο επίκεντρο βρίσκονται τρία περιφερειακά λιμάνια (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Βόλος), ενώ το λιμάνι της Θεσσαλονίκης αποτελεί στον συγκεκριμένο σχεδιασμό «τρύπα στη γεωγραφία». Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά την ομιλία του στην πρόσφατη δεξίωση του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου στη Θεσσαλονίκη, επ’ ευκαιρία της ελεύσεως της νέας χρονιάς, ο πρόεδρος Νικόλας Μπακατσέλος αναφέρθηκε ευθέως στο μεγάλο αμερικανικό ενδιαφέρον για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και του Βόλου.

Παράλληλα διευκρίνισε σε χαλαρό ύφος ότι και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, το οποίο πρέπει να αναβαθμιστεί με νέες επενδύσεις, ενδιαφέρει τις επιχειρήσεις για τη διαμετακόμιση των φορτίων τους. Τις τελευταίες ημέρες στην εικόνα προστέθηκε και το λιμάνι της Καβάλας, καθώς στα μέσα της εβδομάδας αμερικανική αντιπροσωπεία, στην οποία συμμετείχαν ο πρόξενος των ΗΠΑ στη Θεσσαλονίκη Γκρέγκορι Πφλέγκερ, ο οικονομικός σύμβουλος της πρεσβείας των ΗΠΑ στην Αθήνα Σιπ Λάιτενεν και ο διευθύνων σύμβουλος του Development Finance Corporation (DFC) Κάλεμπ ΜακKάρι, βρέθηκε στην όμορφη πόλη της Ανατολικής Μακεδονίας και συζήτησε τις προοπτικές με επίκεντρο το λιμάνι και τη θαλάσσια περιοχή, όπου βρίσκεται η μεγάλη υπόγεια δεξαμενή, την οποία το ΤΑΙΠΕΔ θα βγάλει προς πώληση εντός του 2020.

Από τις συζητήσεις και τις κινήσεις που γίνονται απολύτως σαφή είναι δύο πράγματα:

Πρώτον, οι αμερικανοί δεν ενδιαφέρονται για δουλειές γενικώς και αορίστως. Συνδέουν απολύτως το οικονομικό με το γεωστρατηγικό κομμάτι της παρουσίας τους στη Β. Ελλάδα. Η ενέργεια και ο αμυντικός τομέας είναι οι δύο τομείς προτεραιότητας για την Ουάσινγκτον. Με αυτό το δεδομένο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης παρουσιάζει τόσο ενεργειακό (αγωγός ΤΑΠ, αγωγός IGB, δεξαμενή υγροποιημένου φυσικού αερίου), όσο και στρατιωτικό ενδιαφέρον, καθώς θα αξιοποιηθεί τόσο για τη μεταφορά στρατιωτικών μονάδων και προμηθειών για τις αμερικανικές δυνάμεις που βρίσκονται στη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, όσο και για τη στάθμευση πολεμικών πλοίων που βρίσκονται –ή θα βρεθούν- στην ευρύτερη περιοχή. Ειδικά για την Αλεξανδρούπολη ρεπορτάζ της γερμανικής εφημερίδας Handelsblatt πριν από λίγες ημέρες, ανέφερε ότι συμβολίζει την αλλαγή παραδείγματος της αμερικανικής πολιτικής στην Ανατολική μεσόγειο, μια επιλογή που στην ουσία επιβλήθηκε από την αλλοπρόσαλλη στάση της Τουρκίας και του Ερντογάν.

Η Καβάλα παρουσιάζει, επίσης, μεγάλο ενδιαφέρον, λόγω της μεγάλης υπόγειας δεξαμενής, που παραμένει ως προίκα από την άντληση πετρελαίου στον Πρίνο, μπορεί να διασφαλίσει επάρκεια αερίου.

Όσο για το λιμάνι του Βόλου συνδέεται με την αξιοποίηση τόσο του στρατιωτικού αεροδρομίου στη Λάρισα, όπου μετασταθμεύουν αμερικανικά μη επανδρωμένα αεροσκάφη MQ-9 Reaper, αλλά και του στρατιωτικού αεροδρομίου στο Στεφανοβίκειο Βόλου, όπου έχει δημιουργηθεί βάση πολεμικών ελικοπτέρων.

Δεύτερον, οι αμερικανοί στο σχεδιασμό των κινήσεων τους στην περιοχή προσπαθούν να αποφύγουν πάση θυσία τη Θεσσαλονίκη, δηλαδή το λιμάνι της, το οποίο επιχειρούν να εγκλωβίσουν σε ένα ιδιότυπο κλοιό, τουλάχιστον για τα θέματα δικής τους προτεραιότητας. Οι λόγοι συνδέονται με το ιδιοκτησιακό καθεστώς της ΟΛΘ ΑΕ την εποχή της ιδιωτικοποίησης, καθώς οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ της αμερικανικής διπλωματίας και των εκφράσεων της στη χώρα μας, επιμένουν ότι οι ΗΠΑ θα ήθελαν η διαχείριση του λιμένα της Θεσσαλονίκης να γίνεται από διαφορετικά χέρια, που εκφράζουν απόψεις πιο κοντά στις δικές τους. Αν και στο πεδίο της διεθνούς διπλωματίας τα πράγματα δεν λέγονται ακριβώς με το όνομά τους, οι ενδείξεις προς αυτή την κατεύθυνση είναι πολλές. Άλλωστε τα τελευταία δύο χρόνια που η ΟΛΘ ΑΕ ιδιωτικοποιήθηκε ο πρέσβης των ΗΠΑ στην Αθήνα Τζέφρι Πάιατ έχει αναφερθεί κατ’ επανάληψη στη συγκεκριμένη διάσταση του θέματος, ενώ σε κατ’ ιδίαν συζητήσεις το έχουν θίξει και αξιωματούχοι των ΗΠΑ που βρέθηκαν στη χώρα μας.

Κάποιοι που γνωρίζουν καλά πως σκέφτονται στην Ουάσινγκτον όσοι ασχολούνται με την Νοτιοανατολική Ευρώπη, τα Βαλκάνια, την Ελλάδα και τη Βόρεια Ελλάδα επιμένουν ότι στην παρούσα φάση οι ΗΠΑ θα αποφύγουν με κάθε κόστος να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης για τη μεταφορά στρατιωτικών δυνάμεων και υλικών, αν και η γεωγραφική του θέση είναι εξαιρετικά στρατηγική. Οπότε οργανώνονται γύρω γύρω, ώστε να κάνουν τη δουλειά τους με τρόπο που οι ίδιοι εκτιμούν ως περισσότερο πρόσφορο και ασφαλή.