Skip to main content

Το 2023 η απόφαση για το πώς θα τροφοδοτηθούν τα Ιωάννινα με φυσικό αέριο

Μεταβατικά με βυτιοφόρα από τη Ρεβυθούσα η μεταφορά μετά την απόφαση της ΡΑΕ να μην προχωρήσει στην έγκριση τροφοδοσίας μέσω εικονικού αγωγού.

Η ΡΑΕ δεν προχώρησε στην έγκριση του έργου τροφοδοσίας των Ιωαννίνων με φυσικό αέριο μέσω εικονικού αγωγού, καθώς θεωρεί ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη δραστηριότητα αυτή δεν είναι πλήρως ανεπτυγμένο, ενώ εκτιμά ότι πρέπει να περιμένει το νέο ΕΣΕΚ για να λάβει την τελική απόφαση.

Όπως αναφέρει σχετικά με αφορμή την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031, ο ΔΕΣΦΑ εισηγήθηκε ως οικονομικά προσφορότερη λύση τη λύση για μεταφορά ΥΦΑ από την εγκατάσταση small-scale LNG (ssLNG) της Ρεβυθούσας σε ειδική δεξαμενή στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας και από εκεί με βυτιοφόρα στα Ιωάννινα.

Εντούτοις, η ΡΑΕ δεν εγκρίνει προς το παρόν το εν λόγω έργο για τους ακόλουθους λόγους:

• Από την ανάλυση του Διαχειριστή, η λύση τροφοδότησης μέσω ssLNG δεν είναι σημαντικά οικονομικότερη σε σχέση με την κατασκευή αγωγού υψηλής πίεσης, η οποία κατά τα άλλα ενδείκνυται. Από τα στοιχεία της μελέτης καθίσταται σαφές ότι μακροκρόθεσμα (περισσότερα από τα 12 χρόνια), η εναλλακτική του αγωγού υψηλής πίεσης προκύπτει οικονομικότερη.

• Σε κάθε περίπτωση, η Αρχή δεν έχει αποφανθεί σε σχέση με το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας των εικονικών αγωγών, η διαχείριση των οποίων οποίοι έως τώρα έχουν ανατεθεί τους Διαχειριστές των Δικτύων Διανομής. Σύμφωνα δε με την ίδια απόφαση, η δραστηριότητα της μεταφοράς του φυσικού αερίου με βυτιοφόρα ή πλοία παραμένει ανταγωνιστική και παρέχεται στον Διαχειριστή Διανομής από τρίτο μέσω διαγωνισμού. Συνεπώς, δεν θα ήταν δυνατή η έγκριση του έργου όπως παρουσιάζεται από τον ΔΕΣΦΑ χωρίς την κατάρτιση συνολικού ρυθμιστικού πλαισίου.

• Η Αρχή οφείλει να αναμένει το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα, αλλά και την Εθνική Στρατηγική για το Υδρογόνο, πριν προχωρήσει στην έγκριση νέων μεγάλων επενδυτικών έργων φυσικού αερίου που υπάρχει περίπτωση να μην χρησιμοποιηθούν επαρκώς (stranded assets).

Συνεπώς, η απόφαση μετατίθεται για το Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2023-2032. Μεταβατικά, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του οικείου Διαχειριστή του Δικτύου Διανομής, το δίκτυο διανομής της πόλης των Ιωαννίνων θα τροφοδοτείται με ΥΦΑ μέσω βυτιοφόρων από την εγκατάσταση Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ της Ρεβυθούσας, η οποία θα βρίσκεται σύντομα σε εμπορική λειτουργία.

Πηγή: energypress.gr