Skip to main content

Στην ενίσχυση του θεσμού της μαθητείας στοχεύει το υπουργείο Παιδείας

Να ενισχύσει το θεσμό της μαθητείας έχει ως πρόθεση το υπουργείο Παιδείας, όπως ανέφερε ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Γ. Βούτσινος

Την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να ενισχύσει το θεσμό της μαθητείας εξέφρασε ο Γενικός Γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης & Δια Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας, Γεώργιος Βούτσινος, επισημαίνοντας ότι η μαθητεία είναι η αρχαιότερη και η πιο αποτελεσματική μεθοδολογία για την επαγγελματική κατάρτιση.

Μιλώντας στην εκδήλωση «Ελληνογερμανική συνεργασία στον τομέα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης» του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου και του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, ο κ. Βούτσινος επισήμανε ότι αυτή τη στιγμή το πρόβλημα είναι ότι ενώ στη Γερμανία ο θεσμός της μαθητείας εφαρμόζεται σε ποσοστό 80%, στην Ελλάδα αυτό είναι πολύ δύσκολο να γίνει σε μεγάλη κλίμακα, καθώς, όπως είπε, έχουμε στο 80% πολύ μικρές επιχειρήσεις, γεγονός που καθιστά τη μαθητεία δύσκολη. «Ζητάμε όλοι μαθητεία αλλά δεν έχουμε προσφορά από επιχειρήσεις» είπε και απηύθυνε έκκληση στον ΣΕΒ να κινητοποιηθεί προς την κατεύθυνση της επέκτασης της μαθητείας στον ιδιωτικό τομέα.

Οι βασικές αρχές του νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση

Ειδικότερα, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας παρουσίασε τις βασικές αρχές, τους κανόνες και τους άξονες του νομοσχεδίου για την επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και διά βίου μάθηση ενώ ανέφερε ότι το νομοσχέδιο βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο του δρόμου για τη δημόσια διαβούλευση και αναμένεται μετά η εισαγωγή του στη Βουλή. Επικαλούμενος στοιχεία του Cedefop, του ευρωπαϊκού οργανισμού για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, για τις προβλέψεις που αφορούν το 2030, υπογράμμισε ότι σε δέκα χρόνια, τα δύο τρίτα των θέσεων εργασίας θα απαιτούν χαμηλά και μεσαία προσόντα. «Αυτό είναι ένα στοιχείο που μας κάνει να ενδιαφερόμαστε περισσότερο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση» είπε.

Για το νομοσχέδιο υπογράμμισε ότι «αφορά μια συνολική μεταρρύθμιση όλων των εκπαιδευτικών διαδρομών της επαγγελματικής εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της διά βίου μάθησης, στηρίζεται στη σύνδεση της προσφοράς κατάρτισης με την αγορά εργασίας και θα εφαρμοστεί ένα μοντέλο που θα αξιοποιεί τρεις βασικούς θεσμούς: τον τριμερισμό κράτους εργαζομένων και εργοδοτών, τον μηχανισμό παρακολούθησης και στάθμισης των προσόντων και την πιστοποίησή τους.

Ειδικότερα γνωστοποίησε ότι «καθιερώνεται ένα εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του ευρωπαϊκού πλαισίου προσόντων. Στο επίπεδο 3 δημιουργούνται επαγγελματικές σχολές κατάρτισης και εκεί παίρνουν τη θέση τους οι επαγγελματικές σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ, στο επίπεδο 4 θα ανήκουν τα επαγγελματικά λύκεια και στο επίπεδο 5 τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης και το μεταλυκειακό έτος μαθητείας των ΕΠΑΛ».

«Σε ότι αφορά τις εκπαιδευτικές δομές του συστήματος, προβλέπουμε ίδρυση επαγγελματικών σχολών διετούς φοίτησης επιπέδου 3 για αποφοίτους γυμνασίου υποχρεωτικής εκπαίδευσης που θα μπορούν να ιδρύονται και να λειτουργούν σε ενδιαφερόμενα υπουργεία, επιμελητήρια ή οργανώσεις εργοδοτών και εργαζομένων και στον ιδιωτικό τομέα. Σε αυτές τις σχολές το υπουργείο παιδείας κυρίως εστιάζει το ενδιαφέρον του σε ευάλωτες ομάδες για καταστήματα κράτησης, αποφοίτους σχολείων δεύτερης ευκαιρίας, ευπαθείς ομάδες μετανάστες κλπ» τόνισε. Παράλληλα θα ιδρύονται πρότυπα επαγγελματικά λύκεια που συνεργάζονται με επιχειρήσεις του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα ενώ προβλέπεται και η ίδρυση πειραματικών ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης και θεματικών ινστιτούτων για δραστηριοποίηση στους τομείς του περιβάλλοντος και της ψηφιακής εποχής.

Εντυπωσιασμένος από τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης ο κοινοβουλευτικός υφυπουργός της Γερμανίας

Εντυπωσιασμένος από τα σχέδια της ελληνικής κυβέρνησης για το θέμα δήλωσε, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, ο Κοινοβουλευτικός Υφυπουργός του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας και Έρευνας της Γερμανίας (BMBF), Τόμας Ράχελ, (Thomas Rachel). «Το ελληνικό υπουργείο Παιδείας είναι σε συνεχείς συζητήσεις με ελληνικούς οικονομικούς και κοινωνικούς εταίρους για το πώς εκείνοι μπορούν να συμμετέχουν πιο ουσιαστικά στην επαγγελματική κατάρτιση. Επιπλέον η διά βίου μάθηση, η επαγγελματική εκπαίδευση και η μετεκπαίδευση θα πρέπει να αλληλοσυνδεθούν καλύτερα μεταξύ τους» είπε και δήλωσε έτοιμος για περαιτέρω συνεργασία.

Την ανάγκη για κάλυψη θέσεων εργασίας που απαιτούν τεχνικές και επαγγελματικές γνώσεις υπογράμμισε ο Γενικός Διευθυντής του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Αθανάσιος Κελέμης ενώ ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΒ, Αλέξανδρος Χατζόπουλος, υπογράμμισε ότι οι δομές της εκπαίδευσης θα πρέπει να επιτρέπουν να μείνει ενεργό το εργατικό δυναμικό στην παραγωγική διαδικασία.