Skip to main content

Ποιο είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης; Οι υποψήφιοι του ΚΙΝΑΛ απαντούν

Τι απαντούν οι υποψήφιοι για την ηγεσία του ΚΙΝΑΛ στην ερώτηση της Voria.gr για το βασικότερο πρόβλημα της Θεσσαλονίκης και τη λύση του

Η Voria.gr στο πλαίσιο της κάλυψης των εκλογών για την ανάδειξη νέου αρχηγού στο Κίνημα Αλλαγής, πέραν της προβολής της δραστηριότητας και των θέσεων του κάθε υποψηφίου, απηύθυνε  προς όλους τρεις κοινές ερωτήσεις εκ των οποίων οι δύο αφορούν τη Θεσσαλονίκη, τις αναπτυξιακές προοπτικές της και τα βασικότερα προβλήματά της.

Διαβάστε ακόμη: ΚΙΝΑΛ: Οι υποψήφιοι αρχηγοί απαντούν στις ερωτήσεις της Voria.gr για τη Θεσσαλονίκη

Παρουσιάζουμε σήμερα τις απαντήσεις των πέντε εκ των έξι υποψηφίων (ο Χάρης Καστανίδης δεν ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση) σχετικά με το δεύτερο ερώτημα: “Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το βασικότερο πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζει η Θεσσαλονίκη και ποια λύση θα προτείνατε;” (οι απαντήσεις παρατίθενται με αλφαβητική σειρά).

Νίκος Ανδρουλάκης

Από την εποχή της αποβιομηχανοποίησης που έπληξε τη Θεσσαλονίκη και την Κεντρική Μακεδονία γενικότερα, δεν υπάρχει ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό πλάνο που θα τη βγάλει από τη θέση του συνοδηγού και θα της επιτρέψει να αναδείξει τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά με εξωστρέφεια και βλέμμα στραμμένο στο μέλλον. Να γίνει η Θεσσαλονίκη η ατμομηχανή της ανάπτυξης σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα, αξιοποιώντας την κομβική γεωπολιτική της θέση που μπορεί να την καταστήσει εμπορικό, ενεργειακό και τουριστικό κόμβο μίας ολόκληρης περιοχής στην νοτιοανατολική Ευρώπη. Για να επιτευχθεί όμως αυτό, απαιτείται μία σειρά από σημαντικές υποδομές και μία ολική αναμόρφωση της πόλης με τη δημιουργία πολλών χώρων πρασίνου, την επιτάχυνση της παραχώρησης παλαιών στρατοπέδων στις τοπικές κοινωνίες και βεβαίως την εξομάλυνση της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών. Δεν είναι δυνατόν η πόλη να διαθέτει μόνο ένα μέσο μαζικής μετακίνησης, το οποίο είναι πολύπαθο και ταλαιπωρημένο, ενώ το μετρό, παρά τα εγκαίνια μπροστά σε μουσαμάδες, είναι ακόμα υπό κατασκευή.



Παύλος Γερουλάνος

Κατά τη γνώμη μου το μεγαλύτερο πρόβλημα αυτή τη στιγμή στη Θεσσαλονίκη είναι το κυκλοφοριακό ζήτημα. Οι δρόμοι της πόλης είναι κορεσμένοι, οι κάτοικοι ταλαιπωρούνται αδιανόητα, η αγορά έχει ρημάξει από τα κιγκλιδώματα του μετρό που βρίσκονται μπροστά σε βιτρίνες καταστημάτων μέχρι και 15 χρόνια. Μιλάμε για τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και οι κάτοικοί της έχουν αφεθεί να εξυπηρετούνται μόνο από ένα μέσο μαζικής μεταφοράς, τον ΟΑΣΘ, με τα γνωστά προβλήματα στη λειτουργία του. Όλες οι κυβερνήσεις διατείνονταν ότι έχουν τη βούληση να το λύσουν, αλλά δεν το έκαναν. Είναι ντροπή το 2021 να θεωρείται ανέκδοτο η κατασκευή του μετρό μίας πόλης όπως η Θεσσαλονίκη, μίας πόλης που φιλοξενεί διεθνή φεστιβάλ, μιας πόλης με τέτοια δυναμική και ιστορία, μίας πόλης που θα μπορούσε να είναι γνωστή σε όλο τον κόσμο ως προορισμός. Και επιτέλους, δεν μπορούμε να τα αποδίδουμε όλα στην οικονομική κρίση. Μην ξεχνάμε ότι εν μέσω της ίδιας κρίσης στην Αθήνα προχώρησε η γραμμή 3 του μετρό. Δεν νοείται σε τέτοια θέματα να εξαρτώνται οι περιφέρειες της Ελλάδας από το κεντρικό κράτος. Για αυτό εγώ επιμένω στην αποσυγκέντρωση της εξουσίας. Γιατί αλλιώς συνωστίζονται όλοι οι φορείς, όπως οι Δήμοι ή τα Επιμελητήρια που ξέρουν την άμεση ζημιά των μελών τους, έξω από υπουργικά γραφεία για μεμονωμένες αποφάσεις και τελικά δεν γίνεται τίποτα.



Ανδρέας Λοβέρδος

Το θέμα της βιώσιμης κινητικότητας, της πολεοδομικής ανισότητας, τα προβλήματα των δημοσίων συγκοινωνιών του ΟΑΣΘ και οι διχασμοί που προκαλούνται στην κοινωνία των πολιτών σε σχέση με τα έργα υποδομής, για παράδειγμα στον σταθμό Βενιζέλου ή στο ζήτημα της ΔΕΘ, θα τα ονόμαζα με μια λέξη ως το πρόβλημα του «βιώσιμου αναπτυξιακού σχεδίου της Θεσσαλονίκης». Παρότι οι τοπικοί φορείς εκπονούν στρατηγικά και αναπτυξιακά σχέδια, εκτιμώ ότι εκλείπει εδώ και πολλά χρόνια ένας κεντρικός κυβερνητικός σχεδιασμός, ο οποίος με διαβούλευση, επιτελικό συντονισμό και πλατιές συμμετοχικές διαδικασίες θα δημιουργούσε συγκλίσεις, συνέργειες και θα λείαινε τις κοινωνικές τριβές. Το φαινόμενο ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση να διαβουλεύεται προσωρινά με τους τοπικούς φορείς εν όψει της ΔΕΘ μια φορά τον χρόνο, είναι ακόμη ένα ξεπερασμένο μοντέλο, που δεν μας τιμά ως χώρα. Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα πρέπει να βρεθούν στο επίκεντρο των κυβερνητικών στρατηγικών και επομένως να λάβουν πολύ μεγαλύτερο μερίδιο χρόνου και κυβερνητικής απασχόλησης. Όχι εξαιτίας συναισθηματισμών αλλά με όρους γεωπολιτικής και μείζονος εθνικού συμφέροντος.



Γιώργος Παπανδρέου

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει σήμερα η Θεσσαλονίκη είναι η λογική της “συμπρωτεύουσας”, του συμπληρώματος της Αθήνας. Θα σας πω δύο παραδείγματα: Αντί να δώσουμε ακόμα μεγαλύτερες δυνατότητες και αρμοδιότητες και πόρους στους Δήμους και τις Περιφέρειες, όπως έγινε με το πρόγραμμα “Καλλικράτης”, η κεντρική κυβέρνηση αρκείται απλά στο να έχει ξεχωριστή θέση υφυπουργού Εσωτερικών για θέματα Μακεδονίας-Θράκης και το Γραφείο του Πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, που μόνο τις δημόσιες σχέσεις του πρωθυπουργού εξυπηρετούν και την πελατειακή λογική της κυβέρνησης.

Αυτή η συγκεντρωτική αντίληψη είναι βαθιά υποτιμητική για τους Θεσσαλονικείς, τη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και όλες τις Περιφέρειες. Ότι απλά η Πολιτεία αρκείται στο να δημιουργεί τέτοιες γραφειοκρατικές δομές και όχι να προσανατολίζεται στην προσπάθεια οριζόντιας συνεννόησης σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας, της αυτοδιοίκησης, στην προσπάθεια αναγέννησης και εξωστρέφειας της πόλης.

Η Θεσσαλονίκη έχει δικό της λιμάνι, δικό της αεροδρόμιο, τρία πανεπιστήμια και αντί αυτές οι δομές να συνεργάζονται οριζόντια μαζί με τις Δημοτικές και Περιφερειακές αρχές για την εκπόνηση τοπικών σχεδίων ανάπτυξης, αλλά και απορρόφησης ευρωπαϊκών κονδυλίων, διατηρούνται επάλληλα, κλειστά συστήματα εξουσίας με την ανοχή του κεντρικού κράτους. Αυτό είναι το βαθύ πρόβλημα της Θεσσαλονίκης. Ότι αντιμετωπίζεται ακόμη ως ένα φέουδο μικροκομματικής επιρροής και όχι ζωντανό κύτταρο καινοτομίας.



Παύλος Χρηστίδης
 
Πρέπει να γίνει πράξη μια ολοκληρωμένη πράσινη ανάπλαση στο πολύπαθο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά και ένα αναπτυξιακό άλμα, ιδιαίτερα στις δυτικές υποβαθμισμένες περιοχές. Είναι πολύ σημαντικό να προχωρήσουν οι αστικές αναπλάσεις στην περιοχή, αλλά χρειαζόμαστε και ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το παιδιατρικό νοσοκομείο, ώστε όχι μόνο να ολοκληρωθεί το συντομότερο, κυρίως να είναι εύκολα προσβάσιμο από τους δύο δήμους και άρα πρέπει να τρέξουν γρήγορα όλα τα έργα που χρειάζονται για να μπορεί να επιτευχθεί αυτό. Εμείς δεν χωρίζουμε τους κατοίκους σε πρώτη και δεύτερη κατηγορία.