Skip to main content

Το Μοδιάνο project κλειδί για την αναβάθμιση του ιστορικού κέντρου

Στα 3,5 εκατ. ευρώ οι προβλεπόμενες επενδύσεις για την ανάπλαση της ιστορικής αγοράς - Πώς αναμένεται να επηρεαστούν Νέα Αγορά και Καπάνι.

Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την ιδιωτικοποίηση και την εν συνεχεία αξιοποίηση της αγοράς Μοδιάνο, θέτει εκ νέου επί τάπητος το ζήτημα της τουριστικής ταυτότητας της Θεσσαλονίκης.

Σε κάθε πόλη που σέβεται τον εαυτό της το κέντρο αποτελεί προωθητική δύναμη. Για το εμπόριο, για τον τουρισμό, για την κοινωνική ζωή. Η πιο αντιπροσωπευτική περιοχή της πόλης, που αποτελεί σημείο αναφοράς για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.

Η αγορά Μοδιάνο βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο, εντός του ιστορικού εμπορικού κέντρου της Θεσσαλονίκης, κάτι που την αναδεικνύει σε καθοριστικό παράγοντα των εξελίξεων. Τις τελευταίες δεκαετίες η διαρκής υποβάθμιση του συγκεκριμένου κτηριακού συγκροτήματος είχε αρνητικές επιπτώσεις στο συνολικό προφίλ του κέντρου. Διότι καλές είναι οι ιστορίες με τα ταβερνάκια και τους ζουρνάδες, αλλά όταν τίθενται ζητήματα αισθητικής και δημόσιας υγιεινής οι γραφικότητες περιττεύουν. Οι μύθοι παραμερίζουν και η πραγματικότητα (οφείλει να) επιβάλλει τους νόμους της.

Επί της ουσίας έχουμε τα ακόλουθα δεδομένα: Κατ' αρχάς οι πληροφορίες της Voria.gr αναφέρουν ότι οι επενδύσεις για την αναγέννηση της αγοράς Μοδιάνο από την εταιρεία One Outlet, που αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής στον διαγωνισμό, θα φθάσουν τα 3,5 εκατ. ευρώ. Η αγορά Μοδιάνο είναι διπλά χαρακτηρισμένη ως διατηρητέο μνημείο, ενώ ο νόμος ορίζει σαφώς τη χρήση της ως αγοράς τροφίμων. Αυτό σημαίνει κατ’ αρχήν ότι αν και η πλήρης ανακατασκευή του κτιρίου αποτελεί μονόδρομο, οι όποιες παρεμβάσεις θα διατηρήσουν ανέπαφες τουλάχιστον τις προσόψεις στις οδούς Ερμού και Βασ. Ηρακλείου. Ενδεχομένως το ίδιο να ισχύει και για ορισμένα στοιχεία της εσωτερικής γεωμετρίας του κτιρίου. Επιπροσθέτως είναι σαφές ότι πρέπει να διατηρηθεί ο χαρακτήρας της αγοράς τροφίμων.

Με βάση το σημερινό σενάριο οι χρήσεις που θα επιλεγούν θα είναι μικτές. Θα υπάρχει εμπορική δραστηριότητα, εστίαση, αλλά και διασκέδαση. Αυτό δε σημαίνει κατ’ ανάγκην μανάβικα, κρεοπωλεία, ψαράδικα, καφεκοπτεία και ξηροκαρπάδικα παραδοσιακής μορφής. Ενδέχεται να επιλεγούν άλλου τύπου επιχειρήσεις τροφίμων, που θα συνδυάζουν την παράδοση με την καινοτομία, τη λιανική με τη φιλοξενία κ.λπ. Στο εξωτερικό υπάρχουν τέτοια παραδείγματα, κανείς δεν χρειάζεται να ανακαλύψει την… πυρίτιδα.   

Το καλό του Μοδιάνο πρότζεκτ είναι ότι θα συμβάλλει στην πνοή αναγεννητικού ανέμου στην ευρύτερη περιοχή. Η Νέα Αγορά, που εφάπτεται της Μοδιάνο προς την Αριστοτέλους, χρήζει, επίσης, συνολικής αναβάθμισης, κάτι που θα καταστεί, πλέον, εφικτό. Κατά το πρόσφατο παρελθόν η Ισραηλιτική Κοινότητα Θεσσαλονίκης, στην οποία ανήκει το ακίνητο, προσπάθησε επί ματαίω να βρει επενδυτή για την αξιοποίηση του. Με την αξιοποίηση της Μοδιάνο στον ορίζοντα τα πράγματα αλλάζουν. Με δεδομένο ότι η αγορά Μοδιάνο είναι συνυφασμένη με την παρουσία του εβραϊκού στοιχείου στη Θεσσαλονίκη, ενδεχομένως απλουστεύει κάποιες διαδικασίες.

Από την άλλη, οι εξελίξεις στη Μοδιάνο θα αγγίξουν μοιραία και την ανοιχτή αγορά Βλάλη, το Καπάνι, που βρίσκεται στο ίδιο ύψος, από την επάνω πλευρά της Ερμού. Πρόκειται για ένα ολοζώντανο οικονομικό κύτταρο με περισσότερες από 200 επιχειρήσεις, που όμως χρειάζεται λίφτινγκ. Ίσως γι’ αυτό στην πράξη εξυπηρετεί σχετικά λίγους από τους 120.000 Θεσσαλονικείς που κατοικούν στο κέντρο της πόλης και βρίσκονται κοντά στο Καπάνι Οι επαγγελματίες και οι έμποροι του Ιστορικού Κέντρου διαμαρτύρονται σταθερά προς τον δήμο ότι οι υποδομές (δρόμοι κυβόλιθων, αποχετεύσεις κ.λπ.) είναι εγκαταλελειμμένες, ενώ διαρκές και μόνιμο είναι το πρόβλημα των φορτοεκφορτώσεων για την προμήθεια των καταστημάτων. Εάν, λοιπόν, η Μοδιάνο «ζωντανέψει» εμπορικά τότε το συγκεκριμένο πρόβλημα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί συνολικά, ριζικά και μόνιμα.

Στις δημοφιλείς ευρωπαϊκές πόλεις τα ιστορικά εμπορικά κέντρα είναι πολυσύχναστα. Αγαπημένα για τους μόνιμους κατοίκους, αξιοθέατα για τους δε επισκέπτες. Η Θεσσαλονίκη δεν έχει πετύχει κάτι τέτοιο, τουλάχιστον για την περιοχή πάνω από την Τσιμισκή. Η υπόθεση Μοδιάνο συνιστά μία ακόμη ευκαιρία, αρκεί οι άμεσα εμπλεκόμενοι (επενδυτές, ιδιοκτήτες, επαγγελματίες, εμπορικός κόσμος) και οι φορείς της δημόσιας εξουσίας (κεντρικής και αυτοδιοικητικής) να συνεργαστούν έχοντας κατά νου ένα και μόνο πράγμα: όσο πιο πετυχημένη είναι η ανάπλαση, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η επισκεψιμότητα και πολύ περισσότερα τα οφέλη που θα προκύψουν για όλους. Η ολοκλήρωση του μετρό σε τρία – τέσσερα χρόνια θα βοηθήσει πολύ, αφού η πρόσβαση στην περιοχή θα γίνει απλούστερη και ευκολότερη.