Skip to main content

Το παράδοξο των Δικαστηρίων Θεσσαλονίκης: Έχουν τα περισσότερα πάρκινγκ, αλλά «βουλιάζουν»

Είναι η περιοχή με τους περισσότερους χώρους στάθμευσης στην πόλη και παρ' όλα αυτά καθημερινά επικρατεί χάος από τα παρανόμως σταθμευμένα ΙΧ.

Σε μια περιοχή, όπου συγκεντρώνονται ίσως τα περισσότερα πάρκινγκ από οποιαδήποτε άλλη της Θεσσαλονίκης, το κυκλοφοριακό, η παράνομη στάθμευση, τα διπλοπαρκαρισμένα και οι καταλήψεις των πεζοδρομίων και των ακραίων λωρίδων των δρόμων είναι στην ημερήσια διάταξη.

Η περιοχή των Δικαστηρίων, από τη Βενιζέλου μέχρι την 26ης Οκτωβρίου κι από την Εγνατία μέχρι την Κουντουριώτη (Καρατάσου) και την αρχή της Λεωφόρου Νίκης, είναι ένα από τα παραδείγματα ότι κάτι κάνουμε λάθος, ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά.

Πρόκειται για τη δυτική είσοδο στην πόλη, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Οπότε είναι απολύτως λογικό να συγκεντρώνει πολύ μεγάλο αριθμό οχημάτων που μπαίνουν και βγαίνουν από το κέντρο, ενώ φιλοξενεί πολύ σημαντικές υπηρεσίες, με εξαιρετικά μεγάλη επισκεψιμότητα καθημερινά.

Πέρα από τους πολλούς γραφειακούς και επαγγελματικούς χώρους, πέρα από τα καταστήματα και την περιοχή των Λαδάδικων, στην ίδια περιοχή λειτουργούν τα Δικαστήρια, αλλά και το Λιμάνι. Δυο υποδομές με πολύ σημαντική ημερήσια επισκεψιμότητα.

Στην ίδια περιοχή έχουν γίνει πολλές αλλαγές τα τελευταία χρόνια στους δρόμους. Ειδικότερα, στη Δωδεκανήσου και στην 26ης Οκτωβρίου. Επίσης, είναι σε εξέλιξη η ανάπλαση των Δικαστηρίων και άλλες παρεμβάσεις, διαμορφώθηκαν πιάτσες ταξί, έγιναν παρεμβάσεις για την παρόδια στάθμευση και τα πράγματα, παρά τις προθέσεις, αντί να βελτιωθούν, παρέμειναν στην καλύτερη περίπτωση στάσιμα.

Κυκλοφοριακό χάος σχεδόν καθημερινά, το οποίο όμως, εκτός του μεγάλου αριθμού οχημάτων που διέρχονται, επιδεινώνεται από την παράνομη και νόμιμη στάθμευση παρά την οδό.

Είναι εμφανές ότι το μεγαλύτερο μέρος του προβλήματος προκαλείται από τις σταθμεύσεις οχημάτων. Κι εδώ ακριβώς είναι το παράδοξο. Η περιοχή αυτή έχει μεγάλα και πολλά πάρκινγκ. Χώρους στάθμευσης χιλιάδων θέσεων για ΙΧ αυτοκίνητα, που μάλιστα έχουν σημαντική κίνηση και πληρότητα, αλλά και πάλι η στάθμευση παρά την οδό είναι το αγαπημένο σπορ όλων, παρά την ταλαιπωρία που υφίστανται και την ταλαιπωρία που δημιουργούν...

Δυο πάρκινγκ στο λιμάνι, το πάρκινγκ της Πλατείας Ελευθερίας, πάρκινγκ στη Δωδεκανήσου και σε κάθετες οδούς, πάρκινγκ στη Σαλαμίνος, το πολυώροφο πάρκινγκ της Πολυτεχνείου και άλλα ιδιωτικά πάρκινγκ επίσης στον ίδιο δρόμο δίνουν τη δυνατότητα έναντι όχι αδράς αμοιβής να σταθμεύσει οποιοσδήποτε το όχημά του, χωρίς να χρειαστεί να ψάχνει για κάποιο χώρο στο δρόμο, τις περισσότερες φορές παράνομο.

Οι χώροι στάθμευσης (δεν είναι μόνο αυτοί που αναφέρω) της περιοχής λογικά θα έπρεπε να καταγράφουν πληρότητες στο 100% σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, με εξαίρεση κάποιες ώρες. Δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Έχουν πολύ καλές πληρότητες οι περισσότεροι, όμως η ζυγαριά ακόμη... γέρνει.

Το πολυώροφο πάρκινγκ στην Πολυτεχνείου αποτελεί ένα κρίσιμο μέγεθος για την περιοχή, επειδή προσφέρει πολλές θέσεις στάθμευσης, 850 για την ακρίβεια. Αύριο θα γίνει ο διαγωνισμός για την εκμίσθωσή του, με ευθύνη της ΕΤΑΔ, που είναι ο ιδιοκτήτης. Ο μειοδότης που θα προκύψει θα αναλάβει τη λειτουργία του για τα επόμενα τέσσερα χρόνια. Είναι εξαιρετικά σημαντικό, για να αποφορτιστεί από τα πολλά σταθμευμένα οχήματα η περιοχή, να λειτουργήσει με ελκυστικό τρόπο το συγκεκριμένο πάρκινγκ για κάθε πολίτη, για κάθε βαλάντιο.

Επειδή οι όποιες βελτιωτικές παρεμβάσεις σε μια περιοχή (αναπλάσεις, κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κτλ.) δεν μπορούν ούτε να αλλάξουν τη νοοτροπία που καλλιεργήθηκε επί δεκαετίες στους πολίτες, ούτε να υποκαταστήσουν την αστυνόμευση, πρέπει να γίνουν πολύ συγκεκριμένες ενέργειες, ώστε να βελτιωθεί κάποια στιγμή η σημερινή κατάσταση στην περιοχή.

Πρώτον, πρέπει να υπάρξει αυστηρή αστυνόμευση, με έμφαση στην παράνομη στάθμευση. Δεν δικαιολογείται η κατάληψη της Πολυτεχνείου και της Καρατάσου από σταθμευμένα οχήματα. Όσο αστυνομευόταν η Δωδεκανήσου, η βελτίωση της κυκλοφοριακή ροής ήταν εμφανέστατη.

Δεύτερον, πρέπει στους υφιστάμενους χώρους στάθμευσης να δοθούν κίνητρα, ώστε να μειώσουν τις τιμές τους, για να βγαίνουν οικονομικά ως επιχειρήσεις από τη μια και να μειωθεί και το αντίτιμο που πληρώνει ο οδηγός ειδικά για τη στάθμευση με την ώρα από την άλλη.

Τρίτον, πρέπει να επικοινωνηθεί με κάποιο τρόπο σε δραστηριοποιούμενους στην περιοχή και σε επισκέπτες ότι με "λογικά" χρήματα μπορούν να σταθμεύσουν νόμιμα και με άνεση στα πάρκινγκ και σε αντίθετη περίπτωση οι επιπτώσεις θα είναι σίγουρες και θα... πονέσουν.

Τέταρτον, για να αλλάξει η νοοτροπία του οδηγού οφείλει να γίνει μια καμπάνια ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης που θα έχει ως κεντρικό μήνυμα ότι στο κόστος της μετακίνησης του οχήματος δεν περιλαμβάνεται μόνον το καύσιμο, αλλά και το αντίτιμο για τη στάθμευση. Πρέπει επιτέλους αυτό να γίνει συνείδηση στον πολίτη. Πρέπει σε κάθε μετακίνησή του στο κέντρο της πόλης με το ΙΧ αυτοκίνητό του να υπολογίζει ότι ένα ποσό χρημάτων θα το διαθέσει για τη στάθμευση. Και επειδή ορισμένοι (πολλοί) θα επιμείνουν, να καταστεί σαφές πως εφόσον σταθμεύσει κάποιος παράνομα θα πληρώσει πρόστιμο και θα είναι τσουχτερό. Κάνω μια παρένθεση για να επισημάνω ότι είναι πολλοί εκείνοι, που προτιμούν να πληρώσουν ένα πρόστιμο της τάξης των 80 ευρώ μια φορά στο τόσο (δίμηνο, τρίμηνο...), παρά να πληρώνουν καθημερινά ή με τον μήνα θέση στάθμευσης στην ίδια περιοχή. Και αναφέρομαι σε πολύωρες σταθμεύσεις από εργαζόμενους, ιδιοκτήτες επιχειρήσεων κ.ά., που αναγκαστικά εφόσον μετακινούνται με ΙΧ αυτοκίνητα πρέπει να παρκάρουν κάπου εκεί τουλάχιστον πέντε μέρες την εβδομάδα. Το κόστος για τη μηνιαία στάθμευση είναι πολλαπλάσιο...

Επίσης, θα πρέπει μέσα από μια ειδικότερη κυκλοφοριακή μελέτη να δουν οι αρμόδιοι τι επιπλέον μπορούν να κάνουν προκειμένου να βελτιωθεί η κατάσταση. Παρεμβάσεις έγιναν, για να μη μηδενίζουμε τα πάντα, ίσως όμως να μπορούν να γίνουν περισσότερες ή κάποιες διαφορετικές...