Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Το πετρέλαιο καίει τους ταξιτζήδες - 600 ευρώ παραπάνω το κόστος σε έναν μήνα

Σε αδιέξοδο από τις μεγάλες αυξήσεις στα καύσιμα και τη μειωμένη κίνηση - «Τα βράδια, στις καθημερινές, η Θεσσαλονίκη είναι νεκρή πόλη»

Βαρύτατες είναι οι οικονομικές επιπτώσεις για τους αυτοκινητιστές από τις μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Ένας από τους κλάδους οι οποίοι πλήττονται περισσότερο είναι αυτός των αυτοκινητιστών ταξί.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Σωματείου Ιδιοκτητών Επιβατηγών Αυτοκινήτων Ταξί Θεσσαλονίκης "Ο Ερμής", Δημήτρη Καρατάκη, η οικονομική αιμορραγία σε μηνιαία βάση είναι περίπου όση και το μηνιάτικο ενός οδηγού ταξί.

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει "ανά 12ωρη βάρδια, στις αρχές του χρόνου όταν και πάλι οι τιμές των καυσίμων ήταν αυξημένες σχετικά με ένα χρόνο πριν, πληρώναμε 15 ευρώ για πετρέλαιο, εδώ και έναν μήνα το ποσό αυτό ανήλθε στα 25 ευρώ. Αυτό σε μηνιαία βάση συνεπάγεται επιβάρυνση γύρω στα 600 ευρώ ανά όχημα". Σύμφωνα με τον κ. Καρατάκη, αυτή δεν είναι η μόνη επιβάρυνση. "Όλα τα υλικά συντήρησης του αυτοκινήτου συνδέονται με τις τιμές των καυσίμων. Τα λάδια της μηχανής, τα φίλτρα, ακόμη και τα ελαστικά, όλα έχουν ακριβύνει. Συνεπώς, η οικονομική επιβάρυνση είναι αρκετά μεγαλύτερη".

Όπως αναφέρουν οι αυτοκινητιστές ταξί, τις τελευταίες εβδομάδες οι πιάτσες έχουν γεμίσει και πάλι. Τα "νεκρά" χιλιόμετρα, αυτά δηλαδή τα οποία γίνονται χωρίς πελάτη έχουν εκμηδενιστεί. "Δεν συμφέρει. Είναι προτιμότερο να περιμένεις υπομονετικά στην πιάτσα, παρά να περιφέρεσαι με την ελπίδα να βρεις κάποιον πελάτη", εξηγεί ο κ. Καρατάκης.

Πέρα από την αύξηση του κόστους καυσίμου, τον τελευταίο καιρό έχει μειωθεί και η δουλειά. "Η ακρίβεια και ιδιαίτερα το κόστος θέρμανσης έχει επηρεάσει πάρα πολύ τον κόσμο. Τα βράδια η Θεσσαλονίκη είναι νεκρή πόλη. Μόνον Παρασκευές και Σάββατα βλέπουμε κίνηση", αναφέρει αυτοκινητιστής ο οποίος περιμένει υπομονετικά πελάτη στην πιάτσα του Λευκού Πύργου. Για τον λόγο αυτό πολλοί ταξιτζήδες αποσύρονται πλέον από τις 10 το βράδυ. "Από κει και πέρα, μόνο ζημία υπάρχει. Ειδικά το χειμώνα που κάνει κρύο και πρέπει να δουλεύει η μηχανή για να ζεσταθούμε. Μετά τις 10 το βράδυ το πολύ να κάνεις μία κούρσα, δηλαδή να εισπράξεις τρία, τριάμισι ευρώ".

Η οικονομική αιμορραγία λόγω της αύξησης της τιμής των καυσίμων ήρθε να προστεθεί στις απώλειες στους τζίρους των αυτοκινητιστών ταξί κατά την περίοδο της πανδημίας. "Ιδιαιτέρως στην πρώτη φάση της, με τα lockdown, το εισόδημα ήταν μηδέν. Αργότερα, για ένα μεγάλο διάστημα επιτρεπόταν μόνο ένας πελάτης στο ταξί, γεγονός που περιόριζε τις μετακινήσεις αφού ακόμη και ζευγάρια δεν μπορούσαν να πάρουν το ίδιο ταξί", αναφέρει ο κ. Καρατάκης. Στο μεταξύ, όπως εξηγεί, τα πάγια έξοδα τρέχουν. "Μόνο για την ασφάλεια του αυτοκινήτου το κόστος είναι 100 ευρώ το μήνα κατ' ελάχιστο. Παράλληλα, άλλα 150 με 200 ευρώ θα πρέπει να υπολογίσεις ότι θα χρειαστούν για την αντικατάσταση των οχημάτων σε βάθος δεκαετίας. Χώρια τα καύσιμα, η συντήρηση, οι βλάβες, τα ατυχήματα".

Οι αυτοκινητιστές ταξί έχουν περιληφθεί στο πακέτο των μέτρων τα οποία έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον κ. Καρατάκη το ποσό είναι πάρα πολύ μικρό. "Θα πάρουμε, τον Απρίλιο, 200 ευρώ ανά εκμεταλλευτή του οχήματος, δηλαδή το πολύ 400 ευρώ ανά όχημα, όταν το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου θα έχουμε πληρώσει περίπου 1.200 ευρώ παραπάνω".

Οι αυτοκινητιστές ζητούν πιο γενναία μέτρα για να μπορέσουν να αντέξουν σε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Σωματείου Ιδιοκτητών Επιβατηγών Αυτοκινήτων Ταξί Θεσσαλονίκης "Ο Ερμής" το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης, "αν όχι για όλο τον κόσμο, έστω για τους επαγγελματίες αυτοκινητιστές". Μπορεί επίσης να μειωθεί και ο ΦΠΑ. "Μία πρώτη μείωση, από το 23% στο 12% έγινε στη διάρκεια της πανδημίας, όταν μειώθηκε η ελάχιστη χρέωση από τα 3,5 ευρώ στα 3,20", αναφέρει ο κ. Κανατάκης. Επίσης ζητείται να ληφθεί απόφαση σχετικά με τις επιστρεπτέες προκαταβολές, ώστε τα οφειλόμενα ποσά, είτε να μην επιστραφούν είτε η καταβολή τους να μετατεθεί χρονικά κατά τουλάχιστον μία διετία.

"Η έσχατη λύση θα ήταν να αυξηθεί το κόμιστρο το οποίο είναι σταθερό εδώ και 14 χρόνια, από το 2008. Όμως κάτι τέτοιο δεν το θέλουμε ούτε εμείς. Ο κόσμος υποφέρει και δεν μπορούμε να τον επιβαρύνουμε κι άλλο", σημειώνει ο κ. Καρατάκης.