Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019
x

ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΕΤΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΝ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ-ΘΡΑΚΗΣ

Ο Περιφερειάρχης ΑΜ-Θ παρουσίασε σε φορείς της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης το Σχέδιο της διοίκησής του για την ανάπτυξη της Περιφέρειας.

Το Σχέδιο της Διοίκησής του για την ανάπτυξη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης τα επόμενα χρόνια παρουσίασε σε φορείς από όλη την Περιφέρεια, ο Περιφερειάρχης ΑΜΘ κ. Χρήστος Μέτιος σε ειδική εκδήλωση που διοργανώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας 8 Απριλίου 2019 στην Κομοτηνή.

Το Σχέδιο αποτελείται από συνολικά 334 έργα και δράσεις, όλα πλήρως κοστολογημένα και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση,  τα οποία χωρίζονται σε 19 θεματικές ενότητες, καθεμιά από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα πεδίο ευθύνης της Περιφέρειας.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα «kavalapost.gr», τόνισε ο κ. Μέτιος, το Σχέδιο αποτελεί την εξέλιξη του Σχεδίου των 159 σημείων που είχε αρχικά παρουσιάσει στις 7 Νοεμβρίου 2017 με την συμπλήρωση ενός έτους από την εκλογή του στη θέση του Περιφερειάρχη, το οποίο έχει ήδη ξεκινήσει να υλοποιείται και εμπλουτίζεται συνεχώς με νέα έργα και δράσεις.

Η ομιλία Μέτιου

«Η περιοχή που καταλαμβάνει σήμερα η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης έχει μια μακρά ιστορία πολιτισμού, που συνδυάζεται με μια κουλτούρα επικοινωνίας και αποδοχής της διαφορετικότητας.

Η γεωγραφική θέση της άλλωστε ήταν αυτή που διαμόρφωσε τον ιστορικό χαρακτήρα της ως «πέρασμα», ως «γέφυρα» και ως «σταθμό» στη διασταύρωση σημαντικών χερσαίων και θαλάσσιων δρόμων, όπου μετακινούνταν άνθρωποι, ιδέες, εμπορεύματα και συνυπήρχαν διαφορετικοί πολιτισμοί.

Ένας τέτοιος χερσαίος δρόμος ήταν η Via Egnatia, που για 2.000 χρόνια αποτελούσε τον κεντρικό άξονα που ένωνε τη Δύση με την Ανατολή, τη Ρώμη με την Κωνσταντινούπολη. Και θάλασσιος δρόμος αυτός που ένωνε τα μικρασιατικά παράλια με το Αιγαίο και το Θρακικό Πέλαγος.

Αυτόν ακολούθησε ο Απόστολος Παύλος για να φτάσει στη Νεάπολη (τη σημερινή Καβάλα) και να ιδρύσει την πρώτη χριστιανική Εκκλησία της Ευρώπης στους Φιλίππους.

Παρόλα αυτά, η περιοχή μας δεν ήταν πάντοτε «σταυροδρόμι» και «γέφυρα». Κατά τη διάρκεια της ιστορίας μας, υπήρξαν περίοδοι που η γεωγραφική μας θέση στάθηκε αιτία απομόνωσης και εσωστρέφειας.

Μεταπολεμικά για παράδειγμα, όταν η Ανατολική Μακεδονία και Θράκη ήταν μια περιοχή απομακρυσμένη από τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας και συνόρευε με κράτη με τα οποία οι σχέσεις μας ήταν τεταμένες, έχασε τον ρόλο της ως «πέρασμα» και μετατράπηκε σε κλειστό σύνορο, σε όριο, σε ανάχωμα. Σήμερα βέβαια, μετά από δεκαετίες απομόνωσης, οι συνθήκες έχουν αλλάξει.

-Η κατασκευή σημαντικών έργων υποδομής στον τομέα των μεταφορών όπως η Εγνατία Οδός και οι κάθετοι άξονές της,

-η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση,

-η αναβάθμιση των διμερών μας σχέσεων με την Τουρκία

-και η κατασκευή νέων δικτύων μεταφοράς ενέργειας προς την Ευρώπη και τα Βαλκάνια

αλλάζουν σταδιακά τα γεωπολιτικά δεδομένα και δίνουν τη δυνατότητα στην περιοχή μας να παίξει το ρόλο της πύλης εισόδου προς τη βαλκανική και ευρωπαϊκή ενδοχώρα.

Η περιοχή μας αλλάζει, όπως αλλάζει και ο κόσμος γύρω της. Εγκαταλείπει τα στενά όρια της εσωστρέφειάς της, γίνεται πιο ανοιχτή, δέχεται ολοένα και περισσότερους επισκέπτες και μπορεί να αναλάβει ξανά το ρόλο που η ιστορία και η γεωγραφία της είχαν αναθέσει από την αρχαιότητα.

Ταυτόχρονα με αυτές τις αλλαγές, η συγκρότηση της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης σε αιρετή Περιφέρεια το 2010 δημιούργησε νέα δεδομένα για όλους μας.
Κυρίως μας έδωσε τη δυνατότητα να μπορούμε να αποφασίσουμε σε σημαντικό βαθμό εμείς οι ίδιοι για το τι είδους ανάπτυξη θέλουμε στην περιοχή μας.

Το στοίχημα εν προκειμένω ήταν όχι μόνο να απορροφούμε τα ευρωπαϊκά κονδύλια, αλλά να επιλέγουμε τα έργα και τις δράσεις που έχουν πραγματικό αντίκρισμα για τον τόπο και τους πολίτες.

Ιδιαίτερα σε συνθήκες οικονομικής κρίσης, η ευθύνη μας για πραγματική ανάπτυξη είναι ακόμα μεγαλύτερη.

Εμείς ως Διοίκηση έχουμε επίγνωση αυτής της ευθύνης. Για αυτό, με συστηματική δουλειά ετοιμάσαμε ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη.

Ένα Σχέδιο για μια ανοιχτή, δυναμική και ανθρώπινη Περιφέρεια που παρουσιάσαμε στις 7 Νοεμβρίου 2017 και το οποίο βασίστηκε στο έργο του αείμνηστου Περιφερειάρχη μας Γιώργου Παυλίδη – έργο το οποίο τιμούμε, αναγνωρίζουμε και συνεχίζουμε.

Σήμερα, ενάμιση χρόνο μετά, το Σχέδιό μας έχει ξεκινήσει να υλοποιείται και το έχουμε ήδη εμπλουτίσει με νέα έργα και δράσεις σε κάθε γωνιά της Περιφέρειάς μας. Και θέλω να τονίσω ότι είναι η πρώτη φορά που υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και συγκεκριμένο Σχέδιο ανάπτυξης για την Περιφέρειά μας για τα επόμενα χρόνια.

Περιλαμβάνει συνολικά 19 θεματικές ενότητες, καθεμιά από τις οποίες αντιστοιχεί σε ένα πεδίο ευθύνης της Περιφέρειας και μπορεί να έχει επιμέρους τομείς. Όλες οι θεματικές ενότητες και οι επιμέρους τομείς τους, εξειδικεύονται σε μεγαλύτερες και μικρότερες δράσεις με συγκεκριμένο προϋπολογισμό, οι οποίες και αποτελούν το Σχέδιο.

Θεματική ενότητα 1: ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕΝΑ ΕΡΓΑ

Πρόκειται για αναγκαία και ώριμα έργα αναπτυξιακού χαρακτήρα τα οποία η Περιφέρεια διεκδικεί από την κεντρική Διοίκηση. Όπως τόνισα ήδη, η γεωγραφική μας θέση είναι ένα από τα ισχυρότερα πλεονεκτήματά μας. Για να μπορέσουμε όμως να την αξιοποιήσουμε πρέπει να υλοποιηθούν σημαντικά έργα υποδομής.

Το στοίχημα εν προκειμένω είναι η ανάπτυξη των λιμανιών μας, η ανάπτυξη των αεροδρομίων μας, η σύνδεσή τους με τους οδικούς άξονες και το σιδηροδρομικό δίκτυο και η περαιτέρω σύνδεση όλων αυτών με τις πύλες εισόδου στην Περιφέρειά μας, οι οποίες είναι ταυτόχρονα και πύλες εισόδου στη χώρα.

Σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν διεκδικούμε:

-Την αναβάθμιση του λιμένα Αλεξανδρούπολης και τη λειτουργία της σύνδεσής του με το σιδηροδρομικό δίκτυο.

-Την αναβάθμιση των υποδομών του εμπορικού και αστικού λιμένα της Καβάλας.

Εμείς από την πλευρά μας έχουμε δεσμεύσει πόρους από το Επιχειρησιακό μας Πρόγραμμα με σκοπό να λειτουργήσουν συμπληρωματικά προς τους πόρους του Υπουργείου Ανάπτυξης, στο πλαίσιο της συμφωνίας μας με τον τότε Υπουργό κ. Χαρίτση.

Ωστόσο, υπάρχουν εκκρεμή ζητήματα που πρέπει να λυθούν από την κεντρική Διοίκηση και τα οποία σχετίζονται με το καθεστώς λειτουργίας των λιμένων.

-Την κατασκευή της γέφυρας και του νέου συνοριακού σταθμού στους Κήπους του Έβρου, για την οποία εκπονήσαμε και παραδώσαμε στην Εγνατία Οδός ΑΕ προκαταρκτική μελέτη και προχωρήσαμε σε εργασίες υποδομής.

-Όσον αφορά τον αυτοκινητόδρομο Δράμας – Καβάλας, τμήμα του Ε61, είχαμε πει στις 7 Νοεμβρίου 2017 ότι διεκδικούμε από την κυβέρνηση την πρώτη φάση του έργου, π/υ 40 εκ. €.

Όπως ξέρετε, πριν λίγο καιρό ανακοινώσαμε ότι αναλάβαμε να προχωρήσουμε εμείς το έργο και διαθέτουμε 75 εκ. € από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας για το τμήμα Σταυρός – Άγιος Αθανάσιος.

-Όσον αφορά την κατασκευή της πρώτης φάσης του οδικού άξονα Ξάνθη – ελληνοβουλγαρικά σύνορα που αφορά στο τμήμα Δημάριο – σύνορα, το έργο αυτό κατασκευάζεται από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου και το INTERREG.

Στόχος μας είναι η συνολική αναβάθμιση του οδικού άξονα από την Ξάνθη μέχρι το Δημάριο και πρόθεσή μας είναι να συμβάλουμε σε αυτό με πόρους του Επιχειρησιακού μας Προγράμματος.

Όσον αφορά την κατασκευή της Περιφερειακής Οδού Αλεξανδρούπολης, με προτεραιότητα στο ανατολικό τμήμα που θα συνδέσει το λιμάνι με την Εγνατία Οδό, προχωρούν οι διαδικασίες για τη χρηματοδότησή του από το τομεακό πρόγραμμα του Υπουργείου.

Σε αυτό το σημείο θέλω να συγχαρώ τον Δήμαρχο Αλεξανδρούπολης για τις ενέργειές του και την εγγραφή του ποσού των 32 εκ. € με φορέα υλοποίησης την ΕΥΔΕ Κεντρικής Μακεδονίας (η αντίστοιχη δική μας ΕΥΔΕ δεν έχει προσωπικό).

Την ηλεκτροκίνηση της σιδηροδρομικής γραμμής Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο.

Την κατασκευή του φράγματος Ιάσμου Ροδόπης και των αναγκαίων δικτύων άρδευσης.

Για το έργο αυτό υπάρχει ώριμη μελέτη και διεκδικούμε την κατασκευή του από το Υπουργείο, για να εξασφαλίσει την άρδευση περίπου 200.000 στρεμμάτων.

Έργα για τη μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης.

Με την τελευταία απόφαση του ΣτΕ απορρίφθηκαν οι αντιρρήσεις για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου. Επομένως, μπορεί το Υπουργείο να επανεκινήσει τη διαδιασία υλοποίησης του έργου, το  οποίο είναι αναγκαίο για την πεδιάδα της Ξάνθης αφού θα αρδεύσει περίπου 300.000 στρέμματα.

Βελτίωση και εκσυγχρονισμός των αρδευτικών δικτύων και προσαγωγού διώρυγας της δυτικής πεδιάδας του Νέστου.

Επίσης απαραίτητο έργο για την περιοχή




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ