Skip to main content

Το σκεπτικό του -7: Βάσει νόμου η ποινή στον ΠΑΟΚ - Τι έσωσε την Ξάνθη

Το Πειθαρχικό Όργανο της Λίγκας δεν μπήκε στην ουσία της υπόθεσης και αποδέχθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού

Βάσει νόμου, δηλαδή της τροπολογίας που πέρασε η κυβέρνηση για περιπτώσεις πολυϊδιοκτησίας, και χωρίς να εισέλθει στην ουσία της υπόθεσης, επέβαλε το Μονομελές Πειθαρχικό Όργανο της Super League την ποινή αφαίρεσης βαθμών σε ΠΑΟΚ και Ξάνθη, όπως προκύπτει από το σκεπτικό του Οργάνου.

Το Πειθαρχικό Όργανο της Λίγκας δεν μπήκε στην ουσία της υπόθεσης και αποδέχθηκε το πόρισμα της Επιτροπής Επαγγελματικού Αθλητισμού.

«Μη νόμιμος ο ισχυρισμός περί μη δεσμευτικότητας»

Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι το Πρωτοβάθμιο Μονομελές Δικαιοδοτικό Όργανο της Super League 1, «… χωρίς να έχει τη δυνατότητα να κρίνει (εκ νέου) την ουσιαστική ή νομική βασιμότητα της διαπιστωθείσας παράβασης ή τη νομιμότητα της σχετικής έκθεσης της Επιτροπής, καθόσον, πέραν των παραπάνω αναφερομένων, το παρόν πειθαρχικό ο φύλλο της υπ. αριθ. …… /2020 αποφάσεως του Πρωτοβάθμιου Μονομελούς Πειθαρχικού Οργάνου SUPER LEAGUE 1 ΕΛΛΑΔΑ όργανο, που δεν είναι Δικαστήριο κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 3 του άρθρου 26 και της παρ. 1 του άρθρου 87 του Συντάγματος αλλά ούτε και Διαιτητικό Δικαστήριο, αντλεί τη δικαιοδοσία του αποκλειστικά εν προκειμένω εκ του άρθρου 69 παρ. 12 Ν. 2725/1999, ενόψει και του ότι ο Κανονισμός και ο Πειθαρχικός Κώδικας ΕΠΟ, όπως προαναφέρθηκε, δεν προβλέπουν διατάξεις σχετικές με ζητήματα πολυϊδιοκτησίας. Εξάλλου, στο άνω άρθρο δεν γίνεται λόγος για επανέλεγχο της βεβαίωσης της παράβασης. Σημειωτέον δε ότι στην προκείμενη περίπτωση, στο σκεπτικό της από 27-1-2020 Έκθεσης, η Επιτροπή ρητά αναφέρει ότι «η απόφαση αυτή πρέπει σύμφωνα με το άρθρο 69 παρ. 12 να διαβιβασθεί στο οικείο δικαιοδοτικό όργανο για την επιβολή των προβλεπόμενων ποινών.» (σελ. 82). Κατ’ ακολουθία οι ισχυρισμοί των εγκαλουμένων περί μη δεσμευτικότητας της εν λόγω Έκθεσης πρέπει να απορριφθούν ως μη νόμιμοι…».

Ποινή βάσει τροπολογίας

Η επιβολή ποινών έγινε βάσει της τροπολογίας που ψηφίστηκε στη Βουλή μετά την απόφαση της ΕΕΑ και όχι με βάσει των ποινών που προβλέπονται στον Πειθαρχικό Κώδικα της ΕΠΟ.

Ειδικότερα, στο σκεπτικό αναφέρεται: «…μετά την τελευταία τροποποίηση της ως άνω διάταξης και δεδομένου ότι πλέον σε αυτήν δεν προβλέπεται ακριβώς ορισμένη ποινή αλλά η ποινή ορίζεται σε κατώτατο και ανώτατο όριο («ποινή αφαίρεσης βαθμών πέντε έως δέκα βαθμών από το τρέχον επαγγελματικό πρωτάθλημα…»), τυχόν αξιολόγηση της βαρύτητας της παράβασης των διατάξεων του άρθρου 69 Ν. 2725/1999 δεν είναι δεσμευτική για το «οικείο δικαιοδοτικό όργανο», αλλά το τελευταίο έχει την αρμοδιότητα να επιβάλει την προβλεπόμενη ποινή αφαίρεσης βαθμών προσδιορίζοντας ακριβώς αυτήν αναλόγως της βαρύτητας της παράβασης, κρίνοντας δηλαδή ταυτόχρονα και αναγκαία τη βαρύτητά της (…) Εξάλλου, στην προκείμενη υπόθεση της πολυϊδιοκτησίας δεν τυγχάνει εφαρμογής το Παράρτημα Α του Π.Κ. ΕΠΟ 2019 -2020, το οποίο προβλέπει μεν τον χαρακτηρισμό των αναφερόμενων σε αυτό παραβάσεων ανάλογα με το είδος της παράβασης, αφορά όμως την περίπτωση μη χορήγησης ή ανάκλησης του πιστοποιητικού…»

Πώς σώθηκε η Ξάνθη

Η Ξάνθη, σύμφωνα με το σκεπτικό της επιβολής της ποινής, δεν υποβιβάστηκε επειδή η παραβίαση του νόμου περί μετοχικής σύνθεση δεν εμπίπτει στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος.

Συγκεκριμένα στο σκεπτικό αναφέρεται ότι: «…όμως, το άρθρο 77Α ορίζει διαφορετικά, όπως και παραπάνω αναφέρθηκε, και στο «δημόσιο συμφέρον εμπίπτουν ιδίως οι οφειλές προς το Δημόσιο και τους ασφαλιστικούς οργανισμούς» έχει δηλαδή απαλειφθεί «η τήρηση των όρων νομιμότητας των διοικήσεων και των μετόχων των Α.Α.Ε., η προέλευση των πόρων των μετόχων των Α.Α.Ε. και των Α.Α.Ε. που χρησιμοποιούνται για τη δραστηριότητα των Α.Α.Ε.» δηλώνοντας ρητά ο νομοθέτης ότι τα άνω δεν εμπίπτουν πλέον στην έννοια του δημοσίου συμφέροντος και κατ’ επέκταση ούτε στην έννοια της «βαρείας παράβασης».

Το σκεπτικό του Πρωτοβάθμιου Οργάνου για την υπόθεση πολυϊδιοκτήσιας ΠΑΟΚ και Ξάνθης καταλήγει ως εξής:

«Κατόπιν των παραπάνω, και λαμβανομένου υπόψη αφενός ότι, όπως και παραπάνω αναφέρθηκε (στοιχ. ΙΙΙ δ της παρούσας), σύμφωνα με το άρθρο 77Α Ν. 2725/1999 όπως ισχύει, η προκείμενη παράβαση δεν εμπίπτει σε λόγο που αφορά το «δημόσιο συμφέρον» και επομένως ούτε στην έννοια της «βαρείας παράβασης» και επιπλέον ότι δεν τυγχάνει εφαρμογής το Παράρτημα Α του Π.Κ. ΕΠΟ 2019 - 2020, αφετέρου ότι πρόκειται για ζήτημα που πλήττει τον ανόθευτο ανταγωνισμό μεταξύ των Α.Α.Ε. και την ακεραιότητα των αθλητικών διοργανώσεων, πρέπει να επιβληθεί στις ομάδες έκαστης εκ των εγκαλουμένων η ποινή της αφαίρεσης επτά (7) βαθμών (σ.σ. στη Ξάνθη επιβλήθηκαν επιπλέον πέντε βαθμοί για την παραβίαση του νόμου περί απόκτησης μετοχών ΑΑΕ) από το τρέχον επαγγελματικό πρωτάθλημα (Super League 1 Ελλάδα αγωνιστική περίοδος 2019 - 2020). Η ως άνω κύρωση παρίσταται αναγκαία, πρόσφορη, κατάλληλη και ευρισκόμενη σε αναλογία με τη βαρύτητα της παράβασης, δεδομένου, μάλιστα, ότι με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται παραλλήλως και ο σκοπός τόσο της ειδικής, όσο και της γενικής πρόληψης, τον οποίο επιδιώκει η προρρηθείσα διάταξη του Ν. 2725/1999».