Skip to main content

Το ταμείο της επίσκεψης του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη

Η πολιτική ανάγνωση των συναντήσεων Μητσοτάκη με Τζιτζικώστα και Ζέρβα και η δρομολόγηση λύσεων στα μεγάλα προβλήματα της Θεσσαλονίκης

Πολλά και ενδιαφέροντα συμπεράσματα προέκυψαν από τη χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη. Συμπεράσματα αμιγώς πολιτικά όσο και επιμέρους, τα οποία αφορούν φλέγοντα ζητήματα της πόλης. Η επιλογή του Κυριάκου Μητσοτάκη να συναντηθεί με τους δύο κορυφαίους αυτοδιοικητικούς παράγοντες της πόλης, τον περιφερειάρχη Απόστολο Τζιτζικώστα και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνο Ζέρβα, πέρα από τη θεσμική της διάσταση, έχει και πολιτική ανάγνωση. Μέσω της συνεργασίας του και της εμβάθυνσης της σχέσης του με περιφερειάρχη και δήμαρχο, ο πρωθυπουργός επιδιώκει κάτι περισσότερο, πέρα από τη δρομολόγηση λύσεων για τα προβλήματα της περιοχής.

Αντιλαμβάνεται ο κ. Μητσοτάκης ότι με τους κ. Τζιτζικώστα και Ζέρβα μπορεί να οικοδομήσει μια στέρεη πολιτική σχέση, μέσω της οποίας θα παράγεται πολιτική, πέρα και έξω από το κόμμα στο οποίο άλλωστε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας δεν διαθέτει σπουδαία ερείσματα στη Θεσσαλονίκη. Με τον περιφερειάρχη η σχέση του, προϊόντος του χρόνου, μετά τη φάση προστριβών κατά την περίοδο των εσωκομματικών εκλογών του 2015, διαρκώς εξομαλύνεται και πλέον βρίσκεται στο καλύτερο σημείο της. Με τον δε δήμαρχο, εντάσεις δεν υπήρξαν ποτέ, ούτε όταν ο κ. Μητσοτάκης αποφάσιζε να δώσει το γαλάζιο χρίσμα στον Νίκο Ταχιάο. Απεναντίας, από την επομένη της εκλογής του κ. Ζέρβα οι σχέσεις τους, βοηθούμενες και από την πολύ καλή μεταξύ τους πολιτική χημεία, έγιναν στενότατες. Υπό αυτές τις συνθήκες ο κ. Μητσοτάκης μπορεί ανέτως να αισθάνεται πλέον ότι και στην καραμανλική Θεσσαλονίκη, παίζει εντός έδρας.

Η χθεσινή επίσκεψη του πρωθυπουργού είχε και το χαρακτήρα ενός ενδιάμεσου τεστ, μεταξύ της 84ης ΔΕΘ στην οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά ως πρωθυπουργός και της προσεχούς 85ης, αναφορικά με την πορεία επίλυσης των μεγάλων ζητημάτων της πόλης. Στην ομιλία του, στο πλαίσιο των εγκαινίων της περσινής διοργάνωσης, αλλά και κατά την καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου ο πρωθυπουργός είχε αναλάβει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για τις οποίες θα κληθεί να λογοδοτήσει σε περίπου τρεισήμισι μήνες.

Στην πρώτη γραμμή οι συγκοινωνίες

Εκείνο που τον απασχολεί περισσότερο είναι τα σοβαρά συγκοινωνιακά προβλήματα της πόλης στα οποία εμπεριέχεται το τρίπτυχο ΟΑΣΘ, μετρό και περιφερειακή οδός. Από το βήμα της 84ης ΔΕΘ ο κ. Μητσοτάκης είχε εξαγγείλει την εκχώρηση μέρους του μεταφορικού έργου του ΟΑΣΘ στα ΚΤΕΛ, το οποίο έχει ήδη ολοκληρωθεί. Επόμενος στόχος του είναι η ενίσχυση του στόλου των αστικών λεωφορείων, κάτι το οποίο αναμένεται να γίνει μέσω της μίσθωσης, σε πρώτη φάση 180 μεταχειρισμένων οχημάτων καθώς και μέσω της αγοράς, από το δήμο, εφόσον ευδοκιμήσει αυτή η προσπάθεια, άλλων 50 μεταχειρισμένων λεωφορείων από τον αδελφό δήμο της Λειψίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι ο διαγωνισμός για τα 180 μεταχειρισμένα οχήματα ανέβηκε στη Διαύγεια μόλις προχθές, παραμονή δηλαδή της επίσκεψης του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη. Ο κυβερνητικός στόχος είναι τον Σεπτέμβριο, Οκτώβριο να βγαίνουν στους δρόμους περί τα 450 με 500 λεωφορεία, από περίπου 340 με 350 που είναι σήμερα (μαζί με αυτά των ΚΤΕΛ). Επίσης, το υπουργείο Μεταφορών επιδιώκει ως τον Σεπτέμβριο να έχει προλάβει να βγάλει στον αέρα το διαγωνισμό για την αγορά καινούργιων οχημάτων, εκ των οποίων 350 θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη.

Ο κ. Μητσοτάκης είχε εξαγγείλει, επίσης, στην 84η ΔΕΘ την αλλαγή του τρόπου κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου, με τη μέθοδο της προσωρινής απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων. Ήδη η λύση αυτή έχει δρομολογηθεί μετά την απόφαση του ΚΑΣ και βαίνει προς υλοποίηση. Εφόσον δεν υπάρξουν δικαστικά προσκόμματα, ενδέχεται τον Σεπτέμβριο να ξεκινήσουν οι εργασίες απομάκρυνσης των αρχαιοτήτων ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη συνέχιση των εργασιών κατασκευής του σταθμού, αφού βεβαίως ολοκληρωθεί προηγουμένως, το σύνολο του ανασκαφικού έργου.

Ωστόσο, στα δύο αυτά ζητήματα, του ΟΑΣΘ και του μετρό, υπάρχουν δύο σημαντικές εκκρεμότητες στις οποίες θα κληθεί ο πρωθυπουργός να δώσει απαντήσεις στην 85η ΔΕΘ. Η πρώτη αφορά το τι σκοπεύει να κάνει με τον ΟΑΣΘ, εάν δηλαδή θα συνεχίσει να παραμένει υπό δημόσιο έλεγχο ή εάν το συγκοινωνιακό έργο θα δοθεί σε ιδιώτες. Επίσης, σε ό,τι αφορά το μετρό, ίσως κληθεί να εξηγήσει για ποιο λόγο σχεδιάζει να εκχωρήσει σε ιδιώτες τη λειτουργία του.

Όσον αφορά το τρίτο, συγκοινωνιακής φύσης ζήτημα, που έχει να κάνει με τη διαπλάτυνση της εσωτερικής περιφερειακής, με τη μέθοδο του fly over, λύση την οποία είχε επίσης εξαγγείλει ο κ. Μητσοτάκης στην 84η ΔΕΘ, επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος Αυγούστου όλες οι προκαταρκτικές μελέτες. Μέσα στις επόμενες λίγες εβδομάδες, το έργο αναμένεται να περάσει από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή, ώστε να πάρει τις απαραίτητες εγκρίσεις προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει η σύνταξη των τευχών δημοπράτησης. Για το θέμα αυτό αναμένεται νέα επίσκεψη του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή τις επόμενες εβδομάδες στην Εγνατία Οδό Α.Ε. η οποία εκπονεί και τις σχετικές μελέτες.

Ατζέντα Θεσσαλονίκης

Στη διάρκεια των χθεσινών συσκέψεων υπό τον πρωθυπουργό εξετάστηκαν και κάποια άλλα, συμβολικού αλλά και ουσιαστικού χαρακτήρα, έργα της πόλης τα οποία συνθέτουν μια “πλούσια και δυναμική ατζέντα” (δείτε εδώ), όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης. Σε αυτά περιλαμβάνονται για παράδειγμα η δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκου Παύλου Μελά για το οποίο ο πρωθυπουργός υποσχέθηκε περαιτέρω χρηματοδότηση, το Μουσείο Ολοκαυτώματος, η πορεία υλοποίησης του οποίου παρακολουθείται από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Παναγιώτη Πικραμένο, το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ καθώς ο χαρακτήρας της 85ης διοργάνωσης η οποία θα γίνει υπό ειδικό καθεστώς λόγω κορωνοϊού, η δημιουργία του Thess INTEC, του τεχνολογικού πάρκου τέταρτης γενιάς σε περιοχή δίπλα από το αεροδρόμιο, για το οποίο ήδη, πριν από μερικές εβδομάδες έγινε το πρώτο βήμα με την μεταβίβαση της έκτασης από το ΤΑΪΠΕΔ στο ελληνικό δημόσιο κ.ο.κ. (δείτε εδώ).

Όπως διαπίστωσε και ο πρωθυπουργός, χθες, στη Θεσσαλονίκη, ο τραχανάς είναι απλωμένος εδώ και χρόνια και τα περιθώρια για να μαζευτεί έχουν αρχίσει να στενεύουν επικίνδυνα.