Skip to main content

Η Fraport ζητά πολιτικές εγγυήσεις για τα περιφερειακά αεροδρόμια

Οι Γερμανοί της Fraport θέλουν πολιτικές διασφαλίσεις για να πάρουν μαζί με τη Slentel, σαν πλειοδότες, τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια.

Το θέμα της παραχώρησης, για 40 χρόνια, των 14 περιφερειακών αεροδρομίων έχει ουσιαστικά κλείσει, με την έννοια ότι θεωρείται βέβαιο πως θα περάσουν στη κοινοπραξία των Fraport AG και Slentel Ltd. Mάλιστα, όπως πληροφορείται η Voria.gr,  η συμφωνία μεταξύ ελληνικής πλευράς και ιδιωτών - επενδυτών αναμένεται να υπογραφεί εντός Οκτωβρίου.

Πριν την υπογραφή ωστόσο, θα πρέπει να πεισθούν οι Γερμανοί της Fraport -της εταιρείας που θα έχει μεγαλύτερο ποσοστό συμμετοχής στο ενιαίο σχήμα- πως η μεγάλη επένδυση που θα αναλάβουν την υποχρέωση να πραγματοποιήσουν δε θα διακινδυνέψει εξ' αιτίας πολιτικών αβεβαιοτήτων και ενδεχομένων εκπλήξεων.

Οι επενδυτές ζητούν εξασφαλίσεις που είναι πολιτικού χαρακτήρα, καθώς οι ...αναταράξεις που κράτησαν για μήνες στο πολιτικό σκηνικό, αλλά και το μεγάλο πλήγμα που έχει δεχθεί από τους αντιμνημονιακούς βουλευτές της συμπολίτευσης η κυβέρνηση Τσίπρα, προξενούν προβληματισμό στο επενδυτικό δίδυμο.

Άλλωστε, οι υποχρεώσεις που θα αναλάβει η κοινοπραξία των Fraport - Slentel είναι μεγάλες και ένα μεγάλο μέρος του επενδυτικού τους πλάνου είναι εμπροσθοβαρές.

Πιο συγκεκριμένα, για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, μεταξύ αυτών και το αεροδρόμιο "Μακεδονία" της Θεσσαλονίκης, οι δύο επενδυτές θα καταβάλλουν εφάπαξ τίμημα 1,234 δισ. ευρώ, ενώ το ετήσιο μίσθωμα που θα προσαρμόζεται στο πληθωρισμό, θα είναι 22,9 εκατ. ευρώ.

Ειδικά σε ό,τι αφορά στις επενδύσεις, μέσα στην πρώτη 4ετία θα επενδυθούν έως και 350 εκατ. ευρώ, ενώ έχει υπολογιστεί ότι στη διάρκεια όλων των χρόνων της παραχώρησης θα επενδυθούν περί τα 1,4 δισ. ευρώ. Βεβαίως, οι επενδύσεις θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας αλλά και θα δώσουν ώθηση αναπτυξιακή συνολικά στη τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας, που χωλαίνει σε ότι αφορά τις υποδομές στα περιφερειακά αεροδρόμια. Για παράδειγμα, είναι γνωστό ότι το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης χρειάζεται νέο, μεγαλύτερο επιβατικό σταθμό, έργο που έχει μελετηθεί αλλά δεν προχώρησε λόγω υψηλού κόστους επένδυσης.

Είναι επόμενο, λοιπόν, όταν τόσα χρήματα πέφτουν στο τραπέζι, να ζητούν εξασφαλίσεις. Επίσης, το άλλο συμπέρασμα που συνάγεται είναι ότι η κοινοπραξία, και δη η γερμανική Fraport AG, θα ανοίξει το δρόμο για την πραγματοποίηση και άλλων γερμανικών επενδύσεων στην Ελλάδα, στον κλάδο του τουρισμού, αλλά και των δραστηριοτήτων που συνδέονται με την τουριστική βιομηχανία, τις μεταφορές και τις υπηρεσίες εξυπηρέτησής τους.

Στόχος σε αυτή τη φάση, κυβέρνησης και ΤΑΙΠΕΔ, είναι η συμφωνία με Fraport και Slentel ( συμφερόντων Κοπελούζου) να υπογραφεί μέσα στον Οκτώβριο, ώστε να ακολουθήσει η περαίωση των διαδικασιών που θα καταλήξουν με την ολοκλήρωση της μεταβίβασης.

Υπενθυμίζεται ότι τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που θα μεταβιβαστούν, είναι:  Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας,  Ρόδου,  Κω, Σάμου,  Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου.

Eφόσον η συμφωνία υπογραφεί, στο παιχνίδι καθοριστικό ρόλο θα παίξει η γερμανική Fraport, η οποία ως βασική δραστηριότητα έχει τη διαχείριση και εκμετάλλευση του αερολιμένα της Φραγκφούρτης. Η εταιρεία επίσης διαχειρίζεται τα αεροδρόμια του Αννόβερου, της Αγίας Πετρούπολης, της Βάρνας, του Μπουργκάς, της Αττάλειας, του «Ιντιρα Γκάντι» στο Νέο Δελχί, του Σίαν στην Κίνα, του Ντακάρ και του «Χόρχε Τσάβες» στη Λίμα. Τα τελευταία χρόνια έχει επεκταθεί και στη βόρειο Αμερική, όπου εξασφάλισε τη διαχείριση εμπορικών καταστημάτων και καταστημάτων εστίασης στα αεροδρόμια της Βαλτιμόρης, του Πίτσμπουργκ, της Βοστώνης και του Κλίβελαντ.

Η Fraport ελέγχεται από τέσσερις μετόχους, με βασικό μέτοχο το ομόσπονδο κρατίδιο της Εσης, που έχει ποσοστό 31,35%. Ακολουθούν το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο της Εσης με 20,2%), η  Lufthansa με 8,45% και η αυστραλιανή επενδυτική εταιρεία Rare Infrastructure Limited.