Δευτέρα 30 Νοεμβρίου 2020
x

ΤΡΙΗΜΕΡΟ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΤΟ ΝΟΜΙΜΟ, ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΚΑΙ ΜΙΑ ΓΙΟΡΤΗ ΓΙΑ ΛΙΓΟΥΣ

Μια ματιά στο πρόγραμμα της Προέδρου της Δημοκρατίας για το τριήμερο πείθει για το χάσμα ανάμεσα στον απλό πολίτη και σε αυτούς που τον διοικούν...

Σημαντικές διαφοροποιήσεις ανάμεσα στους δήμους και τις περιοχές του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, όσον αφορά στη διασπορά του κορωνοϊού, καταγράφουν οι αρμόδιοι. Κάθε περιοχή εμφανίζεται να έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, όμως η κοινή συνισταμένη είναι ότι τα επιδημιολογικά δεδομένα είναι πολύ άσχημα σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν πως η επιδείνωση θα κλιμακώνεται τουλάχιστον για τις επόμενες δυο εβδομάδες και μια γεύση της αποτελεσματικότητας των μέτρων του επιπέδου επιτήρησης 3 στο οποίο μόλις μπήκαμε θα τη δούμε σε δέκα έως είκοσι μέρες.

Ο κίνδυνος να ανεβούμε επίπεδο και να κοκκινίσει η Θεσσαλονίκη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται είναι μεγάλος. Όμως δύσκολα κάτι τέτοιο θα αποφασιστεί τις επόμενες δυο εβδομάδες. Και απευχόμαστε να αποφασιστεί νωρίτερα (όπως και αργότερα βέβαια) διότι αυτό θα σημαίνει πως επιβεβαιώνονται οι χειρότερες εκτιμήσεις.

Από το Σάββατο οι πολίτες εφαρμόζουν το μέτρο της καθολικής χρήσης της μάσκας. Είναι θετικό και ίσως αρκετό για να βγούμε από τον εφιάλτη. Οι επαγγελματίες σε όλα τα επίπεδα, λόγω και των αυστηρών ελέγχων προσαρμόζονται και πειθαρχούν. Οι αποστάσεις προφανώς θέλουν δουλίτσα ακόμη για να τηρηθούν, όπως και οι συναθροίσεις σε διάφορους εξωτερικούς χώρους. Αλλά η Αστυνομία και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί της Αυτοδιοίκησης και της Κυβέρνησης φέρνουν αποτελέσματα.

Ο κόσμος συνεπώς δίνει και πάλι το καλό παράδειγμα στους αρμόδιους στέλνοντας παράλληλα το δικό του μήνυμα: «Εμείς περιοριστήκαμε και κάνουμε νέες θυσίες. Εσείς;».

Η ατομική ευθύνη δεν αφορά μόνο στους πολίτες. Αφορά και στους αξιωματούχους. Και σε αυτούς μάλιστα πρέπει να είναι αυξημένη, διότι είναι εκείνοι που δίνουν το παράδειγμα στην κοινωνία. Δυστυχώς, δεν βλέπω την ίδια υπευθυνότητα στην «κεφαλή της κοινωνίας».

Ήλπιζα σε προσωπικό επίπεδο ότι το παράδειγμα του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, ο οποίος αποφάσισε να μην εκπροσωπηθεί η κυβέρνηση σε καμιά από τις εκδηλώσεις του τριημέρου θα το ακολουθούσαν όλοι. Κατόπιν της προτροπής του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και Πάσης Ελλάδος Ιερώνυμου, διότι έχει κι αυτό τη σημασία του.

Με απογοήτευση διαπίστωσα ότι αυτό δεν γίνεται. Οι ίδιοι άνθρωποι που κάνουν κηρύγματα στον κόσμο να «μαζευτεί» δεν «μαζεύονται». Τηρούν όλα τα μέτρα. Πατούν πάνω στο «γράμμα του νόμου» και αποδεικνύουν ότι τα κάνουν όλα σωστά. Ως γνωστόν όμως ο κάθε νόμος έχει παραθυράκια. Κι οι... μανούλες στην αξιοποίησή τους είναι όσοι έχουν θέση ευθύνης.

Αρκεί αυτό; Προφανώς όχι. Αν θέλεις να δώσεις το καλό παράδειγμα στους πολίτες, που από θέση ευθύνης οφείλεις να το δώσεις, δεν μπορείς να τους κουνάς το δάχτυλο. Δεν μπορείς να τους λες ότι αναγνωρίζεις την κούρασή τους από τα μέτρα και να τους καλείς σε νέα προσπάθεια, όταν εσύ δεν προσπαθείς. Το νόμιμο και το ηθικό. Μεγάλη κουβέντα που στη χώρα μας την έχουμε εξαντλήσει...

Ας πάρουμε το παράδειγμα του τριημέρου στη Θεσσαλονίκη. Η περιοχή βάφηκε πορτοκαλί κι από το Σάββατο ισχύουν περιοριστικά μέτρα για όλους. Ο πρωθυπουργός εγκαίρως ακύρωσε την κύρια εκδήλωση του τριημέρου, δηλαδή τις παρελάσεις, όπου η συμμετοχή του κόσμου είναι παραδοσιακά αθρόα. Το έκανε λόγω του κορωνοϊού. Στάση ευθύνης το ονόμασαν οι περισσότεροι και υποστήριξαν την απόφασή του, ενώ ακόμη και οι όποιοι αρνητές θα πειθαρχήσουν.

Όμως, όλες οι άλλες εκδηλώσεις θα γίνουν κανονικά. Ειδικά αυτές που είτε δεν αφορούν, είτε αποκλείουν τους πολίτες. «Με τους ισχύοντες περιορισμούς», λένε οι αρμόδιοι. Το πιστεύω. Θα είναι στη δοξολογία του Αγίου Δημητρίου 50 προσκεκλημένοι και οι πόρτες κλειστές για τους πολίτες. Θα είναι στο προαύλιο εννέα άτομα το πολύ, όπως και στις καταθέσεις στεφάνων και στις πολλές επισκέψεις – εκδηλώσεις, με πρωταγωνίστρια την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, που θα γίνουν όλες.

Το ζήτημα όμως εδώ δεν είναι αν θα τηρηθούν τα μέτρα του επιπέδου επιτήρησης 3, αλλά ότι γίνονται οι εκδηλώσεις για έναν κλειστό κύκλο ανθρώπων, για τους οποίους η ζωή συνεχίζεται κανονικά, χωρίς να γίνει και τίποτα το φοβερό... Όταν οι πολίτες καλούνται να ακολουθήσουν το δρόμο του περιορισμού ή και του αποκλεισμού. Πράγματι στο επίπεδο 4 ο νόμος κάνει λόγο για αναστολή ή απαγόρευση εκδηλώσεων. Το νόμιμο που λέγαμε...

Μια ματιά στο πρόγραμμα της Προέδρου της Δημοκρατίας για το τριήμερο πείθει για το χάσμα ανάμεσα στον απλό πολίτη και σε αυτούς που τον διοικούν. Τι μήνυμα λαμβάνει ο πολίτης όταν βλέπει πως αυτός δεν μπορεί να γιορτάσει ούτε τον Άγιο Δημήτριο, ούτε την 28η Οκτωβρίου, ενώ εκείνοι που τον διοικούν όχι μόνο δεν ακυρώνουν τις εμφανίσεις τους, αλλά τον προκαλούν, διότι έχουν προγραμματίσει να κάνουν και δηλώσεις, να φωτογραφηθούν, να βγουν στα κανάλια, να παραστούν σε εκδηλώσεις για λίγους και... εκλεκτούς; Αλήθεια οι δηλώσεις θα περιέχουν και επίκαιρα μηνύματα;

Θέλουν να δώσουν επιχειρήματα και πάτημα σε όλους εκείνους που τους βρίζουν νυχθημερόν και τους απαξιώνουν στα social media και στα καφενεία; Θέλουν να δικαιώσουν τους «ψεκασμένους», τους «ανεύθυνους», τους «αρνητές» και τους «αγανακτισμένους»;

Για όσους υποστηρίζουν ότι δεν θα επιτρέψουν στον κορωνοϊό να μας νικήσει και ότι πρέπει έστω και με κάποιους περιορισμούς να συνεχίσουμε τη ζωή μας κανονικά, καλό θα ήταν να βρουν άλλο τρόπο για να πείσουν. Οι θιασώτες του Τραμπ, του Βελγίου κτλ., όφειλαν να πουν ξεκάθαρα στην κοινωνία τις θέσεις τους και να συγκρουστούν ευθέως με την κυβερνητική πολιτική των περιορισμών και των μέτρων, με την αρμόδια επιστημονική επιτροπή που τα εισηγείται και με τον τρόπο που επέλεξε η χώρα να αντιμετωπίσει την πανδημία. Όχι να βρίσκουν ευκαιρία για να περάσουν τα δικά τους μηνύματα σε ένα τριήμερο εορταστικών εκδηλώσεων, σε μια από τις πιο επιβαρυμένες από τον ιό περιοχές, όταν βαδίσει ταχέως προς το «κόκκινο». Να είναι οι πρώτοι που σκύβουν το κεφάλι, προτού κουνήσουν το δάχτυλο στους πολίτες.

Οι στιγμές είναι εξαιρετικά κρίσιμες. Και εδώ μετριέται ο κάθε πολιτικός με το βάρος της ευθύνης του απέναντι στους πολίτες και στην Ιστορία.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ