Skip to main content

Τσακούμης: Οι στόχοι της νέας διοίκησης και τα έργα στη Θεσσαλονίκη

Ο νέος πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ αναλύει στη Voria τις προτεραιότητες της νεοεκλεγμένης διοίκησης του επιμελητηρίου για την προσεχή τριετία.

Τις προτεραιότητες της νέας διοίκησης του Τμήματος Κεντρικής Μακεδονίας του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας για την προσεχή τριετία, παρουσιάζει με συνέντευξή του στην Voria.gr ο Γιώργος Τσακούμης, επικεφαλής της Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών η οποία πέτυχε μεγάλη νίκη στις πρόσφατες εκλογές του Επιμελητηρίου.

Ο κ. Τσακούμης ο οποίος ήταν μακράν πρώτος σε σταυρούς και θα είναι, όπως όλα δείχνουν ο επόμενος πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του ΤΕΕ/ΤΚΜ σημειώνει ότι η ΔΚΜ παρά την κυριαρχία της στα νέα όργανα, θα επιδιώξει τις ευρύτερες δυνατές συναινέσεις καθώς, όπως τονίζει «η συνεργασία είναι σε κάθε περίπτωση στοιχείο της κουλτούρας μας».

Ένας από τους πρώτους στόχους που θα θέσει η νέα διοίκηση, σύμφωνα με τον κ. Τσακούμη, θα είναι η ανάσχεση του brain drain. Σε αυτό θα βοηθήσει, πιστεύει, η αλλαγή ψυχολογίας που παρατηρείται στην αγορά και η οποία θα ενισχυθεί ακόμη περισσότερο από τα μέτρα τα οποία ανακοίνωσε πρόσφατα η κυβέρνηση σχετικά με τις κατασκευές και την κτηματαγορά.

Θεωρεί μεγάλης σημασίας έργο την ολοκλήρωση του Κτηματολογίου και καλεί τους πολίτες «να ανταποκριθούν, προστατεύοντας και κατοχυρώνοντας πρωτίστως τις δικές τους περιουσίες».

Ο κ. Τσακούμης μιλά για το σταθμό Βενιζέλου λέγοντας πως η λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων «είναι η μόνη ρεαλιστική πρόταση, με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, την οποία άλλωστε είχε υποδείξει το ΤΕΕ/ΤΚΜ ήδη από το 2013».

Η παράταξη της Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών της οποίας ηγείστε πέτυχε μεγάλη νίκη στις εκλογές του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Πού αποδίδετε αυτό το πολύ υψηλό ποσοστό;

Μια τόσο μεγάλη επιτυχία και η τόση εμπιστοσύνη που έδειξαν οι συνάδελφοί μας στην ΔΚΜ, δεν αποτελεί προϊόν μόνο μίας παραμέτρου. Το αποτέλεσμα είναι σίγουρα σχετικό με τη διαμόρφωση των πολιτικών συσχετισμών στην ελληνική κοινωνία, αποτελεί όμως ταυτόχρονα και έναν συνδυασμό επιβράβευσης και υψηλών προσδοκιών: επιβράβευσης του έργου που επιτέλεσε τα προηγούμενα χρόνια η διοίκηση του Επιμελητηρίου συνολικά και του ΤΕΕ/ΤΚΜ ειδικότερα, με τον βασικό κορμό τους να προέρχεται από την ΔΚΜ και προσδοκιών για ταχύρυθμη επιστροφή σε θετικό αναπτυξιακό πρόσημο, τόσο για τον τόπο, όσο και για τον κλάδο των μηχανικών, που εκ των  πραγμάτων καλείται να διαδραματίσει έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στην προσπάθεια της χώρας για ανάκαμψη. Η εμπιστοσύνη των συναδέλφων και το πλούσιο έργο της διοίκησης που είχαμε συγκροτήσει τα τελευταία χρόνια υπό τον Πάρι Μπίλλια, είναι στοιχεία που σίγουρα τοποθετούν ψηλά τον πήχη, αλλά είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στην πρόκληση και να τιμήσουμε την εμπιστοσύνη.

Θα διοικήσετε το Επιμελητήριο στηριζόμενος στην ΔΚΜ ή θα επιδιώξετε συγκρότηση διαπαραταξιακού προεδρείου;

Στόχος μας είναι πάντα να επιτυγχάνονται οι ευρύτερες δυνατές συναινέσεις. Μην ξεχνάτε πως σε ένα διαπαραταξιακό προεδρείο συμμετείχα ήδη τα τελευταία χρόνια ως γενικός γραμματέας και συν τοις άλλοις, είμαστε πρωτίστως ένας επιστημονικός φορέας. Η επιστήμη μας και οι επαγγελματικές προκλήσεις της χρονικής συγκυρίας, αποτελούν ένα πεδίο που μας ενώνει. Αυτή η παράμετρος είναι μια σημαντική αφετηρία για τη συγκρότηση της νέας Διοικούσας Επιτροπής. Μια άλλη παράμετρος φυσικά, είναι ο νέος συσχετισμός, που διαμορφώθηκε με τη συντριπτική νίκη της ΔΚΜ στις 3 Νοεμβρίου εκφράζοντας τη βούληση των συναδέλφων που επέλεξαν εκπροσώπους με την ψήφο τους. Σημαντικό λόγο, συνεπώς, έχει η 60μελής Αντιπροσωπεία του Τμήματος. Άλλα η συνεργασία είναι σε κάθε περίπτωση στοιχείο της κουλτούρας μας…

Ποιες θα είναι οι τρεις βασικότερες επιδιώξεις της νέας διοίκησης του ΤΕΕ/ΤΚΜ;

Σίγουρα η συνέχεια και εξέλιξη των προσπαθειών του προηγούμενου διαστήματος, ιδιαίτερα στους τομείς της ανάσχεσης του brain drain και του εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου άσκησης του επαγγέλματος του μηχανικού. Δεύτερον, η αποτελεσματική για το κοινωνικό σύνολο συνεργασία με την κυβέρνηση στα πεδία που αφορούν στην πάταξη της γραφειοκρατίας, στην ενίσχυση της ασφάλειας των τεχνικών έργων και στην προώθηση υποδομών και σχεδιασμών αναγκαίων για τη στήριξη ενός νέου αναπτυξιακού μοντέλου στην Κεντρική Μακεδονία. Και τρίτον, η διαρκής βελτίωση των παροχών προς τα μέλη του ΤΕΕ/ΤΚΜ, τόσο στο πεδίο της καθημερινής εξυπηρέτησης, όσο και στο πεδίο της επιμόρφωσης επί των τεχνολογικών, νομικών και λοιπών εξελίξεων που αφορούν τον κλάδο.

Ο κλάδος των μηχανικών γνώρισε μεγάλη κρίση τα προηγούμενα χρόνια. Πιστεύετε πως ο κύκλος αυτός έκλεισε και πως τα προσεχή χρόνια θα υπάρξει ανάκαμψη;

Οι μηχανικοί βρέθηκαν κυριολεκτικά στο επίκεντρο του κυκλώνα της ύφεσης και αυτό ήταν αναμενόμενο ως έναν βαθμό, για έναν κλάδο, του οποίου η δραστηριότητα είναι απολύτως συνυφασμένη με την ανάπτυξη. Φυσικά η κατάσταση επιδεινώθηκε από πολιτικές που είχαν να κάνουν με την υπερφορολόγηση και με στρεβλές κατευθύνσεις στον τομέα των τεχνικών έργων και των επενδύσεων. Ξέρετε κύριε Ηλιάδη, θα τολμούσα να χαρακτηρίσω τον κλάδο μας «βαρόμετρο» για την πραγματική οικονομία. Και πιστεύω πως αυτό θα αποτυπωθεί με τη θετική του διάσταση στο προσεχές διάστημα. Βλέπω να προωθούνται πολιτικές προς τη σωστή κατεύθυνση. Εδώ θα είμαστε κι εμείς, να συμβάλλουμε, ώστε πραγματικά, η οικονομία να αποκτήσει σταθερό βηματισμό με τους μηχανικούς σε πρωταγωνιστικό ρόλο. Νομίζω ότι μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι, αλλά όχι να εφησυχάζουμε. Οι συνέπειες της κρίσης δεν είναι ακόμα πίσω μας...

Τα μέτρα τα οποία ανακοίνωσε η κυβέρνηση σχετικά με την κτηματαγορά και τον κλάδο των κατασκευών γενικότερα, θα βοηθήσουν πιστεύετε στην τόνωση της αγοράς;

Σε σημαντικό βαθμό τα μέτρα που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση, αποτέλεσαν αντικείμενο επεξεργασίας, αξιολόγησης και εν συνεχεία νομοθέτησης, αφού είχαν προηγηθεί εμπεριστατωμένες προτάσεις από το ίδιο το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος. Είναι προφανές, ότι οι μηχανικοί πιστεύουν και επενδύουν στα μέτρα που οι ίδιοι προτείνουν. Οπότε, ναι, πιστεύω ότι ήδη έχει αλλάξει η ψυχολογία στην αγορά από τα συγκεκριμένα μέτρα και σύντομα θα δούμε και απτά αποτελέσματα στους συνολικούς δείκτες ενός τομέα της οικονομίας που ήταν και μπορεί να ξαναγίνει βασικός πυλώνας του ΑΕΠ.

Θα πρέπει να υπάρξει νέος κύκλος προγράμματος «Εξοικονομώ»;

Αυτό είναι κάτι που θα προκύψει από την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προηγούμενων κύκλων. Σε κάθε περίπτωση, είναι ένα «εργαλείο» που και το περιβάλλον βοηθά και τα νοικοκυριά βοηθά να εξοικονομήσουν πόρους, αλλά και πολλούς μηχανικούς βοήθησε να επιβιώσουν εν μέσω κρίσης.

Η πορεία ολοκλήρωσης του Κτηματολογίου παρουσιάζει σημαντικά προβλήματα. Πώς μπορούν να επιλυθούν κατά τη γνώμη σας;

Το Κτηματολόγιο ξεκίνησε ως ένα απαραίτητο μεν, φαραωνικό δε έργο, που σε διάφορα στάδια δεν έλαβε την επαρκή υποστήριξη που χρειαζόταν σε πολιτικό επίπεδο. Βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη καθώς κτηματογραφείται το μεγαλύτερο μέρος της χώρας. Οι ελλείψεις προσωπικού και τα τεχνικά ελλείμματα που παρατηρήθηκαν, καλύφθηκαν με την εμπλοκή ιδιωτών αναδόχων, που ουσιαστικά «τρέχουν» το Κτηματολόγιο. Ωστόσο τίποτα από αυτά δεν θα είναι αρκετό, αν οι πολίτες δεν ανταποκριθούν, προστατεύοντας και κατοχυρώνοντας πρωτίστως τις δικές τους περιουσίες. Το βασικό πρόβλημα είναι η μη ικανοποιητική προσέλευση των πολιτών παρά τις συνεχείς παρατάσεις, είτε λόγω αμέλειας, είτε λόγω οικονομικής αδυναμίας… Μια αύξηση της προσέλευσης, παρατηρήθηκε λόγω των επαπειλούμενων προστίμων, αλλά το ιδανικό είναι να αντιληφθούν οι πολίτες τη σημασία της έγκαιρης διεκπεραίωσης αυτής της υποχρέωσης, που στην πραγματικότητα ωφελεί την Ελλάδα, βάζοντας τάξη στο ιδιοκτησιακό χάος που επικρατούσε και δημιουργώντας τελικά ένα δυναμικό εργαλείο ανάπτυξης και επιχειρηματικής δράσης. Το ΤΕΕ/ΤΚΜ στηρίζει το έργο του Κτηματολογίου. Και έχουμε κάθε λόγο να είμαστε αισιόδοξοι για την πορεία του εγχειρήματος. Σήμερα στη Θεσσαλονίκη για παράδειγμα έχουμε μια κάλυψη 50%. Πιστεύω όμως, ότι πριν την ολοκλήρωση του έργου θα έχουμε προσεγγίσει ή υπερβεί το 90%.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος έχει δημοσιοποιήσει το νέο νομοσχέδιο για τα αυθαίρετα. Πιστεύετε πως κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση ή χρειάζεται βελτιώσεις;

Νομίζω ότι είναι μια ρύθμιση που μπορούν να εμπιστευθούν οι πολίτες και βάζει τα σωστά όρια «ανοχής» στην τακτοποίηση, χωρίς να αφήνει περιθώρια διαιώνισης μιας λογικής παραβατικότητας σε βάρος και του περιβάλλοντος και του κοινωνικού συνόλου. Ναι κινείται στη σωστή κατεύθυνση, όπως συμβαίνει από την αρχή της πρώτης ρύθμισης που έγινε με το Νόμο Καλαφάτη επί προηγούμενης διακυβέρνησης της ΝΔ, καθώς έκτοτε, όλα τα σχετικά νομοθετήματα «οικοδομήθηκα» πάνω σε εκείνον τον νόμο που για πρώτη φορά μετά από την εποχή Τρίτση, κατόρθωσε να αποσπάσει την αποδοχή της συνταγματικότητάς του από το ΣτΕ. Βελτιώσεις έχουν ήδη γίνει, με το ΤΕΕ αν διαδραματίζει εκ νέου το ρόλο του ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας και αν χρειαστούν περισσότερες, είναι κάτι που θα διερευνηθεί επί τω έργω, δηλαδή, στα στάδια της υλοποίησης.

Σας βρίσκει σύμφωνο η αλλαγή πλεύσης από πλευράς κυβέρνησης ως προς τον τρόπο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου; Πιστεύετε ότι το έργο μπορεί πράγματι να ολοκληρωθεί το 2023;

Απολύτως σύμφωνο. Είναι η μόνη ρεαλιστική πρόταση, με ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα, την οποία άλλωστε είχε υποδείξει το ΤΕΕ/ΤΚΜ ήδη από το 2013. Δεν θα έλεγα πως έχουμε αλλαγή πλεύσης. Η αρχική πλεύση ήταν η σωστή και σ` αυτήν επιστρέφουμε, μετά από μια χρονοβόρα παρέκκλιση σε λάθος πορεία.

Η λύση του fly over για την περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης είναι η ενδεδειγμένη;

Άλλη μια πρόταση του ΤΕΕ/ΤΚΜ που περνάει στο στάδιο της υλοποίησης και δικαιώνει τον θεσμικό μας ρόλο.

Πέραν του μετρό και της περιφερειακής ποια είναι τα άλλα δύο, τρία σημαντικά έργα τα οποία έχει ανάγκη η Θεσσαλονίκη;

Ασφαλώς ένα τέτοιο έργο με αναπτυξιακή διάσταση είναι η ταχεία προώθηση της οδικής και σιδηροδρομικής σύνδεσης ΟΛΘ – ΠΑΘΕ, για την οποία είχαμε ανακοινώσεις και από τον αρμόδιο Υπουργό από το βήμα του Thessaloniki Summit προ ημερών. Θα μπορούσαμε επίσης να αναφέρουμε την υλοποίηση και εξειδίκευση του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το Εκθεσιακό Κέντρο της Θεσσαλονίκης και την πέριξ αυτού περιοχή, καθώς και την αναμόρφωση του παραλιακού μετώπου από το Καλοχώρι μέχρι το Αγγελοχώρι, ένα εγχείρημα που προετοιμάστηκε με την ενεργό συμμετοχή του ΤΕΕ/ΤΚΜ. Στα αυτονόητα περιλαμβάνω την ολοκλήρωση του μετρό και των επεκτάσεων, αλλά και την προώθηση αντιπλημμυρικών έργων που εκκρεμούν και έχουμε κατ` επανάληψη επισημάνει ως Επιμελητήριο.