Skip to main content

Τζαβέλα: Έτσι θα γίνει η Θεσσαλονίκη hub στην αγορά φυσικού αερίου

Συνέντευξη της υποψήφιας ευρωβουλευτού με τη ΝΔ στη Voria.gr - Τι λέει για τα ενεργειακά, τον ρόλο των ευρωβουλευτών και τη Συμφωνία των Πρεσπών

Τις μεγάλες δυνατότητες της Βόρειας Ελλάδας να αναδειχθεί σε ενεργειακό κέντρο της ΝΑ Ευρώπης επισημαίνει στη συνέντευξή της στη Voria.gr η υποψήφια ευρωβουλευτής με τη ΝΔ Νίκη Τζαβέλα.

Έμπειρο στέλεχος της αγοράς, με θητεία σε κορυφαίους επιχειρηματικούς ομίλους, η κ. Τζαβέλα θεωρεί εφικτή τη δημιουργία χρηματιστηρίου φυσικού αερίου στη Θεσσαλονίκη και εξηγεί τις προϋποθέσεις και τα βήματα που απαιτούνται για να γίνει αυτό πράξη.

Με βάση τις πολιτικές που είχε προωθήσει στην προηγούμενη θητεία στη Ευρωβουλή (2009-2014), η κ. Τζαβέλα θέτει ως στόχο τη σύσταση Ευρωπαϊκού Ενεργειακού Συμβουλίου Ανατολικής Μεσογείου για τα κοιτάσματα της περιοχής.

Παράλληλα, η κ. Τζαβέλα εξηγεί το πώς οι ευρωβουλευτές μπορούν να γίνουν πραγματικά χρήσιμοι για τη χώρα τους, κόντρα στην κοινή πεποίθηση περί αργομισθιών στο ασφαλές περιβάλλον των Βρυξελλών και του Στρασβούργου, επισημαίνοντας ιδιαίτερα τους κινδύνους της «χαλαρής ψήφου» στις ευρωεκλογές.

Τέλος, χαρακτηρίζει εθνική ήττα τη Συμφωνία των Πρεσπών, υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση αντί να πατήσει στο κεκτημένο του 2008 και το εθνικό μέτωπο που δημιουργήθηκε τότε, αυτοσχεδίασε εν κρυπτώ με δυσμενείς επιπτώσεις για τη χώρα.

 Γιατί αποφασίσατε να μπείτε στη μάχη των ευρωεκλογών με τη ΝΔ;

Κατ αρχάς ήμουν και στην προηγούμενη πολύ δύσκολη μάχη, το 2014 στο ευρωψηφοδέλτιο της ΝΔ, πρώτη επιλαχούσα τότε… Οι Βρυξέλλες και το Στρασβούργο που πολλές φορές μοιάζουν τόσο «απόμακρα» και τόσο «αδιάφορα» στους πολίτες , είναι κέντρα αποφάσεων που κυριολεκτικά ρυθμίζουν ακόμη και τις λεπτομέρειες της ζωής μας πόσο μάλλον τους βασικούς άξονες. Το ζήσαμε πολύ καθαρά στην κρίση...Είναι λοιπόν ένα πολιτικό γήπεδο με πολύ μεγάλες απαιτήσεις και πολύ μεγάλες προκλήσεις κι εγώ έχω συγκεκριμένη εθνικής σημασίας ατζέντα, την ενεργειακή.

Πώς μπορεί, λοιπόν, να γίνει πράξη αυτό που πολλοί θεωρητικά υποστηρίζουν ότι η Θεσσαλονίκη και η Β. Ελλάδα μπορούν να εξελιχθούν σε ενεργειακό κέντρο των Βαλκανίων και της ΝΑ Ευρώπης;

Το ζητούμενο για την Ελλάδα είναι πώς η Ευρώπη θα τοποθετηθεί με τρόπο που θα εξυπηρετεί τα δικά μας συμφέροντα. Ηδη από την προηγούμενη θητεία μου ως ευρωβουλευτής είχα προωθήσει συγκεκριμένη πρόταση που τώρα ελπίζω να ολοκληρώσω: Πρέπει να συσταθεί το Ευρωπαϊκό Ενεργειακό Συμβούλιο Ανατολικής Μεσογείου. Προεδρεύουσα θα είναι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με μόνιμα μέλη την Ιταλία την Ελλάδα και την Κύπρο και θα κληθούν ως παρατηρητές όμορες χώρες στα ενεργειακά μας κοιτάσματα. Πάνω σε αυτή τη βάση θα χτιστούν οι επιμέρους πυλώνες της ελληνικής ενεργειακής πολιτικής που στην περίπτωση της Β Ελλάδας περνά και από τους χερσαίους αγωγούς τον TAP τον IGB αλλά και τον IGI Poseidon, που ήδη έχουν δρομολογηθεί όπως και από άλλα projects που συζητούνται π.χ πλωτοί σταθμοί LNG Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται μια συνολική, μακροπρόθεσμη και γεωπολιτικά βιώσιμη εθνική στρατηγική στο θέμα.

Μπορείτε να μας πείτε περισσότερες λεπτομέρειες για τις δυνατότητες δημιουργίας Χρηματιστηρίου Φυσικού Αερίου στη Θεσσαλονίκη; Είναι εφικτή μια τέτοια εξέλιξη; Τι θα σημαίνει μια τέτοια εξέλιξη για τις προοπτικές της πόλης;

Κοιτάξτε η ιδέα για τη δημιουργία ενός «ενεργειακού χρηματιστηρίου» στη Θεσσαλονίκη βασίζεται στην απολύτως ρεαλιστική κατά τη γνώμη μου, δημιουργία ενός tradinghub για το φυσικό αέριο με κατεύθυνση προς το βορρά και τα δυτικά όχι Ανατολικά. Εκεί θα παίξει αυτόν τον ρόλο η Κωνσταντινούπολη, είναι λογικό… Το σχέδιο αποτυπώθηκε πριν 5 χρόνια σε μελέτη του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιονατολικής Ευρώπης σε συνεργασία με τη ΔΕΣΦΑ το ΧΑΑ και ιδιωτικές εταιρείες αν θυμάμαι καλά. Στην Ευρώπη λειτουργούν ήδη άλλα 9 hubs και πρέπει να καταλάβουμε το εξής: Για να λειτουργήσει πρέπει να υπάρχουν από διαφορετικές πηγές, ικανές ποσότητες φυσικού αερίου και να ληφθεί υπ οψιν ότι στην περιοχή μας ο μεγαλύτερος όγκος αερίου αφορά σε συμβολαιοποιημένες ποσότητες άρα τα προς διαπραγμάτευση αποθέματα είναι όσα δεν εντάσσονται σε συμβόλαια. Στόχος λοιπόν θα είναι τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης και άλλες συναλλαγές για το φυσικό αέριο με ελάχιστο ετήσιο όγκο τα 500εκ κυβικά μέτρα, αύξηση στο 1,5 εκ και μετά το 2025 πάνω από 6 εκατ. ίσως και 10 εκατ. Το θετικό είναι ότι το 2017 υπεγράφη ένα σύμφωνο μεταξύ ΧΑΑ και ΔΕΣΦΑ που ορίζει τους άμεσους στόχους και μεταξύ αυτών την ανάδειξη της Ελληνικής αγοράς Φυσικού Αερίου σε hub για τις αντίστοιχες αγορές των υπολοίπων κρατών της ΕΕ, αλλά και γειτονικών κρατών που δεν ανήκουν στην ΕΕ. Άρα ελπίζω βάσιμα ότι δεν θα μείνουμε στα λόγια.

Ποια είναι τα περιθώρια ουσιαστικής προσφοράς ενός ευρωβουλευτή σε μια περίοδο που πολλές χώρες-μέλη της ΕΕ εμφανίζουν ισχυρές τάσεις εσωστρέφειας, που αντί για πιο «ευρωπαϊκές» γίνονται πιο «εθνικές», που το όραμα της ενοποίησης μοιάζει με μακρινή ουτοπία;

Θα σας απαντήσω με ειλικρίνεια: Ενας, ή…. μία εν προκειμένω, Ευρωβουλευτής μπορεί να κάνει τη διαφορά προς τη σωστή κατεύθυνση, μόνον μέσα από ένα άθροισμα, ένα ισχυρό «δίκτυο». Ένα δίκτυο ευρωβουλευτών και Eυρωπαίων decision makers. Δηλαδή πολλοί μαζί , μέσα από συζητήσεις, ζυμώσεις, διαπραγματεύσεις, συνεργασίες και συμμαχίες δημιουργούμε ισχυρές ομάδες πίεσης και επιρροής. Τώρα αν οι πολίτες κατανοήσουν ότι τόσο για τα εθνικά συμφέροντα όσο και για μια καλύτερη Ευρώπη, των λαών κι όχι των ελίτ, η ποιότητα και η ταυτότητα των ευρωβουλευτών είναι πολύ πιο σημαντική ακόμη κι απ αυτή του εθνικού κοινοβουλίου, τότε θα δούμε μια άλλη Ευρώπη τα επόμενα χρόνια. Αν πάλι αδιαφορήσουν για τους εκπροσώπους τους, τότε θα πάμε ακόμη πιο κάτω κι ακόμη πιο μακριά από το αρχικό όραμα της ενοποίησης, όπως σωστά επισημάνατε.

Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης, έχει βάση η εμπεδωμένη αντίληψη σε πολλούς Ευρωπαίους πολίτες ότι οι ευρωβουλευτές είναι υψηλά αμειβόμενοι πολιτικοί, που συντηρούν το γραφειοκρατικό σύστημα της ΕΕ στην οποία ούτως ή άλλως τον τελικό αποφασιστικό λόγο τον έχουν οι αρχηγοί των κρατών μελών;

Πολύ σωστά το λέτε! Αυτό πιστεύουν οι πολίτες στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε αλλά όπως σας επεσήμανα, μια βασική αιτία της σταδιακής αποδυνάμωσης του Ευρωκοινοβουλίου είναι η λάθος αντίδραση των ίδιων των ψηφοφόρων που στέλνουν θα σας έλεγα « ελαφρά τη καρδία» όποιον νάναι και ότι νάναι από πλευράς κομμάτων στο Στρασβούργο. Λέμε παραδοσιακά για «χαλαρή ψήφο» στις Ευρωεκλογές. Ε! Εχει ένα τίμημα αυτή η χαλαρότητα. Εγώ έρχομαι από τον ιδιωτικό τομέα όπως ξέρετε κι έχω εργαστεί σε πολύ μεγάλους ελληνικούς ομίλους με τεράστια και επιτυχημένη δραστηριότητα στο εξωτερικό. Σας διαβεβαιώ ότι κανείς εξ αυτών δεν θα εμπιστευόταν την εκπροσώπηση του σε καίρια κέντρα αποφάσεων, σε συμπαθή, δημοφιλή πλην μέτριων ικανοτήτων στελέχη.

Ποια είναι η γνώμη σας για τη Συμφωνία των Πρεσπών που έχει προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στη Μακεδονία;

Έχω πει ότι αυτή η συμφωνία ήταν μια εθνική ήττα. Το αδιανόητο για εμένα είναι ότι δεν μπήκαμε καν στο γήπεδο των διαπραγματεύσεων, χάσαμε από τα αποδυτήρια. Αυτή η κυβέρνηση αντί να πατήσει στο κεκτημένο του 2008 και το εθνικό μέτωπο που δημιουργήθηκε τότε, αυτοσχεδίασε εν κρυπτώ! Είναι απίστευτο το πώς χειρίστηκε τόσο το ΥΠΕΞ όσο και το Μαξίμου το θέμα και πόσο βαθιά αγνοούσαν και αγνοούν τις επιπτώσεις της συμφωνίας που υπέγραψαν με καουμπόϊκα καπέλα και γελάκια στις Πρέσπες. Δεν καταλαβαίνω. Τόσο πολύ διψούσαν για τα χειροκροτήματα και τους επαίνους του διεθνούς παράγοντα; Μητσοτάκης, Α.Παπανδρέου, Σημίτης, Καραμανλής,Γ Παπανδρέου, Σαμαράς κανείς μα κανείς δεν δέχτηκε παρά τις αφόρητες πιέσεις έναν κακό για την Ελλάδα συμβιβασμό και νομίζουν οι κκ Τσίπρας Κοτζιάς ότι ήταν πιο ικανοί; Πιο βολικοί ήταν και επιτρέψτε μου, πιο ανόητοι…Σαν τον Αισώπειο κόρακα με το τυρί στο στόμα, που τον κολάκευε η αλεπού για την υπέροχη τάχα φωνή του μέχρι που άνοιξε το στόμα του να τραγουδήσει κι έπεσε το τυρί.