Skip to main content

Τζιτζικώστας σε Τσίπρα: Το νέο όραμα για την Κεντρική Μακεδονία

Το τέλος της «καραμέλας» περί Θεσσαλονίκης – Πρωτεύουσας των Βαλκανίων και η αρχή της Κεντρικής Μακεδονίας – Πρωτεύουσας της Εξωστρέφειας.

Καλωσορίσατε στη Δυτική Θεσσαλονίκη, έναν τόπο με πολύ άξιους και ικανούς ανθρώπους, έναν τόπο όμως, που ποτέ δεν είχε τις ίδιες ευκαιρίες με άλλες περιοχές, που στα χρόνια που πέρασαν, οι στρεβλώσεις και οι αδικίες, αντί να αμβλυνθούν, γιγαντώθηκαν.

Ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στο έργο που γίνεται στη δυτική Θεσσαλονίκη, ώστε να βγει από το υπερδεκαετές τέλμα της υποβάθμισης.

«Μπορεί σήμερα να μην βρισκόμαστε στο κέντρο της πόλης, γεωγραφικά, είμαστε όμως στο κέντρο, στην καρδιά, της πιο μεγάλης αναπτυξιακής προσπάθειας που κάνουμε σήμερα σ' αυτή την πλευρά της Θεσσαλονίκης», είπε ο κ. Τζιτζικώστας απευθυνόμενος στον πρωθυπουργό.

Ενδεικτικά ο περιφερειάρχης ανέφερε τη λειτουργία του νέου περιφερειακού μεγάρου στην παλαιά δυτική είσοδο με εξοικονόμηση χρημάτων από ενοίκια, που θα ξεπεράσουν τα 2 εκ. ευρώ, σε ετήσια βάση, την κατασκευή του Μουσείου Ολοκαυτώματος, τον ανισόπεδο κόμβο της Λαχαναγοράς Κ16, το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης για μια ενιαία και συνεχόμενη παράκτια ζώνη, που θα διατρέχει ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη, από το Καλοχώρι ως το Αγγελοχώρι, την ανάπλαση του πρώην Στρατοπέδου Παύλου Μελά κ.ά.

«Δεν βάζουμε απλώς φρένο στην αδικία και την παραμέληση της Δυτικής Θεσσαλονίκης, πατάμε γκάζι για την αναζωογόνηση και την ανάπτυξή της», είπε ο περιφερειάρχης.

Για το μετρό ο κ. Τζιτζικώστας είπε ότι μετά από πολλά χρόνια, προχωράει γρήγορα και ικανοποιητικά, το ίδιο όμως πρέπει να γίνει και με τις επεκτάσεις του Μετρό στα Δυτικά, που πρέπει να τρέξουν με σαφή χρονοδιαγράμματα που θα τηρηθούν απόλυτα.

Στη Δυτική Περιφερειακή Οδό ο περιφερειάρχης σημείωσε ότι πρέπει να μπει τέλος στις καθυστερήσεις των έργων.

«Στο δρόμο Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, για τον οποίο πράγματι η κυβέρνηση απάντησε θετικά στο πρώτο αίτημά μας, ξεκινάμε, με τα 10 εκατομμύρια ευρώ που εξασφαλίσαμε, τη διαδικασία των απαλλοτριώσεων. Και παράλληλα, τώρα από κοινού, πρέπει να βρούμε και να διασφαλίσουμε, τη χρηματοδότηση ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, για την κατασκευή του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας. Όπως δεν μπορεί η Εθνική Οδός Ευζώνων που οδηγεί στα σύνορα, να παραμένει όπως κατασκευάστηκε και να μην έχει εκσυγχρονιστεί σε ένα σύγχρονο, κλειστό, ασφαλή αυτοκινητόδρομο, για να σταματήσουμε επιτέλους, να θρηνούμε αθώα θύματα, όπως με το προχθεσινό τραγικό δυστύχημα. Επίσης, πρέπει ταχύτατα, χωρίς καθυστερήσεις να δοθούν, οι εγκρίσεις από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, στις αδειοδοτήσεις που απαιτούνται για να αρχίσει η αξιοποίηση του Στρατοπέδου Παύλου Μελά και του Στρατοπέδου Κόδρα και φυσικά, πρέπει να παραχωρηθεί και το Στρατόπεδο Καρατάσιου. Ανάλογες, ενέργειες πρέπει να γίνουν, στον ίδιο χρόνο, και για τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης. Για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεών της, για τη δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου, που θα ενοποιήσει το χώρο από το Σέιχ Σου μέχρι το Θαλάσσιο Μέτωπο. Δεν πρόκειται μόνο για έναν αναγκαίο πνεύμονα πρασίνου, πρόκειται για ένα πνεύμονα ανάπτυξης της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της Περιφέρειάς μας, που θα συναντήσει και θα συνδεθεί:

-Πρώτον, με το ενιαίο Παραλιακό Μέτωπο στο οποίο βάζουμε τάξη, μέσα από το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο που υλοποιεί η Περιφέρεια Κεντρικής Mακεδονίας.

-Δεύτερον, με τη Θαλάσσια Αστική Συγκοινωνία, ένα έργο που θα εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις και των συμπολιτών μας και των επισκεπτών, αλλά καθυστερεί αδικαιολόγητα.

-Τρίτον, με τα έργα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης, για τα οποία η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας διαθέτει συνολικά 106,5 εκατομμύρια ευρώ μέσω του ΕΣΠΑ, εκ των οποίων 84,5 εκατομμύρια ευρώ σε οχτώ Δήμους της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης και 22 εκατομμύρια ευρώ σε έξι μεγάλα αστικά κέντρα και συγκεκριμένα σε Νάουσα, Βέροια, Σέρρες, Κατερίνη, Έδεσσα και Γιαννιτσά. Με άλλα λόγια η Κεντρική Μακεδονία μετεξελίσσεται, σε μία Περιφέρεια πιο Ανταγωνιστική και Καινοτόμα, πιο Συνεκτική και Αποτελεσματική, πιο Πράσινη και Ανθεκτική», είπε ο κ. Τζιτζικώστας.

Στα κύρια θέματα που έθεσε ο περιφερειάρχης ήταν ο Θερμαϊκός κόλπος: «Δεν χρειάζεται η δημιουργία ενός ακόμα φορέα, δεν χρειάζονται άλλες «αερομεταφερόμενες προτάσεις», δεν θα καθαριστεί ο Θερμαϊκός από την οδό Αμαλιάδος, από την Αθήνα. Ας επιστρατεύσουμε όλοι, την κοινή λογική, που λέει: Απλοποίηση διαδικασιών, ουσιαστικές, αποκεντρωμένες και ξεκάθαρες αρμοδιότητες και κυρίως, κεντρικός ρόλος στην Περιφερειακή και Τοπική Αυτοδιοίκηση».

Ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε να αρθούν τα εμπόδια και οι καθυστερήσεις για το ΣΔΙΤ του ηλεκτροφωτισμού, που όπως είπε «εδώ και πέντε μήνες είναι έτοιμο και βρίσκεται κολλημένο σε συρτάρι υπουργείου, περιμένοντας μία υπογραφή».

Ο περιφερειάρχης ζήτησε συνεννόηση για να βγει η περιοχή και η χώρα από την κρίση. Στα πεδία συνεννόησης περιέλαβε μια ενιαία στρατηγική για την τόνωση της επιχειρηματικότητας και την προσέλκυση επενδύσεων, ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα μείωσης των φόρων και ελάφρυνσης των επιβαρύνσεων και ταχύτερη προώθηση των μεταρρυθμίσεων, αλλαγές στη Δικαιοσύνη, μεγάλες συνταγματικές αλλαγές, ίδρυση μη κρατικών – ιδιωτικών πανεπιστημίων.

Όχι στον όρο «Μακεδονία» για τα Σκόπια

Ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε όμως συνεννόηση και στα μείζονα εθνικά θέματα, βάζοντας το θέμα του σκοπιανού, όπου εξέφρασε την κάθετη αντίθεσή του στην πολιτική της κυβέρνησης: «Χρειάζεται σχέδιο που θα συνεκτιμά το χρόνο που γίνεται μια διαπραγμάτευση καθώς και το ποιος επείγεται για την εύρεση λύσης και αυτή σίγουρα δεν είναι η Ελλάδα. Γι' αυτό και διαφωνώ ριζικά, με τη στάση της κυβέρνησής σας στη διαπραγμάτευση με τα Σκόπια. Τώρα είναι οι κατάλληλες συνθήκες να διαπραγματευτούμε και να επιτύχουμε μια λύση που δεν θα εμπεριέχει τον όρο 'Μακεδονία'».

Ο περιφερειάρχης ξεκαθάρισε ότι μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις, καταβολές και πολιτικές αντιλήψεις, όμως μπροστά στο κοινό καλό πρέπει να βρεθεί κοινή συνισταμένη. Για τη μεταρρύθμιση του Καλλικράτη για παράδειγμα, ο κ. Τζιτζικώστας ζήτησε μετάβαση από την περιφερειακή και τοπική αυτοδιοίκηση στην περιφερειακή και τοπική διακυβέρνηση.

«Το γεγονός ότι οι αφετηρίες μας, πολιτικές και ιδεολογικές, είναι διαφορετικές, δεν σημαίνει ότι οι στόχοι μας, δεν μπορούν να είναι οι ίδιοι. Όταν πρόκειται για το συλλογικό συμφέρον, για το συμφέρον του τόπου και των πολιτών, πρέπει να βαδίζουμε σε έναν κοινό δρόμο», είπε.

Ο περιφερειάρχης έκανε εκτενή αναφορά στα σημαντικά έργα υποδομής που ολοκλήρωσε η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

Νέο όραμα

Ο κ. Τζιτζικώστας διατύπωσε μάλιστα το νέο όραμα για την Κεντρική Μακεδονία, σε αντικατάσταση της... χιλιομασημένης καραμέλας περί Θεσσαλονίκης – Πρωτεύουσας των Βαλκανίων: «Δεν έχουμε μπροστά μας, μια ευκαιρία, μπροστά μας έχουμε μια χειροπιαστή, ρεαλιστική δυνατότητα. Δεν πρόκειται για μία ακόμα αναπαραγωγή της παλιάς, κακοδιατυπωμένης και ξεπερασμένης λογικής περί 'Θεσσαλονίκης – Πρωτεύουσας ή Μητρόπολης των Βαλκανίων'. Είναι η φρέσκια, σύγχρονη αντίληψη της 'Κεντρικής Μακεδονίας – Πρωτεύουσας της Εξωστρέφειας' όλης της χώρας. Αυτός είναι ο ρόλος που πρέπει να διαδραματίσουμε, σε μια εποχή ευρύτατων γεωπολιτικών, γεωστρατηγικών και γεωοικονομικών αλλαγών, που συμβαίνουν και εδώ, στην περιοχή μας. Αυτός ήταν ο χαρακτήρας και ο ρόλος, διαχρονικά της Θεσσαλονίκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας. Να έχει τα μάτια και το μέτωπό της στραμμένο έξω. Και σήμερα βρισκόμαστε μπροστά σε μία καταλυτική εξέλιξη. Είναι υπόθεση πλέον, μηνών η ένταξη της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Σένγκεν. Για πρώτη φορά στην ιστορία, καταργείται πλήρως το χερσαίο ενδοευρωπαϊκό σύνορο και δημιουργείται ένας ενιαίος χώρος, που αναμένεται να εκτοξεύσει τις οικονομικές και επενδυτικές δράσεις και να πολλαπλασιάσει τον ανταγωνισμό και τις ευκαιρίες. Υπάρχουν δύο τρόποι να κοιτάξουμε αυτήν την εξέλιξη. Ο ένας, είναι ο φοβικός, ο υποχωρητικός, ο δρόμος της εσωστρέφειας που οδηγεί στο παρελθόν. Ο άλλος, είναι ο δυναμικός, ο τολμηρός, ο δρόμος της αυτοπεποίθησης, που θα ανοίξει νέες προοπτικές. Στην πραγματικότητα, δεν έχουμε δύο επιλογές. Μία επιλογή έχουμε και αυτή είναι ο δρόμος της δουλειάς, της δημιουργίας, της αισιοδοξίας, ο δρόμος της εξόδου από την ομηρία, ο δρόμος που ανοίγει τους ορίζοντες του τόπου μας».

Ο περιφερειάρχης αναφέρθηκε στο «Mega plan» της σύνδεσης του Δούναβη με τον Αξιό και στην ανάγκη για τη δημιουργία ενός Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στη δυτική πλευρά της Θεσσαλονίκης.

Επίσης, έδωσε έμφαση στον τουρισμό. Για την Αμφίπολη ζήτησε να αρχίσουν άμεσα οι εργασίες, να μη χαθεί άλλος χρόνος για να γίνουν οι απαιτούμενες εργασίες.

Οι προτάσεις του κ. Τζιτζικώστα για ενίσχυση του τουρισμού είναι:

-Επίσπευση των διαδικασιών έκδοσης τουριστικής visa για πολίτες τρίτων χωρών.

-Ενοποίηση των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων της Κεντρικής Μακεδονίας, με θέσπιση ενιαίου εισιτηρίου εισόδου και ενιαία προβολή τους με επισήμανση στα κοινά ιστορικά και πολιτισμικά τους στοιχεία.

-Θεσμικό πλαίσιο για τη διαμόρφωση και αδειοδότηση χώρων προσγειώσεων και απογειώσεων υδροπλάνων, που θα συνδέσουν την Κεντρική Μακεδονία με τις Σποράδες και το Αιγαίο.

-Προαστιακό σιδηρόδρομο προς Κιλκίς – Σέρρες και προς Ημαθία – Πέλλα.

-Αναβάθμιση του οδικού δικτύου στο δεύτερο και τρίτο πόδι της Χαλκιδικής και οδική σύνδεση του Αγίου Όρους με την Εγνατία Οδό.

Η επόμενη κύρια αναφορά του κ. Τζιτζικώστα ήταν ο αγροτικός τομέας, όπου ζήτησε πλήρη ενεργοποίηση του αγροτικού ΕΣΠΑ ύψους 220 εκ. ευρώ. Ζήτησε άμεση ένταξη των επιλαχόντων στο πρόγραμμα νέων αγροτών και λύση στο θέμα της ΕΒΖ.

Στον τρίτο πυλώνα ανάπτυξης της Κεντρικής Μακεδονίας, την καινοτομία, έρευνα και νέες τεχνολογίες, ο περιφερειάρχης πρότεινε την καθιέρωση χαμηλού, σταθερού φορολογικού συντελεστή στο επίπεδο του 10% για τις νεοφυείς επιχειρήσεις στο χώρο της καινοτομίας, με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα.

Ο κ. Τζιτζικώστας είπε ότι πρέπει να δοθεί βάρος στην επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου.

«Μη ρωτάμε πλέον τί μπορεί να κάνει ο πολίτης για τη χώρα του, αλλά τι μπορεί να κάνει η χώρα για τον πολίτη; Τα παλιά φοβικά σύνδρομα, το κλείσιμο στον εαυτό μας, η εσωστρέφεια του παρελθόντος, υποχωρούν. Η Κεντρική Μακεδονία ξυπνάει, ανοίγεται στον κόσμο, με αυτοπεποίθηση, με νέο δυναμισμό. Δεν ψάχνουμε άλλο για «από μηχανής θεούς», ούτε για αποδιοπομπαίους τράγους. Ψάχνουμε για λύσεις που θα μας φέρουν πιο κοντά στο στόχο μας. Ψάχνουμε για συνοδοιπόρους, όχι για καθοδηγητές, γιατί ξέρουμε που θέλουμε να πάμε και πώς να φτάσουμε στο στόχο μας. Διαθέτουμε και το σχέδιο και τη βούληση, τα επόμενα πέντε χρόνια, να ολοκληρώσουμε αυτό που αρχίσαμε να χτίζουμε. Μια Περιφέρεια Πρότυπο. Μια Περιφέρεια Σύγχρονη και Ανθρώπινη. Με κύρος, αξιοπιστία, με βιώσιμη ανάπτυξη και βιώσιμες θέσεις εργασίας, με παραγωγή νέου πλούτου. Μια Περιφέρεια Κόμβο Καινοτομίας. Μια Περιφέρεια που θέλεις να ζεις. Με σιγουριά για το αύριο, με προοπτική για όλους ανεξαιρέτως τους συμπολίτες μας. Την Κεντρική Μακεδονία Πρωτεύουσα της Εθνικής Εξωστρέφειας», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.