Skip to main content

Βελτίωση στο και 5’ στον Προμαχώνα – Τρεις νέοι διάδρομοι ελέγχου από εβδομάδα

Αυτοψία της Voria.gr στον τελωνειακό σταθμό των ελληνοβουλγαρικών συνόρων – Τι σχεδιάζεται για τα υπόλοιπα χερσαία σύνορα της χώρας

Λύση στο και 5’ για την αποσυμφόρηση του τελωνειακού σταθμού του Προμαχώνα, όπου εξακολουθούν να καταγράφονται σημαντικές καθυστερήσεις στη διέλευση των επισκεπτών, αναμένεται να δοθεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Ήδη, εδώ και λίγες μέρες οι συνθήκες έχουν βελτιωθεί με τη λειτουργία τεσσάρων λωρίδων ελέγχου, έναντι δύο μέχρι πριν από λίγο καιρό, όταν οι καθυστερήσεις ξεπερνούσαν τις πέντε ώρες, δοκιμάζοντας την υπομονή των τουριστών. Ταυτόχρονα, η αστυνομική δύναμη του τελωνειακού σταθμού του Προμαχώνα έχει αυξηθεί κατά 34 άτομα και μάλιστα, σύμφωνα με πηγές της αστυνομίας, είναι η πρώτη φορά που η συγκεκριμένη υπηρεσία ενισχύεται με εξωτερικούς αστυνομικούς και όχι με εσωτερικές μετακινήσεις. Ωστόσο, ούτε αυτό το Σαββατοκύριακο πρόκειται να λειτουργήσουν οι τρεις επιπλέον διάδρομοι που έχει ανακοινώσει η κυβέρνηση και οι οποίοι έχουν ήδη διαμορφωθεί, γιατί ακόμα δεν έχουν τοποθετηθεί τα ειδικά kibo με τον αναγκαίο εξοπλισμό για τους ελέγχους. Σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr, αυτό αναμένεται να γίνει από Δευτέρα, όταν θα έχει ολοκληρωθεί και η εκπαίδευση του επιπλέον προσωπικού, δηλαδή το ίδιο διάστημα που αναμένεται να αρχίσει η αύξηση των τουριστικών ροών προς τη χώρα.

Η κατάσταση στα σύνορα

Η λειτουργία των τριών νέων λωρίδων σαφώς θα βελτιώσει τις συνθήκες που επικρατούν στον τελωνειακό σταθμό που αποτελεί βασική πύλη εισόδου του οδικού τουρισμού από την Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, ωστόσο δεν θα λύσει εξ ολοκλήρου το πρόβλημα, καθώς από την 1η Ιουλίου και ειδικά μετά τις 15 του μηνός αναμένονται πολλαπλάσιοι τουρίστες, όπως δείχνουν οι κρατήσεις που καταγράφουν οι τουριστικοί προορισμοί της Βόρειας Ελλάδας.

Από την 1η μέχρι και τις 24 Ιουνίου πέρασαν τα σύνορα συνολικά 95.800 άτομα, εκ των οποία οι 78.300 πολίτες κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και 17.500 υπήκοοι τρίτων χωρών. Κατά μέσο όρο δηλαδή εισέρχονταν περίπου 4.000 επισκέπτες ημερησίως, αριθμός όμως που έχει μεγάλες διακυμάνσεις, καθώς η κίνηση είναι σαφώς πιο αυξημένη τα Σαββατοκύριακα.

Σύμφωνα με τους εργαζόμενους στον σταθμό, οι καθυστερήσεις οφείλονται στο γεγονός ότι η ροή των οχημάτων δεν είναι ομαλή καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, με τις περιόδους αιχμής να είναι από τις 10 το πρωί μέχρι τις 12 το μεσημέρι και από τις 5 με 8 το απόγευμα. Αυτό προέκυψε και από την αυτοψία που πραγματοποίησε η Voria.gr χθες το πρωί στον συνοριακό σταθμό, όπου νωρίς η κίνηση ήταν από περιορισμένη έως ανύπαρκτη και στη συνέχεια σχηματίστηκαν ουρές εκατοντάδων μέτρων.

Η Ντενίζα από τη Ρουμανία που με το σύζυγό της ξεκίνησαν χθες με προορισμό τη Νικήτη της Χαλκιδικής, χρειάστηκε να περιμένει χθες το πρωί περίπου 50 λεπτά μέσα στον καύσωνα μέχρι να περάσει τα σύνορα. «Είναι σίγουρα καλύτερα σε σχέση με πέρσι, όταν περιμέναμε πέντε ώρες», είπε στη Voria.gr. Λίγη ώρα αργότερα ο επίσης Ρουμάνος Αντρέι που με την οικογένειά του ξεκίνησε για τη Ζάκυνθο χρειάστηκε περίπου μία ώρα και αναγκάστηκε να κάνει μία μικρή στάση στο καφέ που βρίσκεται στην ελληνική πλευρά των συνόρων, προκειμένου να δροσιστεί. Αντίστοιχα, λίγο μετά τις 12 το μεσημέρι ο Στέφαν από τη Βουλγαρία που με την κοπέλα του κατευθυνόταν στη Χαλκιδική κατάφερε να περάσει τα σύνορα έπειτα από περισσότερο από μία ώρα.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα, όμως, είναι ότι οι πολλαπλοί έλεγχοι που πρέπει να γίνονται στους διερχόμενους και το σημαντικότερο ότι πολλοί δεν έχουν τυπωμένο το PLF, που αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση εισόδου, οπότε παίρνει χρόνο η επιβεβαίωσή του. Αστυνομικός του σταθμού ανέφερε χαρακτηριστικά την περίπτωση ενός μίνι βαν με οχτώ επιβάτες, για τον έλεγχο των οποίων χρειάστηκαν 25 λεπτά.


Αρκετοί, εξάλλου, είναι αυτοί που δεν έχουν τα απαραίτητα υγειονομικά πιστοποιητικά (βεβαίωση εμβολιασμού ή νόσησης, τεστ κορωνοϊό μοριακό ή ταχείας ανίχνευσης). Στις περιπτώσεις αυτές οι πολίτες υποβάλλονται σε rapid test από κλιμάκιο του ΕΟΔΥ που βρίσκεται στον σταθμό και περνούν όταν το αποτέλεσμα είναι αρνητικό.

Το πρόβλημα των χερσαίων συνόρων

Το πρόβλημα με τις καθυστερήσεις στον Προμαχώνα δεν είναι καινούργιο. Υπήρχε και προ της πανδημίας, αλλά η υγειονομική κρίση το ανέδειξε ως μείζον ζήτημα για τον τουρισμό της Βόρειας Ελλάδας, η οποία φέτος, όπως και πέρσι άλλωστε, αναμένει τον κύριο όγκο των επισκεπτών της από τα χερσαία σύνορα. Γι’ αυτό, εξάλλου, όλοι οι φορείς του τουρισμού ζητούν την εξομάλυνση της κατάστασης όχι μόνο στον Προμαχώνα αλλά και στους υπόλοιπους τελωνειακούς σταθμούς, καθώς οι εικόνες με τις ουρές χιλιομέτρων στα σύνορα, που προβάλλονται από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης και ιδιαίτερα από τους τηλεοπτικούς σταθμούς της Βουλγαρίας έχουν σημαντικές επιπτώσεις.

Όπως ανέφερε στη Voria.gr ο ταμίας της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γιάννης Λασπάς, λόγω των συνθηκών υπήρξε μία συγκράτηση των Βαλκάνιων τουριστών και κάποιες ακυρώσεις, οι οποίες πάντως ήταν περιορισμένες, καθώς ήταν λιγοστές και οι κρατήσεις. «Δυστυχώς, έχουμε φτάσει τέλος Ιουνίου και ακόμα συζητάμε για τους μεθοριακούς σταθμούς. Αν αρχίσει να βελτιώνεται η κατάσταση και φανεί αυτό, τότε θα πάνε καλύτερα τα πράγματα. Γιατί από στόμα σε στόμα διαδίδεται το πρόβλημα. Και είναι μία ευκαιρία να βελτιωθεί συνολικά, γιατί στους μεθοριακούς σταθμούς η κατάσταση ήταν τραγική και προ του κορωνοϊού», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, είναι θέμα χρόνου να ξεκινήσει και η 24ωρη λειτουργία του τελωνειακού σταθμού των Ευζώνων, ο οποίος είναι κλειστός από τις 11 το βράδυ μέχρι τις 7 το πρωί και με δεδομένο ότι πρόκειται για σύνορα με χώρα εκτός ΕΕ και οι έλεγχοι είναι περισσότεροι, οι καθυστερήσεις είναι ακόμα μεγαλύτερες. Υπό σκέψη, εξάλλου, είναι και το άνοιγμα του συνοριακού σταθμού Εξοχής στη Δράμα, που αποτελεί αίτημα και των φορέων του τουρισμού της Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας, το οποίο εν δυνάμει μπορεί να αποσυμφορήσει τον Προμαχώνα.