Τρίτη 7 Δεκεμβρίου 2021
x

VIANAIR: ΕΝΑΣ 34ΧΡΟΝΟΣ ΔΡΑΜΙΝΟΣ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ… ΔΡΟΜΟΥΣ ΣΤΟΥΣ ΑΙΘΕΡΕΣ ΤΩΝ ΗΠΑ

Η Vianair έχει πελάτες το Port Authority of New York and New Jersey και τη Fraport AG, ενώ διαπραγματεύεται με United Airlines και JetBlue Airways

Ξεκίνησε από τη Δράμα με το όνειρο να βάλει το δικό του λιθαράκι στην ελληνική οδοποιία, έφτασε όμως τελικά να σχεδιάζει… δρόμους στους αιθέρες των ΗΠΑ και της Γερμανίας, αναβαθμίζοντας με το λογισμικό του τον σχεδιασμό της προσγείωσης και της απογείωσης, με κριτήρια την ασφάλεια, τον θόρυβο, την εξοικονόμηση καυσίμου, τις καθυστερήσεις και μια σειρά παραμέτρων που διέπουν τις πτήσεις.

Σήμερα, μεταξύ των πελατών της Vianair του 34χρονου Σταύρου Σιδηρόπουλου συγκαταλέγονται το Port Authority of New York and New Jersey, ο οργανισμός διαχείρισης δηλαδή των πέντε μεγαλύτερων αεροδρομίων της Νέας Υόρκης, JFK, Newark Liberty, LaGuardia, Teterboro και Stewart, η Fraport AG για το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης, ενώ αυτή την περίοδο η εταιρεία διαπραγματεύεται συμβόλαια με τη United Airlines, την τρίτη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία στον κόσμο και τη JetBlue Airways, τον έβδομο μεγαλύτερο αερομεταφορέα στις ΗΠΑ. Τελευταία έχει επαφές και με την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας στην Ελλάδα, ενώ ενδιαφέρεται για συνεργασία και με την Fraport Greece.

Νέα Υόρκη μέσω… Θεσσαλονίκης

Η Vianair έχει την έδρα της στη Νέα Υόρκη, αλλά διατηρεί το τμήμα έρευνας και ανάπτυξης του λογισμικού της στη Θεσσαλονίκη, πιστεύοντας στο ανθρώπινο δυναμικό της πόλης. Διαθέτει δύο διπλώματα ευρεσιτεχνίας που περιγράφουν την τεχνολογία της από το US Patent and Trademark Office, ενώ έχει κερδίσει τρεις επιχορηγήσεις-βραβεία καινοτομίας, δύο από το National Science Foundation (Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ) και μία από το Lloyd’s Register Foundation, συνολικού ύψους 1,5 εκατ.δολ. Μάλιστα, η πιο πρόσφατη και μεγαλύτερη ως σήμερα διάκρισή της ήταν τον περασμένο Αύγουστο το βραβείο του 1 εκατ.δολ. από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ για τη στήριξη της έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας, το οποίο την εντάσσει στο μόλις 3% των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ που έχουν λάβει μια τέτοια επιχορήγηση.

Το λογισμικό της Vianair προσφέρει δυνατότητες για σχεδιασμό και αξιολόγηση διαδικασιών απογείωσης και προσγείωσης, αξιολόγηση θορύβου από διαδικασίες και πτήσεις, καταγραφή και παρακολούθηση πτήσεων σε πραγματικό χρόνο και για ιστορικές επιχειρήσεις, αλλά και για ταχεία προσομοίωση και αξιολόγηση ολιστικών μετρικών απόδοσης συστήματος αεροδρομίου με συνδυαστική απεικόνιση σε χάρτη και dashboard. Κι όλα αυτά απλοποιώντας τις διαδικασίες, αυξάνοντας την αποδοτικότητα των λύσεων και μειώνοντας τους χρόνους.

Ειδικότερα, η εταιρεία έχει αναπτύξει το Airspace Information Model (AIM), το οποίο δίνει ένα συνεχές feedback κατά τον σχεδιασμό ενός αεροδιαδρόμου για το αποτέλεσμα σε σχέση με τα διάφορα κριτήρια που διέπουν τις προσαπογειώσεις, αλλά και με την απόδοση κάθε στιγμή. Το AIM είναι και το λογισμικό που έχει μέχρι στιγμής πουλήσει στους μεγάλους πελάτες σε ΗΠΑ και Γερμανία. Μεταξύ των εργαλείων που έχει αναπτύξει είναι επίσης το Dynamic Route Concept και το Performance Live Updating System (PLUS), μια εξελιγμένη πλατφόρμα που λαμβάνει δεδομένα θέσης από ραντάρ για τον εναέριο χώρο και απεικονίζει σε χάρτη και αναλύει την πληροφορία που λαμβάνει κάθε στιγμή. Μάλιστα, για τις ανάγκες του PLUS η Vianair έχει δημιουργήσει και ένα ραντάρ που λαμβάνει τη δεδομένη θέση του αεροσκάφους και δίνει την πληροφορία στο σύστημα. Επίσης, στη φαρέτρα του λογισμικού της εταιρείας βρίσκεται και το SIM (fast time Simulation), ένα εργαλείο ταχείας προσομοίωσης της εναέριας κυκλοφορίας, που ασχολείται περισσότερο με μελλοντικά σενάρια λειτουργίας.

Η Vianair έχει αξιοποιήσει το λογισμικό της και για τη διενέργεια μελετών για λογαριασμό πελατών, όπως για παράδειγμα το Washington National Airport, όπου κατάφερε να φέρει γύρω από ένα τραπέζι όλους τους εμπλεκόμενους, από τους τοπικούς δήμους μέχρι τις αεροπορικές εταιρείες, για τα θέματα θορύβου από τις προσαπογειώσεις.

Ο αγρονόμος τοπογράφος μηχανικός που ήθελε να φτιάχνει δρόμους

Ο Σταύρος Σιδηρόπουλος σπούδασε στο Τμήμα Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών στην Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ, έχοντας επιρροές από τον αγρονόμο τοπογράφο μηχανικό πατέρα του, αλλά και την αρχιτέκτονα μητέρα του. Η σχολή του τον συνάρπαζε, καθώς συνδύαζε πολλά διαφορετικά πράγματα, από τη γεωδαισία, την τοπογραφία και τη χαρτογραφία μέχρι τα συγκοινωνιακά έργα και τον σχεδιασμό υποδομών οδοποιίας. Μάλιστα, η οδοποιία και η διαχείριση της κυκλοφορίας τού κίνησαν από την πρώτη στιγμή το ενδιαφέρον, που μεταφράστηκε στη συνέχεια σε ένα μεταπτυχιακό στο Imperial College του Λονδίνου με αντικείμενο το transport and business management. Ο στατικός και ταυτόχρονα δυναμικός χαρακτήρας των συστημάτων οδοποιίας και η πολυπλοκότητά τους ήταν τα στοιχεία που τον εντυπωσίαζαν, οδηγώντας τον σε ένα διδακτορικό στο ίδιο πανεπιστήμιο με θέμα τις μεταφορές και δη τις αερομεταφορές. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία, αφού ο Σταύρος Σιδηρόπουλος από παιδάκι μαγευόταν από τα πιλοτήρια των αεροσκαφών, όπου τον έβαζε ο αερολιμενάρχης θείος του στη Θεσσαλονίκη.

Στο πλαίσιο του διδακτορικού του άρχισε να τον απασχολεί πώς θα μπορούσε να βρει έναν αυτοματοποιημένο σχεδιασμό που να βελτιστοποιεί τις βασικές παραμέτρους των πτήσεων, όπως η ασφάλεια, τα καύσιμα, ο θόρυβος και οι καθυστερήσεις. Σε μια παρουσίαση της έρευνάς του σε συνέδριο μεταφορών στην Ουάσιγκτον, που έμελλε να αλλάξει τη ζωή του, ένα στέλεχος από το Port Authority of New York and New Jersey ήταν στο κοινό και εκδήλωσε ενδιαφέρον.

Έτσι, το 2015 ο Σταύρος Σιδηρόπουλος βρέθηκε για τρεις μήνες στη Νέα Υόρκη έχοντας πρόσβαση σε πραγματικά δεδομένα από την αμερικανική υπηρεσία διαχείρισης των αεροδρομίων, όπως flight tracks, αλλά και την καθημερινή ζήτηση στην πράξη και κατέληξε σε ένα μοντέλο που ξανασχεδίαζε τους αεροδιαδρόμους για τη βελτιστοποίηση της απόδοσής τους. Μάλιστα, η έρευνά του κίνησε το ενδιαφέρον ακόμα και της NASA. Ολοκληρώνοντας το διδακτορικό του αποφάσισε το 2017 να δημιουργήσει μια εταιρεία που να αναπτύσσει λογισμικό για τον σχεδιασμό, τη διαχείριση, οργάνωση, παρακολούθηση και αξιολόγηση της εναέριας κυκλοφορίας και μέσα σε πολύ λίγα χρόνια κατάφερε να συνομιλεί με τους μεγαλύτερους παίκτες των αερομεταφορών. Στην ομάδα της Vianair που βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη ανήκουν οι Δημήτρης Τερζόπουλος, Δημήτρης Αλμπανίδης, Παναγιώτα Τούπα, Αλεξάνδρα Κοκκαλένιου, Ιωσήφ Ζουμάκης, Γιώργος Δημητριάδης και Γιώργος Πάσχος, ενώ οικονομικός διευθυντής της είναι ο Αναστάσιος Ασλίδης που ζει στις ΗΠΑ.

«Όλα αυτά έγιναν βήμα βήμα. Τα ονειρευόμουν, αλλά ποτέ δεν φανταζόμουν ότι θα φτάναμε εδώ» λέει στη Voria ο Σταύρος Σιδηρόπουλος.




A+
A-







ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ