Skip to main content

Βόρεια Ελλάδα: Με χαμηλές ταχύτητες ο οδικός τουρισμός το 2021 - Στοιχεία ανά εθνικότητα

Καλύτερος μήνας ο Αύγουστος για το 2021 με τις οδικές αφίξεις να ξεπερνούν το ένα εκατ. - Συνολικά οι διεθνείς οδικές αφίξεις ανήλθαν σε 2,8 εκατ.

Δεν φαίνεται να κερδίζει το στοίχημα τη φετινή χρονιά ο οδικός τουρισμός, που, διαχρονικά, αποτελεί ανάσα για τη Βόρεια Ελλάδα. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Στατιστικού Δελτίου του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) η πλειονότητα των τουριστών έφτασαν στη χώρα μας από αέρος.

Έχοντας επηρεαστεί σημαντικά από την πανδημία, φέτος οι διεθνείς οδικές αφίξεις ανήλθαν σε 2,8 εκατ. έναντι 8,6 εκατ. της περιόδου Ιανουαρίου-Αυγούστου του 2019, με τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους να σημειώνει τη μεγαλύτερη πτώση, η οποία διαμορφώθηκε στο -88,2% συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2019 και σε μόλις 78.180 αφίξεις.

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία μπορεί ο οδικός τουρισμός που αποτελεί τον κύριο τροφοδότη για τη Βόρεια Ελλάδα να στηρίζεται στο τρίπτυχο: οικονομικός, υγειονομικά ασφαλής και αυτόνομος, ωστόσο, φέτος δεν έκανε το δυναμικό comeback που οι άνθρωποι του τουρισμού ανέμεναν.

Σε αυτό συνέβαλαν σύμφωνα με εκτιμήσεις η επιδείνωση των επιδημιολογικών δεικτών που καταγράφονται στη Βόρεια Ελλάδα, αλλά και οι προϋποθέσεις που υπάρχουν για να μπει στη χώρα μας κάποιος τουρίστας, μεταξύ αυτών και το  PCR test, που για πολλούς Βαλκάνιους τουρίστες αποτέλεσε, λόγω του κόστους του, ανασταλτικό παράγοντα για να κάνουν τις διακοπές του στη χώρα μας.

Πώς κινήθηκε στο οκτάμηνο ο οδικός τουρισμός

Ο ρυθμός ανάκαμψης των οδικών αφίξεων παρουσίασε για πρώτη φορά το 2021 επιτάχυνση το Μάιο (σε σχέση με τον Απρίλιο), αλλά και πάλι οι οδικές αφίξεις ήταν πολύ μειωμένες (-79,2%) φθάνοντας μόλις τις 141.764.

Τον Ιούνιο μειώθηκαν κατά 69,4% φθάνοντας μόλις τις 408.653, ενώ βελτιωμένη αλλά και πάλι σε χαμηλά επίπεδα ήταν οι οδικές αφίξεις τον Ιούλιο (-56,2%, στις 922.058).

Τον Αύγουστο για πρώτη φορά το 2021 πραγματοποιήθηκαν πάνω από 1 εκατ. οδικές αφίξεις, με την επιβράδυνση να φθάνει στο -57,7%.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως τον Αύγουστο του 2019 καταγράφηκαν 2,4 εκατ. αφίξεις, αριθμός που φτάνει σχεδόν στο σύνολο του οκταμήνου του 2021.

Κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Αυγούστου 2021, η μεγαλύτερη μείωση σε απόλυτες διαφορές καταγράφηκε στον Προμαχώνα (-57,4%), με τις οδικές αφίξεις να ανέρχονται σε 994.873 και ακολούθησε ο μεθοριακός σταθμός της Νυμφαίας,  με μείωση (-88%), όπου καταγράφηκαν μόλις 153.486 οδικές αφίξεις.

Η μεγαλύτερη κάμψη σε απόλυτες διαφορές καταγράφηκε από τη Βουλγαρία κατά -2,8 εκατ. (ήτοι -67,7%) ενώ ως ποσοστό παρατηρήθηκε από την Τουρκία κατά -639 χιλ. (-83,7 %). Η απόκλιση από την Αλβανία ανήλθε σε -952 χιλ. (-74,4%), ενώ η μεγαλύτερη βελτίωση του ρυθμού ανάκαμψης καταγράφηκε από την αγορά της Βόρειας Μακεδονίας, παρουσιάζοντας μείωση κατά -1,5 εκατ. οδικές αφίξεις (ή -58,8%).

Προοπτικές του οδικού τουρισμού

Πάντως παρά τον σημαντικά περιορισμένο αριθμό τουριστών, φέτος, μέσω οδικής διέλευσης στη χώρα μας οι άνθρωποι του κλάδου πιστεύουν στις προοπτικές ανάπτυξης του η οποία θα δώσει σημαντική ώθηση στην Βόρεια Ελλάδα και στους προορισμούς της ηπειρωτικής χώρας.

Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρη Τάσιου ο οποίος επισημαίνει πως «πρέπει να δούμε τον Ευρωπαίο τουρίστα που έρχεται στη χώρα μας οδικά και όχι μόνο από τα Βαλκάνια. Πρότεινα στον υπουργό Τουρισμού να κάνουμε μια μελέτη που εστιάζει την Κεντρική Ευρώπη. Από τη Γερμανία έρχεται κάποιος σε 12 ώρες όταν ήθελε 2 μέρες. Σημαντικός είναι και ο τουρισμός περιήγησης ή αυτοκινούμενος. Ο τουρισμός αυτός έφερε περισσότερα από 10 εκατομμύρια τουρίστες το 2019 είναι αυτός που μπορεί να ανασάνει την επαρχία».