Skip to main content

Βρέθηκε λύση για να σωθεί η μνημειώδης κρήνη στον σταθμό Αγίας Σοφίας

Η πρόταση της Αττικό Μετρό για την ανάδειξη ολόκληρης της κρήνης έγινε δεκτή κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.

Βρέθηκε η λύση ώστε να σωθεί και να αναδειχθεί ολόκληρη η - εντυπωσιακών διαστάσεων και αρχαιολογικής σημασίας - κρήνη που ήρθε στο φως κατά τις ανασκαφές του μετρό στην Αγίας Σοφίας

Η πρόταση της Αττικό Μετρό έγινε δεκτή κατά τη σημερινή συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ενώ το θέμα είχε τεθεί αρχικά στην προηγούμενη συνεδρίαση (δείτε εδώ).

«Η λύση που βρέθηκε δεν επηρεάζει ούτε το χρονοδιάγραμμα, ούτε τον προϋπολογισμό του έργου» διευκρίνισε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος, μιλώντας στη voria.gr.

Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Μυλόπολου, η εταιρεία εξέτασε κάποιες ιδέες που της είχαν προταθεί από τους αρχαιολόγους του ΚΑΣ και κατάφερε να προσαρμόσει τα σχέδια της ώστε να διατηρήσει ολόκληρη την κρήνη και παράλληλα να συνεχιστεί η κατασκευή της στάσης χωρίς προβλήματα.

Συγκεκριμένα, η εταιρεία θα μεταφέρει το φρεάτιο εξαερισμού, το οποίο ήταν το βασικό πρόβλημα, στη βόρεια είσοδο του σταθμού και θα θυσιάσει μέρος της πλακόστρωσης του μνημείου, η οποία -όπως σημειώνει ο κ. Μυλόπουλος- δεν είναι ιδιαίτερης αρχαιολογικής αξίας. 

«Ο σταθμός Αγ. Σοφίας, με τη διατήρηση και ανάδειξη των δύο μαρμαρόστρωτων πλατειών που βρέθηκαν στο βόρειο και το νότιο τμήμα του, καθώς και ολόκληρου του κρηναίου που βρέθηκε στη βόρεια πρόσβαση, εξελίσσεται σε ισοδύναμο, όσον αφορά στην καινοτομία, σταθμό με εκείνον της Βενιζέλου» σημείωσε ο κ. Μυλόπουλος, ο οποίος πρόσθεσε πως το κλίμα στη συνεδρίαση του ΚΑΣ ήταν εξαιρετικό. 

Η κρήνη του σταθμού της Αγίας Σοφίας

 Από τα νεότερα στοιχεία για το μνημείο που προέκυψαν μετά την περαιτέρω ανασκαφή του έως τους περιορισμούς που θέτει το έργο ώστε να τηρηθούν οι κανόνες ασφαλείας. Το μνημείο, που κατασκευάστηκε τον 4ο αι. μ. Χ., με αλλεπάλληλες κατασκευαστικές φάσεις που δείχνουν ότι βρισκόταν σε χρήση ως και τον 7ο αι. μ. Χ., αποτελούσε την κεντρική πηγή τροφοδότησης νερού της πόλης. Ήταν τουλάχιστον διώροφο, διαστάσεων 15,45 x 1,80 μ. και ύψους 2,84 μ. και στολισμένο με κόγχες που φιλοξενούσαν αγάλματα, όπως και άλλα σημαντικά κρηναία της Κωνσταντινούπολης και της Αντιόχειας.

«Στην Ελλάδα είναι ένα από τα μοναδικά κτίρια αυτού του μεγέθους και της κλίμακας», είχε δηλώσει κατά την προηγούμενη συνεδρίαση του ΚΑΣ η αναπληρώτρια προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης και μέλος του ΚΑΣ, Πολυξένη Αδάμ - Βελένη.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με την υπουργική Απόφαση του Μαΐου 2017, ύστερα από σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ, είχε αποφασιστεί το κρηναίο οικοδόμημα, που δεν είχε αποκαλυφθεί πλήρως, καθώς ήταν εγκλωβισμένο μέσα σε μεταγενέστερες βυζαντινές τοιχοποιίες, να αποσπαστεί και να επανατοποθετηθεί στην ίδια θέση.