Skip to main content

Ξεκίνησε η ανέγερση του πρώτου εργοστασίου της Tesla στην Κίνα

Το εργοστάσιο της Tesla απέχει δύο ώρες από τη Σαγκάη και θα κατασκευάζει τις προσιτές εκδοχές των μοντέλων 3 και Υ για την Κίνα.

Υστερα από τέσσερα χρόνια σχεδιασμού ο Ελον Μασκ, ο ευφάνταστος και αμφιλεγόμενος δημιουργός της αυτοκινητοβιομηχανίας Tesla παρέστη σε τελετή για την έναρξη των εργασιών κατασκευής ενός τεράστιου νέου εργοστασίου στη Σαγκάη. Σε αυτήν συμμετείχαν και ο δήμαρχος της κινεζικής μεγαλούπολης Γινγκ Γιονγκ και άλλοι εκπρόσωποι της τοπικής κυβέρνησης.

Με αφορμή την εκδήλωση ο Ελον Μασκ δήλωσε τα εξής: «Πιστεύουμε πως με τους διαθέσιμους πόρους μας μπορούμε σε χρόνο-ρεκόρ να κατασκευάσουμε ένα γιγαντιαίο εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη (Shanghai Gigafactory), από όπου ελπίζουμε ότι μέχρι τα τέλη του 2019 θα αρχίσει η παραγωγή του Model 3, ενώ από το 2020 πλέον θα μπορούμε να εκπληρώσουμε τους στόχους παραγωγής». Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι ο Ελον Mασκ σηματοδότησε την απαρχή ενός νέου κεφαλαίου για την εταιρεία του, καθώς το εργοστάσιο της Σαγκάης είναι το πρώτο εκτός Αμερικής για την Tesla. Επιπλέον, είναι και το πρώτο εργοστάσιο στην Κίνα, το οποίο ανήκει εξ ολοκλήρου σε ξένους επενδυτές. Η κατασκευή του εργοστασίου, όπως υπολογίζει η Tesla, θα της κοστίσει περί τα 2 δισ. δολάρια, όπως αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Ρόιτερς.

Συγκυρία

Εν τω μεταξύ, η Κίνα βρίσκεται σε σημείο καμπής. Η οικονομία της, εν μέσω εμπορικού πολέμου με τις ΗΠΑ, δείχνει τα πρώτα σημάδια επιβράδυνσης. Ειδικότερα, η αγορά αυτοκινήτων στη χώρα, η οποία πρωτίστως ενδιαφέρει τον Ελον Μασκ, μάλλον εμφάνισε συρρίκνωση το 2018, πρώτη φορά σε διάστημα τουλάχιστον 20 ετών. Η απροθυμία των καταναλωτών σχετίζεται με την αβεβαιότητα για τον σινοαμερικανικό πόλεμο, τις ενδείξεις υποχώρησης της εγχώριας ζήτησης και την κάμψη των χρηματιστηριακών δεικτών. Ωστόσο, οι πωλήσεις των επονομαζόμενων «οχημάτων νέων καυσίμων» (όπου συγκαταλέγονται τα οχήματα της Τesla με τις μπαταρίες) είναι ζωηρές – άλλωστε, η Κίνα έχει στόχο να καταργήσει σταδιακά πλήρως τους συμβατικούς κινητήρες βενζίνης και ντίζελ. Επιπλέον, η Tesla πρέπει να αντεπεξέλθει και στον ανταγωνισμό από νεοφυείς επιχειρήσεις.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Ελον Μασκ, οι αρχικές εργασίες κατασκευής θα ολοκληρωθούν αυτό το καλοκαίρι και η παραγωγή από τα τέλη της χρονιάς. Το εργοστάσιο απέχει δύο ώρες από τη Σαγκάη και θα κατασκευάζει τις προσιτές εκδοχές των μοντέλων 3 και Υ για την Κίνα. Είχαν προηγηθεί αρκετά χρόνια διαπραγματεύσεων με τις κινεζικές αρχές, ώστε ο Ελον Μασκ να φθάσει να κηρύξει την έναρξη των εργασιών. Κι αυτό, όπως παρατηρεί το ειδησεογραφικό πρακτορείο Βloomberg, συνιστά και μία προσωπική νίκη του επιχειρηματία μετά το ταραχώδες 2018. Ο κ. Μασκ αναστάτωσε επενδυτές και αγορές τον Αύγουστο, όταν με μία ανακοίνωσή του στο Twitter δήλωσε την πρόθεσή του να αποσύρει την Tesla από το χρηματιστήριο, προσθέτοντας πως έχει εξασφαλισμένη και την αναγκαία χρηματοδότηση. Οι αμερικανικές αρχές κινήθηκαν εναντίον του, διότι η κίνησή του ήταν παράνομη, του επιβλήθηκε πρόστιμο και στον διακανονισμό που έγινε, προβλέπονταν και εταιρικές αλλαγές.

Πάντως, πέραν τούτου, η Tesla έδειξε ότι μπορεί να αυξήσει την παραγωγή του Model 3, ενώ και η κερδοφορία της είναι σε καλό δρόμο.

Συν τοις άλλοις, είναι ζωτικής σημασίας για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία ένα εργοστάσιο στην Κίνα. Πιθανώς η ζήτηση να ελαττωθεί στις ΗΠΑ, ως αποτέλεσμα της μείωσης των φοροαπαλλαγών για όσους αγοράσουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τέλος, δεδομένου ότι το εργοστάσιο της Σαγκάης ανήκει εξ ολοκλήρου στην Τesla, αυτό σημαίνει πως δεν θα μοιράζεται τα κέρδη της με Κινέζους συνεταίρους.