Skip to main content

Ζέρβας για όλα στη Voria: Αφήνουμε πίσω τους... μπαγιάτικους της Θεσσαλονίκης

Συνέντευξη του δημάρχου Θεσσαλονίκης: Τι λέει για τα αρχαία στη Βενιζέλου, τα λεωφορεία της Λειψίας, τη Νέα Παραλία-Τα χρονοδιαγράμματα των νέων έργων

Συνέντευξη στους Τάσο Τασιούλα και Γιώργο Χατζηλίδη 

Τα μισά της θητείας της συμπλήρωσε η διοίκηση του Κωνσταντίνου Ζέρβα στον δήμο Θεσσαλονίκης και ο δήμαρχος παραχώρησε στη Voria.gr συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης.

Ο κ. Ζέρβας μίλησε για τις επικρίσεις που δέχτηκε όλο αυτό το διάστημα, πήρε θέση για τα φλέγοντα ζητήματα της τοπικής επικαιρότητας, έδωσε ειδήσεις και χρονοδιαγράμματα για το σύνολο των έργων του δήμου στην πόλη και περιέγραψε πώς θα ήθελε ο ίδιος τη Θεσσαλονίκη του 2030 με σαφήνεια.

Θέλει η Θεσσαλονίκη του 2030 να έχει γίνει σαν το Τελ Αβίβ. Οι λόγοι στη συνέντευξη που ακολουθεί, όπως και οι θέσεις του για το έργο του μετρό, για τα εμβόλια, για τα σημαντικότερα έργα υποδομής που υλοποιεί ο δήμος, ακόμη και για το χακάρισμα των προηγούμενων ημερών.

Η συνέντευξη του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνου Ζέρβα, στη Voria.gr χωρίστηκε σε δυο μέρη, με το πρώτο που αφορά στα έργα και στην πόλη να δημοσιεύεται σήμερα και το δεύτερο, που αποτελεί το πολιτικό κομμάτι της συνέντευξης, το ερχόμενο Σάββατο.

Να ξεκινήσουμε με το χακάρισμα στον δήμο. Πόσο σοβαρό ήταν αυτό το επεισόδιο; Μπορούσε να έχει αποφευχθεί; Ο δήμος έχει κάποια προετοιμασία, δεδομένου ότι οι κυβερνοεπιθέσεις είναι πλέον τακτικές, συνιστώντας σύγχρονη απειλή και πρόκληση;

Η διοίκηση του Δήμου μας έχει ρίξει μεγάλο βάρος συνολικά στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Έχουμε προμηθευτεί ήδη 700 καινούργιους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, τελευταίας τεχνολογίας, και τους ρίξαμε στη... μάχη. Δυστυχώς όμως παραλάβαμε έναν πολύ μεγάλο αριθμό υπολογιστών παρωχημένης τεχνολογίας, που λειτουργούν με WindowsXP, μια τεχνολογία 15 ετών... Επίσης, πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες πως στον Δήμο Θεσσαλονίκης λειτουργούν περίπου 1.800 υπολογιστές -δηλαδή έχουμε τόσες θέσεις εργαζομένων σε υπολογιστή- οπότε η αντικατάσταση τους είναι ένα δύσκολο και μακρόχρονο εγχείρημα. Εργαζόμαστε αδιάλειπτα, ώστε να αποκατασταθούν οι λειτουργίες του Δήμου.

Ήδη μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα πετύχαμε τη σταδιακή επαναλειτουργία βασικών υπηρεσιών και συνεχίζουμε με εντατικό τρόπο την προσπάθεια για την πλήρη αποκατάσταση των πληροφοριακών συστημάτων, τη λειτουργία των υπηρεσιών και την εξυπηρέτηση των πολιτών. Σταδιακά, εξάλλου, ανανεώνουμε όλο τον εξοπλισμό, αξιοποιώντας κάθε οικονομικό πόρο. Να υπενθυμίσω ότι στο τελευταίο δημοτικό συμβούλιο και στο πλαίσιο αναμόρφωσης του προϋπολογισμού προχωρήσαμε σε έναν διαγωνισμό – μαμούθ, ύψους 5,2 εκατομμυρίων ευρώ για αυτό το σκοπό. Και -δυστυχώς- πάλι βρέθηκαν ορισμένοι που θεώρησαν περιττό αυτό το ποσό να διατίθεται γι' αυτό το λόγο και ζητούσαν τη ματαίωση του. Σήμερα φαντάζομαι μετά την επίθεση δεν θα επιμένουν στις απόψεις τους...

Η ανανέωση των συμβάσεων με τις εταιρείες διαχείρισης του δικτύου και του πληροφορικού συστήματος του Δήμου λειτούργησε ως ασπίδα προστασίας. Είμαστε στη διετία της σταδιακής ανανέωσης και του εκσυγχρονισμού τόσο του εξοπλισμού όσο και της ασφάλειας των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Ενημερώσαμε άμεσα τις αρμόδιες διωκτικές αρχές για το περιστατικό, όπως και την κυβέρνηση, και εφαρμόσαμε όλα τα πρωτόκολλα. Το κακό είναι ότι οι χάκερς είναι πάντα ένα βήμα πιο μπροστά από κάθε προστασία. Είναι μια σύγχρονη απειλή, η οποία μάλιστα επιτάθηκε από την επέκταση της χρήσης του διαδικτύου, με την τηλεργασία, που υιοθετήθηκε λόγω της πανδημίας. Άνοιξαν έτσι «παράθυρα» για την απομακρυσμένη πρόσβαση, που κάνει το έργο της ασφάλειας ακόμη πιο δύσκολο.

Μετρό και σταθμός Βενιζέλου: Όλη αυτή η αντιπαράθεση, παρότι ελήφθη δικαστική απόφαση και ήδη έχει αρχίσει η απόσπαση των αρχαιοτήτων, πού οδηγεί; Απεργίες και κινητοποιήσεις αρχαιολόγων, πιθανώς νέες προσφυγές…

Μετά την απόφαση του ΣτΕ το ζήτημα έχει κριθεί οριστικά και όλοι πλέον κρινόμαστε με τις πράξεις μας- κατά πόσο θέλουμε να έχουμε το έργο ή θέλουμε να έχουμε μόνο αντιρρήσεις και διαφορετικές απόψεις. Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί πρέπει κάποιος να πιέζεται να ολοκληρώσει το έργο μέσα σε δυο χρόνια, ενώ κάποιος άλλος έχει το απόλυτο δικαίωμα προσφυγής στα δικαστήρια, το απόλυτο δικαίωμα απεργιών και να το καθυστερεί δύο ή περισσότερα χρόνια.

Το ΣτΕ για να αποφανθεί επί των προσφυγών χρειάστηκε ενάμιση χρόνο από το Δεκέμβριο του 2019 μέχρι τις 29 Ιουνίου 2021 – ενάμισης δηλαδή χαμένος χρόνος έργου. Συμφωνούμε – διαφωνούμε με την απόφαση δεν έχει σημασία. Άλλωστε είχαμε δεσμευτεί όλοι να σεβαστούμε την όποια απόφαση του ΣτΕ και όλο αυτό το διάστημα δεν είχε μετακινηθεί ούτε χαλικάκι από το σταθμό. Με την δημοσίευση της τελεσίδικης απόφασης όμως άρχισαν πάλι τα όργανα: όχι βγήκε 13 -12, όχι απεργίες… Να σας θυμίσω ότι τέως πρωθυπουργός δεν καταδικάστηκε με μια ψήφο διαφορά, και την απόφαση εκείνη τη σεβάστηκαν όλοι! Και έτσι έπρεπε. Οι αποφάσεις των δικαστηρίων φαίνεται ότι για κάποιους είναι σεβαστές μόνο αν τους δικαιώνουν. Από εκεί και πέρα όλος αυτός ο χαμένος χρόνος είναι μια πληγή για την πόλη. Ως δήμαρχος αυτής της πόλης το δήλωσα: Θα είμαι εκεί να επιβλέπω ούτως ώστε το έργο να τελειώσει το 2023, όπως δεσμεύτηκε η κυβέρνηση.

Γνωρίζω πολύ καλά το έργο και τα προβλήματά του. Δεν είναι μόνο ο σταθμός Βενιζέλου -υπάρχουν πολλά τμήματα του μετρό στα οποία ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι επισπεύδων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η οδός Μιχαήλ Ψελλού, στα ανατολικά, όπου φροντίζουμε για τη διάνοιξή της και την κατασκευή εκεί ενός σταθμού μετεπιβίβασης. Επίσης φροντίζουμε για την ανάδειξη των άλλων αρχαιολογικών ευρημάτων κατά μήκος της διαδρομής του μετρό, για παράδειγμα στο σταθμό Αγίας Σοφίας. Φροντίζουμε για τις απαλλοτριώσεις, τις διανοίξεις και τις διαμορφώσεις χώρων στους άλλους σταθμούς, όπως στη Σόλωνος, στην Ανάληψη. Χαίρομαι πάντως που πολύ σύντομα ανοίγουν και θα παραδοθούν οι άλλοι 11 σταθμοί, που είναι έτοιμοι. Ήδη έχουν αρχίσει να απομακρύνονται οι άθλιες λαμαρίνες στο Βαρδάρη, στο Σιντριβάνι, στα Πανεπιστήμια, αλλά και στη Δελφών, που ταλαιπωρήθηκε πολύ από την κατασκευή του σταθμού Ανάληψης. Μέλημά μας είναι να ολοκληρωθούν και οι 13 σταθμοί του μετρό εντός των ορίων του δήμου Θεσσαλονίκης, και επαναλαμβάνω πλέον δεν υπάρχει ούτε μια μέρα για χάσιμο!

Μπορούμε να κάνουμε λόγο για δικαίωση, δεδομένου ότι εσείς είχατε σταθερή θέση επί πολλά χρόνια υπέρ της κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου με τη μέθοδο της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων;

Δικαίωση για εμένα θα είναι όταν θα λειτουργήσει το μετρό. Στενοχωριέμαι που χάθηκε τόσος χρόνος από το 2014 όταν και προέκυψε το ζήτημα. Από τότε προσωπικά είχα σταθερή άποψη αλλά θα δεχόμουν οποιαδήποτε άλλη λύση. Λύση ασφαλέστερη, συντομότερη, οικονομικότερη. Αν υπήρχε θα τη δεχόμουν - δεν είμαι κολλημένος. Αλλά τέτοια, άμεσα εφαρμόσιμη δεν υπάρχει. Εξάλλου δεν είναι τυχαίο πως όλοι οι φορείς, αλλά και η τεράστια πλειοψηφία της πόλης θέλουμε ένα συγκεκριμένο πράγμα: να λειτουργήσει το ταχύτερο δυνατό το μετρό!

Γιατί, όμως, χαρακτηρίζετε «επαγγελματίες ευαίσθητους» όσους είναι ενάντια στη λύση της απόσπασης και επανατοποθέτησης; Δεν έχουν δικαίωμα να έχουν άλλη άποψη; Γιατί επιλέγετε μία ρητορική που, αντί να ενώνει, ρίχνει λάδι στη φωτιά του διχασμού;

Σέβομαι και κατανοώ τις διαφορετικές απόψεις, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να προχωράμε μπροστά, ειδικά όταν αποφαίνεται και η Δικαιοσύνη. Άλλωστε οι συγκεκριμένοι άνθρωποι δεν αντιδρούν μόνο για το μετρό. Εκείνοι που αντιδρούν στον τρόπο κατασκευής του σταθμού Βενιζέλου είναι οι ίδιοι που αντέδρασαν στην υποθαλάσσια, στη νέα παραλία, στο αεροδρόμιο, στην ανάπλαση της ΔΕΘ, υπάρχουν κοινοί παρονομαστές. Και να σας ρωτήσω μια που επικαλούνται τη «σωτηρία» των αρχαιοτήτων: πού ήταν όλοι αυτοί και οι ευαισθησίες τους στην πλατεία Διοικητηρίου, όπου έχουμε εξαιρετικές αρχαιότητες και έχουν εγκαταλειφθεί εδώ και 30 χρόνια; Πώς να χαρακτηρίσουμε εγώ αλλά και η πόλη αυτούς τους ανθρώπους; Δεν είναι επιλεκτικές οι ευαισθησίες τους;

Και δεν αναφέρομαι ποτέ στους πολίτες που έχουν διαφορετική άποψη αλλά σε όσους αντιδρούν κάνοντας πολιτικό ακτιβισμό. Γιατί αυτό δεν είναι αρχαιολογική ευαισθησία, αλλά πολιτικός ακτιβισμός που εφαρμόζεται α λα καρτ και κατά περίπτωση. Σε αυτούς αναφέρομαι με το «επαγγελματίες ευαίσθητοι». Είναι μια κακοδαιμονία και μια παθογένεια της Θεσσαλονίκης, που έχει κάποιους κοινούς παρονομαστές. Όσοι λειτουργούν έτσι προσπαθούν να προσεταιριστούν είτε κάποιες κυβερνήσεις, είτε κάποιο κόσμο ως μέσο πίεσης. Αλλά σίγουρα δεν συμβάλλουν στην εξέλιξη της πόλης. Και τελικά γι’ αυτό δεν ολοκληρώνονται μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια και γι’ αυτό δεν εξελίχθηκε σε έργα υποδομών η πόλη μας.

Θυμίζω ότι χάριν της προόδου του έργου όσοι φορείς είχαν προσφύγει το 2015 κατά της κατασκευής της Βενιζέλου με την κατά χώραν παραμονή των αρχαιοτήτων είχαν αποσυρθεί για να μην γίνουν υπεύθυνοι για νέες καθυστερήσεις. Αυτή είναι υπεύθυνη στάση. Και μην ξεχνάμε ότι αν δεν υπήρχε η πίεση για να γίνει το μετρό δεν θα γινόταν ποτέ αυτή η αρχαιολογική ανασκαφή και δεν θα αναδεικνύονταν όλες αυτές οι αρχαιότητες. Υπενθυμίζω ότι δαπανήθηκαν 135 εκ. ευρώ για τις αρχαιολογικές ανασκαφές στο μετρό της Θεσσαλονίκης, όταν το Μουσείο της Ακρόπολης κόστισε 110 εκ. ευρώ…

Εγώ θα μεριμνήσω ώστε και να υπάρξει απόλυτος σεβασμός στις αρχαιότητες αλλά και να γίνει το μετρό στην ώρα του. Ως δήμαρχος, ως μηχανικός, ως πολίτης θα επιβλέπω ότι η λύση στη Βενιζέλου θα εφαρμοστεί με τον καλύτερο τρόπο για την προστασία των αρχαιοτήτων. Δεν είναι όμως μόνο αυτό το έργο. Το θέμα είναι να γίνει αντίστοιχη προστασία και των αρχαιολογικών ευρημάτων στην Αγίας Σοφίας, στην πλατεία Διοικητηρίου, στο Αλκαζάρ, στην πλατεία Ελευθερίας και όπου αλλού υπάρχουν αρχαία. Γιατί ορισμένοι ξεχνούν τη φροντίδα των αρχαίων στην Απελλού ή στην Αντιγονιδών;

Εμείς προχωράμε ως δήμος μέσω ΕΣΠΑ στην ανάδειξη των αρχαιοτήτων στη Ρωμαϊκή Αγορά, στη Δ. Γούναρη… Αυτή η στάση και η μέριμνα φανερώνει μια συνολική ουσιαστική ευαισθησία για την αρχαιολογική κληρονομιά της πόλης. 

Στη Θεσσαλονίκη δεν είναι όμως μόνο το μετρό και ο σταθμός Βενιζέλου. Είναι και άλλα πολλά έργα που σταματούν λόγω αντιδράσεων. Τουλάχιστον αυτή η αίσθηση υπάρχει στους πολίτες. Στείρες αντιδράσεις ή μήπως με αιτία;

 Θυμάμαι τις αντιρρήσεις που υπήρχαν κάποτε για την περιφερειακή οδό -κάποιοι δεν ήθελαν να γίνει. Ακυρώθηκε η υποθαλάσσια αρτηρία. Υπήρχαν αντιρρήσεις για την πλατεία Διοικητηρίου και έχουμε ένα αρχαιολογικό κουφάρι εκεί, από το 1990. Υπήρχαν αντιρρήσεις για το έργο της νέας παραλίας. Υπάρχουν τώρα αντιδράσεις για την ανάπλαση της ΔΕΘ. Ε, επιτέλους αυτά τα έργα πρέπει να γίνουν.

Συγκεκριμένοι άνθρωποι της Θεσσαλονίκης έχουν μια… μπαγιατοσύνη. Δεν είναι οι καλώς εννοούμενοι «μπαγιάτηδες» της πόλης, είναι αυτοί που έχουν μπαγιάτικες απόψεις τις οποίες ήρθε η ώρα να αφήσουμε πίσω μας. Δεν θέλουν την εξέλιξη της πόλης και βρίσκουν πάντα ζητήματα για να είναι απέναντι στην υλοποίηση των έργων. Για να φτάσει η Θεσσαλονίκη στο σημείο που όλοι θέλουμε και της αξίζει πρέπει να αποκτήσει τις αναγκαίες υποδομές. Σύγχρονο αεροδρόμιο, που είναι το πρώτο success story, σύγχρονο λιμάνι, λειτουργική περιφερειακή, μετρό, καλύτερες συγκοινωνίες, καλύτερη ΔΕΘ, κόμβους, πολύ καλύτερες πλατείες και άξονες, όπως Αριστοτέλους, Διοικητηρίου, Ελευθερίας καλύτερη παλιά παραλία, καλύτερο δημόσιο χώρο, όπως στο Καπάνι, στη Δ. Γούναρη, στην Αγίου Δημητρίου. Όλα αυτά είναι κομμάτια της πόλης εγκαταλειμμένα επί δεκαετίες.

Είναι χρέος μας να παρέμβουμε – όλοι όσοι εμπλεκόμαστε – και να τα εντάξουμε σε μία ατζέντα πόλης. Μια τέτοια ατζέντα άλλωστε είχα θέσει στην προεκλογική περίοδο και σε αυτήν την υπόθεση, σε αυτήν την ατζέντα παραμένω στρατευμένος με στόχο να προχωρήσει. Όσοι αντιδρούν δεν αντιλαμβάνονται ότι χωρίς εξέλιξη δεν πρόκειται ποτέ να φτάσει η Θεσσαλονίκη στο πρότυπο πόλης που και οι ίδιοι φαντάζονται και ισχυρίζονται πως επιθυμούν. Η Βαρκελώνη την οποία φέρνουν ως παράδειγμα απέκτησε υποδομές και είχε ένα master plan ανάπτυξης, το ίδιο και το Τελ Αβίβ.

Δεν κατανοώ την προσκόλληση στο «ένδοξο» παρελθόν και την συστηματική προσπάθεια εύρεσης λόγων για να μην προχωρήσει τίποτε. Προσωπικά γι’ αυτό ασχολούμαι με τα κοινά της πόλης, με ένα όραμα αλλά και με συγκεκριμένο σχέδιο και χρονοδιάγραμμα – χωρίς το δεύτερο άλλωστε δεν θα είχε κανένα νόημα. Οι ατέρμονες συζητήσεις είναι για το καφενείο, για τα φοιτητικά αμφιθέατρα και όχι για τις θέσεις ευθύνης.

Υποθαλάσσια, τραμ, τελεφερίκ, ένωση με πράσινο διάδρομο της θάλασσας με το Σέιχ Σου, διπλασιασμός του Σέιχ Σου… Είναι όλα ουτοπίες της Θεσσαλονίκης;

Όλα αυτά μπορούν και πρέπει να συζητηθούν, αλλά σήμερα δεν έχουν ούτε την απαραίτητη ωριμότητα ως έργα, ούτε εξασφαλισμένες χρηματοδοτήσεις. Με την ολοκλήρωση του μετρό θα εξετάσουμε πώς συμπληρωματικά θα κάνουμε και τραμ. Το τελεφερίκ επίσης θα μπορούσε να συζητηθεί αλλά όταν ακόμη και σε μικρότερα έργα, όπως η ανάπλαση της οδού Ελένης Ζωγράφου ή ως προς το ύψος της ξενοδοχειακής μονάδας που προβλέπεται να κατασκευαστεί στο πλαίσιο της ανάπλασης της ΔΕΘ έχουμε ενστάσεις και «ευαισθησίες», σκεφτείτε να στηθεί ένας πυλώνας ύψους 50 μέτρων, που χρειάζεται για το τελεφερίκ, στο κέντρο της πόλης! Προσωπικά τάσσομαι υπέρ όλων των εναλλακτικών μέσων μετακίνησης, από το ποδήλατο ως το μετρό, γιατί γνωρίζω ότι το κυκλοφοριακό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της πόλης, αλλά επιτέλους όλοι πρέπει να συναινέσουμε σ’ αυτό το σχεδιασμό, στην υλοποίηση του.

Υπάρχουν συγκεκριμένα εμβληματικά έργα που οι Θεσσαλονικείς τα περιμένουν. Κι εσείς ως δήμαρχος εκεί τα κατατάξατε: πλατεία Αριστοτέλους, πλατεία Διοικητηρίου, ντεκ παλιάς παραλίας, πλατεία Ελευθερίας, Καπάνι, Αγ.Δημητρίου, Δ. Γούναρη, Μουσείο Ολοκαυτώματος, Στάβλοι Παπάφη… Υπάρχουν χρονοδιαγράμματα;

Σε ό,τι αφορά στο Μουσείο Ολοκαυτώματος δώσαμε λύση στο πρόβλημα των οικοπέδων. Το Μουσείο θα ανεγερθεί σε 15 αντί για 3 στρέμματα, με έκταση που παραχώρησε ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Αυτή τη στιγμή αρχίζουν οι μελέτες και πιστεύω πως θα ολοκληρωθούν μέσα στο 2022, ώστε να προχωρήσουμε στην κατασκευαστική του.

Για την πλατεία Αριστοτέλους προηγήθηκε διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός και έχει γίνει η επιλογή του πρώτου βραβείου. Σε λίγες μέρες θα δούμε όλοι την εικόνα της νέα κεντρικής μας πλατείας. Μέσα στο 2022 θα έχουμε τη δυνατότητα να προκηρύξουμε το έργο, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και το 2023 – 2024 θα έχει ολοκληρωθεί η ανάπλαση.

Στην πλατεία Διοικητηρίου εκπονούνται οι αρχιτεκτονικές και η στατική μελέτη σε δυνεργασία με την «Εγνατία Οδό» και μέσα στο 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός, με την προοπτική το 2024 – 2025 να έχουμε επιτέλους τη νέα πλατεία, με ανάδειξη -επιτέλους- των σπουδαίων αρχαιοτήτων της.

Το ντεκ στην παλιά παραλία είναι στη φάση των πρόδρομων μελετών και μέσα στο 2022 θα έχουμε την τελική φάση τους, με προοπτική να ολοκληρωθεί το 2023 – 2024.

Στην πλατεία Ελευθερίας έχει ολοκληρωθεί η αρχαιολογική ανασκαφή και αποτυπώθηκε το αρχαίο τείχος του βυζαντινού λιμένα της Θεσσαλονίκης και προχωρούμε στη διαδικασία του τρόπου δημοπράτησης, με τη σύμβαση παραχώρησης, χωρίς να επιβαρυνθεί οικονομικά ο Δήμοε. Πάντως επειδή αντιλαμβανόμαστε την ταλαιπωρία του κόσμου από τις λαμαρίνες, στόχος είναι να αφαιρεθούν άμεσα, ώστε μέχρι το 2022 που θα αναδειχθεί ο ανάδοχος που θα κατασκευάσει την πλατεία και το υπόγειο πάρκινγκ, να είναι μια πλατεία προσβάσιμη από τους πολίτες. Θα έχουμε λοιπόν και υπόγειο πάρκινγκ και καινούργια πλατεία. Οι λαμαρίνες φεύγουν εντός του έτους, το πιθανότερο το Σεπτέμβριο.

Στο Καπάνι υπάρχει ήδη ανάδοχος και στη Δ. Γούναρη θα έχουμε ανάδοχο ως το τέλος του έτους.

Για τους Στάβλους Παπάφη το έργο εγκρίθηκε η αμοιβή του μελετητή από το Ελεγκτικό Συνέδριο Μέσα στο 2021 ολοκληρώνονται οι μελέτες και το 2022 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός.

 

Ανάπλαση ΔΕΘ: Θα υπήρχε περίπτωση η Έκθεση να φύγει από το κέντρο της πόλης για οποιοδήποτε λόγο; Θα βλέπατε τη ΔΕΘ εκτός πόλης;

Η ΔΕΘ ιστορικά έχει συνδεθεί με τη Θεσσαλονίκη και το κέντρο της. Προσωπικά βλέπω πολύ θετικά τη δημιουργία -μέσα από το υπό υλοποίηση πρότζεκτ- ενός εκθεσιακού και συνεδριακού κέντρου παράλληλα με έναν μεγάλο πράσινο ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο 70 στρεμμάτων περίπου. Εφόσον υπάρξουν στο μέλλον στην Θεσσαλονίκη ανάγκες που δεν θα καλύπτονται από τον υπάρχοντα χώρο, θα έβλεπα θετικά και μια μεγαλύτερη EXPO εκτός πόλης- μια δεύτερη έκθεση είτε αυτή θα είναι στη Θέρμη, είτε στους Λαχανόκηπους, είτε στη Σίνδο, είτε όπου αλλού. Αυτή τη στιγμή όμως έχουμε συγκεκριμένα δεδομένα.

Εκλέχθηκα δήμαρχος το 2019 και βρήκα ένα προχωρημένο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο, τη σύμφωνη γνώμη δυο συνεχόμενων κυβερνήσεων για την ανάπλαση της ΔΕΘ. Τι θα έπρεπε λοιπόν κα κάνω; Να γυρίσω το χρόνο πίσω και να συζητάω εκ νέου γιατί η ΔΕΘ εδώ κι όχι κάπου αλλού; Ή για να αναφερθώ στα προηγούμενα «γιατί μετρό και όχι τραμ»;

Πρέπει επιτέλους, αυτά που αποφασίζουμε, μετά τον απαιτούμενο διάλογο, την απαιτούμενη ωρίμανση, τις αναγκαίες διαδικασίες, να τα υλοποιούμε, να τα βλέπουμε να λειτουργούν κι εφόσον υπάρξουν ανάγκες να πάμε και σε επόμενο στάδιο. Η πόλη χρειάζεται έργα, αλλαγές και όχι ατέρμονες συζητήσεις!

Έχετε εισαγάγει τον όρο των «οπαδών του μηδενικού έργου». Τι επίπτωση έχει αυτή η συμπεριφορά στην πρόοδο της πόλης;

Κάποιοι έχουμε μνήμη. Δεν ξεχνάμε ότι ορισμένοι κρατούσαν μαύρες σημαίες όταν εγκαινιαζόταν το νέο δημοτικό μέγαρο Θεσσαλονίκης. Λίγους μήνες μετά βέβαια έγιναν ένοικοι του νέου δημαρχείου. Κάτι αντίστοιχο βιωσαμε για τη νέα παραλία… Είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει συνέχεια στη διοίκηση. Από εκεί και πέρα πρέπει τα μεγάλα έργα να ολοκληρώνονται κι ας μην είμαστε εμείς που τα ξεκινήσαμε, ή που θα τα εγκαινιάσουμε. Όλα τα μεγάλα πρότζεκτ πρέπει να έχουν αυτή την προσέγγιση. Οι Θεσσαλονικείς διψούν για έργα, πρωτοβουλίες, δράσεις. Θέλουν να γίνονται πράγματα στην πόλη τους. Η λογική «ή θα γίνει το δικό μου ή δε θα γίνει τίποτα» δεν προάγει την πόλη. Ποτέ άλλωστε δεν θα υπάρξει κάτι στο οποίο όλοι θα συμφωνούν. Βλέπετε … προσφυγές, απεργίες, μαύρες σημαίες, καθιστικές διαμαρτυρίες, γκάλοπ… Τα μεγάλα έργα ποτέ δεν έγιναν με βάση δημοσκοπήσεις.

Μήπως ήταν τελικά λάθος τα λεωφορεία της Λειψίας; Μετανιώσατε που αναλάβατε αυτήν την πρωτοβουλία;

Αντιθέτως, είμαι υπερήφανος διότι σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης είναι πολύ καλύτερες σε σύγκριση με το 2019. Πριν τις εκλογές του Ιουνίου του 2019 στον εν αναμονή πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη, είχα πει στο Ηλέκτρα Παλλάς: «Μην έρθεις στη ΔΕΘ το Σεπτέμβρη και δεν έχεις λύση για το μετρό και για τον ΟΑΣΘ». Ακολούθως, με είχε καλέσει ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και με ρώτησε ως νέο δήμαρχο: «Τι θα κάνουμε με τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης;». Βάλαμε κάτω τα πράγματα και έχουμε πλέον τη λύση με το leasing, έχουμε 180 + 80 λεωφορεία, έχουμε τα λεωφορεία των ΚΤΕΛ και έχουμε και τα λεωφορεία από τη Λειψία.

Όλα αυτά ήταν και δικές μας προτάσεις. Άμεσες λύσεις σε ένα οξύτατο πρόβλημα. Τα λεωφορεία της Λειψίας προέκυψαν σαν μια προσφορά του Δήμου προς την πόλη. Για πρώτη φορά ένας Δήμος, ένας φορέας της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης συμβάλλει τόσο πολύ και τόσο ουσιαστικά, έμπρακτα και όχι με λόγια και καταγγελίες.
Τα λεωφορεία της Λειψίας αγοράστηκαν σε εξαιρετική τιμή, σε εξαιρετική κατάσταση, ελέγχθηκαν από τεχνικούς του ΟΑΣΘ και υπήρξε πρόβλεψη για όλες τις επιμέρους παραμέτρους. Τα οχήματα είναι περιουσιακό στοιχείο του Δήμου και το χρησιδάνειο ανάμεσα σε αυτόν και τον ΟΑΣΘ εμπεριέχει πρόνοιες για όλα – συντήρηση, κλιματισμό, παρεμβάσεις κοκ. Τίποτε δεν έγινε στην τύχη και οι όροι ήταν επωφελείς. Αυτή είναι η μοναδική αλήθεια.

Με την ευκαιρία αυτή θέλω να θυμίσω πως τα 49 οχήματα όταν αποφασίστηκε να αγοραστούν αύξησαν το στόλο του Οργανισμού κατά 25%, ποσοστό διόλου ευκαταφρόνητο. Η γκρίνια που υπάρχει τι αντικείμενο έχει; Εμείς με την πολιτική μας έχουμε στόχο να είμαστε η λύση του προβλήματος κι όχι το πρόβλημα στη λύση. Εμείς θέλουμε τον Δήμο να συνεισφέρει σε λύσεις προβλημάτων που ταλαιπωρούν τον κόσμο – ακόμα και αν δεν είναι στη στενή αρμοδιότητά του. Για εμάς ό,τι ταλαιπωρεί τον πολίτη, τον δημότη είναι και δικό μας μέλημα. Παρεμπιπτόντως σήμερα που μιλάμε κυκλοφορούν 18 λεωφορεία από εκείνα της Λειψίας και σύντομα θα βγούνε όλα σε κυκλοφορία, μετά τις εργασίες (συντηρήσεις-μετατροπές-προσθήκες) που έχει αναλάβει, με κάποια καθυστέρηση ομολογουμένως, ο ΟΑΣΘ.

Υπάρχει ο φορέας των Φίλων της Νέας Παραλίας, με επικεφαλής τον άνθρωπο που μελέτησε το μεγάλο αυτό έργο για την πόλη, που προεκλογικά ήσασταν πολύ κοντά, όμως πλέον σας ασκεί δριμεία κριτική. Σας κατηγορεί για ελλιπή συντήρηση, για εγκατάλειψη του έργου και ότι η κατάσταση δεν είναι αυτή που θα έπρεπε, ούτε καν αυτή που είχατε δεσμευτεί προεκλογικά ότι θα ήταν. Τι απαντάτε;

Η Νέα Παραλία είναι ένα εξαιρετικό έργο και σήμερα είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση συγκριτικά με το 2019, επειδή ακριβώς έγιναν εργασίες συντήρησης. Πέραν αυτών η νέα παραλία θα έχει το 2021 μια τεράστια εργολαβία συντήρησης ύψους 1 εκατομμυρίου Ευρώ το χρόνο, και θα υπάρχει ανάδοχος που θα τη φροντίζει. Όμως, θέλω να είμαι ξεκάθαρος - η Νέα Παραλία δεν αποτελεί ιδιοκτησία κανενός. Ούτε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, ούτε ο μελετητής, ούτε κανείς άλλος είναι ιδιοκτήτης της νέας παραλίας. Όλοι την απολαμβάνουμε, όλοι θέλουμε τη συντήρηση και την καλή της λειτουργία, ο καθένας είναι χρήσιμος, αλλά κανείς δεν είναι πάνω από το έργο ή τις διαδικασίες.

Με την πανδημία του κορωνοϊού μπήκαμε πλέον στο τέταρτο κύμα και φαίνεται να έχουν παγιωθεί οι αντιλήψεις στον κόσμο και μια αντιπαράθεση μεταξύ εμβολιασμένων και ανεμβολίαστων. Πώς βλέπετε την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί;

Αυτά είναι προβλήματα όχι μόνο της ελληνικής κοινωνίας αλλά παγκόσμια. Σε όλες τις χώρες υπάρχουν στον έναν ή τον άλλο βαθμό. Άλλωστε, τα τελευταία χρόνια έχει εμφανιστεί ένα «κίνημα» κατά του εμβολιασμού των παιδιών γενικά, για ασθένειες του παρελθόντος. Ασθένειες, όπως για παράδειγμα η πολιομυελίτιδα ή η ευλογιά που η ανθρωπότητα ξεπέρασε ακριβώς χάρη στα εμβόλια.

Σε τέτοιες συγκυρίες και ιστορικές περιόδους όπως η σημερινή πανδημία πάντοτε οξύνεται το φαινόμενο αντιρρησιών παρά το απολύτως προφανές όφελος που ιστορικά έχει αποδειχθεί από τα εμβόλια.

Και τώρα λοιπόν θα πρέπει να ζήσουμε με τις αντιρρήσεις ορισμένων. Ξεχωρίζω εκείνους που διστάζουν ή φοβούνται από εκείνους που κάνουν «πολιτική» με το ζήτημα αυτό. Οι πρώτοι πρέπει να πεισθούν, να ρωτήσουν, να μάθουν, να απευθυνθούν στους γιατρούς τους και να εμβολιαστούν. Εγώ προσωπικά έκανα το πρώτο διαθέσιμο εμβόλιο που μου δόθηκε, στη σειρά μου και το γνωστοποίησα για να πείσω όποιον άλλο μπορώ. Έκανα το Astra Zeneca και το ανέβασα στα social media για να παρακινήσω και άλλους.

Η κυβέρνηση – και ίσως πιο σωστά η Πολιτεία - έχει το δύσκολο έργο να πείσει για τη λογική και για την επιστημοσύνη όσους περισσότερους μπορεί ώστε να εμβολιαστούν, με κάθε πρόσφορο τρόπο. Δεν χωρούν εδώ συναίσθημα και προκαταλήψεις. Άλλωστε, δεν μπορεί σε επίπεδο πρόληψης να αμφισβητείς τους επιστήμονες και σε επίπεδο θεραπείας, όταν πια νοσήσεις, να αφήνεις τη ζωή σου στα χέρια τους. Ως οργανωμένη κοινωνία όμως δεν κάνουμε διακρίσεις. Ο Δήμος και η Πολιτεία θα συνδράμει ακόμη και αυτούς που αντιδρούν. 

Το Σάββατο το δεύτερο μέρος: Ζέρβας: Στήνω ήδη το ψηφοδέλτιο για το 2023