Skip to main content

Σε ακατάλληλο κτήριο το 1ο ΕΕΕΕΚ Θέρμης που φιλοξενεί παιδιά με ειδικές ανάγκες

Η έλλειψη σχολικών υποδομών οδήγησε ακόμη και τα ΕΕΕΕΚ να στεγάζονται σε χώρους ακατάλληλους για οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία.

Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ) Θέρμης, συστάθηκε το 2006, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες επιμόρφωσης παιδιών με ιδιαίτερες ανάγκες, τα οποία αντί να μένουν στο σπίτι, να έχουν τη δυνατότητα να λαμβάνουν επαγγελματική εκπαίδευση με εξειδίκευση σε διάφορους τομείς με απώτερο στόχο να ενταχθούν στην παραγωγική διαδικασία και να εξελιχθούν ισότιμα στο κοινωνικό σύνολο.

Ωστόσο παρά τις καλές προθέσεις τις πολιτείας, στην Ελλάδα η πράξη, απέχει πολύ από την πραγματικότητα. Η έλλειψη σχολικών υποδομών οδήγησε ακόμη και τα ΕΕΕΕΚ να στεγάζονται σε χώρους ακατάλληλους για οποιαδήποτε εκπαιδευτική διαδικασία πόσω μάλλον όταν πρόκειται για παιδιά με ιδιαίτερα προβλήματα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το 1ο ΕΕΕΕΚ της Θέρμης το οποίο στεγάζεται σε ένα κτήριο στην οδό Ταβάκη, όπου παλαιότερα εξυπηρετούσε τις ανάγκες τράπεζας και μετέπειτα ενός γυμναστήριου.

Χωρίς αυλή, χωρίς έξοδο κινδύνου, χωρίς επαρκή αερισμό, χωρίς κατάλληλα διαμορφωμένους και προσβάσιμους χώρους, χωρίς γυμναστήριο, 26 παιδιά, ηλικίας από 13-21, από διάφορες περιοχές της Θεσσαλονίκης προσπαθούν να πάρουν τα απαραίτητα εφόδια αλλά και να κοινωνικοποιηθούν κάτω από αντίξοες συνθήκες.

Ο βασικός χώρος όπου γίνεται η εκμάθηση είναι το ισόγειο, ενώ προ κορωνοϊού στο υπόγειο χωρίς φυσικό φως και αερισμό αφού δεν υπάρχουν παράθυρα λειτουργούσαν τα εργαστήρια αλλά και οι αίθουσες φυσιοθεραπείας και μουσικοθεραπείας, χωρίς ωστόσο ακόμη και σε αυτούς τους χώρους αλλά και στον πρώτο όροφο όπου είναι η αίθουσα των υπολογιστών να μπορούν να έχουν πρόσβαση παιδιά με ειδικές ανάγκες, καθώς δεν υπάρχει ανελκυστήρας.

Γονέας παιδιού που φοιτά στο ΕΕΕΕΚ της Θέρμης περιγράφει στη Voria.gr, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η κόρη της, η οποία μάλιστα κινείται με αναπηρικό αμαξίδιο: «Το κτήριο είναι πλήρως ακατάλληλο για αυτή τη χρήση. Ξεκινώντας από την ώρα που το λεωφορείο αφήνει τα παιδιά πάνω στο δρόμο, ξεκινά ο αγώνας τους, να φτάσουν στο ισόγειο καθώς δεν υπάρχει ασφαλής πρόσβαση. Ο μόνος χώρος που έχουν τα παιδιά για να πάρουν καθαρό αέρα, είναι μια μικρή περιφραγμένη αυλή, ουσιαστικά πάνω στο πεζοδρόμιο, όπου μέσα σε λίγα τετραγωνικά στριμώχνονται στα διαλλείματα 25 παιδιά» αναφέρει και συνεχίζει: «Οι αίθουσες φυσιοθεραπείας, οι οποίες είναι απαραίτητες, βρίσκονται στο υπόγειο, ωστόσο λόγω του κορωνοϊού, έκλεισαν καθώς δεν υπάρχει αερισμός, αλλά ακόμη και όταν λειτουργούσαν, τα παιδιά με δυσκολίες όπως η κόρη μου, η οποία βρίσκεται σε αμαξίδιο δεν μπορούσε να κάνεις τις φυσικοθεραπείες της, αντίστοιχα και να παρακολουθήσει μαθήματα υπολογιστών στον πρώτο όροφο».

Η αγανάκτηση της μητέρας ξεχειλίζει: «Μιλάμε για ειδικό σχολείο, το οποίο δεν είναι προσβάσιμο. Είναι στη σφαίρα του παραλογισμού ότι υπάρχει ειδικό σχολείο το οποίο δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες παιδιών με ειδικές κινητικές ανάγκες».

Αναρωτιέται τι θα γίνει σε περίπτωση μιας φωτιάς η κάποιας σεισμικής δόνησης: «Τι θα γίνει σε περίπτωση μια καταστροφής, το κτήριο είναι πλήρως ακατάλληλο, δεν υπάρχει έξοδος ασφαλείας, από πού θα φύγουν τα παιδιά και το προσωπικό, από τη μοναδική είσοδο που είναι παράλληλα και έξοδος;»

Η ίδια επισημαίνει ότι παρά τις υποσχέσεις που έχουν ακούσει όλα αυτά τα χρόνια για τη μετεγκατάσταση του σχολείου σε άλλο χώρο που να πληροί τις προϋποθέσεις, η την ανέγερση ενός σύγχρονου συγκροτήματος, τίποτα δεν έχει αλλάξει. «Κατά διαστήματα ακούμε διάφορες ιδέες και προτάσεις όπως ΄΄θα μετακομίσουμε σε άλλο σχολείο, θα χτίσουμε, έγινε μια προκήρυξη μίσθωσης΄΄, χωρίς όμως να γίνει κάτι ουσιαστικό για τα παιδιά μας».

Ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας Θανάσης Κοκονάς, μιλώντας στη Voria.gr σημειώνει ότι το υπουργείο Παιδείας έχει αφήσει την ειδική αγωγή στη μοίρα της, ανοίγοντας την πόρτα για τα αντίστοιχα ιδιωτικά.  «Τα περισσότερα ΕΕΕΕΚ στεγάζονται σε ακατάλληλους χώρους με χαρακτηριστικές περιπτώσεις της Θέρμης και του Κορδελιού, την ώρα που αν μια φορά πρέπει στα γενικά σχολεία να είμαστε κοντά στα παιδιά, στα ειδικά που η ανάγκη είναι τεράστια, είναι χωρίς υποδομές με τους εκπαιδευτικούς να κάνουν μια τεράστια προσπάθεια για να καλύψουν τα κενά που αφήνει η σχολική στέγη. Παρά τις υποσχέσεις που έχουν δοθεί, τίποτα δεν έχει αλλάξει. Καλούμε το υπουργείο να δώσει λύσεις εδώ και τώρα για τα ειδικά σχολεία».

Για το θέμα του ΕΕΕΕΚ στη Θέρμη ο Αντιδήμαρχος Παιδείας του Δήμου, Στέλιος Αποστόλου, περιγράφει στη Voria.gr, στις ενέργειες που έχει κάνει ο Δήμος για τη μετεγκατάσταση του σχολείου, ωστόσο όπως τονίζει παρά την προκήρυξη ενδιαφέροντος στην οποία προχώρησε ο δήμος, δεν υπήρξε μέχρι στιγμής ανταπόκριση. «Βγάλαμε την διακήρυξη για τέσσερα σχολεία. Για το ΕΕΕΕΚ, για το Ειδικό Σχολείο στη στροφή του Ρυσίου, για το 2ο Λύκειο Θέρμης και το 2ο Δημοτικό Ραιδεστού. Μέχρι στιγμής φαίνεται ότι υπάρχει ενδιαφέρον για το Ειδικό Σχολείο καθώς έχουν προταθεί δύο χώροι, τους οποίους θα εξετάσει η επιτροπή καταλληλότητας».

Για το ΕΕΕΕΚ επισημαίνει ότι δεν έχει προκύψει κάποιος ενδιαφερόμενος και αυτό σύμφωνα με τον ίδιο δεν έγινε καθώς θα πρέπει ο ιδιοκτήτης να δώσει χρήματα για να διαμορφώσει τους χώρους κατάλληλα. «Είναι η δεύτερη φορά που προχωρούμε σε διακήρυξη για το συγκεκριμένο σχολείο, χωρίς δυστυχώς να υπάρχει ανταπόκριση» επισημαίνει.

Μάλιστα προχωρώντας ένα βήμα παραπέρα αναφέρει: «Τι να κάνουμε, αν ζοριστούμε πολύ και υπάρχουν πιέσεις, θα αναγκαστούμε να το κλείσουμε και ας αποφασίσει η διεύθυνση εκπαίδευσης, που θα πάνε τα παιδιά αυτά. Αυτό θέλουμε;».

Ο Αντιδήμαρχος καλεί τους εμπλεκόμενους φορείς, την Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και την Περιφέρεια να βρεθεί κάποια άλλη λύση και να ασκηθούν πιέσεις ώστε να ανεγερθεί ένα νέο σχολείο. «Ο Δήμος το 2006 παραχώρησε οικόπεδο 20 στρεμμάτων στο Ρύσιο για να γίνει εκεί το Ειδικό Σχολείο. Η πλακέτα μπήκε αλλά δεν υπήρξε η απαραίτητη χρηματοδότηση» επισημαίνει.

Η φοίτηση στα ΕΕΕΕΚ

Στα Εργαστήρια Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΕΕΕΚ), η φοίτηση διαρκεί 6 χρόνια. Σε αυτά εγγράφονται απόφοιτοι δημοτικών σχολείων γενικής ή ειδικής εκπαίδευσης καλύπτοντας την υποχρεωτικότητα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Τα Ε.Ε.Ε.Ε.Κ. είναι ισότιμα με τα Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια. Στην τελευταία τάξη των ΕΕΕΕΚ θεσμοθετείται πρακτική άσκηση διάρκειας 2 τουλάχιστον τριμήνων, σε πραγματικές συνθήκες εργασίας και σε συνάφεια με την κύρια ειδικότητα του μαθητή.

Το ωρολόγιο πρόγραμμα της Στ’ τάξης συμπληρώνεται από μαθήματα των προηγούμενων τάξεων, ανάλογα με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών, όπως αυτές προκύπτουν από την εκπαιδευτική αξιολόγηση.

Η ΣΤ’ τάξη λειτουργεί ως τάξη τεχνικής/επαγγελματικής εξειδίκευσης με σκοπό τον εμπλουτισμό των δεξιοτήτων των μαθητών και την εξοικείωσή τους σε πραγματικά εργασιακά περιβάλλοντα. Σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η πρακτική άσκηση των μαθητών, τότε γίνεται με την υποστήριξη του σχολικού συνεταιρισμού.
Για τους μαθητές που φοιτούν στα ΕΕΕΕΚ, η φοίτησή τους χαρακτηρίζεται επαρκής ή όχι από το Σύλλογο Διδασκόντων, ο οποίος αποφασίζει κατά περίπτωση και ανεξάρτητα από τον αριθμό απουσιών, συνυπολογίζοντας την επαρκή κατάκτηση των διδακτικών στόχων, τις ιδιαιτερότητες κάθε μαθητή και την εισήγηση της ΕΔΕΑΥ, εφόσον αυτή έχει συσταθεί.