Skip to main content

50 Great Greek Wines 2022: Η… win win πλατφόρμα εξωστρέφειας του ελληνικού οίνου

Το 50 GGW, που δέχεται ήδη συμμετοχές, είναι μια πλατφόρμα ανάδειξης του ελληνικού κρασιού με εμπνευστή τον master of wine, Γιάννη Καρακάση.

Ξεκίνησε ως μια ιδέα… out of the box και στόχο να ωφελήσει το ελληνικό κρασί, ενισχύοντας την εξωστρέφειά του. Δεν ήθελε άλλωστε να είναι ένας ακόμα διαγωνισμός που θα ολοκληρωνόταν με το πέρας της ανάδειξης των καλύτερων κρασιών, αφού για το 50 Great Greek Wines (50 GGW) όλη η δουλειά ξεκινά από τη στιγμή που τα 50 καλύτερα ελληνικά κρασιά επιλεχθούν και μετά.

Το 50 Great Greek Wines είναι μια πλατφόρμα εξωστρέφειας και ανάδειξης του ελληνικού κρασιού με εμπνευστή τον master of wine Γιάννη Καρακάση, η οποία μετά το επιτυχημένο ντεμπούτο της το 2020 επιστρέφει τον Μάιο του 2022. Μάλιστα, το διαγωνιστικό κομμάτι θα πραγματοποιηθεί από τις 5 έως τις 8 Μαΐου στις ιστορικές κάναβες του Selene στη Σαντορίνη, ενώ οι εγγραφές έχουν ήδη ξεκινήσει ιδιαίτερα δυναμικά, με την early bird περίοδο και τις προνομιακές τιμές για τους συμμετέχοντες να διαρκούν μέχρι τις 31 Ιανουαρίου. Η περίοδος υποβολής των συμμετοχών ολοκληρώνεται οριστικά στις 20 Μαρτίου.

Στην πρώτη διοργάνωση του 50 GGW συμμετείχαν 140 οινοποιεία από όλη την Ελλάδα με περισσότερα από 400 κρασιά, ενώ στα 50 που τελικά επελέγησαν ως τα καλύτερα σημαντικό ήταν το αποτύπωμα του βορειοελλαδικού αμπελώνα, αφού οι 16 ήταν βορειοελλαδικοί οίνοι.

«Το ελληνικό κρασί είναι εξαιρετικής ποιότητας. Το βλέπουμε συνεχώς στις τυφλές δοκιμές και με ξένα κρασιά. Αυτό που του λείπει είναι η φήμη και η ιστορία» λέει στη Voria ο Γιάννης Καρακάσης, που ονειρεύεται μέσω του 50 Great Greek Wines οι ελληνικοί οίνοι να βγουν από την κατηγορία «the others» (οι άλλοι) και να καθιερωθούν στη διεθνή οινική κοινότητα ως μια ξεχωριστή, αυτόνομη κατηγορία.

Γιάννης Καρακάσης

 

 

Η διαδικασία

Τα κρασιά που συμμετέχουν στον διαγωνισμό αγοράζονται από το εμπόριο για να έχουν όλοι τη δυνατότητα της ισότιμης συμμετοχής. Κρίνονται αποκλειστικά από κορυφαίους επαγγελματίες γευσιγνώστες του εξωτερικού σε μικρά ομοιογενή και ευέλικτα πάνελ, οι οποίοι δεν είναι απλά γνώστες του ελληνικού κρασιού, αλλά παθιασμένοι με αυτό. Φέτος μάλιστα στην κριτική επιτροπή περιλαμβάνονται μερικά από τα μεγαλύτερα οινικά ονόματα παγκοσμίως και συγκεκριμένα οι Μark Andrew MW (συνιδρυτής Noble Rot Magazine & Restaurants), Lenka Sedlackova MW (Head buyer Bancroft), Wojciech Bońkowski (Wine Writer), Caro Maurer MW (Journalist and educator) και Demetri Walters MW (Wine Consultant).

Στη φετινή διοργάνωση, σε σχέση με την προηγούμενη πρώτη, υπάρχουν κάποιες διαφοροποιήσεις. Η γευστική αξιολόγηση θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, με την ανάδειξη αρχικά των 50 κρασιών και την επαναδοκιμή τους από το σημείο μηδέν, ώστε να οριστικοποιηθεί η σειρά. Για πρώτη φορά το διαγωνιστικό μέρος θα γίνει εκτός Αθήνας, θα εισαχθεί ο θεσμός του gastronomy partner, για να συνδεθεί το κρασί με τα εστιατόρια, ενώ θεσπίζονται και δύο νέες κατηγορίες, τα Orange Wines και τα Κρασιά Ήπιας Φυσικής Οινοποίησης.

Η εκδήλωση όπου θα ανακοινωθούν τα 50 καλύτερα κρασιά θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 31 Μαΐου στο Κέντρο Ίδρυμα Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος.

 

Τα οφέλη για τους συμμετέχοντες

Το 50 Great Greek Wines δεν είναι ένας ακόμα διαγωνισμός κρασιού, όπου όλοι παίρνουν ένα βραβείο που τις περισσότερες φορές έχει ελάχιστη αξία, όπως εξηγεί ο Γιάννης Καρακάσης. Αντίθετα, βραβεύονται τα 50 καλύτερα κρασιά από όσα συμμετέχουν, ώστε να έχει αξία το βραβείο, ενώ το διαγωνιστικό κομμάτι ακολουθείται από μια σειρά προωθητικών δράσεων εντός και κυρίως εκτός Ελλάδας και πλαισιώνεται από ένα ηλεκτρονικό βιβλίο οδηγό-σημείο αναφοράς. Για παράδειγμα, στη διοργάνωση του 2020 εκδόθηκε το digital book με τα βραβευθέντα κρασιά, πραγματοποιήθηκαν εκδηλώσεις με φυσική παρουσία σε Ισπανία (masterclass σε Ισπανούς sommelier), Γαλλία (συμμετοχή σε μαθήματα WSET Diploma), Ιταλία (masterclass στην έκθεση Taormina Gourmet), Σερβία (masterclass στην έκθεση Belgrade Wine Salon) και on line σε Αγγλία, Πολωνία, Ελλάδα και Κύπρο. Έγιναν συνεργασίες με σημεία λιανικής πώλησης και κάβες, καθώς και με εστιατόρια εντός και εκτός Ελλάδας, στις λίστες των οποίων φιγουράρουν πλέον τα 50 GGW. Και όλα τα παραπάνω αναδείχθηκαν με αναφορές στον διεθνή και εγχώριο Τύπο, αλλά και με ένα τρισέλιδο αφιέρωμα στο 50 GGW από το 2Board, το επίσημο περιοδικό του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Επίσης, όπως εξηγεί ο Γιάννης Καρακάσης, δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις του διπλασιασμού των πωλήσεων, της εύρεσης διανομέων σε χώρες όπου κάποια κρασιά δεν είχαν παρουσία και γενικότερα του ανοίγματος αγορών. «Προς αυτή την κατεύθυνση αξιοποιούμε τις επαγγελματικές μας επαφές» τονίζει.

Πέραν όμως των όσων καρπώνονται οι 50 νικητές, πρέπει να σημειωθεί ότι στο 50 GGW δεν υπάρχουν χαμένοι, καθώς δεν ανακοινώνονται τα κρασιά που δεν μπαίνουν στην τελική λίστα. Έτσι, οι παραγωγοί έχουν μόνο να κερδίσουν από τη συμμετοχή τους, όπως λέει ο Γιάννης Καρακάσης, καθώς, αν μπουν στην 50άδα, έχουν κατορθώσει να ενταχθούν σε μια σημαντική λίγκα, αν δεν τα καταφέρουν, δεν έχουν χάσει απολύτως τίποτα. Αντίθετα και σε αυτή την περίπτωση θα έχουν στη διάθεσή τους ένα πολύτιμο feedback από τους κριτές.

Το όραμα του Γιάννη Καρακάση μοιράζεται ο Γρηγόρης Μιχαήλος (DipWSET) , υπεύθυνος ανάπτυξης του 50 GGW, ο οποίος σημειώνει: «Είμαστε γεμάτοι αυτοπεποίθηση ότι με σκληρή δουλειά η συγκεκριμένη πλατφόρμα θα βοηθήσει στην ανάδειξη της επόμενης μέρας του ελληνικού κρασιού σε παγκόσμιο επίπεδο, φέρνοντας με συνέπεια στο προσκήνιο τα ‘’άλματα’’ που έχει κάνει το ελληνικό κρασί σήμερα».

Γρηγόρης Μιχαήλος