Skip to main content

Έπεσαν οι υπογραφές για το βόρειο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65

Η σύμβαση για την κατασκευή του Βορείου τμήματος του οδικού άξονα Ε65 υπεγράφη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - Τα στοιχεία του Έργου

Υπεγράφη στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η σύμβαση για την κατασκευή του Βορείου τμήματος του οδικού άξονα Ε65 και αποτελεί τμήμα του μεγάλου αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας που υλοποιεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το κόστος του Νότιου τμήματος είναι 300 εκατ. € και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020. Το Βόρειο τμήμα του Ε65 (Τρίκαλα – Εγνατία) μήκους 70,5 χλμ έχει προϋπολογισμό 442 εκατ. €, διάρκεια κατασκευής 3 χρόνια με διατομή 2+2 λωρίδες και ΛΕΑ.

Η υπογραφή πραγματοποιήθηκε παρουσία του πουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, κ. Γιώργου Καραγιάννη και του Προέδρου και Διευθύνοντα Συμβούλου του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, κ. Γιώργου Περιστέρη.

Με τη νέα σύμβαση, αλλά και τις υπόλοιπες προς υπογραφή συμβάσεις που αναμένονται μέσα στο επόμενο διάστημα, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ.



«Το έργο ξεμπλόκαρε με προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού ο οποίος εξασφάλισε από κοινοτικούς πόρους και τα χρήματα» υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Κώστας Καραμανλής.

«Τα έργα δεν φυτρώνουν μέσα σε μια νύχτα. Και είναι τέτοια η φύση του αντικειμένου, που μπορεί να δουλεύεις σκληρά επί πολύ καιρό και αυτή η δουλειά να μην φαίνεται», επισήμανε ο κ. Καραμανλής κατά την τελετή υπογραφής, τονίζοντας ότι εδώ και 23 μήνες γίνεται μία συστηματική δουλειά, η οποία σήμερα αποδίδει καρπούς.

«Το 2021 είναι η χρονιά που ξεμπλοκάρουμε τα έργα αυτά ένα προς ένα», τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και πρόσθεσε: «Προχτές, υπογράψαμε τη σύμβαση για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Σήμερα, υπογράφουμε για το Βόρειο Τμήμα του Ε65. Και στα δύο έργα, μέσα στο έτος θα δούμε εργοτάξια. Το ίδιο πιστεύω ότι θα γίνει και στον άλλον πολύπαθο οδικό άξονα, Πάτρα – Πύργος. Μπαίνουμε, επίσης, στην τελική ευθεία για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Ενώ άλματα έχουμε κάνει και στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, που πρόσφατα παρουσιάσαμε επίσης με τον Πρωθυπουργό».

Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι: «Η υπογραφή της σύμβασης είναι ένας καθοριστικός σταθμός για κάθε μεγάλο έργο –ιδίως αν προηγουμένως έχει περάσει από χίλια κύματα. Κι αυτό γιατί πρακτικά σημαίνει ότι μπαίνουμε πλέον στη φάση της κατασκευής του έργου».

Χαρακτήρισε δε τον Ε65 ένα σπουδαίο έργο πρώτα απ’ όλα, γιατί είναι το έργο το οποίο σε μεγάλο βαθμό ολοκληρώνει το εθνικό οδικό δίκτυο, αφού είναι αυτό το τμήμα του Ε65 που ενώνει την Εγνατία Οδό με την Εθνική Αθηνών – Θεσσαλονίκης.

«Τι σημαίνει, λοιπόν, στην πράξη αυτό το έργο;

Σημαίνει γρήγορες και πάνω απ’ όλα ασφαλείς μετακινήσεις.

Σημαίνει ανταγωνιστική, αλλά και περιβαλλοντικά φιλική, κίνηση από την Αθήνα προς τη Δυτική Μακεδονία και τις αντίστοιχες συνδέσεις με την Ιταλία (μέσω του Λιμανιού της Ηγουμενίτσας), τα Δυτικά Βαλκάνια και μέσω αυτών στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη. Συνεπάγεται την ουσιαστική ενίσχυση, δηλαδή, της διεθνούς θέσης της χώρας μας ως κόμβου υποδομών της ευρύτερης περιοχής.

Σημαίνει, επίσης, υποστήριξη στην πράξη –και όχι απλώς στα λόγια- στη Δυτική Μακεδονία, κατά την κρίσιμη περίοδο της απολιγνιτοποίησης», δήλωσε επίσης ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

Και εξήγησε ότι η ανάπτυξη της συνδεσιμότητας της Δυτικής Μακεδονίας με την Αθήνα και την Κεντρική Ελλάδα θα ενισχύσει την ανάπτυξη της περιοχής, τον εκσυγχρονισμό και τον εξορθολογισμό της λειτουργίας των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην περιοχή. Και το κυριότερο, θα διευκολύνει και θα ενθαρρύνει νέες εταιρείες να εγκατασταθούν στην περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και μειώνοντας τις επιπτώσεις της ανεργίας.

«Με λίγα λόγια, ο νέος οδικός άξονας σημαίνει ανάπτυξη και νέες ευκαιρίες για όλες τις περιοχές από τις οποίες περνάει, ενώ βέβαια είναι και απολύτως φιλικό προς το περιβάλλον», κατέληξε ο κ. Καραμανλής.

O κ. Καραγιάννης από την πλευρά του δήλωσε:

«Η κατασκευή του Βόρειου Τμήματος του Ε65 μαζί με το Νότιο τμήμα του, που προχωρά με ταχείς ρυθμούς, θα ολοκληρώσει τον αυτοκινητόδρομο, ενώνοντας δύο κύριους οδικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με τον ΠΑΘΕ.

Είναι ένα έργο μήκους 70,5 χιλιομέτρων, ύψους 442 εκατομμυρίων ευρώ του οποίου τη χρηματοδότηση εξασφαλίσαμε εξ’ ολοκλήρου από το νεοσύστατο Ταμείο Ανάκαμψης

Έτσι λοιπόν, μέσα σε λιγότερο από δύο έτη, πήραμε μετά από εκτεταμένες διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε. το πράσινο φως για το έργο, εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση και σήμερα υπογράφουμε και τη σύμβαση με τον παραχωρησιούχο.

Σε τρία χρόνια από σήμερα, η Βόρεια Ελλάδα και ιδιαίτερα η Δυτική Μακεδονία που στη μετα-λιγνιτική εποχή το έχει τεράστια ανάγκη, θα έχει το δρόμο που χρειάζεται ώστε να βαδίσει στο δρόμο της ανάπτυξης με γρήγορα και σταθερά βήματα».

Ο κ. Γιώργος Περιστέρης, πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, σημείωσε:

«Θα ήθελα εκ μέρους του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να εκφράσω την μεγάλη μας χαρά για το γεγονός ότι ένα πολύ σημαντικό έργο για την Ελλάδα εισέρχεται πλέον σε τροχιά ολοκλήρωσης. Ο Ε65 είναι ένα έργο, η τεράστια σημασία του οποίου θα φανεί όταν ολοκληρωθεί και τεθεί στο σύνολό του σε λειτουργία. Τότε θα αποδειχθεί στην πράξη ο κομβικός του ρόλος για ασφαλέστερες, ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις για μεγάλες ομάδες συμπολιτών μας, που δεν έχουν σήμερα πρόσβαση σε ένα ασφαλές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Από την πλευρά μας δεσμευόμαστε ότι θα κάνουμε και σε αυτή την περίπτωση, αυτό που κάνουμε διαχρονικά και με συνέπεια. Θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό και θα παραδώσουμε εγκαίρως ένα άρτιο έργο, συνεργαζόμενοι στενά με τους αρμόδιους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες».

Η κατασκευή του Βόρειου τμήματος του Ε65 θα συμπληρώσει τον αυτοκινητόδρομο Ε65, ενώνοντας δύο κύριους Ελληνικούς άξονες, δηλαδή, την Εγνατία οδό με τον ΠΑΘΕ και θα επιτρέψει τη βέλτιστη χρήση υπαρχουσών δυνατοτήτων αυτοκινητοδρόμων. Το έργο επιτρέπει την πλέον ανταγωνιστική και περιβαλλοντικά φιλική κίνηση από την Αθήνα προς τη Δυτική Μακεδονία και τις αντίστοιχες συνδέσεις με την Ιταλία (μέσω του Λιμένος της Ηγουμενίτσας στην Αδριατική), τα Δυτικά Βαλκάνια, και μέσω εκείνων στην κεντρική και βόρεια Ευρώπη.

Η σημασία του έργου, ιδιαίτερα σε σχέση με την ανάπτυξη  στην Δυτική Μακεδονία ενισχύεται περαιτέρω, αν ληφθεί υπόψη και η μεταλιγνιτική εποχή (σχετιζόμενη με την ώθηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης για Ευρωπαϊκό ουδέτερο-κλίμα έως το 2050) το οποίο θα επηρεάσει αρνητικά την υπόψη περιοχή, η οποία είναι κατεξοχήν λιγνιτική-εξορυκτική. Σε αυτό το πλαίσιο η ανάπτυξη της συνδεσιμότητας της Δυτικής Μακεδονίας με την Μητροπολιτική  Αθήνα και την Κεντρική Ελλάδα – θα ενισχύσει την ανάπτυξη, εξορθολογισμό, εκσυγχρονισμό και διαφοροποίηση των οικονομικών κύκλων των εταιριών που βρίσκονται στην περιοχή και θα ενθαρρύνει νέες εταιρείες να εγκατασταθούν μειώνοντας τις επιπτώσεις της ανεργίας στην περιοχή.  

Α. ΙΣΤΟΡΙΚΟ

Ο Ε65 σχεδιάστηκε ως νέος αυτοκινητόδρομος 181 χλμ,  που ενώνει τον υφιστάμενο αυτοκινητόδρομο Αθηνών – Θεσσαλονίκης (στο ύψος της Λαμίας) με την Εγνατία Οδό.
Ο Ε65 ήταν ένας από πέντε αυτοκινητοδρόμους που δημοπρατήθηκαν με Σύμβαση Παραχώρησης το 2007, αλλά λόγω της οικονομικής κρίσης, σε πρώτη φάση υλοποιήθηκε το ενδιάμεσο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου (Ξυνιάδα – Τρίκαλα) μήκους 77,5 χλμ, που δόθηκε σε κυκλοφορία το 2017.

Β. ΝΟΤΙΟ ΤΜΗΜΑ Ε 65

Σήμερα κατασκευάζεται το Νότιο τμήμα (Λαμία – Ξυνιάδα) μήκους 32 χλμ, το οποίο ξεκίνησε τον Δεκέμβριο 2018 και η πρόοδος των εργασιών βρίσκεται στο 72% του έργου, ενώ τις επόμενες ημέρες θα δοθούν σε κυκλοφορία τα πρώτα 14 χιλιόμετρα.
 
Γ. ΒΟΡΕΙΟ ΤΜΗΜΑ Ε 65

Στοιχεία του Έργου

Θα κατασκευασθούν:

•    Δύο (2) σήραγγες με συνολικό μήκος 65μ και 400μ
•    Δύο (2) σήραγγες με εκσκαφή και επανεπίχωση ( Cut & Cover ) με συνολικό μήκος 264μ και 180μ ανά διεύθυνση
•    Τριάντα μία (31) γέφυρες/ άνω διαβάσεις
•    Έξι (6) κόμβοι (Βασιλική, Καλαμπάκα, Γρεβενών, Οξύνεια, Αγιόφυλλο – Καρπερό, Εγνατία) ενώ θα ολοκληρωθεί ο κόμβος Τρικάλων
•    Δύο (2) κέντρα Εκμετάλλευσης και Συντήρησης (ΚΕΣ)
•    Ένα (1) Μετωπικό Σταθμό διοδίων (Οξύνεια) και τρεις (3) πλευρικοί σταθμοί
Σε όλο το μήκος του έργου θα κατασκευασθούν χώροι Στάθμευσης και Ανάπαυσης, καθώς και νέο δευτερεύον οδικό δίκτυο (εξυπηρέτησης και κάθετων αξόνων) για την εξυπηρέτηση των γειτονικών περιοχών.