Skip to main content

Από πού έρχονται τα κρέατα που τρώμε στην Ελλάδα - Στα 10 δισ. η αγορά

Η Γερμανία θέλει να αυξήσει τις εξαγωγές κρέατος στην Ελλάδα. Εκδήλωση διοργάνωσε το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο στη Θεσσαλονίκη.

Η οικονομική κρίση μείωσε την κατανάλωση κρέατος στην Ελλάδα αλλά δεν στάθηκε ικανή να περιορίσει τις εισαγωγές κρέατος που μάλιστα αυξήθηκαν κατά 5,57% σε αξία μεταξύ 2010-2017.

Η ελληνική παραγωγή, που δυσκολεύεται να σταθεί απέναντι στον ανταγωνισμό, υποχωρεί στο εσωτερικό, με τους μεγάλους του Ευρωπαϊκού κλάδου, Γαλλία, Ολλανδία και Γερμανία, να κονταροχτυπιούνται για την ελληνική αγορά, με αρκετά ισχυρή την Ιταλία  στο βόειο, τη Ρουμανία στο αιγοπρόβειο και ανερχόμενη δύναμη την Πολωνία στο νωπό βόειο κρέας αλλά και στα ζώντα ζώα.

Σε αυτή την αγορά κρέατος, προσπαθεί να διευρύνει τις πωλήσεις της η Γερμανία, μία παραγωγός που το δυνατό της χαρτί είναι η χοιροτροφία και η οποία το 2017 εξήγαγε στην Ελλάδα συνολικά 40.000 τόνους κρέατος, με το μεγαλύτερο μέρος να αφορά νωπό χοίρειο κρέας.

Η Γερμανία λοιπόν και ορισμένοι γίγαντες του γερμανικού κλάδου κρέατος, βρέθηκαν σήμερα στη Θεσσαλονίκη και σε ημερίδα που διοργάνωσε το Ελληνογερμανικό Εμπορικό & Βιομηχανικό Επιμελητήριο και ο εξαγωγικός φορέας GEFA, υπό την αιγίδα του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Τροφίμων και Αγροτικής Ανάπτυξης.

Ελλάδα και Γερμανία στα τρόφιμα

Όμως στα αγροτικά προϊόντα, γενικότερα, το τυρί είναι που έχει την πρωτιά στις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων στη Γερμανία, με πωλήσεις που έφτασαν τα 124 εκατ ευρώ, ενώ από την άλλη πλευρά, πρωταθλητής  στις γερμανικές εξαγωγές τροφίμων στην Ελλάδα είναι το κρέας και τα πουλερικά, με 157 εκατ ευρώ το 2017, όταν οι δημοφιλείς γερμανικές μπύρες έχουν την χαμηλότερη επίδοση στις εξαγωγές προς τη χώρα μας, αφού ήταν σε αξία μόλις 6,6 εκατ ευρώ.

Ο ισχυρότερος βιομηχανικός παραγωγός της ΕΕ, η Γερμανία, είναι επίσης ισχυρός στις εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και τροφίμων, ενώ στη χώρα μας πραγματοποίησε εξαγωγές συνολικής αξίας 814 εκατ  ευρώ το 2017, αλλά και η Ελλάδα είχε αρκετά υψηλές εξαγωγικές επιδόσεις αφού εξήγαγε τρόφιμα αξίας 700 εκατ, με σημαντικές προοπτικές αύξησης των πωλήσεων σε νωπά και μεταποιημένα προϊόντα.

Ωστόσο, όπως τόνισε ο εκπρόσωπος του Γερμανικού Υπουργείου dr. Schloder, η Γερμανία αν και τρίτος μεγαλύτερος εξαγωγέας αγροτικών προϊόντων και τροφίμων παγκοσμίως, είναι και τρίτος μεγαλύτερος εισαγωγέας, με τις εξαγωγές τροφίμων να ανέρχονται σε 73 δισ και τις εισαγωγές σε 85 δισ.

Η Ελλάδα που εξάγει κυρίως τυρί, νωπά φρούτα και λαχανικά, όπως και ποτά στην Γερμανία, μπορεί να αυξήσει τις εξαγωγές της σημαντικά καθώς έχει περισσότερα από 100 προϊόντα ΠΟΠ και ΠΓΕ, όταν η Γερμανία έχει μόλις 70. Οι Γερμανοί καταναλωτές, τόνισε ο κ. Schloder, εμμένουν στα ποιοτικά προϊόντα, ενώ μεγάλος αριθμός έχει στραφεί στα οργανικά αποφεύγοντας τα γενετικά τροποποιημένα/GMO΄ς.

Στα 10 δισ η ελληνική αγορά κρέατος.

Η ελληνική αγορά κρέατος, έχει συνολικό τζίρο της τάξης των 10 δισ και παραμένει μία πολύ δυναμική αγορά παρότι στα χρόνια της κρίσης και ειδικότερα μεταξύ 2009-2016, έχασε σε αξία 1 δισ ευρώ.

Πρόκειται για μία αγορά που ενισχύεται από τα εκατομμύρια των τουριστών αλλά που βασίζεται στον Έλληνα καταναλωτή, έναν απαιτητικό όσον αφορά την ποιότητα καταναλωτή αφού στο 63,4% ψωνίζει κρέας με βάση την ποιότητα. Η ελληνική οικογένεια, παρά τη μείωση στην κατανάλωση κρέατος, στα χρόνια της κρίσης, στην κατανάλωση κρέατος διαθέτει εβδομαδιαία 24 ευρώ (μέση δαπάνη), ενώ το 70% κάνει τις αγορές της από κρεοπωλεία και όχι από αλυσίδες λιανικής.

Τον ελληνικό κλάδο παραγωγής ερυθρών και λευκών κρεάτων όπως και την αγορά κρέατος παρουσίασε ο κ. Ανδρέας Γεωργούδης, γενικός δ/ντής της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Κρέατος.

Στα χρόνια 2009-2016 η δαπάνη στη λιανική, για την αγορά βόειου κρέατος, μειώθηκε κατά 25%, στο χοιρινό κατά 7,4%, στο αιγοπρόβειο κατά 45% και στα πουλερικά κατά 9% με τις πωλήσεις όμως στην τελευταία κατηγορία να σταθεροποιούνται από το 2013 και μετά.

Η παραγωγή κρέατος στην Ελλάδα είναι κυρίως συγκεντρωμένη στην Κεντρική Μακεδονία, την Ήπειρο ( έχει το 45% της παραγωγής πουλερικών), την Θεσσαλία και λιγότερο στην Αιτωλοακαρνανία. Ένα πολύ δυναμικό τμήμα του κλάδου κρέατος που αφορά στην εισαγωγή ζώντων ζώων, την πάχυνσή τους και την σφαγή τους στην Ελλάδα, βρίσκεται στην Ημαθία, η οποία προσφέρει το 25%-27% της εθνικής κατανάλωσης σε βόειο κρέας.

Ο κ. Γεωργούδης τόνισε για τον ισχυρό εγχώριο κλάδο της πτηνοτροφίας, ότι καταγράφεται αύξηση στις εισαγωγές πουλερικών και μείωση του αριθμού αυτάρκειας της χώρας.

Τον γερμανικό κλάδο κρέατος, παρουσίασε ο κ. Steffen Reiter, CEO της German Meat GmbH, έναν κλάδο που «αγαπάει», όπως και οι Γερμανοί καταναλωτές, το χοιρινό κρέας.Το 2017, ο κλάδος παρήγαγε 5,45 εκατομμύρια τόνους κρέατος, κάνοντας την Γερμανία πρώτη δύναμη στην Ευρώπη και τρίτη στον κόσμο, μετά την Κίνα και τις ΗΠΑ.

Η Γερμανία, έρχεται τρίτη μετά την Ολλανδία και την Γαλλία στην ελληνική αγορά κρέατος, έχοντας μερίδιο 13,6%.

Η εκδήλωση άνοιξε με χαιρετισμούς του προξένου της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη κ. Walter Stechel, του προέδρου του παραρτήματος Β.Ελλάδος του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου κ. Στ. Τζιρίτη και του διευθυντή του Επιμελητηρίου κ. Matthias Hoffmann.

Μετά την παρουσίαση των επίκαιρων τάσεων στην γερμανική γεωργική και διατροφική οικονομία  από την CEO της GEFA κ. Holger Hubner, ακολούθησαν οι παρουσιάσεις από μεγάλες γερμανικές παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις.