Skip to main content

Ανάρπαστοι οι έμπειροι μηχανικοί στη Θεσσαλονίκη - Σε τροχιά brain gain

Καταρτισμένοι Έλληνες μηχανικοί από εξωτερικό βρίσκουν εύκολα δουλειά εντός συνόρων, αφού οι «δικοί μας» στα χρόνια των μνημονίων ξέχασαν τα…εργοτάξια

Στη δοκό ισορροπίας ανάμεσα στο brain drain και το brain gain βρίσκεται ο κλάδος των μηχανικών στη Θεσσαλονίκη και την υπόλοιπη Κεντρική Μακεδονία.

Καταρτισμένοι Έλληνες μηχανικοί από το εξωτερικό βρίσκουν πλέον εύκολα δουλειά εντός συνόρων, αφού οι «δικοί μας» στα χρόνια των μνημονίων ξέχασαν τα… εργοτάξια.

Η θύελλα της οικονομικής κρίσης από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας επέφερε σοβαρά χτυπήματα (και) στον κλάδο των μηχανικών. Την τελευταία όμως τριετία, σύμφωνα με τους ειδικούς, φαίνεται πως επιστρέφουν οι καλές ημέρες στον κλάδο. Όχι για όλους τους μηχανικούς, αλλά ειδικά γι’ αυτούς που είχαν την ευκαιρία να αποκομίσουν τεχνική εμπειρία σε μεγάλα έργα του εξωτερικού. Κι εκεί ακριβώς αρχίζει το brain gain.

Ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος / Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ), Γεώργιος Τσακούμης, αναφέρει χαρακτηριστικά στη Voria.gr: «Tο τελευταίο εξάμηνο βλέπουμε περίπου ίδιο αριθμό νέων που θέλουν να φύγουν στο εξωτερικό με αυτόν που επιθυμούν να επιστρέψουν. Το brain drain έχει μειωθεί πάρα πολύ, χωρίς να έχει σταματήσει. Βλέπετε, πολλοί νέοι συνάδελφοι δεν φεύγουν λόγω της ανεργίας, αλλά λόγω αποδοχών - ξέρουν ότι εδώ θα βρουν δουλειά με μόλις 700 ευρώ μηνιαίως. Το ’12 και το ’13 βλέπανε πως δεν υπάρχει τίποτα, τώρα πλέον πολλοί το σκέφτονται “ποιοτικά” - χωρίς φυσικά κι έξω να είναι ρόδινα τα πράγματα, αφού το κόστος ζωής είναι σημαντικά αυξημένο. Φαίνεται, ωστόσο, πλέον να ισορροπεί το brain drain με το brain gain».

Σε 1,5 μήνα δουλειά!

Ενάμιση μήνα. Τόσο χρειάστηκε για να βρει δουλειά στη Θεσσαλονίκη η πολιτικός μηχανικός Παρασκευή Κεφαλά, με καταγωγή από τη Ρόδο, λίγο μετά τα 30 της χρόνια. Αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έφυγε μέσα στα χρόνια της βαθιάς οικονομικής κρίσης για το Λονδίνο για μεταπτυχιακό στο Imperial College. Στη συνέχεια, το 2013, με το μεταπτυχιακό για τα «συστήματα γεφυρών» στο χέρι βρήκε δουλειά στην Αγγλία, σε τεχνικό γραφείο. Αυτό κράτησε για περίπου 6,5 χρόνια. Μιλώντας στη Voria.gr εξηγεί γιατί επέστρεψε: «Ήδη από τις αρχές του ’19, πολλοί φίλοι - συνάδελφοι άρχισαν να επιστρέφουν βρίσκοντας δουλειά στην Ελλάδα. Ήταν ξεκάθαρο και στο δικό μου μυαλό, από την αρχή ακόμη, πως θα γύριζα πίσω για να δουλέψω εδώ. Κι όντως δεν δυσκολεύτηκα. Τώρα είμαι πολιτικός μηχανικός στην εταιρία “Concept Consulting Engineers”, με έδρα τη Θεσσαλονίκη». «Έψαχνα κάτι πολύ συγκεκριμένο», λέει, «πάνω στο αντικείμενό μου που ήταν ο σχεδιασμός γεφυρών. Είδα τη σχετική αγγελία και βρήκα δουλειά στη Θεσσαλονίκη, οπότε αποφάσισα να έρθω».

Χαμηλοί μισθοί, φτηνότερη ζωή

Η ίδια θυμάται πως το ’12, όταν έψαχνε για δουλειά εδώ στην Ελλάδα, δεν έβρισκε τίποτα, ούτε είχε εμπειρία, αφού η κατάσταση ήταν πολύ δύσκολη. Και προσθέτει: «Αρκετοί συνάδελφοί μου που εργάζονται, όπως κι εγώ, σε δημόσια έργα, απέκτησαν εμπειρία στο εξωτερικό. Εδώ δεν μπορούσε να γίνει αυτό. Kαι εξαιτίας της εμπειρίας, όσοι έχουν, μπορούν και βρίσκουν σήμερα ευκολότερα δουλειά». Πώς είναι σήμερα η κατάσταση σχετικά με τις οικονομικές απολαβές; Η κ. Κεφαλά απαντά: «Ο μισθός μου στην Ελλάδα είναι χαμηλότερος από ό,τι στην Αγγλία, αλλά αν λάβουμε υπόψη μας και το κόστος ζωής που είναι πολύ υψηλότερο στην Αγγλία, τότε ερχόμαστε περίπου στα ίδια».

10% ανεργία στην Κεντρική Μακεδονία

Οι αριθμοί ενισχύουν τα παραπάνω: στην Κεντρική Μακεδονία από τους συνολικά περίπου 17.000 μηχανικούς - μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου (σε σύνολο 100.000 πανελλαδικά), το φάσμα της ανεργίας «χτυπά» το 10%. Όπως δηλώνει o πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Γ. Τσακούμης, μέσα στην κρίση πολλοί συνάδελφοί του διαγράφηκαν οικειοθελώς από το Επιμελητήριο, διακόπτοντας την ενασχόληση με το επάγγελμα, αφού τότε η ιδιότητα του μέλους ήταν συνδεδεμένη με τον ασφαλιστικό φορέα, ιδιαίτερα από το 2011 μέχρι και το 2014, όταν η κατάσταση ήταν δραματική για τον κλάδο. Σημαντική καμπή θεωρεί ο κ. Τσακούμης την αποσύνδεση της ασφάλισης από το επάγγελμα. «Όσοι άντεξαν τότε ήταν… ήρωες», συμπληρώνει. Πολλοί μηχανικοί πάντως εκείνο το διάστημα άλλαξαν ακόμη και επάγγελμα, ειδικά οι νεότεροι, που τελείωσαν το πανεπιστήμιο από το 2010 και μετά.

Την τελευταία τριετία, όπως λένε ειδικοί του κλάδου, πολλές εταιρίες ψάχνουν να βρουν μηχανικούς για έργα που “τρέχουν” στην ευρύτερη περιοχή και δεν βρίσκουν εύκολα, αφού οι έμπειροι ήδη απασχολούνται, έχουν δουλειά. Από το ’18 και μετά, μάλιστα, με την «τακτοποίηση των αυθαιρέτων», το πρόγραμμα «Εξοικονομώ», τις ανακαινίσεις, τις εκδόσεις αδειών άρχισε να «ανοίγει» η δουλειά σημαντικά. Αξίζει να σημειωθεί πως ακόμη και πέρυσι -εν μέσω πανδημίας, αλλά και των δυσκολιών στη μηχανοργάνωση των πολεοδομιών- οι δουλειές αυξήθηκαν και πολλοί μηχανικοί δεν πήγαν καν διακοπές! Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ, ειδικά στο κομμάτι που αφορά τη δουλειά των μηχανικών που συνεργάζονται με το Δημόσιο, τα πράγματα εξελίσσονται ιδιαίτερα θετικά.

Ελπίδες για την επόμενη δεκαετία

Άρα, τώρα πια οι μηχανικοί διανύουν καλή περίοδο; Ο κ. Τσακούμης ξεκαθαρίζει: «Υπάρχει πολλή δουλειά, αλλά με μικρότερες αμοιβές και είναι αυτή μια από τις πληγές που μας άφησε η πολύχρονη κρίση. Oι αμοιβές στον κλάδο είναι πολύ χαμηλές πλέον, έπεσαν κατά 60% έως και 70% και είναι πολύ δύσκολο να επανέλθουν». Και βεβαίως λείπουν οι καταρτισμένοι μηχανικοί: «Λόγω της κρίσης την προηγούμενη δεκαετία, που δεν υπήρχε επαγγελματική ύλη, πολλοί νέοι συνάδελφοι έφυγαν στο εξωτερικό. Φτάσαμε σήμερα στο σημείο να μην μπορούμε να βρούμε καταρτισμένους μηχανικούς στα βασικά αντικείμενα. Όχι τόσο στα αρχιτεκτονικά, αλλά στα στατικά, σε υδραυλικές μελέτες, στα συγκοινωνιακά, μηχανολόγους. Δεν υπήρχαν βαριά αντικείμενα μηχανικού, για να υπάρχουν σήμερα εξειδικευμένοι engineers, ώστε να μπουν στα έργα έτοιμοι. Αναγκαζόμαστε και ξαναεκπαιδεύουμε κόσμο. Άρα δεν υπάρχουν διαθέσιμοι έμπειροι, Καταρτισμένους μηχανικούς βρίσκεις δύσκολα».

Και η πρόβλεψη για το μέλλον; Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ πιστεύει «πως θα είναι μια πολύ καλή δεκαετία η επόμενη για τους νέους μηχανικούς, με τα προγράμματα, τα δημόσια έργα, τις μελέτες, πάντα λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα πανδημική κρίση».