Skip to main content

Θεσσαλονίκη: Από 1η Δεκεμβρίου στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ οι «στάσιμοι ελεγκτές»

Θα υπάρχουν οι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι από προσωπικό του οργανισμού που θα ανεβαίνει στα οχήματα, χωρίς να φέρει διακριτικά.

Με στόχο την αύξηση την καταπολέμηση της εισιτηριοδιαφυγής και τη σταδιακή αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΘ από τα εισιτήρια από το 14% που είναι σήμερα στο 45%, μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, ο Οργανισμός θα εφαρμόσει από την 1η Δεκεμβρίου ένα νέο σύστημα με ελέγχους το οποίο θα περιλαμβάνει τους «στάσιμους ελεγκτές».

Οι ελεγκτές θα βρίσκονται εντός των λεωφορείων φορώντας τα διακριτικά του οργανισμού, σε όλο το μήκος της διαδρομής τους, και θα ελέγχουν κατά την επιβίβαση στους τερματικούς σταθμούς την επικύρωση των εισιτηρίων.

Παράλληλα, θα υπάρχουν οι αιφνιδιαστικοί έλεγχοι από προσωπικό του οργανισμού που θα ανεβαίνει στα οχήματα, χωρίς να φέρει διακριτικά αλλά θα επιδεικνύει κατά τη διάρκεια του ελέγχου την ταυτότητά του, ενώ συνδρομητικά θα υπάρχει η ελεγκτική συνδρομή από τον οδηγό, μόλις γίνει εφικτό να γίνεται η επιβίβαση από την μπροστινή πόρτα, με την τοποθέτηση ειδικού διάφανου διαχωριστικού λόγω και των ειδικών συνθηκών που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού.



Οι ελεγκτές, μόλις ολοκληρωθούν και οι απαραίτητες διαπραγματεύσεις με τις τράπεζες, θα φέρουν έξυπνο κινητό το οποίο θα έχει εγκαταστημένη ειδική εφαρμογή η οποία θα είναι διασυνδεδεμένη με το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα του οργανισμού και θα ελέγχουν με αυτόν τον τρόπο τα εισιτήρια, ενώ θα έχουν και μικρούς φορητούς εκτυπωτές προκειμένου να κόβουν και το πρόστιμο, με το όλο εγχείρημα να προσδιορίζεται ότι θα λειτουργεί στις αρχές του 2022. Να σημειωθεί ότι ο Οργανισμός ήδη επεξεργάζεται τη δυνατότητα της εφαρμογής του «άυλου» εισιτηρίου, το οποίο θα εκδίδεται μέσω του κινητού τηλεφώνου.

Οι ελεγκτές αυξήθηκαν σε 90 με εσωτερικές μετακινήσεις που έγιναν από την υπηρεσία και τόσο οι παλαιότεροι όσο και οι νέοι επιμορφώθηκαν στη βάση μιας νέας φιλοσοφίας.
 
Να σημειωθεί ότι οι στάσιμοι ελεγκτές θα μπούν στις «βαριές γραμμές», δηλαδή εκεί όπου υπάρχει ο μεγαλύτερος επιβατικός φόρτος.

Σκόδρας: Μηδενικοί έλεγχοι μετά την κρατικοποίηση

Τη νέα προσέγγιση για την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής και την αύξηση των εσόδων του ΟΑΣΘ, παρουσίασαν σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησαν νωρίτερα σήμερα ο πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού καθηγητής Γιώργος  Σκόδρας και στελέχη της Διοίκησης, παρόντος και του προέδρου του Σωματείου Εργαζομένων Γιάννη Δήμτσα.  

Στην εισήγησή του ο κ. Σκόδρας επισήμανε ότι τα προηγούμενα χρόνια με το «κίνημα δεν πληρώνω» δημιουργήθηκε μια κουλτούρα κατά την οποία οι επιβάτες θεώρησαν κεκτημένο δικαίωμα να μην επικυρώνουν το εισιτήριο τους, με τα έσοδα του οργανισμού να κατρακυλούν, ενώ σε αυτή την πτωτική πορεία συνέβαλε και η πανδημία.

Σημείωσε ότι το 2020, ήταν από η χειρότερη χρονιά από την ίδρυση του Οργανισμού, με τα έσοδα να πέφτουν στο 1 εκ. ευρώ. Σύμφωνα με τον ίδιο χαρακτηριστικό της κατάστασης ήταν ότι τον Απρίλιο του 2020 ο οργανισμός είχε έσοδα μόλις 184 χιλ. ευρώ, ωστόσο όπως είπε τους τελευταίους μήνες, υπάρχει μια τάση ανόδου καθώς επανέρχεται η κανονικότητα στην οικονομική ζωή.

Ο κ. Σκόδρας υπογράμμισε ότι η συνεχής πτωτική πορεία των εσόδων αιτιολογείται, τουλάχιστον από την κρατικοποίησή του και μετά, από την απουσία ελέγχων. «Στην περίοδο μετά την κρατικοποίηση οι έλεγχοι πρακτικά μηδενίστηκαν, δεν υπήρχαν. Μετά την ανάληψη της ευθύνης από τη διοίκησή μας τον Αύγουστο του 2019 έγινε μια προσπάθεια για να μπορέσουμε να επανέλθουμε στους ελέγχους, υπήρχε μια άνοδος όμως στη συνέχεια λόγω της πανδημίας δεν μπορούσαν να γίνονται έλεγχοι. Το τελευταίο πεντάμηνο έχουμε εντείνει τις προσπάθειες μας. Μόνο τον Οκτώβριο του 2021, έγιναν 9 φορές περισσότεροι έλεγχοι και επιβλήθηκαν αντίστοιχα πρόστιμα από όσα συνολικά είχαν επιβληθεί το οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2019».

Παρουσίασε μάλιστα έρευνα που πραγματοποίησε ο Οργανισμός όπου το 72% των πολιτών ζητούν αυστηρότερους ελέγχους και επιβολή προστίμων.

Όπως τόνισε ο Πρόεδρος του Οργανισμού «το βασικότερο όλων είναι να εμπεδωθεί η αντίληψη στους πολίτες, ότι υπάρχει έλεγχος», κάνοντας παράλληλα έκκληση στον κόσμο να κόβει εισιτήριο για τις μετακινήσεις του. «Δεν θέλουμε να κόβουμε πρόστιμα, θέλουμε όλοι οι συμπολίτες μας να επικυρώνουν το εισιτήριο τους, άλλος τρόπος για να χρηματοδοτηθεί ο ΟΑΣΘ δεν υπάρχει» επισήμανε.
Παράλληλα χαρακτήρισε ως πολύ σημαντική τη νέα καμπάνια προώθησης του Οργανισμού με τη δημιουργία ενός βίντεο με τη συμμετοχή γνωστών αθλητών.

Η νέα φιλοσοφία των ελέγχων

Ο Διευθυντής διασφάλισης εσόδων του ΟΑΣΘ Χρήστος Χατζηγεωργίου περιέγραψε τη νέα φιλοσοφία των ελέγχων κομίστρου λέγοντας ότι ενισχύθηκε το σώμα των ελεγκτών οι οποίοι διπλασιάστηκαν ενώ παράλληλα έγινε η εκπαίδευσή τους, ενώ ενισχύθηκαν τα μέτρα της ατομικής τους προστασίας. «Οι ελεγκτές θα είναι 3 κατηγοριών, προληπτικός έλεγχος και ο αιφνιδιαστικός, στάσιμοι ελεγκτές στους σταθμούς επιβίβασης και αποβίβασης οι οποίοι θα μπαίνουν μέσα με διακριτικά του ΟΑΣΘ, με τον έλεγχο να γίνεται πριν ξεκινήσει το λεωφορείο, κατά τη στιγμή της επιβίβασης. Δεύτερη κατηγορία θα είναι οι «στάσιμοι» ελεγκτές οι οποίοι θα βρίσκονται μέσα στο όχημα σε όλη τη διάρκεια του δρομολογίου οι οποίοι θα προτρέπουν τον κόσμο να επικυρώσει το εισιτήριο αλλά και έλεγχο κατά τη διάρκεια του δρομολογίου. Η τρίτη κατηγορία θα είναι οι ελεγκτές οι οποίοι θα προχωρούν στον αιφνιδιαστικό έλεγχο χωρίς διακριτικά μόνο με την υπηρεσιακή τους ταυτότητα που θα δείχνουν μόλις ξεκινούν τον έλεγχο».

Σύμφωνα με τον ίδιο οι ελεγκτές κομίστρου θα φέρουν πλέον έξυπνα κινητά τα οποία θα έχουν ειδικό λογισμικό για την διεξαγωγή του ελέγχου αλλά και την επιβολή του προστίμου, το οποίο θα είναι συνδεδεμένο σε πραγματικό χρόνο με το ηλεκτρονικό σύστημα του οργανισμού έτσι ώστε και οι ίδιοι να κάνουν τη δουλειά τους πληρέστερα και ο ΟΑΣΘ να ελέγχει αν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Επίσης όπως είπε θα φέρουν φορητό εκτυπωτή για να εκδίδεται επί τόπου το πρόστιμο. «Όλη αυτή η υποδομή θα βοηθά στο να ελεγχθεί και το άυλο εισιτήριο με τις εφαρμογές που θα μπορεί να κατεβάσει ο επιβάτης στο κινητό του τηλέφωνο».

Από την πλευρά ο Πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων του ΟΑΣΘ Γιάννης Δήμτσας υπογράμμισε ότι ο οργανισμός και οι εργαζόμενοι τα τελευταία χρόνια πέρασαν από 1.000 κύματα. «Σίγουρα ο ΟΑΣΘ πρέπει να πάει παρακάτω, πρέπει να δούμε τι αστικές συγκοινωνίες θέλουμε. Πρέπει οι ίδιοι οι πολίτες να καταλάβουν ότι πρέπει να πληρώνουν εισιτήριο. Είναι εύκολο ο κόσμος να μάθει να μην πληρώνει κάτι και δύσκολο να τον εκπαιδεύσουμε ξανά να το πληρώνει» επισήμανε και έκανε έκκληση στον πολίτη να καταλάβει ότι ο εργαζόμενος δεν είναι εχθρός του, αλλά σύμμαχοι τους.

Στα σημαντικά βήματα που έκανε η κυβέρνηση στην αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης με την ενίσχυση του στόλου αναφέρθηκε στον χαιρετισμό του ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Ξιφάρας, ενώ προβλήθηκε και σχετικό βίντεο πριν από την συνέντευξη τύπου.