Skip to main content

Από το ελληνικό όνειρο στο american dream: Συμβουλές για startuppers

Ο διευθυντής του Κέντρου Επιχειρηματικότητας του Αμερικανικού Κολλεγίου Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κόκκας δίνει συμβουλές σε επίδοξους startuppers.

Τα στατιστικά στοιχεία δεν είναι πάρα πολύ αισιόδοξα: μόνο το 10% των start ups θα γνωρίσουν μεγάλη επιτυχία η οποία θα αποφέρει μεγάλο κέρδος στους ιδρυτές τους. Στο υπόλοιπο 90% πολλές θα αποτύχουν ενώ κάποιες θα αρκεστούν στο να συντηρούνται. Ωστόσο, ο Γιώργος Κόκκας, διευθυντής του Κέντρου Επιχειρηματικότητας στο Αμερικανικό Κολλέγιο Θεσσαλονίκης, Ανατόλια, συνεχίζει να συμβουλεύει όλους τους επίδοξους νεοφυείς επιχειρηματίες να κάνουν πράξη την ιδέα τους και να μην φοβούνται την αποτυχία και πάντα να κατακτούν γνώση από τα λάθη τους.

Μετά από τρία χρόνια στη θέση του διευθυντή του Κέντρου και 25ετή εμπειρία ως σύμβουλο επιχειρήσεων, ο ίδιος δίνει συμβουλές ώστε κάθε φορά οι πιθαι΄ρνότητες για την επιτυχία ενός επιχειρηματικού εγχειρήματος να αυξάνονται.

Όπως λέει ο ο κ. Κόκκας ενόψει του διαγωνισμού επιχειρηματικού πλάνου John & Mary Pappajohn, το πρώτο και πολύ σημαντικό κομμάτι όταν έχεις μια ιδέα για μια επιχείρηση είναι να κάνεις έρευνα αγοράς. Όπως αναφέρει, το συνηθισμένο λάθος των επιχειρηματιών είναι να νομίζουν πως όλος ο κόσμος βλέπει τα πράγματα όπως αυτοί πιστεύοντας έτσι πως η ιδέα τους είναι καλή. «Δεν σκέφτονται όλοι όπως σκεφτόμαστε εμείς. Πρέπει να τεστάρουμε την ιδέα μας. Να κάνουμε μια έρευνα αγοράς και πλέον αυτή τη στιγμή υπάρχουν άπειρα εργαλεία που μπορούν να μας βοηθήσουν», σημειώνει.

Ένα ακόμα λάθος που συναντάει συχνά είναι πως οι επίδοξοι επιχειρηματίες υπερεκτιμούν τις δυνάμεις τους, τόσο στον ανθρώπινο παράγοντα όσο και τον οικονομικό. «Αυτό που θέλεις, χρειάζεται λεφτά. Τα έχεις; Μπορείς να τα βρεις;», αναφέρει ο κ. Κόκκας προσθέτοντας ότι κάθε επιχειρηματίας πρέπει να κάνει ένα business plan, έναν οδικό χάρτη για τη χρηματοδότηση που θα περιλαμβάνει ένα αισιόδοξο αλλά και ένα απαισιόδοξο σενάριο.

Τέλος, όπως υπογραμμίζει, ο νεοφυής επιχειρηματίας δεν πρέπει να φοβάται την αποτυχία αλλά παράλληλα να ξέρει μέχρι πού μπορεί να χάσει. «Επειδή είναι πιθανό να αποτύχετε, να μην φοβάστε την αποτυχία, αλλά η αποτυχία να είναι λελογισμένη. Απότυχε αλλά μέχρι εκεί που σε παίρνει να αποτύχεις. Όταν πας να επενδύσεις σε ένα εγχείρημα, να επενδύσεις μέχρι εκεί που σε παίρνει», τόνισε.

Το ίδιο ισχύει και για τη συμμετοχή στον διαγωνισμό επιχειρηματικού πλάνου John & Mary Pappajohn, στον οποίο, όπως υπογράμμισε ο κ. Κόκκας όποιος συμμετάσχει ακόμα και αν δεν επιλεγεί στις πέντε βραβευμένες ιδέες, θα κερδίσει και θα μάθει πολλά από τη διαδικασία.

«Tο μεγαλύτερο όφελος είναι ότι βάζεις την ιδέα σου σε μια διαγωνιστική διαδικασία. Καλείσαι να την αναπτύξεις, να φτιάξεις ένα σχέδιο, να βλέπεις τον ανταγωνισμό. Παίρνεις χρήσιμο feedback αλλά και συμβουλές και καθοδήγηση», τόνισε.

Η ομάδα των αξιολογητών, όπως είπε, αποτελείται από καθηγητές και επιχειρηματίες, δραστήριους και ικανούς, οι οποίοι είναι άνθρωποι της αγοράς αλλά και τις περισσότερες φορές επιστήμονες που το γνωρίζουν καλά το αντικείμενο και μπορούν να καθοδηγήσουν τους διαγωνιζόμενους. Εξάλλου, συμπλήρωσε ο ίδιος, η επιτυχία αλλά έως και η συμμετοχή στον διαγωνισμός αυτό αποτελεί καλό διαβατήριο για την εξεύρεση μελλοντικών χρηματοδοτήσεων.

Νικητές του διαγωνισμού που είχαν ήδη μεγάλη εξέλιξη είναι η start up Oviview, που επιτρέπει τη διεξαγωγή συνεντεύξεων για πρόσληψη εργαζομένων μέσω διαδικτύου, αλλά και η start up Sui Generis που κατασκευάζει πρωτότυπα αναπηρικά καροτσάκια και τα διαθέτει πλέον παγκοσμίως.

Αναφορικά με το συνολικό κλίμα της επιχειρηματικότητας στη Θεσσαλονίκη, επισημαίνει ότι είναι πολύ καλό καθώς η πόλη έχει πολύ αξιόλογο δυναμικό λόγω των πανεπιστημίων που υπάρχουν. Ο κ. Κόκκας ωστόσο αναφέρει και την αλλαγή νοοτροπίας. «Ένα από τα λίγα καλά της κρίσης είναι ότι άλλαξε το greek dream που ήταν “τελειώνω τις σπουδές και ψάχνω να βρω μια θέση στο δημόσιο να βολευτώ”. Τώρα έχουμε συνειδητοποιήσει ότι αυτό το πράγμα δεν γίνεται και αρχίζουμε να γυρνάμε στο american dream, δηλαδή μετά το τέλος των σπουδών κατευθύνομαι στον επιχειρηματικό τομέα», αναφέρει.

Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός επιχειρηματικού πλάνου του Κέντρου Επιχειρηματικότητας του ACT School of Business, χρηματοδοτούμενος από τον John Pappajohn, απευθύνεται σε νέους και νέες που ενδιαφέρονται να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση. Ο Διαγωνισμός προσφέρει 5 βραβεία των €4.000 στα 5 επιχειρηματικά πλάνα που θα αξιολογηθούν υψηλότερα από όσα θα κατατεθούν και θα παρουσιαστούν στον διαγωνισμό. Οι διαγωνιζόμενοι θα κριθούν βάσει της ιδέας που θα καταθέσουν αλλά και των προσωπικών τους επιχειρηματικών χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων. Συγκεκριμένα, θα κριθεί η καινοτομία, η βιωσιμότητα και το αναπτυξιακό δυναμικό της κατατεθειμένης πρότασης καθώς και η γνωστική επάρκεια και η αφοσίωση των διαγωνιζομένων.

Ο διαγωνισμός αναλύεται σε τρία στάδια. Το πρώτο περιλαμβάνει την κατάθεση των ιδεών για το επιχειρηματικό πλάνο μέχρι την Παρασκευή 20 Μαρτίου 2020 στο www.act.edu/pappajohn-awards.