Skip to main content

ΑΠΘ: Παράθυρο για ελάφρυνση μεταπτυχιακών φοιτητών λόγω πανδημίας

Οι φοιτητές του ΜΑΣ επισημαίνουν πως εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού «έχουν γιγαντωθεί τα οικονομικά προβλήματα».

Τρόπους οικονομικής ελάφρυνσης των φοιτητών στα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών, στα οποία καταβάλλονται δίδακτρα, εξετάζει το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Αυτό γνωστοποίησε ο αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων και Φοιτητικής Μέριμνας και πρόεδρος της Επιτροπής Μεταπτυχιακών Σπουδών του ΑΠΘ, καθ. Δημήτριος Κωβαίος σε συνάντηση που είχε σήμερα στην πρυτανεία με εκπροσώπους φοιτητικής παράταξης, που πραγματοποίησε κινητοποίηση για το θέμα αυτό.

Διαβάστε - ΑΠΘ: Διαμαρτυρία φοιτητών στην Πρυτανεία - Ζητούν ανοιχτές συγκλήτους

Οι φοιτητές του Μετώπου Αγώνα Σπουδαστών επισημαίνουν πως εξαιτίας των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού «έχουν γιγαντωθεί τα οικονομικά προβλήματα, αφού εργαζόμενοι μεταπτυχιακοί φοιτητές ή μέλη των οικογενειών τους έχουν απολυθεί ή έχει ανασταλεί η σύμβασή τους». Στο πλαίσιο αυτό ζήτησαν από τις πρυτανικές Αρχές του ΑΠΘ «να μην πληρώσει κανένας φοιτητής τα δίδακτρα του εξαμήνου και να επιστραφούν τα δίδακτρα στους φοιτητές που τα έχουν καταβάλει κανονικά για αυτό το διάστημα».

Η επιτροπή μεταπτυχιακών σπουδών του ΑΠΘ, μέλη της οποία είναι οι κοσμήτορες των Σχολών Θεολογικής, Νομικής, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Φιλοσοφικής, Θετικών Επιστημών, Πολυτεχνικής, Καλών Τεχνών, Παιδαγωγικής, Επιστημών Υγείας, Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος και Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, πρόκειται να εισηγηθεί, με βάση τις έκτακτες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, να εξεταστεί, πού είναι εφικτό να υπάρξει αναπροσαρμογή των διδάκτρων.

«Σε όσα μεταπτυχιακά υπάρχουν δίδακτρα εξετάζουμε τρόπους ώστε να ελαφρυνθούν οι φοιτητές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Κωβαίος, διευκρινίζοντας πως «κάθε πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών είναι αυτοδύναμο, με δική του διοικούσα επιτροπή» και «εμείς σαν επιτροπή μεταπτυχιακών παίρνουμε κάποιες κεντρικές αποφάσεις, τις οποίες μετά μεταφέρουμε ως κατευθύνσεις». Σημείωσε, δε, πως μοναχά ένα μέρος των μεταπτυχιακών προγραμμάτων του ΑΠΘ έχουν δίδακτρα και υπάρχουν πολλά τα οποία προκηρύσσονται άνευ διδάκτρων.

«Στα μεταπτυχιακά, αυτή τη στιγμή η λογική που επικρατεί είναι αυτή της ανταποδοτικότητας στα πανεπιστήμια, να προσπαθεί δηλαδή το πανεπιστήμιο από μόνο του να βρίσκει τους πόρους. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολλοί μεταπτυχιακοί φοιτητές που είχαν προσπαθήσει να μπουν σε προγράμματα και τα έβγαζαν πέρα ίσα ίσα, αλλά με την πανδημία βρίσκονται σε οικονομική ασφυξία», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γρηγόρης Βακάλης, μεταπτυχιακός φοιτητής διατμηματικού προγράμματος στον τομέα της Βιολογίας.

Εξάλλου, οι φοιτητές μετέφεραν στον αντιπρύτανη και τα αιτήματά τους σε σχέση με την αξιολόγηση στα μαθήματα του εαρινού εξαμήνου, που διεξάγεται με μεθόδους εξ αποστάσεως εξέτασης. Διαμαρτυρήθηκαν, όπως και μέλη της φοιτητικής παράταξης των ΕΑΑΚ που πραγματοποίησαν αντίστοιχη κινητοποίηση, για τη χρονική διάρκεια της εξέτασης και για τεχνικά προβλήματα που έχουν αντιμετωπίσει κάποιοι φοιτητές. Υποστηρίζουν συγκεκριμένα ότι στις εξετάσεις ζητούνται πολλές απαντήσεις σε περιορισμένο χρόνο, καθώς και ότι όταν κάποιος φοιτητής αντιμετωπίσει πρόβλημα στην διαδικτυακή του σύνδεση, εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του καθηγητή, εάν θα λάβει υπόψη το πρόβλημα, ώστε να δοθεί η δυνατότητα επανεξέτασης. Από τη πλευρά των ΕΑΑΚ τέθηκε το πάγιο αίτημα της παράταξης για ανοιχτές συνεδριάσεις της Συγκλήτου, με τη συμμετοχή των φοιτητών.

«Σε κάθε περίπτωση που παρουσιαστεί τεχνικό πρόβλημα να είναι βέβαιος κάθε φοιτητής ότι θα τον αντιμετωπίσουμε με αίσθημα δικαίου», επισήμανε ο κ. Κωβαίος, εξηγώντας ότι ο περιορισμένος χρόνος που δίνεται στους φοιτητές για να απαντήσουν στα ερωτήματα των εξετάσεων, αποτελεί μία από τις ασφαλιστικές δικλείδες σε ό,τι αφορά το αδιάβλητο της διαδικασίας.

«Για την αδιαβλητότητα των εξετάσεων ο χρόνος πρέπει να είναι περιορισμένος, αλλά σε κάθε περίπτωση, έχει ελεγχθεί και μέσα από τις προσομοιώσεις εξετάσεων που προηγήθηκαν, ότι είναι επαρκής για τις απαντήσεις, ώστε να αποδώσουμε δικαιοσύνη στους φοιτητές μας. Για όποιον φοιτητή  διαπιστωθεί, από τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο, ότι πράγματι υπήρξε διακοπή ή πτώση της ταχύτητας στο δίκτυο, τότε κάθε καθηγητής εξετάζει ξανά  -για παράδειγμα προφορικά εξ αποστάσεως- τον φοιτητή, ενώ για ελάχιστες περιπτώσεις φοιτητών που δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο ή δε διαθέτουν τον αναγκαίο εξοπλισμό υπάρχει στη διάθεσή τους πλατφόρμα του πανεπιστημίου, για να εξεταστούν, ή ακόμη δίνεται και η δυνατότητα για τον προγραμματισμό της επανεξέτασης τους με φυσική παρουσία», διευκρίνισε ο αντιπρύτανης.