Skip to main content

ΑΡΣΙΣ: Επαγγελματικός προσανατολισμός για ασυνόδευτους ανήλικους

Σε πρόγραμμα που άρχισε τον Οκτώβριο του 2019 και ολοκληρώνεται εντός Ιουνίου συμμετείχαν πάνω από 150 ασυνόδευτοι ανήλικοι.

Η επαγγελματική συμβουλευτική, η εκπαίδευση στα ανθρώπινα δικαιώματα και η ανάπτυξη δεξιοτήτων με σκοπό την ομαλή κοινωνική ένταξη των ασυνόδευτων ανηλίκων που διαμένουν στη Θεσσαλονίκη, σε δομές φιλοξενίας της ΑΡΣΙΣ - Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων, ήταν το αντικείμενο του προγράμματος “Human Rights Awareness and Skills Development for Unaccompanied Minors” (UAMs).

Στο πρόγραμμα, που άρχισε τον Οκτώβριο του 2019 και ολοκληρώνεται εντός του Ιουνίου, συμμετείχαν περισσότεροι από 150 ασυνόδευτοι ανήλικοι από το Αφγανιστάν, τη Συρία, το Πακιστάν, την Παλαιστίνη, την Αίγυπτο, το Μπανγκλαντές, το Κονγκό, τη Γκάμπια, το Ιράκ, το Ιράν, τη Γουινέα, το Καμερούν, το Κουβέιτ, το Μαρόκο, τη Σιέρρα Λεόνε, την Υεμένη, καθώς και ανιθαγενείς.

“Δεν είχα ιδέα πόσα πολλά επαγγέλματα υπάρχουν”, “τώρα που ξέρω ποια είναι τα επαγγέλματα του μέλλοντος, έχω την ελπίδα ότι μπορεί τελικά να τα καταφέρω στη ζωή μου”. Αυτές είναι μερικές από τις απόψεις των ασυνόδευτων παιδιών που με ατομικές και ομαδικές συνεδρίες, καθώς και επισκέψεις και ενημερωτικές δραστηριότητες σε επαγγελματικούς χώρους είχαν την ευκαιρία να διαπιστώσουν ότι εκτός από τις παραδοσιακές μεθόδους βιοπορισμού (συνέχιση του επαγγέλματος του πατέρα, μαθητεία δίπλα σε κάποιον μάστορα, χειρωνακτικές εργασίες) υπάρχει η  δυνατότητα να ακολουθήσουν επαγγέλματα που συνδέονται με την εκπαίδευση, ταιριάζουν στις δικές τους δεξιότητες και είναι συμβατά με τις επιθυμίες τους.

Επίκεντρο του προγράμματος ήταν ο σχεδιασμός συνεδριών με γνώμονα την ενεργή εμπλοκή των παιδιών στη δημιουργία της επαγγελματικής ταυτότητας, την κινητοποίησή τους για τη μάθηση, την ένταξή τους σε εκπαιδευτικούς κύκλους για την απόκτηση επαγγελματικών και διαπροσωπικών δεξιοτήτων, καθώς και τη δικτύωση με τοπικούς φορείς.

Παρά τις δυσκολίες λόγω του covid -19 και τους συνακόλουθους περιορισμούς, οι ασυνόδευτοι ανήλικοι κατάφεραν να εμπλακούν ενεργά στη διαμόρφωση της επαγγελματικής τους ταυτότητας, να συνδέσουν την εργασιακή ζωή με τη μαθησιακή διαδικασία, να κατανοήσουν καλύτερα την ελληνική και ευρωπαϊκή αγορά εργασίας, να αντιληφθούν ότι είναι εφικτό να έχουν μια ευχάριστη εργασιακή ζωή και να καλλιεργήσουν δεξιότητες, όπως η συνέπεια, η εμπιστοσύνη, η ανάληψη πρωτοβουλιών, η ενσυναίσθηση και η αυτοπεποίθηση.