Skip to main content

Ναυαγοσώστες: Μετ' εμποδίων η κάλυψη ακτών - Η εικόνα σε Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική

Πρόβλημα υπάρχει στην κάλυψη των αυστηρότερων διατάξεων που ισχύουν φέτος και προϋποθέτουν περισσότερο προσωπικό και επιπλέον κόστος για τους δήμους

Με συνθήκες μεγαλύτερης ασφάλειας για τους λουόμενους θα λειτουργήσουν τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν οι ελληνικές παραλίες. Ωστόσο, η εφαρμογή του νέου Προεδρικού Διατάγματος για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, που τίθεται από φέτος σε ισχύ, συναντά πολλά εμπόδια, καθώς προϋποθέτει άμεση εκπαίδευση μεγάλου αριθμού διασωστών, ενώ συνεπάγεται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για τους παράκτιους δήμους.

Το Προεδρικό Διάταγμα που θα ισχύει από 1ης Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου, περιλαμβάνει αυστηρότερες προδιαγραφές ασφαλείας για τις πολυσύχναστες παραλίες, αυτές δηλαδή που συγκεντρώνουν περισσότερα από 300 άτομα, τόσο σε ό,τι αφορά τον αριθμό των ναυαγοσωστών, όσο και στον εξοπλισμό τους και τα διαθέσιμα σωστικά μέσα.

Οι βασικές αλλαγές που φέρνει, τις οποίες κωδικοποίησε στη Voria.gr ο διευθυντής Ελληνικής Ναυαγοσωστικής Ακαδημίας, Νίκος Γιοβανίδης, είναι οι εξής:

• Είναι υποχρεωτική η τοποθέτηση βάθρων, των γνωστών πύργων, ανά 400 μέτρα, με έναν ναυαγοσώστη
• Στον κάθε ναυαγοσώστη διατίθεται εξοπλισμός που περιλαμβάνει -εκτός από τον συνήθη εξοπλισμό- απινιδωτή, πλήρες φαρμακείο, καθώς και ένα μικρό σκάφος μήκους τριών μέτρων.
• Ο κάθε δήμος υποχρεούται να έχει ένα περιπολικό σκάφος πάνω από πέντε μέτρα με πλήρη εξοπλισμό, φαρμακείο, απινιδωτή, gps κλπ, στο οποίο επιβαίνει ένας χειριστής κι ένας ναυαγοσώστης, προκειμένου να συνδράμει σε όλες τις παραλίες του, εφόσον υπάρξει κάποιο επεισόδιο.
• Εφόσον η παραλία έχει έναν πύργο, ο ναυαγοσώστης υποστηρίζεται από το περιπολικό. Εάν έχει δύο πύργους, τότε χρειάζεται εκτός από τις δύο βάρκες να υπάρχει και ένα τζετ σκι. Εάν έχει από τρεις πύργους και πάνω, χρειάζεται να έχει ένα τζετ σκι που το οδηγεί άλλος ναυαγοσώστης που ονομάζεται συντονιστής, καθώς και ένα επιπλέον περιπολικό.

Οι νέες αυτές διατάξεις έχουν αυξήσει σημαντικά τον αριθμό των ναυαγοσωστών που απαιτούνται για να καλυφθεί επαρκώς το σύνολο των ακτών. Ωστόσο, η εκπαίδευση νέων διασωστών είναι μέχρι τώρα αδύνατη, καθώς οι σχολές που λειτουργούν παραμένουν κλειστές λόγω πανδημίας από τον περασμένο Οκτώβριο, ενώ δεν γίνονται οι εξετάσεις για την άδεια ναυαγοσώστη.

«Εδώ θα δημιουργηθεί ένα τεράστιο θέμα. Ακόμα οι σχολές είναι σε lockdown από τον Οκτώβριο. Πιθανόν να ανοίξουμε από Δευτέρα, όμως καταλαβαίνετε ότι μέσα σε 15 μέρες δεν ετοιμάζεται ένας “στρατός”. Εμείς έχουμε κάνει όλες τις ενέργειες, ώστε να είμαστε έτοιμοι. Θα υπάρξει μια δυσκολία στην αρχή, αλλά στο τέλος θα στρώσει», ανέφερε ο κ. Γιοβανίδης.

Ο ίδιος τόνισε πως έπρεπε να αυστηροποιηθεί η νομοθεσία, ώστε να μειωθούν οι πνιγμοί στη χώρα μας που κυμαίνονται από 300 με 400 κάθε χρόνο. «Όταν έχουμε τόσα εκατομμύρια τουρίστες, δεν μπορεί να περιμένεις τα πάντα από το λιμενικό. Πλέον στη Σαντορίνη, για παράδειγμα, θα υπάρχουν τρία περιπολικά και δύο τζετ σκι, οπότε το νησί το θωρακίζεις. Έχεις ανά πάσα στιγμή οχτώ άτομα πλήρως εξοπλισμένα, τα οποία θα μπορούν να συνδράμουν σε οτιδήποτε το λιμεναρχείο κρίνει ότι είναι ανάγκη να βοηθήσουν. Ελπίζω κάποτε να καθιερωθεί η εφαρμογή σε ετήσια βάση ή τουλάχιστον από τον Μάρτιο που έρχονται τα ιστιοφόρα και τα φουσκωτά», σημείωσε.

Μεγάλο το κόστος για τους δήμους

Οι νέες προδιαγραφές έχουν αυξήσει το κόστος σημαντικά το κόστος που καλούνται πλέον να επωμιστούν οι δήμοι. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΚΕΔΕ, οι 143 δήμοι που διαθέτουν στα όριά τους πολυσύχναστες παραλίες πρέπει να καταβάλουν 21 εκατ. ευρώ για την κάλυψη των σχετικών δαπανών, προκειμένου να μη βρεθούν υπόλογοι στη δικαιοσύνη. Το ζήτημα τέθηκε και στη συνεδρίαση της ένωσης, με δημάρχους να τονίζουν ότι τους μεταφέρθηκαν οι αρμοδιότητες χωρίς τους αντίστοιχους πόρους, ενώ κάποιοι δήλωσαν αδυναμία να αντεπεξέλθουν και λόγω της πανδημίας τη στιγμή που προβλέπονται και ποινικές ευθύνες για τις δημοτικές αρχές, αν διαπιστωθεί ότι δεν έχουν ναυαγοσωστική κάλυψη. Γι’ αυτό και η διοίκηση της ΚΕΔΕ έχει ζητήσει κατ’ επανάληψη την κάλυψη των προβλεπόμενων δαπανών από την κεντρική κυβέρνηση.

Διαβάστε: Θεσσαλονίκη - Χαλκιδική: Σωσίβιο αναζητούν οι δήμοι για να πληρώσουν ναυαγοσώστες

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δήμος Θερμαϊκού, ο οποίος διαθέτει μεγάλο παραλιακό μέτωπο, θα πρέπει να πληρώσει συνολικά 200.000 ευρώ. Ο δήμαρχος Γιώργος Τσαμασλής είπε στη Voria.gr ότι το ποσό θα καλυφθεί από τα δημοτικά ταμεία, ενώ δεν έχει ενημέρωση μέχρι στιγμής για ενδεχόμενη επιχορήγηση.

Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στον δήμο Κασσάνδρας, καθώς, όπως ανέφερε η δήμαρχος, Αναστασία Χαλκιά, από πέρσι υπάρχει διετής σύμβαση για τη ναυαγοσωστική κάλυψη με βάση μάλιστα τα νέα δεδομένα, που θα πληρωθεί με δαπάνες του δήμου. Όπως είπε, το ποσό που αντιστοιχεί για την κάλυψη όλων των πολυσύχναστων παραλιών ανέρχεται σε 250.000 ευρώ και προς το παρόν να υπάρχει ενημέρωση για ενίσχυση από την κυβέρνηση.

Όπως, πάντως, είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου, το πιο πιθανό σενάριο είναι να μην ανοίξει η σεζόν με τα απαιτούμενα μέτρα, ωστόσο εξέφρασε την εκτίμηση ότι το θέμα θα λυθεί το επόμενο διάστημα, τόσο στο σκέλος της επιχορήγησης, όσο και σε αυτό της εκπαίδευσης και των εξετάσεων των ναυαγοσωστών. «Οι δήμοι για να δημοπρατήσουν το έργο, πρέπει να έχουν όλο το ποσό. Όμως, το πρόβλημα δείχνει να βαίνει προς εκτόνωση και να βρίσκεται λύση για ασφαλείς παραλίες», ανέφερε ο πρόεδρος, σημειώνοντας ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα υπάρξουν και σχετικές ανακοινώσεις.