Skip to main content

Ανάσα στις γραμμές εκτός Θεσσαλονίκης που ανέλαβε το ΚΤΕΛ - Συγκριτικά στοιχεία

Το σχέδιο της νέας σύμβασης για τις έξι γραμμές έχει σταλεί από τον ΟΣΕΘ στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση. Συγκριτικά στοιχεία μεταξύ 2018 και 2020

Σε περίπου είκοσι μέρες συμπληρώνονται δύο χρόνια από τότε που οι πρώτες έξι γραμμές του ΟΑΣΘ εκχωρήθηκαν στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης. Στη συνέχεια, ακολούθησαν άλλες 25, όλες εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος, στις οποίες ενεπλάκησαν και γειτονικά ΚΤΕΛ. Συγκεκριμένα το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ανέλαβε τις πρώτες δύο γραμμές στις 22 Μαΐου 2019 και λίγες ημέρες μετά, την 1η Ιουνίου και τις επόμενες τέσσερις. Η διάρκεια της σύμβασης ήταν διετής και τις επόμενες ημέρες αναμένεται η υπογραφή νέας, με διάρκεια έως το τέλος του 2022 οπότε και κλείνει ο κύκλος του ΟΑΣΘ με τη σημερινή του υπόσταση.

Το σχέδιο της νέας σύμβασης για τις έξι αυτές γραμμές έχει σταλεί από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση. Όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ Γιάννης Τόσκας «η κάλυψη αυτών των έξι λεωφορειακών γραμμών από τον ΟΑΣΘ θα ανάγκαζε τον Οργανισμό να αναδιανείμει τα οχήματα και το προσωπικό του, αφαιρώντας τα από το υφιστάμενο αστικό συγκοινωνιακό έργο, κάτι που θα επιβάρυνε την κατάσταση στις γραμμές μέσα στην πόλη. Γι' αυτό είναι αναγκαία η επέκταση της σύμβασης με το ΚΤΕΛ έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022».

Πρόκειται για τις γραμμές 85 «Θεσσαλονίκη – Ευαγγελίστρια», 86 «Θεσσαλονίκη – Λαγκαδίκια», 89 «ΚΤΕΛ – Ξηροχώρι – Ακροπόταμος», 90 «Μάλγαρα – Κουφάλια», 91 «Τοπικό Λαγκαδά» και 92 «Κουφάλια – Άθυρα – Ραχώνα», οι οποίες συνδέουν περιαστικές περιοχές με τερματικούς σταθμούς. Πρόκειται για περιοχές των δήμων Δέλτα, Ωραιοκάστρου, Λαγκαδά και Χαλκηδόνας. Σύμφωνα με τον κ. Τόσκα σε αυτές τις έξι γραμμές ο ΟΑΣΘ διέθετε τα τελευταία χρόνια περίπου 15 λεωφορεία, έναντι 25 (μαζί με τα εφεδρικά) που διαθέτει το ΚΤΕΛ. "Ο ΟΑΣΘ εκτελούσε περίπου το 70% των δρομολογίων σε αυτές τις γραμμές, ενώ το ΚΤΕΛ εκτελεί το 99%», επισημαίνει ο κ. Τόσκας.

Συγκριτικά στοιχεία

Οι διαφορές στο παρεχόμενο συγκοινωνιακό έργο αποτυπώνονται και σε κάποια ενδεικτικά συγκριτικά στοιχεία τα οποία παρουσιάζει η Voria.gr.

1. Τον Γενάρη του 2018, όταν ακόμη το έργο εκτελούσε ο ΟΑΣΘ, σε αυτές τις έξι γραμμές είχαν γίνει 37.700 ακυρώσεις εισιτηρίων. Δύο χρόνια μετά, τον Γενάρη του 2020, όταν το έργο εκτελούσε το ΚΤΕΛ οι ακυρώσεις ανήλθαν σε 59.800, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 59%.

2. Τον Ιούνιο του 2018 οι ακυρώσεις εισιτηρίων ήταν περίπου 35.000 ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2020 έφτασαν στις 44.000, παρουσιάζοντας αύξηση περίπου 26%.

3. Τον Αύγουστο του 2018 οι ακυρώσεις ήταν 29.050 ενώ δύο χρόνια μετά έφτασαν στις 38.800, περισσότερες κατά 33%.

4. Τέλος, τον Οκτώβριο του 2018 οι ακυρώσεις είχαν ανέλθει σε περίπου 30.000, ενώ τον αντίστοιχο μήνα του 2020 έφτασαν στις 49.900, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 66%.

Θα πρέπει επίσης να ληφθεί υπόψη ότι με εξαίρεση τον Γενάρη του 2020, οι υπόλοιποι μήνες (Ιούνιος, Αύγουστος, Οκτώβριος) ήταν σε περίοδο πανδημίας η οποία επηρέασε αρνητικά την επιβατική κίνηση στις αστικές συγκοινωνίες. Συνεπώς, υπό κανονικές συνθήκες, οι διαφορές θα ήταν ακόμη μεγαλύτερες.

Η ικανοποίηση του επιβατικού κοινού

Πέρα από τα ανωτέρω στοιχεία, η βελτίωση του παρεχόμενου συγκοινωνιακού έργου στις γραμμές οι οποίες έχουν εκχωρηθεί στα ΚΤΕΛ, επιβεβαιώνεται και από το ίδιο το επιβατικό κοινό.

Σύμφωνα με «έρευνα μυστικού επιβάτη» την οποία έκανε ο ΟΣΕΘ στα τέλη Μαρτίου 2021, το επιβατικό κοινό αξιολογεί πολύ θετικά το συγκοινωνιακό έργο στις γραμμές που έχουν ανατεθεί στα ΚΤΕΛ. Οι μετρήσεις έγιναν απευθείας από ειδικά εκπαιδευμένους ερευνητές, οι οποίοι προσποιήθηκαν πραγματικούς επιβάτες και αφορούν μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή και συγκεκριμένο λεωφορείο. Όπως προκύπτει από τα ποσοτικοποιημένα αποτελέσματα της έρευνας, η κατάσταση των λεωφορείων αξιολογείται ως πολύ καλή και ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των επιβατών, ενώ άριστη ήταν η βαθμολογία που προέκυψε για τη συμπεριφορά των οδηγών και την ακρίβεια των δρομολογίων.

Υπενθυμίζεται ότι σε έρευνα της εταιρείας GPO η οποία είχε γίνει για λογαριασμό της Voria.gr τον Ιούνιο του 2020, δηλαδή στη συμπλήρωση του ενός χρόνου ανάθεσης των πρώτων πέντε γραμμών στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, στο ερώτημα "είστε ικανοποιημένοι από τη συγκοινωνία που παρέχει ο ΟΑΣΘ;", "ναι" απαντούσε μόλις το 8,2%, ενώ στο αντίστοιχο ερώτημα για τις γραμμές που είχε αναλάβει το ΚΤΕΛ οι θετικές γνώμες ανέρχονταν στο 30,1%.