Skip to main content

Χαλκιδική: Ακόμα περιμένουν τις αποζημιώσεις οι πληγέντες από τη φονική θεομηνία του 2019

Παρότι έστω και με καθυστέρηση απεστάλησαν οι φάκελοι των επιχειρήσεων που επλήγησαν, ακόμα δεν έχει εκδοθεί η απόφαση για καταβολή των αποζημιώσεων

Χωρίς αποζημίωση παραμένουν οι επαγγελματίες της Χαλκιδικής, που είδαν μέσα σε λίγα λεπτά τις επιχειρήσεις τους να καταστρέφονται από την πρωτοφανή θεομηνία που χτύπησε την περιοχή στις 10 Ιουλίου του 2019 και η οποία άφησε πίσω της οχτώ νεκρούς, δεκάδες τραυματίες και ανυπολόγιστες ζημιές σε σπίτια και καταστήματα.

Έστω και με πολλά εμπόδια λόγω γραφειοκρατίας ολοκληρώθηκε η διαδικασία ελέγχου και αξιολόγησης των αιτήσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες και οι φάκελοι εστάλησαν πριν από μήνες στο υπουργείο Οικονομικών. Ωστόσο, ακόμα δεν έχει εκδοθεί το σχετικό ΦΕΚ για την καταβολή των αποζημιώσεων, οι οποίες, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, έτσι κι αλλιώς θα είναι πολύ χαμηλές σε σχέση με το κόστος αποκατάστασης των ζημιών που ήδη πλήρωσαν.

Το δαιδαλώδες νομικό πλαίσιο για την έγκριση των αποζημιώσεων, στην οποία εμπλέκονται υπηρεσίες τεσσάρων υπουργείων με τη χρήση του ακινήτου και με το είδος της ζημιάς που υπέστη, ήταν το πρώτο εμπόδιο που συνάντησαν οι ενδιαφερόμενοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι για την περίπτωση των επιχειρήσεων για τις καταστροφές στον εξοπλισμό τους αρμόδια είναι η Πολιτική Προστασία της Περιφερειακής Ενότητας Χαλκιδικής, ενώ για τις μεγάλες ζημιές σε κτήρια η ευθύνη ανήκει στο Υπουργείο Υποδομών με αρμόδια υπηρεσία τη Διεύθυνση Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών (ΔΑΕΦΚ). Δηλαδή, πρακτικά επιχειρηματίες που ήταν και ιδιοκτήτες του ακινήτου έπρεπε να στείλουν δύο ξεχωριστές αιτήσεις σε διαφορετικές υπηρεσίες. Για τις μεν φθορές στον εξοπλισμό η διαδικασία ολοκληρώθηκε μετ’ εμποδίων, καθώς στο μεταξύ μεσολάβησε η πανδημία, που είχε ως αποτέλεσμα να καθυστερήσουν οι συνεδριάσεις των επιτροπών που είχαν αναλάβει τις αυτοψίες. Στην περίπτωση δε των κτηρίων, προκειμένου να διευκολύνουν τους πολίτες, τις αιτήσεις συγκέντρωσαν οι κατά τόπους δήμοι, οι οποίοι όμως ενημερώθηκαν ότι τελικά οι αιτήσεις έπρεπε να κατατεθούν αυτοπροσώπως στο γραφείο της υπηρεσίες στην Καλαμαριά, καταβάλλοντας κι ένα παράβολο. Το αποτέλεσμα ήταν η διαδικασία να αρχίσει εκ νέου έναν χρόνο αργότερα και να ολοκληρωθεί τελικά τον Ιούνιο του 2021.

Όπως ανέφερε στη Voria.gr o Μανώλης Καρράς, δήμαρχος Νέας Προποντίδας, περιοχής που υπέστη τις σοβαρότερες καταστροφές από την υπερκαταιγίδα, έγιναν δηλώσεις σε λάθος υπηρεσία. «Την οικοσκευή τη δηλώνεις αλλού και τα κτήρια αλλού. Ο κόσμος δήλωσε ζημιές σε λάθος υπηρεσία, με αποτέλεσμα η υπηρεσία που εξέτασε τις αιτήσεις να τις απορρίπτει. Εμείς τους ειδοποιήσαμε όλους, παρότι δεν είναι αρμοδιότητά μας, να κάνουν δήλωση στη ΔΑΕΦΚ για τα κτηριακά», είπε χαρακτηριστικά.

Σύμφωνα με επιχειρηματίες της περιοχής, αρκετοί δεν ενημερώθηκαν για την αλλαγή αυτή, ενώ άλλοι δεν μπήκαν καν στη διαδικασία να καταθέσουν δεύτερη αίτηση, γιατί το ποσό δεν ήταν μεγάλο. Σε άλλες περιπτώσεις ο εξοπλισμός που καταστράφηκε ήταν νοικιασμένος μαζί με την επιχείρηση και δεν ήταν εφικτό να εκτιμηθεί. Άλλοι, πάλι, παρά τις μεγάλες ζημιές αναμένεται να πάρουν ελάχιστη αποζημίωση, καθώς οι καταστροφές πολλών αντικειμένων δεν περιλαμβάνονται στη σχετική νομοθεσία. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του Νίκου Βλαχάκη, η επιχείρηση του οποίου, σύμφωνα το επίσημο φύλλο της αρμόδιας επιτροπής, κατέγραψε ζημιές ύψους 39.600 ευρώ. Ωστόσο, η επιτροπή που έλεγξε τα έγγραφα ενέκρινε ποσό 6.613,08 ευρώ, από τα οποία θα λάβει μόνο το 30%, όταν ολοκληρωθεί η διαδικασία. Κι αυτό γιατί οι μεγαλύτερες ζημιές ήταν οι ομπρέλες, οι ξαπλώστρες και τα τραπεζοκαθίσματα που εξαφάνισε ο ανεμοστρόβιλος από την παραλία, δαπάνες που δεν είναι επιλέξιμες.

«Το πρώτο πράγμα που έκαναν μετά τη θεομηνία ήταν να τάξουν αποζημιώσεις, οπότε ο κόσμος μπήκε στη διαδικασία να πάρει καινούργια πράγματα και με βάση τα τιμολόγια να αποζημιωθεί, ενώ θα μπορούσε να κάνει απλώς κάποιες επιδιορθώσεις. Πολύς κόσμος μπήκε στη διαδικασία να αγοράσει καινούργια πράγματα και χρεώθηκαν και ενώ έχουν περάσει σχεδόν τρία χρόνια και δεν έχουν πάρει ένα ευρώ», είπε στη Voria.gr ο πρόεδρος των επιχειρηματιών στα Νέα Πλάγια, Θάνος Τουμπάκης.

Το θέμα έφερε στη Βουλή με ερώτησή της προς τους υπουργούς Οικονομικών και Εσωτερικών η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στη Χαλκιδική, Κυριακή Μάλαμα, η οποία σημείωσε ότι η κυβέρνηση είχε διαβεβαιώσει ότι οι ζημιές αυτές, οι οποίες ανέρχονται σε χιλιάδες ευρώ για κάθε πληττόμενη επιχείρηση, θα καλύπτονταν άμεσα από την προβλεπόμενη αποζημίωση. Παρεμβάσεις για το θέμα με αίτημα την επίσπευση των διαδικασιών έχει κάνει επανειλημμένα στο γραφείο πρωθυπουργού και στα αρμόδια υπουργεία και το Επιμελητήριο Χαλκιδικής. «Είχα πάει προσωπικά στο Μαξίμου πριν από 1,5 χρόνο και μου είχαν πει ότι είναι θέμα ημερών. Ρωτάνε αυτές τις επιχειρήσεις με τα λεφτά που έδωσαν πώς ανταπεξέρχονται και με την πανδημία;», ανέφερε ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, Γιάννης Κουφίδης.

Διαβάστε: Χαλκιδική: Στην τελική ευθεία για τις αποζημιώσεις για τη θεομηνία

Αυτό που τονίζουν οι επιχειρηματίες της Χαλκιδικής είναι ότι σε καταστροφές που έγιναν μεταγενέστερα δόθηκαν άμεσα αποζημιώσεις. Επίσης εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το γεγονός ότι πριν από λίγες ημέρες, στις 31 Ιανουαρίου, εκδόθηκε νέο ΦΕΚ, με το οποίο εντάσσεται στις πληγείσες περιοχές και η δημοτική ενότητα Παλλήνης του δήμου Κασσάνδρας. Οι ενδιαφερόμενοι εκφράζουν φόβους ότι η καταβολή των αποζημιώσεών τους θα καθυστερήσει ακόμα περισσότερο, μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία των ελέγχων και εκτιμήσεων στη συγκεκριμένη περιοχή. Όπως, πάντως, εξήγησε στη Voria.gr ο προϊστάμενος του αυτοτελούς τμήματος Πολιτικής Προστασίας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Μπάμπης Στεργιάδης, οι φάκελοι έχουν ήδη σταλεί στο υπουργείο και, εφόσον υπάρξουν αιτήσεις από την Παλλήνη θα σταλούν συμπληρωματικά. Ο ίδιος είπε ότι οι συμπληρωματικές αιτήσεις δεν εμποδίζουν το υπουργείο να καταβάλει τις αποζημιώσεις για τις προηγούμενες, εφόσον εγκριθούν, τονίζοντας πως γενικά αυτού του είδους οι διαδικασίες είναι χρονοβόρες.