Skip to main content

deeptraffic: Το λογισμικό από τη Θεσσαλονίκη που βάζει σε… τάξη το κυκλοφοριακό

Η spin off του ΕΚΕΤΑ ετοιμάζεται να εγκαταστήσει το λογισμικό της για την έξυπνη διαχείριση της κυκλοφορίας οχημάτων από το Παρίσι μέχρι το Τελ Αβίβ

Εικόνες από το μέλλον στη διαχείριση της κυκλοφορίας των οχημάτων φιλοδοξεί να φέρει η deeptraffic, μια spin off του ΕΚΕΤΑ που ετοιμάζεται να βάλει σε… τάξη το κυκλοφοριακό όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.

Μάλιστα, αυτή την περίοδο έχει προχωρημένες επαφές για την εγκατάσταση του λογισμικού της στη Βαρκελώνη, την Κοπεγχάγη, το Παρίσι, την Κωνσταντινούπολη και το Τελ Αβίβ, έχει ήδη ολοκληρώσει την πιλοτική του εφαρμογή στη Θεσσαλονίκη, την τρέχει στον Πειραιά, στην Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό, ενώ έχει υπογράψει το πρώτο της εμπορικό συμβόλαιο στα Γιάννενα.

Το λογισμικό της deeptraffic αφορά τη διαχείριση κυκλοφορίας είτε σε πόλεις είτε σε αυτοκινητόδρομους. Είναι δε το πρώτο ελληνικό στην αγορά και οι πιλοτικές του εφαρμογές δείχνουν 15%-20% βελτίωση της κυκλοφορίας σε κάποια βασικά της χαρακτηριστικά, όπως οι χρόνοι των διαδρομών και οι καθυστερήσεις.

Δυνητικοί πελάτες της εταιρείας όσον αφορά τις πόλεις είναι οι δήμοι και οι περιφέρειες και όσον αφορά τους αυτοκινητόδρομους οι ιδιωτικές εταιρείες που τους διαχειρίζονται.



Η έξυπνη διαχείριση της κυκλοφορίας

Τι κάνει όμως η deeptraffic; Το λογισμικό της δίνει τη δυνατότητα στους διαχειριστές της κυκλοφορίας να πληροφορήσουν μέσω των ηλεκτρονικών πινακίδων μεταβλητών μηνυμάτων τους οδηγούς για την κίνηση, τους χρόνους και τα εμπόδια στον δρόμο, ενώ μέσω της σύνδεσής του με τα συστήματα σηματοδότησης μιας πόλης γίνεται εργαλείο για την εκτόνωση της κίνησης ή και τη διακοπή της κυκλοφορίας όπου χρειαστεί, απλώς με τη χρήση των φωτεινών σηματοδοτών. «Εμείς δίνουμε την πληροφορία πότε να ανάψει πράσινο ή κόκκινο, για να διευκολυνθεί η κυκλοφορία» λέει στη Voria ο δρ Βαγγέλης Μητσάκης, μέλος της spin off. Επίσης, ο οδηγός μπορεί να έχει στο κινητό του εφαρμογή της deeptraffic, ώστε να ενημερώνεται για την κυκλοφορία όσο οδηγεί. Με δεδομένο δε ότι η spin off του ΕΚΕΤΑ αξιοποιεί την τεχνολογία των αυτόματων και διασυνδεδεμένων οχημάτων, μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στον οδηγό να πληροφορείται μέσα από το έξυπνο αυτοκίνητό του πότε θα ανάψει πράσινο (πληροφορίες σηματοδότησης), σε πόση ώρα θα φτάσει στον προορισμό του (πληροφορίες ενημέρωσης) ή αν υπάρχει κάποιο εμπόδιο μπροστά (πληροφορίες ειδοποίησης).  

Σε μικρές πόλεις, όπως για παράδειγμα τα νησιά, η deeptraffic μπορεί να προσφέρει όχι μόνο το λογισμικό της, αλλά και την υπηρεσία της διαχείρισης του.

Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του καινοτόμου αυτού προϊόντος είναι, όπως λένε οι εμπνευστές του, η κρυμμένη του εξυπνάδα, η αυτόματη λειτουργία του, η αξιοποίηση της τεχνολογίας των αυτόματων και διασυνδεδεμένων οχημάτων, η χρήση δεδομένων πραγματικού χρόνου για την κυκλοφορία και τη θέση των οχημάτων, αλλά και η δυνατότητα να παράσχει τη διαχείριση της κυκλοφορίας ως υπηρεσία. Μάλιστα, στα σχέδια της deeptraffic είναι από το 2022 να μπορεί να διαχειριστεί και μεικτούς στόλους, συμπεριλαμβάνοντας και οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών.



Από την ερευνητική… καρδιά του Ι.ΜΕΤ

Η ομάδα της deeptraffic αποτελείται από οκτώ ερευνητές του ΕΚΕΤΑ και δη του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (Ι.ΜΕΤ), που εδώ και χρόνια ασχολούνται με τα ευφυή συστήματα μεταφορών. Στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού ερευνητικού προγράμματος από τα πολλά που έχουν υλοποιήσει, του C-Mobile: Accelerating C-ITS Mobility Innovation and deployment in Europe,  είχαν τόσο τον χρόνο όσο και τους πόρους για να εργαστούν σε μια ιδέα, για την οποία θεώρησαν πως μπορούσε να αξιοποιηθεί εμπορικά. Έτσι, επί τρεισήμισι χρόνια και όσο έτρεχε το πρόγραμμα δούλευαν σε ένα λογισμικό για τη διαχείριση της κυκλοφορίας, το οποίο είχε ως στόχο να εστιάσει, μεταξύ άλλων, και στα αυτόματα και διασυνδεδεμένα οχήματα. Οι πρώτες πιλοτικές εφαρμογές έγιναν το 2020 και έφεραν τον Φεβρουάριο του 2021 τη δημιουργία της spin off deeptraffic, που άντλησε την έμπνευση για το όνομά της από τη βαθιά γνώση της κυκλοφορίας, την οποία και φιλοδοξεί να αποδείξει με τις υπηρεσίες της. Στην ομάδα της deeptraffic συμμετέχουν, εκτός από τον Βαγγέλη Μητσάκη, η Γεωργία Αϋφαντοπούλου, ο Βασίλης Ψώνης, η Αρετή Κώτση, ο Θανάσης Παχίνης, ο Γρηγόρης Πράσινος, ο Βασίλης Μιζάρας και ο Βαγγέλης Μπεκιάρης.